Nyfödda - hur mycket mat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mina

Nyfödda - hur mycket mat?

Inlägg av Mina »

Hej alla erfarna standardmodellare!

Ny här! Har en två veckors liten prins hemma. Har läst Barnaboken och tänkte mata honom enligt standardmodellen. Nu har en del problem/frågor dykt upp. Då han vaknar äter han lungt max 10 minuter. Mjölk finns det och han klunkar i sig i snabb takt. Sen bryter han och då brukar vi rapa några minuter. Men efter det blir det KAOS. Då jag serverar bröstet på nytt vrider han sig, ropar, stånkar och pyser eller kniper ihop munnen. Jag har försökt truga och truga i ca 20 minuter till. Han lyckas kanske äta några nervösa klunkar till. Sen är det stopp. Då är både jag och han svettiga. Skötningen går hur bra som helst och den sociala biten. Killen orkar vara vaken och hänga med på övriga familjens program. Då han börjar bli trött serverar jag mat från andra bröstet och då upprepas ofta kaoset. Antingen somnar han helt utmattad eller så lägger jag honom med halvvakna ögon och munnen totalt stängd. Han sover ofta 2-4 timmar. Vi försöker köra med vakenhet 1-1,5 timme och sovstund 2-3 timmar. RÄCKER DET MED SÅ HÄR MYCKET/LITET MAT? Jag hade föreställt mig att han skulle klunka i sig betydligt mer. JAg kan väl tillägga att blöjan är full med kiss vid varje skötning.

Tacksam för svar!
gnillis

Inlägg av gnillis »

Hej Mina.
Så mycket som går ner har jag tolkat det som. :) Detta måste ju innebära att det är högst individuellt.
När jag läser ditt inlägg känner jag igen lite av beteendet då vår lilltjej har en rap på "tvären"-då ålar hon och krumbuktar alternativt blir ledsen.Först efter att ha blivit av med den kan vi fortsätta äta.
Jag har gått efter mottot att har vi trugat och trugat tills hon kniper ihop o absolut inte vill ha mer så är hon troligen nöjd. :wink: Vi gick efter 1.5 timmes mål och 2.5 timmes sömn som nu blvit 2+2 och hela nätters sömn. :D
gnillis

Inlägg av gnillis »

Glömde säga att när de är så små är det inte bara så mycket som går ner utan även så ofta de vill! :D Varje skrik är en fråga och i detta läge om överlevnadsångest-dvs mat och mat och mat och mat!Lite tidigt att styra upp tiderna kanske-låt barnet bestämma rytmen första "smekmånaden". :D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Mina :D,och välkommen hit! Än så länge (och en hel vecka till :wink: ) så ska han få mat så fort han piper. Anna brukar säga att man ska mata vid minsta pip tills de är tre veckor (den sk egentliga födseln) för att stilla överlevnadsångesten. Därefter kan du börja styra upp matningen me hjälp av standardmodellen.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Grattis till lilla prinsen! :D
Som de andra redan har sagt, mat vid minsta lilla pip (och jag skulle köra det i TVÅ veckor till :wink: ) innan standardmodellen får ta över. Heter det smekMÅNAD så gör det. :P

Sen vill jag bara tillägga; det är förstås det att du sedan ska erbjuda och truga som är själva poängen - då har ju barnet möjlighet att ta för sig.
Men sen beror det ju också på i vilken takt DIN mjölk kommer. Nu när jag har mjölkat ur lite grann med pump så är det intressant att se hur mycket mjölk det faktiskt kommer under bara 5 minuter när utdrivningen har satt igång. Häromkvällen mjölkade jag ur 120 ml på mindre än 5 min på varje bröst :!: när jag varit på ett möte och sonen ätit tidigare urpumpad mjölk som nattslurk med pappan.
Jag som har tvivlat på att han har blivit mätt MÅNGA gånger :roll: behöver SE det här någon gång då och då. I en flaska vet man ju hur mycket man har gett och ser att det försvinner - bra psykologi. 8)

Oj, nu blev det mycket svammel :oops: men vad jag vill ha sagt är; stirra dig inte blind på antalet minuter ditt barn äter. Bedöm efter hur nöjd, mätt och eventuellt äcklad :D han ser ut när du trugar enligt standardmodellen.

Lycka till och välkommen hit!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Du har fått bra svar!
Vill bara tillägga att han förmodligen inte sovit så länge som han gör om han inte varit mätt.
Jag har hört talas om "snabbätare", han verkar vara just en sådan, och din mjölk flödar så friskt att han fort blir mätt.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, man ska truga sig tjatig. Verkligen tills man blir spytrött på sig själv. Och bryta för rap som man själv bestämmer, som om det vore nödvändigt just då (för att lugna ner både sig själv och lilla älsklingen) och truga igen. Det som visar om lilla barnet får tillräckligt (och mer än tillräckligt) är sedan sömnen mellan varven :idea: Du är så duktig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"