Hej alla erfarna standardmodellare!
Ny här! Har en två veckors liten prins hemma. Har läst Barnaboken och tänkte mata honom enligt standardmodellen. Nu har en del problem/frågor dykt upp. Då han vaknar äter han lungt max 10 minuter. Mjölk finns det och han klunkar i sig i snabb takt. Sen bryter han och då brukar vi rapa några minuter. Men efter det blir det KAOS. Då jag serverar bröstet på nytt vrider han sig, ropar, stånkar och pyser eller kniper ihop munnen. Jag har försökt truga och truga i ca 20 minuter till. Han lyckas kanske äta några nervösa klunkar till. Sen är det stopp. Då är både jag och han svettiga. Skötningen går hur bra som helst och den sociala biten. Killen orkar vara vaken och hänga med på övriga familjens program. Då han börjar bli trött serverar jag mat från andra bröstet och då upprepas ofta kaoset. Antingen somnar han helt utmattad eller så lägger jag honom med halvvakna ögon och munnen totalt stängd. Han sover ofta 2-4 timmar. Vi försöker köra med vakenhet 1-1,5 timme och sovstund 2-3 timmar. RÄCKER DET MED SÅ HÄR MYCKET/LITET MAT? Jag hade föreställt mig att han skulle klunka i sig betydligt mer. JAg kan väl tillägga att blöjan är full med kiss vid varje skötning.
Tacksam för svar!
Nyfödda - hur mycket mat?
-
gnillis
Hej Mina.
Så mycket som går ner har jag tolkat det som.
Detta måste ju innebära att det är högst individuellt.
När jag läser ditt inlägg känner jag igen lite av beteendet då vår lilltjej har en rap på "tvären"-då ålar hon och krumbuktar alternativt blir ledsen.Först efter att ha blivit av med den kan vi fortsätta äta.
Jag har gått efter mottot att har vi trugat och trugat tills hon kniper ihop o absolut inte vill ha mer så är hon troligen nöjd.
Vi gick efter 1.5 timmes mål och 2.5 timmes sömn som nu blvit 2+2 och hela nätters sömn. 
Så mycket som går ner har jag tolkat det som.
När jag läser ditt inlägg känner jag igen lite av beteendet då vår lilltjej har en rap på "tvären"-då ålar hon och krumbuktar alternativt blir ledsen.Först efter att ha blivit av med den kan vi fortsätta äta.
Jag har gått efter mottot att har vi trugat och trugat tills hon kniper ihop o absolut inte vill ha mer så är hon troligen nöjd.
-
gnillis
Hej Mina
,och välkommen hit! Än så länge (och en hel vecka till
) så ska han få mat så fort han piper. Anna brukar säga att man ska mata vid minsta pip tills de är tre veckor (den sk egentliga födseln) för att stilla överlevnadsångesten. Därefter kan du börja styra upp matningen me hjälp av standardmodellen.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Som de andra redan har sagt, mat vid minsta lilla pip (och jag skulle köra det i TVÅ veckor till
Sen vill jag bara tillägga; det är förstås det att du sedan ska erbjuda och truga som är själva poängen - då har ju barnet möjlighet att ta för sig.
Men sen beror det ju också på i vilken takt DIN mjölk kommer. Nu när jag har mjölkat ur lite grann med pump så är det intressant att se hur mycket mjölk det faktiskt kommer under bara 5 minuter när utdrivningen har satt igång. Häromkvällen mjölkade jag ur 120 ml på mindre än 5 min på varje bröst
Jag som har tvivlat på att han har blivit mätt MÅNGA gånger
Oj, nu blev det mycket svammel
Lycka till och välkommen hit!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Hej!
Du har fått bra svar!
Vill bara tillägga att han förmodligen inte sovit så länge som han gör om han inte varit mätt.
Jag har hört talas om "snabbätare", han verkar vara just en sådan, och din mjölk flödar så friskt att han fort blir mätt.
kram anna
Du har fått bra svar!
Vill bara tillägga att han förmodligen inte sovit så länge som han gör om han inte varit mätt.
Jag har hört talas om "snabbätare", han verkar vara just en sådan, och din mjölk flödar så friskt att han fort blir mätt.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022