Tips för att få bort PMS?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna71

Inlägg av anna71 »

På min gata hemma i stan...

Där finns det faktiskt flera stycken tjejer som har problem med endometrios, som ju kan ge ordentliga smärtor och rejäla blödningar. Har ni kollat det?
Två bekanta har skrapat livmodern och på så sätt rejält förbättrat situationen.

Jag själv blev av med både mensvärk och humörsvängningar genom Dahlqvistmetoden dvs (tjat tjat) högfettskosten och rejäla doser kosttillskott (glöm inte omega-3!).

Hur som helst, lycka till!
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
wirre

Inlägg av wirre »

Här sitter man nu och har lyckats få hela familjen ur balans. :( Att min PMS drabbar min sambo kan jag lite lättare hantera (även om jag får dåligt samvete för det oxå!). Han har ju själv valt mig och är fri att gå, men BARNEN. Hur hanterar ni tanken på att era små barn har en mamma som typ halva månaden är minst sagt irriterad, arg och gråtmild? Eller är det bara jag som inte klarar av att hålla känslorna inom mig? Någon som har råd på hur man hanterar detta så att det drabbar barnen så lite som möjligt?

PMS:en började i går kväll och jag fattar inte hur jag ska uthärda tills mensen kommer. (Hur man nu kan längta till blod, migrän, rygg- och magVÄRK? :roll: ) Har bara haft mens två gånger sedan lillan kom, men min PMS har helt klart förvärrats, speciellt den psykiska delen.

SKIT.
Mamma till två små flickor födda juni -03 och maj -07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag räcker upp handen på direkten! :evil: Det var ju därför som jag startade den här tråden - maken, han får tåla allt, det blir så bra :D :roll: men baaarnennnn... det är inte Sofias problem att mamma phyyyser av ångkoksilska av obekant anledning och det är inte heller Hugos problem - men vad gör man då :?:

Jag har precis börjat med nattljusolja eller vad det nu hette - så vi får hoppas... :roll:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och jag har äntligen kommit till hälsokosten och inhandlat Johannesört. 1-2 veckor ska det ta innan man kan börja skönja något, så jag återkommer med rappport!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Nu tar vi till det tunga artilleriet. :!: Gillian McKeith, hon som leder den engelska varianten av Du är vad du äter, skriver så här om PMS och andra hormonella störningar:

"1. Ta mariatistel, 2 kapslar tre gånger dagligen, fyra dagar före och under mensen. Mariatistel skyddar levern och hjälper till att balansera östrogennivåerna: om du bara lyder ett av råden - låt det bli detta.

2. Hjälp levern att bli mindre svullen med lipotroper: Lipotroperna gör att fett och galla löses upp och förs bort snabbare. Enkelt uttryckt tar de bort svullnaden i levern så att funktionen förbättras och fetterna omsätts. PMS har visat sig ha ett samband med sänkt omsättning av fett i levern. En bra balans får du med ungefär 1000 mg kolin och 500 mg metionin och/eller cystein.

3. Brist på antingen magnesium eller zink påverkar leverfunktionen. Brist på magnesium till exempel, leder till ökat upptag av bly. De flesta av mina PMS-patienter har låga magnesium- och/eller zinknivåer, och höga halter av bly eller förgiftning av tungmetaller. Magnesiumbrist är en viktig orsak till PMS. Zink är viktigt eftersom det normaliserar hormonerna. Ta ungefär 1200 mg magnesium och 50 mg zink per dag.

4. Öka dagsintaget av B-vitaminer, som B6 (pyridoxin). Magnesiumbrist kan hämma B-vitaminerna. Ta inte pyridoxin enbart, utan tillsammans med ett B-vitaminkomplex eller botanisk bidrottninggelé. Ta 50-100 mg B-vitaminkomplex varje dag, eller 2 kapslar bidrottninggeleé tre gånger om dagen.

5. A-vitamin har visat sig minska PMS-symptom. Ta ca 10 000 ie betakaroten dagligen. Ta inga tillskott av A-vitamin om du är gravid.

6. E-vitamin har i dubbelblindstudier visat sig minska fysiska PMS-symptom genom att balansera hormonnivåerna. Ta 400 ie per dag.

7. Ta en matsked linfröolja, nattljusolja eller gurkörtsolja varje dag. Kvinnor med menstrautionsbesvär har visat upp avvikelser i nivåerna av essentiella fettsyror.

8. Följande örter kan vara till hjälp ett par dagar före och under mensen:
Agnus castus (kyskhetsträd), Vitex agnus-castus - bröstsmärtor och hormonbalans. Ersätt ibland med kinesisk kvanne (angelica dong quai, angelica sinnensis) - kramper. Krossved (Viburnum opulus) - bukbesvär. Lakrits - vätskeretention. Silverax (Cimicifuga racemosa) - fibromyom. Om du måste välja bara en av dem - ta agnus castus. Den kan göra underverk.

9. Ät rätt mat enligt råden i boken "Du är vad du äter". Skär ner på mejeriprodukter i minst 10 dagar före mens, du kan märka en enorm skillnad. Ät supermat som Spirulina, vilda "blågröna alger" (cyanobakterier) eller chlorellaalger tillsammans med bidrottninggelé. Öka mängderna närmare mensperioden.

10. Lagom mycket träning under hela månaden är bra för att reglera hormonerna, dra ut gifter, öka näringsupptaget, stärka organen och lindra PMS-besvären."

Lycka till! :D
Och ursäkta att det blev lite långt, men det verkar vara så jobbigt att må pest halva månaden och dessutom ha ont att man kanske kan kosta på sig en uppsats.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
wirre

Inlägg av wirre »

TACK för att du tar dig tid och skriver uppsatser, jennymaria! :D

Det var inte lite det. Och jag är ju "nybörjare" så allt är oprövat. Men tänker nog börja med nattljusolja, b-vitamin och zink/magnesium.

Ser fram emot rapporter från er, Ewa och Päivi om ni märker någon förändring.

Jag har pratat med min stora dotter och förvisat mig till källaren stora delar av dagen, så eftermiddagen gick förhållandevis smärtfritt... :roll:
Mamma till två små flickor födda juni -03 och maj -07.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för uppsatsen :wink: . Nu lyder jag ju en hel del av de rekommendationerna redan idag, men det viktigaste har jag inte anammat:
1. Ta mariatistel, 2 kapslar tre gånger dagligen, fyra dagar före och under mensen. Mariatistel skyddar levern och hjälper till att balansera östrogennivåerna: om du bara lyder ett av råden - låt det bli detta.
Den är ju inte så superregelbunden min, så jag vet inte riktigt hur jag ska få till med att ta den 4 dagar FÖRE m - just därför. Men ska nog prova detta också, och iaf ta UNDER m.

Tack, tack! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Rapportläge...

Jaha, 1 dryg månad med Johannesört och inte ett s**t bättre - snarare tvärtom. Jag blir så totallåg vid mensen att jag fullständigt säckar ihop och bara grinar vid minsta motgång. Och det är inte omfånget som besvärar mig så mycket som just dessa enorma dalar och impulskontroll. Så idag var jag hos gynekolog. Fyra alternativ hade hon:
P-piller av någon form
Gulkroppshormon
Antidepressiva
Migränmedicin (ny pågående studie i Lund)

Jag valde det första. Dels utifrån TorsMammas råd, men framför allt för att jag aldrig haft PMS-problem öht innan Lilltufsan kom till oss, så jag tror som TorsMamma skrev någonstans, att min kropp faktiskt behöver en liten dos östrogen för att må bra. Och det kunde jag väl få genom att äta en massa soja, möjligen, men nu gör jag så här - för jag står faktiskt inte ut på annat sätt. Och så [-o< jag för att jag får komma tillbaka till den person jag är van vid att möta i spegeln.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Läs boken "Ät dig glad!", av Dr Lombart och nån till... Har inte boken i närheten. Hjälper inte mot blödningar men mot humöret. Vet precis vad du pratar om. Jag var den hemskaste människan i världen och med ett samvete i botten ca 14 dgr i mån innan jag hakade på den här grejen. Jag äter dessutom SSRI-preparat ständigt. Nu har jag faktiskt minskat dosen med 50% sen jag ändrat mina kostvanor samt tagit de kosttillskott som rekommenderas i boken (ja inte alla för alla finns inte på marknaden i Sverige).

Programmet är vanvettigt strikt så jag har saxat det en smula så att det ska vara något så när kompatibelt med just mitt liv. Men det funkar jättebra ändå.

Lycka till och kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ewa skrev:Rapportläge...

Jaha, 1 dryg månad med Johannesört och inte ett s**t bättre - snarare tvärtom. Jag blir så totallåg vid mensen att jag fullständigt säckar ihop och bara grinar vid minsta motgång. Och det är inte omfånget som besvärar mig så mycket som just dessa enorma dalar och impulskontroll. Så idag var jag hos gynekolog. Fyra alternativ hade hon:
P-piller av någon form
Gulkroppshormon
Antidepressiva
Migränmedicin (ny pågående studie i Lund)

Jag valde det första. Dels utifrån TorsMammas råd, men framför allt för att jag aldrig haft PMS-problem öht innan Lilltufsan kom till oss, så jag tror som TorsMamma skrev någonstans, att min kropp faktiskt behöver en liten dos östrogen för att må bra. Och det kunde jag väl få genom att äta en massa soja, möjligen, men nu gör jag så här - för jag står faktiskt inte ut på annat sätt. Och så [-o< jag för att jag får komma tillbaka till den person jag är van vid att möta i spegeln.
Hej Ewa,

Du skriver att du nu gick till "hormonpreparat", får man fråga vad det bidde? Mår du bättre? Funkar det? Jag tänker på dig i massor och vill ju självklart veta hur det går med dig kring detta. :wink:

Kramar i massor!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej rara TorsMamma :heart:

Tack för att du tänker på mig. Jag valde p-piller (har inte lärt mig namnet ännu, Ne.... någonting), men hade precis mens när jag var där, så det är inte förrän nu jag har hunnit börja äta, och bara gjort så i 2 veckor knappt. Ägglossningen här i dagarna var som vanligt överjävlig, men jag tror inte det hunnit verka något ännu. 2 månader skulle jag ge det innan jag och gyn. hördes av igen, för det kunde det ta, menade hon. Jag hoppas förstås på så snart som möjligt. Tycker dock redan det syns på vågen... :? och DET är ju en bieffekt som jag inte just applåderar, om man säger. Återkommer med rapport längre fram.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OK, då avvaktar jag lite till med att få en rapport till. Jo, den där vågen... :roll: Men jag har alltid varit lite "underviktig" så detta har inte varit ett problem för mig, om man säger... :wink: Men det är klart, jag försöker att inte äta 3 timmar innan jag skall gå och lägga mig.

Jag fick lära mig att det där lilla "suget" man har gärna runt 21 tiden på kvällen...Det är det "suget" som betyder att kroppen bränner fett. Tänk på den ni! Så skall jag äta något utöver middagen på kvällen sker det före 20 kan jag lova numera. Inte så mycket som en kopp te får jag ta. Bara vatten! Sån är jag. :lol:

:heart: Massa Terrier slickar på dig Gylle Ewa! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men jag har alltid varit lite "underviktig" så detta har inte varit ett problem för mig, om man säger... Men det är klart, jag försöker att inte äta 3 timmar innan jag skall gå och lägga mig.
Jo, du. Den kunde man ju be om :roll: . Underviktigheten, alltså. Jag har dessvärre alltid (eller sen puberteten) varit lite "överviktig" av mig. Tagit bort allt socker, drastiskt minskat kolhydraterna osv. men det rör sig snarare uppåt än neråt - så jag vet inte. Livet runt 40, kanske. Eller bara ett synligt tecken på att jag nu måste träna mer än 1 gång/vecka :roll:.
Lovis

Inlägg av Lovis »

....läser med stort intresse eftersom jag har den däringa PMS-skiten också.
Vilka bra tips!!!
Ewa och Tors mamma; alltså m-koppen....jag vet inte vad jag gör för fel men vi är inte kompisar. Lite off-topic kanske men det hör väl lite till ämnet i alla fall :roll:
I alla fall; den sitter ju inte kvar på sin plats....det är ett evigt rotande (ursäkta) efter den och jag orkar bara inte med det. När jag väl får tag på den så får jag inte vaacumet att släppa så jag tror att hela livmoderna ska dras med ut :lol:
Och allt man läst om att det är så fräscht och smidigt....inte här kan jag lova...har ni några inputs om hur jag ska få detta att funka. Här är det inte heller några 3 msk som kommer....framför allt på natten vore det toppen att kunna använda den.

Tack på förhand!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hmmmm, ja - det tog förvisso mig ett par månader att bli kompis med den. Lite övning, mao. Jag använder inte min på nätterna, det kommer så mycket så jag har valt bort det då. Men på dagarna första dagarna är den toppen. Innan gick det åt 7-10 NATTbindor per dag, så det är ju en avsevärd förbättring. Vad gäller vakuumet, så gäller det ju att få grepp och knipa till om den, nypa till om sidorna, så att vakuumet släppet, innan man tar ut den.

Jag länkar till en gammal m-kopp-tråd, så kanske du får svar på dina frågor där - eller fråga vidare:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7ba81cfc2a
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"