Shit, schemat sprack idag -vad göra nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Shit, schemat sprack idag -vad göra nu?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Idag sprack schemat. Jag åkte buss in till stan och junior somnade som han ska/brukar omkring 11.40. Tyvärr åkte vi en gammal buss och den både lät och skumpade rejält. Junior brukar tycka om att sova på bussen, men den här gången blev det för mycket även för honom. Han sov således bara 20 min... Det här var vid tiden för hans lååånga middagslur (11.30-14.00) så jag kände mig rätt konfundersam/hjälplös hur jag skulle hantera det. Väl inne i stan gjorde vi några ärenden och till slut när han började se trött ut igen, tog jag beslutet (det var en chansning) att lägga för vagnen en filt. Han somnade :D ! Då hade det gått ca 40 min sedan han vaknade på bussen.

Jag visste som sagt inte hur jag skulle hantera detta (är ju så van att schemat "hålls") så jag tänkte att det är viktigt att han får mat i sig på de bestämda tiderna. Jag väckte honom således 14:15 (utnyttjade marginalkvarten) och gav honom mat. Innan vi skulle gå på bussen hem somnade han igen. Då hade det bara gått 1 h 15 min sedan jag väckte honom och så snabbt brukar han inte sova. Han brukar vara vaken 2 h mellan lurarna.

Han sov sött på bussen och sedan väcktes han 30 min senare av min jä-la mobilsignal som han AAAAAAALLLLTID vaknar av (grrrrrrrrrr :twisted: ). Nu ligger han brevid mig och jollrar på golvet :) .

Jag kommer att ge honom mat nu kl 17 som vanligt, men det finns ju ingen chans i världen att han kan vara vaken till 20 då han ska sova........

Shit, shit, shit vad gör jag????????????????????

Schema i all ära, men det har hänt mig förrut att junior inte sover (antingen somnar in eller sover så länge som han ska/brukar) som vanligt när vi är från hemmet. Hade jag inte varit en AW-förälder så hade jag ju aldrig reagerat...

Råd sökes!!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Det är bra att du följt mattiderna i alla fall. Tror inte det blir nån stor katastrof. Lägg in en 5-minuters powernap fram emot kvällen så tror jag att han kommer att orka vara vaken (använd marginalkvarten och lägg honom en kvart tidigare!).

Byt signal på mobilen så kanske han inte vaknar om du glömt att sätta den på ljudlös nästa gång. Hade samma bekymmer men det hjälpte att byta signal :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Du kan nog se det som att "en gång är ingen gång" och bara köra på som vanligt. Det har jag gjort när det vid ett par tillfällen har hänt liknande saker och det har funkat bra. Bebisarna vet ju vad det handlar om :D

Som föregående talare rekommenderade så gör även jag, låt honom ta en 5 minuters powernap och lägg honom 15 minuter tidigare :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Annrik

Inlägg av Annrik »

Jag håller med Kokos, kör på med vanliga tiderna och lägg in en fem- eller tjugominuterslur om det krisar. Annars tycker jag att du gjorde rätt som la på en filt så han somnade om. Prova att göra det direkt när han vaknar nästa gång. Jag brukar alltid lägga på något över sufletten när skrutten vaknar mitt i en lur och han somnar om efter en stund. Om du ramsar kan du även ramsa om han behöver hjälp.
När jag märker att min kille håller på att somna när vi är ute brukar jag ta upp honom ur vagnen en stund då får han ny energi och orkar vara vaken lite till. Eller så låter jag honom sova i fem eller tjugominuter och väcker honom sen. Det brukar inte påverka schemat.

Hoppas att det går bra ikväll!

Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar.

Jag har hitills gjort följande:

mat 17.00
promenad i vagnen 18:10-18:40 - tyvärr somnade han in så sent. Han fick bara sova i 15 min (vågade inte längre). Hade hoppats på att han skulle somna på direkten när vi gick ut.

Kändes inget vidare att väcka honom, men han tog det bra :) .

Nu skall jag bada honom och sedan ge honom nattslurken. Målet är fortfarande att han skall somna senast 20. Håll tummarna!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

En liten rapport:

jag lade plutten 19.44 och då pep han litegrann. Sedan hörde jag att han låg och smaskade på sina händer i ett par minuter.

...........

Nu..........hör jag ingenting :D !

Ah...................jag är så braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :D 8) .

Sambon är bortrest så nu skall jag mysa framför tv:n och ett "24"-avsnitt :wink:

Hm...lite smaskning hörs fortfarande ....jag antar att det är det sista han gör innan John Blund kommer.

Tack för goda råd och peppning!

God natt!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"