För tillfället har storebror Leon flyttat in till mamma och pappa igen för att inte bli väckt när nattmålet "kuras" bort.
Noah har kvällen till ära fyllts med amning-gröt-nan2-mera amning
Här ska sovas
Håll tummarna, så kör vi så det ryker 8)
Kram
Vi ger risvälling blandat med mild havrevälling ung. 40-60 till dottern som är 4 månader. Sedan fasar vi in mer och mer av havrevällingen. Förut så stod det "Från 4 månader" på vällingen också men det ändrades för att anpassa sig till WHO´s amningsrekomendationer.Leons Mamma skrev: Han är ju snart 6 mån så det ska ju kunna införas. Han verkar inte vara så förtjust i det bara.
Nån som har ett bra tips på vällingtillvänjning?
Leons Mamma skrev: Så här ser det ut nu:
07 Ammar och sedan gröt vid den gemensamma frukosten. Servera allt inom en timme.
8.45-9.30 Sova 45 min
10.30 Puré och frukt och fyll sedan på med amning.
12-13.30 Sova 1,5 tim
13.30 Frukt, plocksmörgås och amning
15.45-16.30 Sova 45 min
17.00 Puré och plockmat eller gröt
Bad och bus
18.30 Nattslurk - Välling
SKRATT
19.00![]()
Se mina förslag som jag skrivit in i hans schema. Du behöver absolut inte släppa amningen MEN var noga med att ge det inom tiden för måltiden, dvs servera både puré och fyll på med amning inom timmen. Magen måste sedan få vila till nästa mål.Leons Mamma skrev: Det blir lite "hattigt" med amningarna och mat. Ska jag släppa amningenVill helst inte det....
TorsMamma skrev:Låt mig säga så här... Hur viktigt som helst, för att inte säga AVGÖRANDE! KOLMÖRKT är ordet!Hur viktigt är det med den totala mörkerläggningen av rummet?
Har fått för mig att han vaknar när det börjar ljusna ute...
Vi har bara persienner och ingen rullgardin. Kanske skall införskaffas?
Det går att lösa tillfälligt med allt från tejpad sopsäck, upptejpad aluminiumfolie till svart lakan som man klämmer in runt fönstret om man öppnar och sen stänger.
Om du sen köper en helt mörkläggande rullgardin rekommenderar jag att du köper en som är MYCKET för stor så den går långt utanför kanterna på fönstret, gärna 10-20 cm utanför på sidorna och sen kan du fästa den ända uppe i takhöjd långt ovanför fönstret.
Vi har en "slaktad" rullgardin som vi sytt kardborrband på runt 3 sidor och sen klistrat motsvarigheten på väggen, så sätten är många, tänk ordentligt så det verkligen blir KOLMÖRKT!
Sen klipper jag in ett svar från AW ang. gråt vid läggning och på morgonen. Det är så fantastiskt bra skrivet att jag hoppas fler läser i din tråd och blir inspirerade!Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)
Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
annawahlgren skrev:Tack för dina varma ord
![]()
![]()
Där gav du svaret alldeles självlee skrev:Jag vet inte om vi har fastnat i ngt????
Hon gråter alltid när hon förstår att hon måste lägga sig. Vi skrattar och har det roligt hela dagen men när det är sovdags da måste jag räkna med minst 10-15 minuters gråt.![]()
Ni har fastnat - hela lilla bunten. Du "räknar med minst 10-15 minuters gråt". På morgonen räknar du också med elände, av och till. (Och att hon vaknar gnällig är inte konstigt när hon somnar gnällig.)
Lilla mamma är alltså den som gråter när hon förstår att barnet måste lägga sig![]()
för hon vet vad som väntar
![]()
och tycker det är så ledsamt
![]()
och poff
har lilla barnet ju lärt sig den saken. Och ett mönster har etablerats. Det "ska" vara jätteledsamt att gå och lägga sig. Och det "ska" vara jätteledsamt att vakna.
Bort det![]()
![]()
Man kan säga att du / ni inte har kurat klart, helt enkelt. Ni har mycket riktigt fastnat på vägen och tappat bort målet, som var god, sammanhängande sömn, en sömn barnet vill ha och njuter av, en sömn för livet, en glädjekälla.
Mamma / pappa har inte lyckats sjasa ut alla vargar - en del har dröjt kvar på tröskeln och där har de byggt bo.
Små barn gör som vi lär dem. Nu tror lilla barnet att det ska vara så här, och HON kommer inte att ändra på någonting, om man säger![]()
Så kura klart![]()
Jaha, hur då![]()
![]()
![]()
Du har fått fantastiska tips och goda råd här. Som jag också tackar för![]()
![]()
Så backa bandet. Betrakta inte kuren som avslutad och barnet som "framme", för det är hon ju inte, utan fortsätt. Det får bli en liten minikur - skivan hakade upp sig, om man säger![]()
När hon sätter igång sitt slentriangnällande, var alldeles kolossalt extra hurtig och glad själv vid läggningen, och bär dig åt som om hon vore alldeles strålande lycklig. Tjo och tjim: "Vad det ska bli SKÖNT att sova!" Som om du vore grön av avund men vansinnigt lycklig för hennes skull. Dröj inte kvar, skjut vargflocken rakt in i grytet på tröskeln och gå ut med ramsan, hurtigare och tjo-och-tjimmigare än någonsin. Ut med dig inom två minuter
Helst bara en halv nu
![]()
Sätt genast på alldeles kolossalt glad och trevlig musik (dock utan sång), kanske en käck oemotståndlig Strauss?
Det ska vara högt och frejdigt och oemotståndligt nog för DIG, så du faktiskt inte hör barnet - om du inte ska hänga i dörrspringan, vilket du ju inte kan, eftersom alla vargungarna inte är riktigt döda än, så pass på
Jaga, jaga - du kan ju dansa under tiden; ska inte kunna låta bli
![]()
Så kul ska det vara.
I Amerika finns skyltar som säger "Don't even think of parking here". Sätt upp en sådan skylt på barnets dörr. Våga inte stryka omkring där ens, än mindre parkera
Tänk framåt, se framåt, kör vidare - målet hägrar och dit ska du, och du kommer INTE dit genom att stanna kvar där du var, och du kommer INTE dit genom att tro att lilla barnet ska hålla dig i handen och leda dig.
På morgonkulan vid första ljud - lyckligt eller olyckligt - ger du en enda upplysningsramsa som ska vara så klämkäck och hög och bestämd och hurtig och glad att du kräks åt dig själv, så tillgjord som du låter. Den kan vara x6 eller t o m x8 men sedan ska den följas av INGENTING som har med barnet att göra. Lär dig ett mantra. "Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott." Gör sedan någon nytta, som du kan passa på att få uträttat medan hon sover så gott
Eller gå och lägg dig och sov lika gott själv.
Exakt på minuten som hon ska vakna bär du dig åt som om du aldrig sett henne förr. ÄNTLIGEN har barnet kommit
Och som om hon GIVETVIS sovit hela natten som en gris, somnat lycklig och (inte hunnit än) vaknat lika lycklig, och allt är fullkomligt kanontoppenmegajättekul och underbart. Surar hon och gnäller och tror att det är synd om henne, dvs att mamma fortfarande tycker synd om henne, tar du ur henne det med om möjligt ÄNNU roligare återseende-baluns, som om hon vore solen själv. Igen
![]()
![]()
Ge den här lilla minikuren 4 kvällar och nätter / morgnar, uppför dig som (målmedvetet) folk och rapportera sedan - och minns då att det var vad DU gjorde och inte gjorde som är betydligt mer spännande och intressant än vad HON gjorde och inte gjorde.
För ledningen är din![]()