Han kurades aldrig riktigt – även om vi borde gjort det. Vi gjorde en halvmesyr…. Och idag vaknar han 0-3 gånger per natt. Nu har han en välkurad syster (11 månader) som han delar rum med och det blir ju som ni säkert förstår lite problematiskt emellanåt. Naturligtvis borde vi tagit tag i sonens sömn innan vi flyttade ihop dem men det gjorde vi alltså inte. Det får till följd att han ibland väcker lillasyster och dessutom begränsar det vår handlingsfrihet på natten (vi vill ju inte heller väcka lillasyster). Så… nu kommer han till vår säng på natten ganska ofta (vilket han inte fått tidigare men som vi nu själva infört…) och då somnar han snabbt och gott. Vi sover också gott så det är egentligen inget problem förutom att sonens nattsömn blir upphackad.
Så min första fråga är hur gör vi för att kura honom? Antar att vi måste lägga lillasyster någon annanstans ett tag…
Min andra fråga är hur många timmar en 3,5 åring skall sova per dygn. Har inte lyckats hitta någon siffra på det i Barnaboken. Hittade dessa siffror någon annan stans: "Ett- till treåringen sover 10-12 timmar per dygn" och "Förskolebarn sover ofta 12-14 timmar per dygn." Skulle äldre barn (förskolebarn) sova mer? Är det för att de blir extra uttröttade av skolan/dagis, eller? Han går i alla fall inte på dagis utan är hemma med mig.
Jag får honom oftast inte att sova mer än ca 10 timmar per dygn och jag tror att det är för lite. Det händer att han somnar extra på dagen om han åker bil eller traktor. Han slutade sova middag för ca ett år sedan.
Jag tackar på förhand för hjälp!