Sömnbehov och kurande av 3,5 åring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bonnmoran
Kontakt:

Sömnbehov och kurande av 3,5 åring?

Inlägg av bonnmoran »

Har några frågor angående sömn hos min 3,5 åriga son.

Han kurades aldrig riktigt – även om vi borde gjort det. Vi gjorde en halvmesyr…. Och idag vaknar han 0-3 gånger per natt. Nu har han en välkurad syster (11 månader) som han delar rum med och det blir ju som ni säkert förstår lite problematiskt emellanåt. Naturligtvis borde vi tagit tag i sonens sömn innan vi flyttade ihop dem men det gjorde vi alltså inte. Det får till följd att han ibland väcker lillasyster och dessutom begränsar det vår handlingsfrihet på natten (vi vill ju inte heller väcka lillasyster). Så… nu kommer han till vår säng på natten ganska ofta (vilket han inte fått tidigare men som vi nu själva infört…) och då somnar han snabbt och gott. Vi sover också gott så det är egentligen inget problem förutom att sonens nattsömn blir upphackad.

Så min första fråga är hur gör vi för att kura honom? Antar att vi måste lägga lillasyster någon annanstans ett tag…

Min andra fråga är hur många timmar en 3,5 åring skall sova per dygn. Har inte lyckats hitta någon siffra på det i Barnaboken. Hittade dessa siffror någon annan stans: "Ett- till treåringen sover 10-12 timmar per dygn" och "Förskolebarn sover ofta 12-14 timmar per dygn." Skulle äldre barn (förskolebarn) sova mer? Är det för att de blir extra uttröttade av skolan/dagis, eller? Han går i alla fall inte på dagis utan är hemma med mig.

Jag får honom oftast inte att sova mer än ca 10 timmar per dygn och jag tror att det är för lite. Det händer att han somnar extra på dagen om han åker bil eller traktor. Han slutade sova middag för ca ett år sedan.

Jag tackar på förhand för hjälp! :D
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Vet inte var du hittat din info om att ett till tre-åringen behöver 10-12 timmar per dygn, men det är ALLDELES för lite! :shock:

Eftersom han inte längre sover middag kan du köra på 12 timmar natt.
Det behöver han LÄNGE än!!!

Nu ska du vara exakt. Bestäm dig för en tid då det är natt, och 12 timmar efter det börjar alltså dagen.

Han är så stor nu att du kan resonera med honom.
Berätta hemlighetsfullt glädjestrålande att inatt ska han sova i sin egen fina säng HELA NATTEN!! :D DET blir mysigt!! Säg det några gånger under dagen, och innan ni lägger honom den kväll ni börjar.

Sedan gäller det att haffa honom varenda gång han kommer gående och leda tillbaka honom till hans säng. Direkt.
Och så kör du en ramsa. (min är "Nu är det natt - nu ska vi sova")
Detta säger, och svarar du VAD HAN ÄN SÄGER.
Goddag yxsskaft liksom.
Möjligtvis kan du slänga in "Det tittar vi på imorgon"
Detta kommer säkert ta några nätter, men ger ni med er en endaste gång, och låter honom ligga hos er, förlänger ni eländet.
Bestäm er - och kör hårt bara!

Mer om detta kan du läsa här på forumet under "sova-hela-natten-kuren för äldre barn"

Nu gäller det att vara konsekvent och ALDRIG igen låta honom ligga hos er.

Lillasyster hör ramsan och störs inte av den, flytta inte på henne.

Ligger han kvar i sängen, ramsar ni utanför, utan att gå in.

kram och lycka till!
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Som ett litet snabbt svar angående sömnen för 3 åring.

Min dotter har alltid behövt sin sömn men nu i trotsåldern (precis 3 år)mer än någonsin. Hon tom ber om att få gå och lägga sig på dagen. (Om vi är hemma).

Hon sover 11,5 timme på natten och 1,5 timme på dagen har faktiskt tom ibland gett henne en halvtimme extra då hon har varit trött och "trotsig". Hon sover nästan lika mycket som min 11 månader son som sover 14 timmar/dygn.

Jag själv är också sömnberoende och funkar inte bra då jag får för lite sömn så det ligger väl i generna ;-) Vet onte men våren kan också göra att man blir tröttare. Det är ett annat ljus och tempo på våren.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Måste tillägga att 3,5 åringen skriker/gråter panikartat om lillasyster börjar gråta på natten. Och han säger att han inte vill höra henne. Dessutom är han sällan själv tyst när han vaknar utan skriker efter oss. Vi har alltså satt oss i denna situation för att inte väcka lillasyster. För att undvika en situation där vi har två skrikande barn mitt i natten....
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Förklara för 3,5 åringen vad som ska ske och vad som förväntas!

:idea: Spela gärna upp det som en teater för honom där han själv först får vara skådespelare och sedan regissör! Då får han en bild av det hela och blir trygg i förvissningen om vad som händer. Han behöver bara veta att det är ni som tar han om lillasyskonet och att ni fixar det. Då kommer han inte att reagera så mycket utan överlåter "ansvaret" på er.

:idea: Dra dem sedan över en kam med ramsa och tillrättaläggande - vilket som nu behövs. Det tar 3-4 nätter men därefter är det iförmodligen nte så mycket knix utan då börjar det flyta på.

:D Lycka till!
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Tack alla ni som bryr er och svarar!! Nu börjar jag känna mig pinsamt tjatig... :lol: Båda barnen har natt vid 20.30 och lillasyster har morgon 08.30 (vilket ju Johannes också skall ha). Vad gör jag då när han kommer uppknallande vid 07.30. Jag måste ju vara beredd vid dörren. Och ja, jag skall förbereda honom dagen innan. (Det är klart att det kommer att gå. Måste bara peppa mig själv till en attityd av självklarhet innan jag tar itu med detta. Kanske 19.30-07.30 vore bättre...)
Jag leder tillbaka honom till sängen och säger: -Det är fortfarande natt, nu sover vi en stund till så kommer jag tillbaka när det är dags att gå upp. Sov gott! ELLER?? SUCK! Jag ser ju när jag skriver detta att problemet ligger hos mig... Jag tänker: Josefina kommer att vakna, skrika, Johannes kommer gråta och inte vilja lägga sig igen.... Som sagt jag skall peppa mig och efter 3 - 4 nätter kommer det att funka. Det brukar det ju göra! Tack än en gång!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Se - du har ju svaret själv!

:idea: Förbered gärna flera dagar innan! Att "då och då så händer det och det - det blir toppen!" Invänta inga frågor utan ta honom i bruk med annat om han skulle ifrågasätta.

:idea: Natt 19.30-07.30 underlättar! Enligt mina erfarenheter är barn morgonpigga av naturen 8) .

:idea: Led tillbaka som du säger och genomför sedan med målet i sikte - det tar max en vecka! Du kommer säker att få höra många vackra tonarter på morgonkvisten men tänk på att din ska vara vackrast och mest ihållande :wink: ! Säg gärna"kommer du igåg vad vi sa!? Jo, vi sa det och det - minns du?" En dera dagen så svarar han själv och går tillbaka till sängen! "Då säger du "Så bra att du kom ihåg -just det, så var det ju - bra att du visste det och det! Natti nudå!" Att få berätta kunskaper man fått gör att man själv förstår sig på det bättre. På det viset blir kunskapen förankrad i den som säger det och blir till den personens visdom!

8) Vad det gäller din 3,5 åring så hade jag inte ( :!: efter kuren :!: ) gjort någon afffär av att han vaknade inom en 45-minutersnarginal. Det är inget jag noterar på mina stora :roll: :wink: barn. Men om det kryper neråt under mindre än 11 timmar natt så styr jag upp det.

:idea: När jag menar "efter kuren" så menar jag att du måste agera för 12 timmar natt då du gör kuren - detta för att "få till det". Kurtänket får du behålla i ca 3-4 veckor. Därefter ska vardagen ta vid!

:D Lycka till!
Trollet

Tyvärr är det inte så lätt...

Inlägg av Trollet »

Hej!

Jag måste protestera lite mot "det löser sig på 3-4 nätter".

Jag har befunnint mig i precis samma situation som du!!
Eftersom alla här inne sa att det var inga problem att ha dem i samma rum kämpade jag på med det i flera veckor. Men mönstret var alltid detsamma: vi 6-tiden på morgonen vaknade storasyster, och när hon inte fick komma upp så väckte hon lillasyster. Antingen med sina "jag vill inte sova mera"-skrik eller mera handfast med att sjunga "godmorgonsången" på hög volym....

Eftersom jag trots idoga försök och attityd och allt vad du vill inte såg någonsomhelt förbättring så gav jag upp och lade dem i varsitt rum.
Storasyster vaknar fortfarande för tidigt i bland men somnar oftast om. Lillasyster sover i lugn och ro tills det blir morgon. Så kan det också vara!!!!

Numera sover hela familjen mycket bättre!!

Såsmåningom tänker jag prova med gemensamt sovrum igen, men inte förrän båda två sover ordentligt!
Mamma till två döttrar, födda 02 och 04.
Vi hade stora sömnproblem med stora tjejen, men med den lilla hade jag Barnaboken till hands och har använt verktygen från dag 1.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, trollet :D Tack alla :D

Vi har en liten trotsdetalj här som inte går att förbise, och en mamma som själv fastnat i ett trist gammalt välkänt mönster :cry: Så jag skulle nog brutalt skilja ut den lille gaphalsen och ge honom en kur för sig själv, som definitivt bröt mönstret. Han ska ingenting ha för att han gapar och skriker (annat än möjligen en och annan orubblig PANGramsa), och han ska ingenting ha för att han kommer larvande på natten och tror att han ska sova hos er. Han ska lära sig att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, och det ska lilla mamma också lära sig :lol:

Dela rum kan de göra när han sover som folk efter uppföljningsveckan. Då "tar" ramsan (om den till nöds skulle behövas) och väcker inte den lilla.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej alla och speciellt bonnmoran!
Vi har nästan exakt samma "grej" här hemma. Eller rättare sagt vi har inte börjat lägga dem i samma rum än men det är tanken så småningon. Vi gjorde också en halvmesyr egentligen när vi kurade den stora. Det vi missade var att han fick vakna själv. Nu har vi de senaste veckorna gjort en liten minikur där vi försöker få honom att sova tills vi väcker honom 7.30. Det har gjort att han åtminstone sover till 07 och ligger sedan och ropar och tjatar. Vi tar upp honom vid 7.15 och låtsas att kl är 7.30
På kvällen OCH natten är han en fulländad tricksare. Han vill kissa, bajsa, ha täcke och vatten. I natt var han riktigt ledsen och grät hjärtskärande (det brukar han inte göra) för att han sa att han hade en sticka i fingret. Vi försökte köra med ramsan men han bara grät till slut tog vi upp honom in i badrummet och visade att det inte fanns någon sticka. Då hade det gått 1,5 timme!
Jag antar att vi måste få bukt med detta innan vi kan lägga honom i samma rum som den lilla.
Han vill upp och kissa på natten och det får han eftersom vi naturligtvis vill att han ska sluta med blöja på natten. Han sover i spjälsäng men kan klättra ur. Kan man verkligen begära att han ska klättra ur den och i kolmörker sätta sig på en potta? Han är törstig på natten, vad händer om man ställer in en flaska med vatten? sull i hela sängen?
Hur hanterar men ett riktigt ledset barn? då måste man väl gå in när det inte hjälper att ramsa?
Vi funderar på att sluta med blöja på natten snart eftersom han ropar när han är nödig på natten. Ska man kanske göra något helt nytt nu och lägga honom i stor säng och sluta med blöja samtidigt? För att liksom bryta mönstret?
Oj, det här blev långt :) Någon med tips?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Nu skall jag ge mig på att ge råd fast jag själv inte har full koll (se ovan).
Man hamnar ju oerhört lätt i en spiral av inte uppfyllningsbara önskningar och krav. Kravlistan tar inte slut av sig själv utan man måste sätta stopp för den direkt. Fast ibland tar det en stund innan man själv ser vad man hamnat i… (Som sagt...) Nu är ju den lille tricksaren inte tre än men jag antar att han är inne i trotsåldern så jag skulle nog göra så här. Tänk på natten sover man PUNKT! Inte kissa, inte bajsa, inte dricka osv. Bara sova. Jag skulle vänta med att ta bort blöjan men lägga honom i en vanlig säng. Byta blöjan mot att kissa på natten är väl ingen idé och om han ändå klättrar ur är det ju ingen idé med spjälsäng längre - bara en risk. Prata med honom och säg att i kväll kissar och dricker vi innan vi går och lägger oss för när vi väl lagt oss skall vi bara sova. Och det skall bli så skönt! När han sedan kommer upp ur nya sängen (vilket han kommer göra typ 300 gånger) leder ni honom tillbaka utan att säga något om att han kom upp och ramsa som vanligt när han är tillbaka i sängen. När han ropar att han vill dricka eller kissa så säger ni. –Det gör vi imorgon följt av ramsa. Stickor tittar vi också på imorgon. Om han inte vill ha täcke –Får han inte ha täcke. (Vilket brukar leda till att trotsbarnet genast vill ha sitt täcke. Vilket det då får utan åthävor.) Om han absolut inte kan sova FÅR han inte sova. Då får han sitta på en stol (där ni är och jobbar med något) tills han vill gå och lägga sig. Man säger då får du sitta här tills du vill sova. Stolen får han bara lämna för att gå till sängen. Prata inte med honom. Det skall vara tråkigt att sitta där. Vänta med att lägga dem i samma rum tills detta har satt sig. Det tar som vanligt en tid.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, bonnmoran :D

Jag skulle dock inte utmana ödet genom att ge honom en stor öppen säng och verkligen inte nu med all denna redan etablerade natt-trafik (=på natten händer allt möjligt... :roll: )

Så inskränk trafiken. Läs om lite äldre barn och öva upp goddag-yxskaft-ramsan till fulländning :D

Stickan var ny för mig (se tricksaren/trotsbarnet i Barnaboken) :lol: Jag skulle visat en tämligen likgiltig medkänsla. "OJ DÅ :roll: Det tar vi hand om i morgon. Go'natti med sig, sov så gott..."

Som sagt, när barnet sovit i tio minuter kan man gå in och se om världen gått under. Vilket den i regel inte har. Och skulle den verkligen ha gjort det, skulle barnet ändå inte kunnat somna. Så metoden är idiotsäker :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"