Trött pappa söker hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Markusj

Inlägg av Markusj »

Typiskt när det gått så bra.....

Själva var vi vakna mellan 0050 och 0345 inatt (igen) Han sover perfekt fram tills då och sedan är han klarvaken.

Om jag har förstått saker rätt efter att ha kollat på DVDn igår samt läst så ska det gå till ungefär såhär:

Nattslurk
Skratta till sängen
Tillrättalägande med filt
Solfjäder till sovtung
Ramsa x 4 ut varav 2 utanför dörren
Avvakta
Om han ställer sig upp - in och lägg tillrätta och solfjädra? Ramsa x4 ut
Upprepa detta tills han tystnar vid ramsa och då
bekräftelseramsa x4
Om han gapar igen - ramsa eller in och lägg tillrätta??
Om han somnar så vaka utanför och minsta ljud - in och solfjädra
Ska det fortsätta såhär natt 1 och sedan natt 2 bara ramsa och solfjäder i nödfall?

Måste man lägga 17 månaders på magen eller funkar sidan?
Kan man natt 2 gå in och lägga tillrätta ngn gång eller?

Tacksam för svar!

Markus
pappa till Elinora (som sover) 3,5 år och Hugo (som inte sover) 17 månader
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kommentarer/Svar:
:arrow: Skratta till sängen.
Skratta utanför rummet. Läääänge. Ha superkul, på alla vis ni kommer på. Minst 5 min, helst 10 min, nu i början så att han verkligen skrattar sig i säng! Allt detta görs utanför rummet. Sen snabbt och sakligt in på rummet där man bara läggs i säng, läggs tillrätta och en snabb solfjäder, som avslutas med ett litet tryck, innan man går ut med ramsan. ANDRA natten. FÖRSTA natten solfjädrar du tills han är sömntung. Men fr.o.m andra natten ska du inte hänga kvar vid sängen alls.
:arrow: Om han ställer sig upp - in och lägg tillrätta och solfjädra? Ramsa x4 ut
Nu är han ju så pass stor att han kan lägga sig ner själv. Så jag tycker nog det räcker med att gå in när han behöver lugnas. Dvs om han blir ledsen. Första natten går du in om han går igång efter ramsan för att fortsätta solfjädra.

:arrow: Om han gapar igen - ramsa eller in och lägg tillrätta??
Första natten går du in om han börjar gapa. Men från andra natten ska ramsan ta över och då ska du bara gå in vid KRIS.

:arrow: Ska det fortsätta såhär natt 1 och sedan natt 2 bara ramsa och solfjäder i nödfall?
Japp! Huvudet på spiken!

:arrow: Måste man lägga 17 månaders på magen eller funkar sidan?
Sover han gott på sidan och är van att sova så, kan du förstås behålla den sovställningen.

:arrow: Kan man natt 2 gå in och lägga tillrätta ngn gång eller?
Lägga tillrätta (och kolla om täcket är på osv) kan man göra när han sovit i 10 min (inte 5 eller 20 min, då han är lättväckt, utan just vid 10 då han sover tungt). Då stör du honom inte.

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Markusj

Inlägg av Markusj »

Alright då var de sista frågetecken uträtade :lol:

Dagen då lillkillen ska få börja sova är satt till imorgon - nu jäklar ska det bli ändring :lol:

Jag tar de första 2 nätterna och sedan byter vi de sista.

En sista fråga bara - min äldre dotter (3,5) sover i rummet bredvid. Det finns ju risk att hon blir störd av mina ramsor - ngn som har erfarenhet av detta??

Kommer bli arbete men om inte vi gör det så gör ingen det - är man 17 månader måste man ju för f-n få sova!!

Nu kör vi :D

Markus
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det låter härligt. Läs nu på ett par extra gånger, så du verkligen vet vad du gör och VARFÖR - det är det allra viktigaste. Skriv ut Lathunden och ha den och boken med dig.
En sista fråga bara - min äldre dotter (3,5) sover i rummet bredvid. Det finns ju risk att hon blir störd av mina ramsor - ngn som har erfarenhet av detta??
Nej, jag har faktiskt inte erfarenhet av det. Min stora vaknade inte när vi övade in ramsan på lilltufsan, och skulle han gjort det så har vi samma ramsa till honom, så då skulle han ju fått den sig till livs automatiskt, om du är med. Nu sov han på övervåningen och hon på nedervåningen den helgen vi övade ramsa, men så gammalt och oisolerat som här är så är det som att sova i samma rum, mer eller mindre :lol:. Viktigast är väl att ni har något fungerande verktyg/handlingsplan att ta till OM den stora vaknar, vad brukar ni göra annars? Annars vet jag att vissa väljer att låta storasyskonet sova hos släktingar eller vänner första 2 nätterna. Så fundera över vad som blir bäst för er.

Och hojta om det är något mer! Vi bor ju nästan nästgårds dessutom! Bara en liten vik emellan, vet jag!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Markusj

Inlägg av Markusj »

Hej

Ville bara meddela en rätt rolig sak: vi hade ju planerat att kura vår pojke i onsdags men sedan körde det ihop sig så vi sa att vi kör senare. Tro det eller ej men onsdag natt sov han och vaknade endast en gång då jag bara snabbt gick in och buffade honom i rumpan tills han la sig på sidan och sen gick jag ut - detta alltså utan kuren!! I natt sov han hela natten från kl 19 till kl 06.30 och sedan lite buffning så sov han vidare till 07.10!
Får se hur det går framöver - han blev nog varse om att det var ngt på gån g och slutade tramsa eller något :D

Nåväl med detta inte sagt att vi inte kör kuren om det strular men det finns hopp även utan att kura vilket ju känns skönt att veta.

Bara lite rolig info från en pappa som inte är lika trött då han fått sova 2 (!!!) nätter.

Trevlig helg!

Markus
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hoppas det håller i sig :D. Och nu vet du ju vad du ska göra OM det visar sig att det behövs åtgärdas!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hur går det? Har läst din tråd och är nyfiken...

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Markusj

Inlägg av Markusj »

Hej igen

En liten update kanske:) Nåväl första natten gick över förväntan och andra ännu bättre. Jag gick ifrån de vanliga rutinerna och gav honom själv ansvaret för att somna. Det verkade han trivas med. Givetvis, som för många andra, så blev han magsjuk på fredagen (efter 2 kanonnätter). Fredag och lördag natt var rena natta (dessutom lyckades vår 3,5 åring halka och få hjärnskakning på lördagen).

Sedan kom söndagen utan större förhoppningar - han sov från 19.20 till 07.20 utan ett pip - hade aldrig hänt innan:) Dock sjuk igen tisdag....

Nu har han de senate 4 nätterna sovit 2 hela, 1 usel (tänder) och 1 natt med ett 45 sek uppvak.

Ser faktiskt ett ljus i mörkret. En än gång vill jag med detta inte på ngt sätt avråda Sova Hela Natten utan bara spride lite förhoppningar om att det kan lösa sig ändå. Vi var helt inne på att kura men han kurade sig själv verkade det som.

God Jul!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fast kurat har ni nog gjort, på ert eget lilla vis :wink: :!:
Vore nog finemang om ni kunde få in ramsan till honom, mantra en ramsa när ni lägger så har ni ett PERFEKT verktyg när/om det krånglar nångång!
Bra jobbat, ändå :wink:
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Kul att läsa denna tråd! Jag tror som miar, att det har hänt en hel del med ert förhållningssätt. Och, det är ju det som påverkar det mesta här i livet :D :wink: .
Lycka till i fortsättningen,
/Åsa
Markusj

Inlägg av Markusj »

Japp då var det lite problem igen.

Nattning går mkt bra ca 2 minuter. Sedan brukar han sova fram till 2 tiden och vakna till men de senaste dagarna har han vaknat vid 23 och varit helt hysterisk. Igår så vaknade han till vid 22 men då körde jag min egen lilla ramsa och han somnade om. Sedan vaknade han kl 23 och var helt hysto. jag stod på mig med min variant av ramsan men det gick helt överstyr. Till saken hör att ända sedan han började sova bättre har han varit magsjuk 2 ggr och nu megaförkyld tillsammans med hela garnityret samtidigt. vet inte hur mkt detta spelar in men det kan ju påverka.

När han vaknar så och jag har kört min ramsa samt försökt lägga honom tillrätta och lugna honom på det sätt som har fungerat perfekt innan blir han som sagt helt tokig och det går inte att hålla honom.

Igår så hostade han så han inte fick luft och hur gärna jag än ville så kunde jag ju inte låta bli att ta upp honom. Han fick lugna sig hos mig i ca 10 minuter óch sedan ner i sängen igen med min rutin och ramsa. Då var kl ca 00.00 och sedan sov han till väckning kl 07.30.

Undrar vad det är? Han verkar genuint upprörd och nästan rädd??

Nåväl det har varit många bakslag nu men vi kämpar vidare - det har ju funkat fint flera ggr sedan vi började.

God Jul!
Gotlandsmamma

hej

Inlägg av Gotlandsmamma »

När jag läser din tråd får jag känslan, jag är ingen expert på området, av att ni kanske skulle behöva klara rutiner som håller i vått och torrt...kanske det inte vore en dum idé att kura honom KLOKT så att ni vet hur han ska tas, när han ex blir magsjuk och förkyld, stackarn verkar bli krasslig rätt ofta...jobbigt. Ibland ta upp, ibland inte, det blir nog olika bud för honom och det gör honom nog frågande...
Jag låter experterna säga sitt, men det var min tanke. Jag tror, för hela familjens skull, att det är värt att ta tjuren vid hornen.
Lycka till! Och god jul till er! :santa:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Trist med en massa sjukdomar och elände, men sjuka barn behöver sova de med, kanske t o m ännu lite mer för att orka bli friska!
Jag tycker Gotlandsmamman säger det så bra, och jag håller med henne - och för oss härinne är det såklart lättast att hjälpa er om ni kurar i stor stil och har de verktyg att tillgå som följer med kuren :wink: :!:

Men allra viktigast av allt är att INTE plocka upp ur sängen - det GÅR att trösta ett litet barn i hans säng, lite bökigare, men det går! Och om någon av mina säkra sovare nångång vaknar och är otröstlig då går jag in, lugnar och bäddar om - om det händer en gång!
Händer det två kvällar på rad, då aktar jag mig noga för att störa, för redan då blir det en dålig vana, som gärna byggs på och förvärras, med flera uppvak per natt och många gånger slutar det med ett barn i föräldrasängen :?

Så din strategi nu tycker jag ska vara:
:arrow: INTE plocka upp, om ni inte är på väg till akuten!
:arrow: Jobba in ramsan! Det verktyget är outstanding!
:arrow: Stör inte i onödan! Det blir lätt oro istället för lugn!

Hoppas natten blir lugn :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "