Trött pappa söker hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Markusj

Trött pappa söker hjälp!

Inlägg av Markusj »

Hej, nu får det vara nog - behöver hjälp. Vi har en liten pojke som har sovit dåligt i stort sett hela sitt liv. De senaste 6 veckorna har det dock gått överstyr. Han har inte sovit en enda hel natt i hela sitt liv - stackars pojke och det värsta är att jag vet att det är vi som ska se till att han får sova. Han är pigg och glad på dagarna och har följande schema:

7-7.30 Vaknar m välling
9.3-10 Mellis
11-11.30 Lunch
12-12.30 och 1-1,5 h fram sova middag
14.30 Mellis
17.30 Mats
19-19.30 Välling och god natt

Känns som ett ganska Ok schema och båda nattningar vid lunch och middag går bra. Han får välling och sedan går jag med honom tills han somnar vilket brukar ta ca 5 min. På lunchen vaknar han efter 1-1,5 h men det känns OK.

Kvällarna vaknar han nästa alltid mellan 22-23 men då är det vanligtvis bara att vagga honom eller (gud förbjude) ta upp honom och vagga honom lite. Han kan sedan göra om denna pocess 0-3 ggr innan kl 02.00 för att sedan dra igång det som börjar knäcka en. Han är i stort sett varje natt vaken mellan 1,5 -2,5 timmar!!!! Som i natt var han vaken mellan kl 03.50 till 05.26 vilket inte känns helt bra :cry:
Efter denna story ett gäng frågor (jag har läst en del på forument bla Trollet och det finns en del svar där):
- han har varit hostig ett tag och ngn gång vaknar han av att han hostar - ska han kunna somna om av sig självmed hjälp av SHN metoden?
- han har endast 8 tänder men har ett gäng på g (man kan se att han är svullen) men det tar lång tid för dem att komma fram. Kan detta påverka kuren negativt?
- Har ngn erfarenhet hur det är med det äldre barnet när det ska ramsas högt - har det varit problem med uppvak då? Vår dotter sover vanligtvis som en stock men men....

Som ni förstår är denna situation helt ohållbar och vi måste få ett slut på detta.
Tacksam för hjälp hur vi ska börja, vad vi ska läsa, vad som är viktigast (förutom att få den lille att få sova) samt alla råd och tips vi kan få. Vi lusläser forum och har köpt boken som vi läser

Tack på förhand,

Markus
pappa till Elinora (som sover) 3,5 år och Hugo (som inte sover) 17 månader
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen! :D

Så bra att ni redan har ett fungerande schema.
Oroa er inte för hur lite hosta och tandsprickning påverkar kuren eller sömnen. Barn som SHN-kurats brukar inte få sömnen störd så mycket av sånt. (En annan sak är förstås om barnet är väldigt förkylt och snorigt.)

Men utgående från ditt inlägg tycker jag att ni helt enkelt bara ska läsa på om kuren tills ni vet vad som gäller, och så bestämmer ni en dag då ni börjar. Nattuppvaken beror troligen på de förvirrande besked han fått hittills med vaggning och dylikt.

Eget rum för honom är bäst medan ni kurar, jag har själv ingen erfarenhet av att kura ihop med syskon, men någon annan kanske kan bidra med något matnyttigt där.

Återkom om du har fler frågor!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Markusj

Inlägg av Markusj »

Hej och tack för snabbt svar.

Han har eget rum och systern i rummet bredvid. Dock vet jag inte hur högt man ska ramsa men det verkar vara bestämt och högt om jag förstår inläggen.

Bör jag ändra på nattningsrutinen med välling och sedan att jag går med honom tills han somnar - detta fungerar mkt bra. Om jag ska ändra ska jag även ändra lunchrutinen?

Tack tack!
Antonias mamma

Jag förstod inte rikgtigt hur det går till i nuläget - söver du honom i vagn med promenad dagtid men i famnen kvällstid eller?
Kuren innebär ju att barnet ska lär sig somna själv också. Nattuppvaken kan helt enkelt inte försvinna före barnet somnar själv på den plats där det ska sova hela nätterna också. Söver du honom i famnen (om jag förstod dig rätt?) så kommer han förr eller senare att vakna när han märker att han är någon annanstans. För att kuren ska lyckas så bör man följa alla regler.

På dagarna kan ni behålla vagnen och lite sneare köra en sk dagskur, om ni vill, för att lära honom somna själv utan promenad.

Ja, ramsandet ska vara så pass högt att det kan ta över barnens eget protesterande.

www.sandsdrommar.com
Markusj

Inlägg av Markusj »

OK då förstår jag.

Han sover i egen säng även på dagtid men läggandet går till på samma sätt som på kvällen.

Då ska jag alltså göra om hela läggningsprocessen för båda läggningarna för att kuren ska funka?

Nåväl det är bara att köra på:)

Tack - jag återkommer säkert med fler frågor. Vi ska bestämma dag för att köra igång så vi verkligen kan läsa på.

/Markus
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Definitivt ska du ändra nattningsproceduren. Det är grunden till stöket, det lovar jag! Somnar man på ett ställe så blir det ju konstigt att vakna till på ett annat, och vaknar till gör vi alla. Lär han sig somna själv så lär han sig på sikt att somna om själv, det är grunden!

Ni kommer på banan på en vecka om ni är pålästa, det kan jag lova! :D
Antonias mamma

Markusj skrev:Han sover i egen säng även på dagtid men läggandet går till på samma sätt som på kvällen.
Då ska jag alltså göra om hela läggningsprocessen för båda läggningarna för att kuren ska funka?
Det här är en svår fråga, onekligen. Kvällstid MÅSTE han läggas vaken i säng och somna själv, och då använder man ju kurens verktyg enligt följande:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Vaggningen och bärandet ska alltså bort direkt på kvällen då ni börjar kura.

Att fortsätta med det dagtid är inte att rekommendera, inte i förlängningen i alla fall, eftersom det kan göra honom förvirrad. Ungefär som att ge napp dagtid men inte kvällstid. Men samtidigt kan det bli tungt att kura både nätter och dagslurar samtidigt.
Kanske någon annan kan hoppa in och ge råd här :?:

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker som du Antonias mamma. Kör hela racet på en gång. Både dag och kväll. Det blir lättare att greppa för honom, framförallt eftersom han är så pass stor. Nya tydliga regler på alla plan samtidigt minimerar risken för förvirring.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Att fortsätta med det dagtid är inte att rekommendera, inte i förlängningen i alla fall, eftersom det kan göra honom förvirrad. Ungefär som att ge napp dagtid men inte kvällstid. Men samtidigt kan det bli tungt att kura både nätter och dagslurar samtidigt.
Nej, jag tycker inte att det är svårt. Värre, faktiskt, att behålla mönstret dagtid och ändra kvällstid. Precis som TorpSara skriver så har du största anledningen till problemet att barnet sövs i famnen, istället för att själv somna in i sin säng. Och har han tidigare sovit i sängen dagtid, tycker jag mycket väl han kan fortsätta med det. Ni kommer att behöva jobba med solfjäder och ramsa både dagtid och kvällstid, men det kommer att ge sig fint på båda håll, så ta ni alla förändringar på en gång. Glöm inte bort att ha en separat dagramsa, utan ordet natt i.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Markusj

Inlägg av Markusj »

Hej alla

Känns skönt att få lite med kött på benen :) Har precis ägnat lunchen åt att läsa en hel del på forumet och fått mer info samt stärkt min tro att detta måste göras.

Hur högt ska man ramsa? ´Har förstått att detta är det grundläggande i hela processen då Hugo är 17 månader och solfjäder endast är till för första natten?
Jag har boken och med den dvd:n som jag inte har tittat på än - får man kanske lite mer tips and tonläge där då det är AW själv som visar?

Tack tack!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur högt ska man ramsa?
Högre än du tror! :lol: Högt, klart, tydligt och trevligt! Lyssna på DVD:n, så hör du Anna ramsa. (Obs där ramsar hon vid sängen, vilket bara gjorts av inspelningstekniska skäl, DU ska ramsa UT UR RUMMET - som du säkert läst om i boken!)

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sune33

Inlägg av sune33 »

Vår 14-månaders kurades för 1 månad sedan nu och de har hittills funkat strålande, inklusve förkylningar med snor, feber och hosta! Jag vill här bara dela med mig av min, om än något korta, erfarenhet i frågan (hoppas att jag inte anses ha drabbats av hybris nu). Våran flicka nattas i sin säng med ramsa för natten men på dagen har vi behållt vagnen där hon helt enkelt läggs ner och somnar på egen hand i lugn och ro. Vi behöll vagnen till dagluren då barnen sover i sina vagnar på det dagis hon snart ska börja på. Dessutom blir man mer mobil om man skulle behöva hämta något syskon eller något mitt under sovstunden. Jag körde på det som jag var övertygad om skulle funka bäst och med det fick jag en attityd av självklarhet i bagaget! Som sagt, bara ytterligare en erfarenht att läsa om...
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Markusj

Inlägg av Markusj »

Hej Sune 33

Jag är tacksam för alla erfarenheter som jag kan ta del av. Ska kolla på DVDn ikväll och försöka räta ut några frågetecken.
En fråga har jag: Bekräftelseramsan ska den vara som den sista av ramsax4 eller när ska jag ta den?

Tack!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Bekräftelsen är densamma som den vanliga ramsan, alltså x4. Och ges när barnet kommit till ro, och ska följa barnet in i sömnen. Mjuk och fin. Kan trigga igång frågorna igen. Och då ger man samma besked när barnet tystnat igen. Så småningom, när barnet lärt sig ramsan och TYSTNAR på ramsan, så bakar man ihop ramsan med bekräftelsen och gör den mjuk på slutet. Du kör alltså Ramsan x4 och de sista 2 är en mjuk, fin bekräftelse.

Hoppas du förstod nu!
sune33

Inlägg av sune33 »

Hybris var ordet. Magsjuka inatt, och allt står så klart på ända... Men snart är vi förhoppningsvis på banan igen. Vi kan ju inte vara de första (eller enda) som drabbats av det i detta läge.
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "