Fjärde natten och helt rasande vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LisaBu

Fjärde natten och helt rasande vid läggning

Inlägg av LisaBu »

Hej!
Är nu inne på vår fjärde natt och jag tycker det har gått rätt bra ändå. Det som fungerat bäst är läggningarna, han har somnat på max en kvart alla kvällar - förutom ikväll! Ikväll är han spritt språngade galen och så fruktansvärt ARG! Jag fattar inte var det kommer ifrån.. Han bara gormar och skriker. Han har dessutom blivit förkyld på kuppen, så detta skrikande gör honom ännu snorigare förstås...
Någon som varit med om samma? Hur ska jag handskas med det? :? Han vill att jag ska buffa honom till sömns, så han blev som tokig när jag gick ut.. även fastän jag tidigare kvällar inte alls buffat honom mkt..
MVH Lisa :)
Mamma till William 0504 :heart: och Albin 0704 :heart:
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Han somnade till slut iaf... men nu är han vaken igen...lika arg! Vad är detta för reaktion eg..?
fy vad jobbigt alltså...
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Det som dessutom försvårar att bara använda ramsan, är att han har just lärt sig att ställa sig upp på fötterna, så han gör det och står där och skriker, utan att kunna ta sig ner. Detta gör ju att jag måste gå in och lägger ner honom. Jag har försökt vänta lite så han ska bli trött..men det hjälper inte. Han står snart upp igen.. :(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LisaBu skrev:Han vill att jag ska buffa honom till sömns, så han blev som tokig när jag gick ut.. även fastän jag tidigare kvällar inte alls buffat honom mkt..
Han har fångat buffningens sköna gung, och nu är han :twisted: för att du inte vill fortsätta buffa honom!

Måste först säga att en bakslag så här fjärde natten är mer regel än undantag, nu kollar lillen så att ni verkligen står för det här nya, att ni inte tänker ändra er! Så nu gäller det VERKLIGEN att ni plockar fram attityden och förmedlar till honom att nu ska det sovas, och det ska göras så här!!!

Ett barn som ställer sig och inte själv kan lägga sig, går man helt enkelt in och lägger ner, snabb solfjäder och ut med ramsan. Och precis som du gjort, så avvaktar man så det inte blir rena E4:an därinne :wink:

Sen blir er läxa att träna ställa-sätta-lägga dagtid, så att han får kläm på hur man gör, annars är risken att ni hamnar i lägga-tillrätta-träsket! Och som du säkert vet finns det några träsk att fastna i :lol: Jag ska leta reda på en länk om träskvarning till dig...

Nu gäller det att ramsan ska ta över, NOLL buff från nu! Och ett verktyg till är dags att införa; backa!!!
Och vid K R I S då går du in och solfjädrar honom, då står du och fjädrar honom tills han är lugn, du säger inget alls, och när han andas lugnt men INTE sover, då går du ut med ramsan! Och här är det lätt att slarva, att inte vilja störa med ramsan, men det är jätteviktigt att den får sista ordet så att det är DEN som signalerar sova! Så glöm inte den!

Och lugn och fin nu, snorig och eländig kommer han att bli många gånger än, och då behövs verkligen sömnen :wink:

Nu ska jag se om jag hittar den där tråden jag menade...

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Nu är det jag som är rasande..för nyss försvann mitt lååånga svar... :evil:

Tack för tips och råd! Du är en klippa!! :heart:
Jag har förstått att han verkligen gillar buffningen..så from nu är det slut på det (förlåt Albin) :) Skönt att få höra att det är normalt med denna reaktionen.. så man vet att man inte gör tok-fel..
Oron från igår kväll fortsatte under natten. Han har vaknat minst en gång i timmen, men då inte varit rasande utan mera gråtit, ropat och gnytt. Det som har varit dumt är att jag har gått in flera gånger eftersom jag inte har vetat om han har stått upp på fötterna :oops: (för då tar han sig ju inte ner själv), men flera gånger har han bara stått på alla fyra och gungat, gungat och gungat..(håller på att krypa) Då har jag lagt ner honom, tryckt till och gått ut. Det som jag nog gjorde fel var att jag skulle nog ha solfjädrat honom tills han blev lugn, för som det var nu så hann jag ju inte ens komma från sängen innan han var upp på knäna igen. Eller? Sen blev han vansinnig när jag försökte få ner honom på mage, riktig arg..hur ska man göra då? Bara kämpa på ändå?
Jag ska absolut göra läxan så gått det går!! Vill inte fastna i något lerigt träsk :) Det skulle vara så skönt att veta att han tar sig ner själv..då skulle jag bli lugnare och inte känna samma behov att gå in till honom..
Det var väldigt bra länk om träsk! Den gav massor och har fått mig att tänka..
Detta är verkligen en hel vetenskap :D
Kram Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa!

BRA att du bestämt dig för att det är slutbuffat, även om Albin kommer att protestera :wink: !

Nu i natt gäller det här:

:arrow: BACKA! när/om han vaknar ha is i magen, ge honom chansen att fixa uppvaket själv!
:arrow: när du känner att NU måste jag gå in - då ramsar du! Och se till att ramsan går fram, att han tar emot den!
:arrow: Om gråten inte går ner, och et blir ledset, då går du in, lägger ner (ordlöst!!!) och håller solfjäder tills han är lugn men INTE sover!
:arrow: ut med ramsan! Slarva inte här, fast det kan vara frestande, ramsan ska ha sista ordet!!!

Om han vaknar till och står och gungar är det förmodligen så att han själv försöker somna om, det är hans "buff" och går du in och börjar greja med honom, blir han säkert bara sur och irriterad :? Så mer förtroende nu för Albin, han måste själv få chansen att lära sig somna och somna om!!!

Och du har rätt, det finns hur mycket som helst att läsa och lära, det allra viktigaste av allt är att man agerar med själklarhet - även om du tvekar ska du förmedla att du vet preciiiis vad du gör! Inga orosvargar ska svansa med in till gossen, kom ihåg det :wink: :!:

Håller mina tummar för en god nattsömn :thumbsup:

Kram Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej :heart: !
Tack för jättejättebra guidning! Nu vet jag helt klart vad mitt uppdrag är inatt :)

Han somnade snabbt ikväll, bara på några minuter. Det var en liten gråt, men sen somnade han fort. Sen har han just vaknat till och var då ledsen. Jag avvaktade med att gå in rätt länge, sen när jag ville gå in fick han en ramsa..bra va :wink: Men gråten stegrades bara så då gick jag snabbt in (han stod då upp på fötterna), lade honom tillrätta, en snabb solfjäder, ramsade mig ut, först högt och avslutade mera bekräftande för då var han tyst..och nu är det tyst, så nu sover han nog igen - jippi :D

Det är konstigt, han har ung samma tider på sina uppvaknanden...kl 22 har nog varit varje kväll tror jag..
Nåja...bara se framåt och jobba på attityden och självklarheten!!
KRAM Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"