Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Kul att du är här Nena :D Hoppas våra små funderingar kan vara till någon nytta.

Åsa
Du är inte ensam om duktighetskomplex. Det lider jag också av och får anstränga mig som attan för att försöka att inte se Theo som ett "projekt" som måste bli lyckat. Jag har alltid varit en tävlingsmänniska och brukar lyckas med det jag företar mig. (Att skaffa barn kan faktiskt också ses som en tävling :oops: ) Helt sjukt när man tänker efter. Men det är ju bra att man vet lite om hur man själv fungerar så att man kan vara uppmärksam på hur man agerar. Theo är ju inget projekt, ingen tävling utan en egen liten person som måste få gå sina egna vägar. Jag brukar resonera som så att om han sover är det inte min fötjänst (jag sover ju inte åt honom) och om han inte sover är det heller inte mitt "fel" (jag har gett honom förutsättningarna). Skulle jag dock inte ge honom förutsättningarna att sova bra är det mitt "fel". Blev kanske lite rörigt men jag hoppas ni förstår :)
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Nena - välkommen hit!!! Hoppas att du kan få lika mycket tröst, stöd, råd, tips och inspiration som vi andra (jag är jättetjatig här, jag bara varnar!!! :wink:)

King Mary - skönt att höra att man inte är ensam. För det mesta har jag inga duktighetskomplex alls, men det är väl mest med farmor. Och där är det verkligen av ondo. Skall verkligen försöka motarbeta de tendenserna när vi kommer upp till jul. Farmor själv tycker att jag måste ha det jobbigt, som "försöker vara duktig" hela tiden. Och hon har rätt! Med andra, inklusive mormor, är jag rätt cool faktiskt!

Mia - Kanonbra tips. Fast peppar peppar, vi har haft en bra dag och kanske är vi inne på dag två. Igår hörde jag honom mitt i skarven, så jag ramsade med en gång och sedan sov han som en gris. Minst en timme och 40 min, sedan gick jag hemifrån. Hans pappa, som var hemma sjuk, somnade på soffan och vaknade kvart i tre (skulle ta upp honom fem över halv). Då var Walle svinförbannad, hungrig och sur. Men oavsett när han vaknade var det bra!
Nu har vi nog passerat värsta skarven och än så länge är det tyst. Varje minut är bra! Och han var faktiskt otroligt mycket lugnare när han skulle somna! Jag har skjutit på läggningen en halvtimme, kanske är det nyckeln? Han är vansinnigt trött då, lite svårskrattad, men eftermiddagen blir lättare, oavsett om han sover länge eller inte!

Kramar allihop! Jösses, idag om två veckor åker vi till Norrland och inte en julklapp shoppad!!! Och livets stora fråga är: Skall jag klippa håret jättekort på måndag eller skall jag kämpa vidare med min (för) platta page... Hm... :? ( :wink: )
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla :D

Har börjat jobba och har inte haft så mycket tid över till forumet. Nu är det Jens som är hemma på dagarna. I första hand på heltid i 9 månader, sedan kommer vi gå lite omlott fram till Malte är två (nästa jul) Det är med blandade känslor jag går till jobbet. En del av mig tycker det är roligt att få komma tillbaka till arbetslivet och det tempo som är där, en annan sida tycker det är fruktansvärt sorgligt att jag inte få vara hemma med mina barn på veckorna. Jag unnar dock Jens att också få den här möjligheten. Han har längtat efter sin föräldraledighet, så det är bara att gilla läget. Och som sagt det är faktiskt inte bara pest att jobba. Jag har turen att ha ett jobb jag trivs bra med.

Malte har fortfarande två lurar, men det är nog lite på övertid nu. Är i valet och kvalet om vi ska ändra nästa helg. Då har vi en vecka på oss innan vi åker bort och firar jul, en resa på drygt 100 mil. Jag känner mig inte så nervös för att det ska strula i jul ( vi firar hos min familj, och de är rätt avslappnade) men det är skönt att ha ett bra schema på bortaplan. Det kommer ju vara fullt upp med kusiner och annat. Helst hade jag velat att han hade kvar sitt gamla schema, men eftersom han tar lång tid på sig att somna på första luren alt vaknar för tidigt från den känns det som att vi snart måste senarelägga den...ja ja vi kör en vecka till och ser...

Nätterna är underbara. Idag försov vi oss t om...i vanliga fall brukar han vakna ca 15 min före morgon och prata lite.

Kram från ett snöigt Östersund
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

jobb

Inlägg av fjällström »

Hej vänner :D
Jag har också börjat jobba. Fast jag ska bara jobba december månad, sen blir jag hemma igen :D Maken tycker dock att det är alldeles underbart att vara pappaledig. Så kanske vi kommer att dela lite på ledigheten i vår. Kanske jag kan jobba 2 dagar i veckan eller nåt sånt. Det är roligt att jobba. Jag har ju världens roligaste jobb (florist), men värdelösa tider 9-18 fem dagar i veckan. Jag hinner träffa mina barn max 1.5 timma de dagar jag jobbar :cry: Första veckan jag jobbade var jättejobbig för min egen del. Jag saknade ungarna så fruktansvärt!! Men jag vet ju att de har det alldeles utmärkt bra hemma med pappa :D

Jag har ju (tror jag) världens bäste make! Han tvättar, städar och bakar pepparkakor med de små :heart: MEN han har varit lite väl generös med 5 minutare och 20 minutare.... Tidigare var elin som en klocka vad gällde sömnen. Nu är det lite sämre med det. Vet inte helt säkert om det är makens fel, men jag har sagt att han absolut inte får slösa med 5-20 minuterslurarna. Bara i nödfall, om natten varit dålig. Inte annars. Jag är alltid ute med barnen 1-1.5 timma på morgonen och då håller sig elin vaken utan gnäll. Men om man inte går ut så blir hon gnällig och otålig och vill bara sova. Nu har det regnat här i en hel vecka, så maken har ju inte kunnat vara ute så mycket. Kanske är det därför det blivit en hel del smålurar....

Nu ska jag stryka lite kläder. Vi ska äta julbord idag, maken och jag. Ungarna ska vara hos mormor under tiden :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Jag har ju jobbat läääänge. Iofs "bara" 4 dagar i veckan men ändå. Snart skall vi dock bytas av därhemma (i slutet av feb) och då är det jag som är hemma med theo det mesta av tiden. Jag hade nog föredragit att dela 50-50 alla veckor, dvs jobba 3 dagar ena veckan och 2 dagar andra men man kan inte göra så om man är beroende av både det danska och svenska socialförsäkringssystemet :x

Jag tycker faktiskt att jag drar vinstlotten i det här i alla fall. Ju äldre Theo blir desto roligare tycker jag det är att umgås med honom :) . För tillfälelt försöker jag klura ut vad det är han försöker förklara för mig hela tiden. Något är det men det uppstår ständigt en massa missförstånd :?
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Vad skönt livet är ibland! Stuldagar följs av flera dagar fullproppade av harmoni. Så måste man göra avsteg (eller råkar göra det eftersom bussen var så himla varm och det bara inte gick att hålla sig vaken där i vagnen, fast det var eeeevigheter tills man skulle sova) och får en halvjobbig dag, men så följs den av en dag då allt bara funkar. Ny knasdag med för lite sömn (men en timme i vagnen är inte fy skam ändå) och nästa dag är man åter på banan. :)

Jösses. Snacka om att vi njuter, både sonen och jag! Idag har vi fnissat, busat och skrattat. Och somnat på några ynka minuter. Mest han. :wink:

Vi gillar nya schemat! Dessutom känns det som att man kan tänja lite på gränserna, eftersom man bara har en lur att tänka på. Om man lägger lite sent, so be it. Sov lite längre då! Inte riktigt hur som helst, men lite mer flexibel kan man vara. Känns skönt! Och vad lång eftermiddagen blir!

Waldemar pratar konstant. Inga ord, men jösses, vilka monologer! Och dialoger med, för den delen. Han kommer med långa utläggningar, följt av en fråga eller kanske ett konstaterande. Han låter så vansinnigt rolig när han höjer tonfallet på slutet, ungefär som: eller hur, mamma? Jag pratar med och vi kan hålla på i evigheter. Rösten är spännande! Ojojoj.

Och går gör han också, lite varje dag. Han verkligen tränar! Förr tog han tag i bordet och så gick han. Nu gör han tvärtom. Går först och tar sedan tag i bordet för säkerhets skull. Han är ingen säker kille på två ben ännu, men till jul tvekar han nog inte alls. Fyra fem steg blir det, målmedvetna långsamma och hyfsat stadiga. Vi klappar i händerna. :D

Är också stolt över pappa H. Vi pratade lite om framtiden, om eventuella flyttar, men vi är helt överrens om att vi lugnt kommer att bo kvar. Ja, vi har det trångt på 54 km och två rum och kök, men vaddå? Förr bodde man många på liten yta! Och kommer det syskon skall den lille parveln ändå bo i barnvagnen till en början - då funkar vardagsrummet hur bra som helst! Och krisar det får vi plats med en säng till i sovrummet. Vi snackar prioriteringar, helt enkelt. Vi trivs så bra här, bor billigt och kan lägga undan en slant för framtiden. Det kändes så skönt att vi båda var på samma spår! Visst vill man bo i hus och öppna dörren och släppa ut barn hur som helst, men vi bor bra och trivs som bara den. Det skall man inte blunda för.

Inte heller skall man blunda för det faktum att jag är så trött att jag knappt vet vad jag skriver. Så godnatt, kära vänner!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nu sover även Malte en lur/dag. Jens fick nog av insomningsstrulet på första luren i måndags och ändrade schemat i tisdags. Det har gått över förväntan, inte ens det minsta trötthetsgnäll faktiskt. Där ser man :shock: :D Med Vega tog det eeeevigheter innan det satt ordentligt.
Nu sover han 11.30-13.30 och så småningom får det bli 12-13.30. Känns super, särskilt inför julen då vi slipper hålla på att passa en massa olika sovtider hit och dit. Vega sover ju fortfarande en stund mitt på dagen, vilket innebär lite egentid för den som är hemma.

Malte går för fullt. Kryper gör han enbart om han har bråttom eller utomhus med mycket kläder på.

Nu ska jag titta lite på TV och njuta av att det är fredag

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Nu har jag två ettåringar i huset! Ganska coolt, va?! Isak väger dryga 12 kilo och är imponerande 84 cm lång :shock:

Vi har haft min kära systerdotter (mari.g) på besök, med lille Leo, 4 månader. Vi har vagnat bort nattmålet och försökt få ordning på torpet. Jag har då aldrig sett maken till förnöjd unge! Glad och tillfreds för jämnan. Mina små juvelers cirklar blev dock svårt rubbade och det var ett fasligt gnällande och pånyttfött förtrotsande från Allis.

Kram till er alla från Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lua - vilken liten stor jätte du har :shock: :D
Min lilla bulle här hemma är verkligen ingen vekling, men hon är ju en yttepytte bredvid din Isak, ju :wink:
miar70 skrev: Idag har Frida varit på ettårsbesiktningen, och fick ingen anmärkning :wink:

Vikt: 10860 g
Längd: 74 cm

Och stort grattis till store ettåringen, nu trillar de in på rad här!!!
Och tänk att ha TVÅ ettåringar! Det är sannerligen en bedrift!

Här har vi inte så jättekul - Alice äter penicillin mot nån trist bakterie, Rebecka ligger i fyrtio graders feber och Frida har kräkts hela kvällen :? :lol:
:-({|= Nu är de jul igen :santa: :-({|= :lol: s u c k....
Nu ska jag ner och tvätta kräkssängkläder...
Kram på er :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: oj oj oj. Isak är ju modell större min stortjej :shock: Vi ska på ettårskontroll nästa vecka, får se hur mycket Malte vuxit. Han låg runt 9 kg senast vi var där i augusti. Ett stort garttis till 1:åringen :-({|=

Mia: har inte ni haft rätt mycket sjukdom i höst redan :cry: Hoppas ni kryar på er snart

Idag ska jag och Vega julhandla det sista. Ska bli riktigt mysigt att få gå på stan tillsammans bara Vega och mamma :heart:

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LindaVega skrev: Mia: har inte ni haft rätt mycket sjukdom i höst redan :cry: Hoppas ni kryar på er snart
Jo, Linda, i höst har det varit mycket sjukdom :( tack för krya-på-sig-hälsningen!

Frida kräktes sista gångne klockan två i natt, lilla gumman satte sig upp, ulkade och kräktes och skulle lägga sig i eländet sen... Fick skynda mig att bädda om (TRE ombäddningar i natt :!: ) och hon kastade sig ner på mage och somnade direkt :heart:

Däremot är jag lite orolig för Alice, som kissade alldeles brunt igår kväll. Tänkte att det nog var lite diarré, att hon blivit smittad, men i morse gjorde hon samma sak - brunt kiss... Ringde sjukvårdsupplysningen, som genast ville ha urinprov, men hon kissar väldigt sällan, så nu håller jag på att hälla i henne vatten och juice så hon ska bli nödig! Sen får vi väl åka på vårdcentralen och kolla provet, så skulle de ta en ny sänka på henne.

Som lök på laxen var min käre store kille ute och partajade igår, fick hämta honom på en fest rätt berusad - så vi satt och pratade till klockan var närmare tre i natt (och jag tror och hoppas det var ett givande samtal och att vislipper sånt här framöver nu...), för att sedan kliva upp sex när Frida vaknade, uthungrad!
Och ikväll är det julbord :lol: haha, undrar hur jag ska palla med det :shock: :?:

Nåväl, ska nog lägga mig i soffan nu och vänta på att Alice blir kissnödig, Frida har däckat och hon ska få lite mat sen när hon vaknar. Yoghurten hon fick till frukost har fått stanna i lilla magen i alla fall!
Nej, just det, jag måste ju slå in presenter - i morgon får jag ju en tonåring till :heart: när Paula fyller 13!!!
Äh, vila får jag göra när jag blir pensionär :wink:

Kram på er alla!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

GRATTIS TILL ISAK :heart:

Krya på kramar till mias barn.
Här har det och är fortfarande rätt förkylt.Jag är inne på min andra pencilinkur mot halsfluss i höst.Inget vidare alls känns det.En influensa har jag oxå haft.Känner mig fortfarande rätt risig fast det är 3veckor sedan.Den enda som klarat sig är jacob.Liw har varit förkyld länge oxå.Nu i förrgår provade jag lök i rummet samt att stryka på vicks blå.Och hon har inte hostat alls på två nätter.Får hoppas det är på bättringsvägen där.Det är så jobbigt när det blir så långdragit och man känner att man inte alls orkar det man skulle vilja så här inför jul oxå.
Jag och sambon hadde mormor och morfar här dock för någon helg sedan då vi tog en heldag med att köpa julklappar.Fick tag i en jätterolig kulbana till jacob som vi tror han kommer att bli glad över.Magneter och att bygga olika banor är poppis nu för honom.
Till Liw har vi köpt lite småsaker till.Hon tycker om att sitta och pilla på saker så vi har köpt lite magneter för små barn till henne och några böcker bla.

Liw var på kkontrollen 77cm och vägde 10,5 kg.Precis lika lång som jacob var vid den tiden fast han vägde 2kg mer.

Här är kallt annars.15grader och lite snö har vi.Vi fick ner en 2dm för några vekcor sedan som var kvar länge,det töade bort :x .Nu kom det en till snödämp i veckan fast inte alls lika mycket.Det är strålande sol.Det enda som fattas är väll lite mer snö.För en vit jul vill man ju ha.

Annars är det bra härhemma.Jacob hadde lucia tåg i veckan och mamman fällde några tårar.Han var så duktig.Ett huvud längre än dom andra barnen.Han blir nog lång.Tomas pappa samt min bror är väldigt långa så det går i släkten.Jag och tomas är inte heller speciellt små.
Jag slutar aldrig att förundras över hur "lätt" LIw är att ha att göra med.Jag tycker jag bara väntar på när det ska bli något.Hon har vaknat 2gånger allt som allt sedan hon var 3månader på natten.Sovit hela nätterna.Alltid lika glad när vi lägger henne och sover till hon blir väckt.Hon äter så mycket och är så nöjd på dagarna.Jacob var mer otålig och det tog längre tid för honom att lära sig att sova själv.Och efter det så var det ändå uppvak.Speciellt runt 8månader.Helt tvärtom.Det är så otroligt att se att barn som har samma mamma och pappa ändå kan vara så olika i sättet.I går när jag jag kom in i köket hadde hon dragit ut nedersta lådan och satt där och skrattade.En lustig syn.En riktig klätterapa som ska klättra på allt.

ta hand om er alla och hoppas att ni får en god jul. :santa:
Många kramar från ulika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Har nyss fått årets julklapp. Jag har fått jobb! :D :?
Läskigt, roligt, spännande och hemskt på en gång. Nu skall jag gå och hämta min härligt sovande son - hur sjutton skall jag stå ut med att vara hemifrån????? :shock:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Jättejättegrattis Åsa!!! Själv fick jag inte jobbet jag sökte :? men det var sannerligen tudelat - jag är rätt glad över att få vara hemma som jag faktiskt tänkt, men för egot var det såklart en liten törn 8) och jag vara faktiskt rätt säker på att jag SKULLE få jobbet - där fick jag så jag teg :wink: !

Får man vara lite nyfiken och fråga vad det är för jobb?

här har vi precis repat oss från vinterkräkan, så nu ska vi äta stek till middag - första riktiga middagen på flera dagar...

Kram på er alla :heart:
Mia
fjällström
Kontakt:

samsovning

Inlägg av fjällström »

Hej väner!
Och grattis Åsa! Så roligt!
Skönt Miar att ni äntligen tillfrisknat.

Jag går omkring som på nålar.... Vi har lagt tjejerna i samma rum ikväll :roll:
Vi har (alla tre) städat tillsammans i flickornas rum. Dammat & skurat och renbäddat natten till ära :D Sara var helt överlycklig över att äntligen få dela rum med Elin :heart: Nattningen gick toppen, trodde vi.. Först skrek Elin till men tystnade snabbt. Sen var det alldeles tyst en lååång stund. Sen började de prata båda två. Ibland ropade Sara "sova jag!" Sen sjöng Sara för Elin "tipp tapp, tipp tapp" :heart: Hur gulligt som helst, fast inte när det ska sovas :? Plötsligt hade Saras gris hoppat ur sängen (i all uppståndelse, antar jag), så jag gick in snabbt för att lägga tillrätta lilla grisen och ramsa "nu ska ni fanimej sova-ramsan". Kände direkt när jag kom in i rummet att någon hade skitit :? Det var Elin. Snabbt blöjbyte och ut med ramsan. Nu är det tyst därinne, så jag håller alla tummar å tår [-o< och hoppas Gud är med oss, eller dem rättare sagt. Är han det så slipper vi bygga om. Funkar inte detta så måste vi dela vårt sovrum så att Elin får ett eget rum.

Ha en bra natt allihopa! Nu ska jag se på böndera på TV :)
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"