12 månader och inga dagslurar funkar längre...tip

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mammax

12 månader och inga dagslurar funkar längre...tip

Inlägg av Mammax »

Hejsan!

Efter att vi haft några goa månader då både dagslurar och natten funkat utan större problem har nu först ena dagsluren (eftermiddagens) och sedan långa fmluren börjat krångla. Vi hade detta schema och tillvägagångssätt när det flöt på bra:
19-07 natt
10.30-12 fm lur
15.30-15.15 em lur, som sedan kortades ner till 20 min.

Vid båda lurarna har vår gosse sovit ute i vagn, på rygg utan mörkläggning. Oftast inga problem att somna, vi går en promenad , han kollar på omgivningen, han blir tröttare och vi sänker ner huvudänden vartefter han somnat in.
Jag är medveten om att detta inte följer kuren helt och hållet :oops: :oops: men det har fungerat så himla bra för oss. I perioder har han sovi em-luren inne och då har det gått sisådär, ganska ledsen innan han somnat in- kan ha tagit 20-40 min att somna.

Nu har först em -luren strulat, gossen har inte velat somna varken ute eller inne. Och vi beslöt att skippa den och istället lägga 15-30 min extra på den lång fm luren.
Men i och med det beslutet har han helt bestämt sig för att inte vilja somna ute i vagn- han vill inte på några villkor lägga sig utan vill spana ut över åkrar, hästar och traktorer hela tiden. Tillslut efter 1 timmes försök har jag gått in och lagt honom, då somnar han efter 35-40 min ramsa, lite solfjäder när han är ursinnig.

Frågor:
ska vi satsa på en lur och när ska vi i så fall lägga den? Gossen är tröttast på fm och behöver sova bäst då . Hur lång bör den vara?
Vi måste få det att funka inne eller ute - går det att börja lägga honom på mage nu när han är så stor?
Hur gör ni som mörklägger? Gör ni det innan barnet somnat? Blir de inte rädda? Vagnar ni vagnen eller är ni ute och promenerar?
Vi provade magläge i vagn när vi började kuren men vi fick aldrig det till att funka, ärligt talat är jag tveksam till det nu. Magläge har funkat utmärkt inne i spjälsängen alltid.

hoppas på lite goda råd och vägledning

Mammax
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Läste din fråga snabbt. Mitt snabba svar: enl AW skall en ettåring ha ca 1,5 h dagsömn och 12 h natt. Kanske får er plutt för mycket dagsömn i dagsläget? Går det att ha honom vaken lite längre på morgonen så att det verkligen blir en MIDDAGSlur? Kanske behöver han ha en 20-minutare på em ändå?

Om er plutt är för nyfiken inför insomning i vagn, sätt för en liten filt med klädnypor. Jag skulle aldrig kunna klara mig utan min......

Snabba svar!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Hejsan!

Vi ändrade till en lur när Anton var 11,5 månad. Innan sov han ungefär som du beskrev. Vi valde att lägga den "nya" luren direkt efter lunch dvs. runt 12. Funkar alldeles utmärkt och han verkar tom gladare och piggare under resten av dagen. En stor anledning för oss förutom allt bök främst med luren på em var att anpassa sovtiderna till dagis.

Men visst.. även Anton är trött som vanligt runt 10 men de märker man oftas bara av hemma på helgerna. På veckorna är han på dagis den tiden och dom brukar gå ut då .

Lycka till!
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Mammax

Inlägg av Mammax »

Hej !

:D tack för snabba svar.

är ändå osäker på att han skall kunna vara vaken till kl 12. Vi har provat det då han varit på kalas och då har ändå har det hänt mycket han är supertrött och helt borta när kl närmar sig 12. Ev om vi tar 1.5 timme mellan 11-12.30....och sedan middag efter det... :?
Vi har inga planer på dagis ännu, han ska bli storebror i sept så dagis lär dröja ett tag, vi kan ha våra egna tider...

ska prova med filt och nypor idag....men blir inte er små barn ledsna när ni sätter på den? Sätter ni på filten och vagnar sedan eller? jag har inte fattat detta riktigt...

Fler ex på insomning i vagn emottages tacksamt!!
kram Mammax
ps har läst om utformningen av filt med broderier som verkar jättefin! ds
Mamma till:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammax skrev:men blir inte er små barn ledsna när ni sätter på den? Sätter ni på filten och vagnar sedan eller? jag har inte fattat detta riktigt...
Vår plutt skriker oftast när jag lägger honom i vagnen för att sova. Han är då jättetrött. Förbannad?? Ja, då får han väl bli det då. Ledsen? Don´t think so!

Jag sätter på filten direkt och GÅR. Vissa står och vagnar lite tills bebisen somnar och går sedan.

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!
Min son är 8 månader. När jag kurade honom till att sova hela natten i januari införde jag även magläge och ramsning vid lurarna ute i vagnen för att vara konsekvent.

Visst var det lite jobb med att få honom att sova på mage i vagnen (var ju van att sova på ryggi den), men han vande sig ändå förvånansvärt fort. Lägger ned honom på mage, stoppar om och sätter sedan för skynket direkt. Vagnen står stilla. Sedan ramsar jag lätt 1-2 gånger. Oftast somnar han utan protester. I början, innan han vant sig, hände det att jag fick buffa precis som vid kurningen i spjälsängen. Buffade alltså med skynket hängande för vagnen. Stack liksom in händerna under skynket och buffade -gick jättebra. :D

Vet att AW rekommenderar vagning vid lurar i vagnen, men för oss fungerar det bra att ha vagnen stilla och istället buffa som kristilldelning.

Lycka till! :wink:
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Mammax

Inlägg av Mammax »

Hejsan!

:D lite rapport om hur de två senaste dagarnas lurar fungerat:

I fredags provade jag med förhänge på vagnen men gossen blev verkligen vansinnig. :evil: :evil: Jag vagnade honom på mage men han är så stark att han satte sig upp och var på väg ur vagnen flera gånger. Jag vagnade verkligen häftigt...

:? Gav upp och höll honom uppe till kl 12 därefter la jag honom inne med mörkläggning i spjälisen varefter han somnade på mindre än 5 min. Omramsning efter ca 40 min och vaknar själv efter 45 så han sov nästan 1.5 timme. sen var han vaken hela em till nattning kl 19. Då var han dödstrött.
Idag gjorde vi likadant tidigarelade middagen till 11.30 (innan 12.30) och sen sov han med en omramsning i sin spjälis till kl 14 då jag väckte honom :D :D
Han var både gladare när han vaknade och piggare fram till nattningen 8) 8)

Nu får vi köra denna variant i en vecka så det sätter sig och sen får vi lägga honom ute i vagnen med förhänge etc så hoppas jag att det fungerar då :D
Hade varit skönt att ha båda alternativen.

Summa sumarum: jag får ge mig, han kan vara vaken längre på fm än vad jag trodde, det är inte tortyr :!:
Tack för ni andra gett tips och att detta forumet finns, vad skulle man göra annars :?:

Kram Mammax
Mamma till:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"