Efter att vi haft några goa månader då både dagslurar och natten funkat utan större problem har nu först ena dagsluren (eftermiddagens) och sedan långa fmluren börjat krångla. Vi hade detta schema och tillvägagångssätt när det flöt på bra:
19-07 natt
10.30-12 fm lur
15.30-15.15 em lur, som sedan kortades ner till 20 min.
Vid båda lurarna har vår gosse sovit ute i vagn, på rygg utan mörkläggning. Oftast inga problem att somna, vi går en promenad , han kollar på omgivningen, han blir tröttare och vi sänker ner huvudänden vartefter han somnat in.
Jag är medveten om att detta inte följer kuren helt och hållet
Nu har först em -luren strulat, gossen har inte velat somna varken ute eller inne. Och vi beslöt att skippa den och istället lägga 15-30 min extra på den lång fm luren.
Men i och med det beslutet har han helt bestämt sig för att inte vilja somna ute i vagn- han vill inte på några villkor lägga sig utan vill spana ut över åkrar, hästar och traktorer hela tiden. Tillslut efter 1 timmes försök har jag gått in och lagt honom, då somnar han efter 35-40 min ramsa, lite solfjäder när han är ursinnig.
Frågor:
ska vi satsa på en lur och när ska vi i så fall lägga den? Gossen är tröttast på fm och behöver sova bäst då . Hur lång bör den vara?
Vi måste få det att funka inne eller ute - går det att börja lägga honom på mage nu när han är så stor?
Hur gör ni som mörklägger? Gör ni det innan barnet somnat? Blir de inte rädda? Vagnar ni vagnen eller är ni ute och promenerar?
Vi provade magläge i vagn när vi började kuren men vi fick aldrig det till att funka, ärligt talat är jag tveksam till det nu. Magläge har funkat utmärkt inne i spjälsängen alltid.
hoppas på lite goda råd och vägledning
Mammax