Sleepless skrev:
30% av nätterna sover han igenom (då är jag inne och ramsar, samt snabbt lägger till rätta i 10 sek kanske 1-2 ggr max) vilket är helt ok.
...
Och jag ramsar, står utanför dörren till 99%,
Hej Sleepless och varmt välkommen hit till forumet

!
Ojdå, något har gått snett. Och jag tycker mig se felet här i de citerade raderna. Du skriver att du är INNE och ramsar? I hans rum? Det får du inte [-X Du ska ramsa UTANFÖR rummet

Jämför med guiden som står på vakt utanför tältet och du ligger där inne och hör lejonen ryta. Inte vill du ha honom rännande inne i tältet då inte.
Menar du att dessa 30 % då du är inne och ramsar och lägger tillrätta är de nätter han sover igenom? För det är det inte. Han sover inte igenom nätterna om han måste verktygas flera gånger. Du får inte nöja dig med mindre än att han sover som en stock från nattandet tills du väcer på morgonen!
Sedan skriver du att du står utanför dörren till 99 %. Snacka om överkoncentration

Du ska bort från hans dörr och göra andra ljud i huset! Då hör han att du är upptagen med att ladda bössan och inte alls har tid att höra på hans skrik. Aldrig hänga utanför! Detta har varit så otroligt uppenbart med de barn jag kurat. Senast idag ringde mig en kurmamma och visste inte vad hon skulle göra då tösen bara skrek i vagnen efter att hon vaknat i skarven. Hon verkligen SKREK. Vi pratade på, mamman stod ca 10 meter från vagnen. Jag frågade dittan och dattan o mamman svarade. Och gissa vad som hände

Efter ett par minuter sov tösen igen... Överkoncentrationen var borta och mamman var upptagen med annat. Så sätt igång att baka pepparkakor eller städa köksskåpen nästa gång det drar ihop sig till skriksejour

Naturligtvis ska du ge en ramsa som inledning, så att liten vet vad som gäller, men sedan tar du hand om de där 17 andra bebisarna och de där 18 korna
Hur är det, tar ramsan? Har du känt att ni fått en dialog, att han tystnar på den? Om inte ska du köra bekräftelseramsa i ett par nätter så att det blir det sista han hör. Han ska inte skrika sig till sömns.
Mamma S har också ställt viktiga frågor som vi kan fundera mer på då du svarat!
Kram