Fika och Maxi-Yatzy

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Fika och Maxi-Yatzy

Inlägg av SusanD »

Min syster och jag har så länge jag kan minnas alltid druckit te och spelat Maxi-Yatzy när vi träffats. Det kan bli flera gånger i veckan och spelet åker alltid med när vi är på semester eller är på hästtävlingar flera dagar i sträck.
Således har vi även druckit mycket te och spelat mycket Maxi-Yatzy under Emils uppväxt. Så pass att vi tvingats gömma spelet i Emils pyjamas låda för att han inte ska dra fram det och spela hej vilt!

Nu har det blivit så att när jag säger att syrran är på intågande springer han till pyjamaslådan och "säger" att spelet måste fram. :shock: Hur han kunde veta att vi gömt det där är för mig en gåta. Tidigare låg det nämligen i hans kalsonglådan men där hittade han det av misstag. :roll:

Det har till och med gått så långt att när vi har vänner på besök som vi dricker te med så hävdar Emil bestämt att vi borde spela Maxi-Yatzy :oops: . Visst tycker jag att han har helt rätt men alla vill ju inte spela detta fantastiska spel.

Igår var syrran här och åt lunch, Emil ville dricka te och spela spel men jag sa att han och jag kunde göra det på eftermiddagen när han sovit. Visst tänkte jag väl att han skulle glömma bort det men se det gjorde han inte. :) Direkt när han vaknade sa han te och sen fick han själv göra te i stora tekannan, mäta upp vatten i vattenkokaren och sätta på den, mäta upp te och hälla i kannan. 8) Han är så duktig, snart kan han fixa te till mig när jag ber honom om det. :wink:

Sen tog vi fram varsin pepparkaka, fyllde våra stora te-koppar med gott te och spelade Maxi-Yatzi så det stod härliga till. :lol: Ni som har spelat detta eminenta spel vet att det inte är helt enkelt, det ska slås tärningar, sparas och slås om, det ska skrivas kryss och summor ska räknas samman. Det tar ganska lång tid att spela ett spel så vi stoppade när vi var halvägs så ska vi fortsätta i morgon.

Under spelets gång samtalade vi om viktiga saker som traktorer, färgen blå, bokstäver som S, A och O, och om Pappan som är i London för tillfället.

Så nu har jag en suverän kompis att dricka te och spela Maxi-Yatzy med även om syrran inte kan. Och tänk så vältränad jag kommer vara!!! Jag kommer slå alla rekord och sopa mattan med syrran min efter all träning med Emil. 8) :lol:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken kille :heart:, nu har du en till spelkompis!
Olle hälsar att han vill bli invigd i Maxi-yatzyns underbara värld i vår när vi kommer på besök :D Han är mer förtjust i kaffe men det kanske funkar det med :wink:

En regning dag som denna skulle jag gärna sitta och dricka te och spela Maxi-yatzy heeeela dagen lång!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

goooooo Emil! :wink: :lol:

:heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hm, kaffe och Maxi-Yatzy. Kan ju inte svära på att det funkar eftersom jag och Emil bara dricker te. Men Olle får gärna försöka och vi ser fram emot att få ner ytterligare en liten människa i M-Y-träsket. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"