LCHF - hjälp att "starta".
Låter väldigt gott. Jag saknar bröd något enorm och det är där jag faller gång på gång. Ska absolut göra polarbrödet. Måste smaka gott med stora skivor tomat och Brieost på-vilket härlig frukostmat.
Kan man hyvla ner parmesan istället för riven ost?
Kan man hyvla ner parmesan istället för riven ost?
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
-
skogsstjrna
Kul att se att så många verkar vara intresserade av LCHF-tänket på det här forumet. 
Jag har tidigare varit aktiv på Fettskrämdforumet, som tyvärr har avsomnat, hela den amerikanska gratissajten har gått ned sen länge. Nu finns funderingar på att dra igång på nytt nån annanstans. Den som vill hänga på kan skicka ett PM.
Tips på annat brödrecept:
Nötbröd
• 200 g nötter
• 6 ägg (380 g)
• 30 g smör
• 40 g grädde
• 40 g vetemjöl
• 1 tsk bakpulver
• En liten nypa salt
Kör nötterna till mjöl i en matberedare/mixer. Blanda i vetemjöl och bakpulver. Tillsätt äggen. Blanda, blanda. Tillsätt grädden och sedan det smälta smöret. Blanda ordentligt. Häll i rikligt smörad och försiktigt bröad form. Använd mandelmjölet till formen.Grädda ca 40 minuter i 175-200 °C.
Jag har tidigare varit aktiv på Fettskrämdforumet, som tyvärr har avsomnat, hela den amerikanska gratissajten har gått ned sen länge. Nu finns funderingar på att dra igång på nytt nån annanstans. Den som vill hänga på kan skicka ett PM.
Tips på annat brödrecept:
Nötbröd
• 200 g nötter
• 6 ägg (380 g)
• 30 g smör
• 40 g grädde
• 40 g vetemjöl
• 1 tsk bakpulver
• En liten nypa salt
Kör nötterna till mjöl i en matberedare/mixer. Blanda i vetemjöl och bakpulver. Tillsätt äggen. Blanda, blanda. Tillsätt grädden och sedan det smälta smöret. Blanda ordentligt. Häll i rikligt smörad och försiktigt bröad form. Använd mandelmjölet till formen.Grädda ca 40 minuter i 175-200 °C.
LCHF - PM:a mig om du vet vad LCHF är och undrar varför Fettskrämdforumet försvann.
-
skogsstjrna
Jomenvisst, hejsan!anna skrev:Nämen, hej, där är ju DU skogsstjärna:!:
![]()
Jag har förstått att det hänt något med fettskrämd-forumet, har försökt gå in och plocka lite recept, men det lyckas ju inte... Tur att jag hann kopiera en hög!![]()
anna
Nä, det är trist att det plötsligt kapsejsade. Särskilt recepten saknar man ju (å alla trevliga människor). Det finns nu lite vaga planer på att starta upp en ny sajt, så är du intresserad får du gärna PM:a din e-postadress så mejlar vi om/när den kommer igång.
Alla andra får så klart också gärna hänga på, inte bara Anna, Fjällmor och LO.
LCHF - PM:a mig om du vet vad LCHF är och undrar varför Fettskrämdforumet försvann.
-
ms Sophie
nu har jag kört LCHF sedan 2-3 månader till 80% ungefär.
Svårt är det när maken gjort pannkakor till middag exempelvis, eller som igår när vi var iväg på konferens med jobbet, men jag försöker peta bort och vara selektiv.
Det jag dock märkt är att jag blivit hård i magen... inte så farligt kanske men det är, om man ska vara lite privat här, inte kul att gå på toa och det är rent ut sagt för j-ligt
Börjar dagen därför med fil och linfrö men det verkar inte hjälpa så mycket.
Vad kan man göra?
Vad ska jag äta för att få fart på magen?
Har någon annan denna erfarenhet?
Sophie
Svårt är det när maken gjort pannkakor till middag exempelvis, eller som igår när vi var iväg på konferens med jobbet, men jag försöker peta bort och vara selektiv.
Det jag dock märkt är att jag blivit hård i magen... inte så farligt kanske men det är, om man ska vara lite privat här, inte kul att gå på toa och det är rent ut sagt för j-ligt
Börjar dagen därför med fil och linfrö men det verkar inte hjälpa så mycket.
Vad kan man göra?
Vad ska jag äta för att få fart på magen?
Har någon annan denna erfarenhet?
Sophie
Drick mer vatten! Kroppen samlar inte på sig lika mycket vatten som förut och behöver fylla på mer än tidigare.
Tänk också på att det inte kommer ut lika ofta som förut eftersom du inte äter lika mycket "skräp" som kroppen bara skickar ut - såsom fibrer och sånt.
/LO
Tänk också på att det inte kommer ut lika ofta som förut eftersom du inte äter lika mycket "skräp" som kroppen bara skickar ut - såsom fibrer och sånt.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
ms Sophie
TAck för tipset, även om jag tycker att jag dricker mycket vatten så är det kanske inte tillräckligt.
Och jag förstår att det är mindre "skräp" i kroppen nu med denna kost. Men det som kommer ut är ju så mycket mer kompakt och det är besvärligt rent ut sagt, speciellt för mig som har en bakgrund med "besvärlig" mage. Och det har inte blivit bättre, även om jag mår bra av denna kost annars!
Men jag ska öka vattenintaget i alla fall!!
Sophie
Och jag förstår att det är mindre "skräp" i kroppen nu med denna kost. Men det som kommer ut är ju så mycket mer kompakt och det är besvärligt rent ut sagt, speciellt för mig som har en bakgrund med "besvärlig" mage. Och det har inte blivit bättre, även om jag mår bra av denna kost annars!
Men jag ska öka vattenintaget i alla fall!!
Sophie
Ät mer fett också och dessutom är ost stoppande. Vilket ju händer att man äter
...
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej, lägger mig i lite
Äter du tillräckligt med fett? Jag är själv orolig för detta så jag häller i mig en matsked rapsolja två gånger om dagen. Det smörjer ju tarmen om inte annat så att det blir lite lättare att ta sig ut.
Tack för en bra tråd föresten, jag är också nybörjare.
kram Kristina
Tack för en bra tråd föresten, jag är också nybörjare.
kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
-
ms Sophie
Tack för det tipset också!
Ska tänka på mer vatten och fett. Det är ju lätt att glömma fettet i det hela även om jag bytt ut mot riktigt smör, mer fett och inga kolhydrater. Men det kan ju vara en bov också att inte äta tillräckligt med fett!
Har ju rapsolja hemma också så jag ska prova en matsked eller två om dagen nu.
Magen behöver lite hjälp så nu är det vatten och fett som gäller
Ska tänka på mer vatten och fett. Det är ju lätt att glömma fettet i det hela även om jag bytt ut mot riktigt smör, mer fett och inga kolhydrater. Men det kan ju vara en bov också att inte äta tillräckligt med fett!
Har ju rapsolja hemma också så jag ska prova en matsked eller två om dagen nu.
Magen behöver lite hjälp så nu är det vatten och fett som gäller
Kallpressad
rapsolja, har jag fått lära mig, smakar ingenting så det är enkelt att peta i sig. Den varmpressade ska man ha om man ska steka t.ex den blir mindre giftig än den kallpressade vid uppvärmning.
Kristina
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
Social delaktighet
-
Gäst
-
ms Sophie
Hej på er,
En liten fråga (igen).
Svärmor har också anammat LCHF och kör det nitiskt (mer än jag som fuskar ibland
) och hon sa till mig i veckan när vi träffades att hon tyckte hon fått mer bukfett.
Hon har inte haft bukfett förut men nu spände byxorna över magen medan höft och ben är som vanligt.
Vad är "fel"?
Jag som fuskar ibland har inte märkt av detta och har inte märkt av någon sådan skillnad på kroppen.
Vad ska hon göra för att komma ifrån detta?
Hon är för övrigt en aktiv person som spinner, promenerar och rör på sig väldigt mycket så motionen och kondition är det inga problem med vad jag kan tycka.
Tacksam för hjälp och tips jag kan vidarebefordra till henne.
Sophie
En liten fråga (igen).
Svärmor har också anammat LCHF och kör det nitiskt (mer än jag som fuskar ibland
Hon har inte haft bukfett förut men nu spände byxorna över magen medan höft och ben är som vanligt.
Vad är "fel"?
Jag som fuskar ibland har inte märkt av detta och har inte märkt av någon sådan skillnad på kroppen.
Vad ska hon göra för att komma ifrån detta?
Hon är för övrigt en aktiv person som spinner, promenerar och rör på sig väldigt mycket så motionen och kondition är det inga problem med vad jag kan tycka.
Tacksam för hjälp och tips jag kan vidarebefordra till henne.
Sophie
Ingen aning, men det är nog bättre att ställa frågan på något forum där fler kan svara på dessa frågor...
Den sidan jag är mest på är www.kolhydrater.ifokus.se
/LO
Den sidan jag är mest på är www.kolhydrater.ifokus.se
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum