LCHF - hjälp att "starta".

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
ms Sophie

LCHF - hjälp att "starta".

Inlägg av ms Sophie »

Har nu läst lite (ska läsa mer), pratat och funderat och tycker att detta med LCHF låter bra, rätt och intressant.

Vill inte prova, för ska jag göra detta ska det vara helhjärtat och inte treva mig fram.
Men jag känner mig själv och matlagning... :oops: :roll:
Så, vad behöver jag tänka på, planera och göra innan jag gör detta?!
Jag måste, som jag ser det, ha en plan om frukost, lunch, middag och vilka basvaror som måste inhandlas.
Storhandlar gör vi 1-2 gånger i månaden och småhandlar däremellan.
Antar att jag behöver göra en storrensning i kyl, frys och skafferi nu...
Hur äter man om inte hela familjen vill äta LCHF? Kan man kombinera?
Vad finns för "kombi-recept"?

Ja som ni förstår så är intresset stort, men kunskapen än så länge inte så stor...
Men jag vet att det finns många LCHF människor här på forumet så jag chansar och slänger ut en tråd för hjälp här :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du, lilla novis! :lol:

Til frukost äter jag ofta:

bacon och stekt ägg

eller

meze yoghurt (eller turkisk eller grekisk) med kanel och kardemumma till - kanske en liten sked vispgrädde... O:)

eller

omelett med bacon till

krisfall:

kokta ägg och salami -gärna tysk eller någon annan från delikatessboden, som faktiskt smakar något... :roll:

Vad gäller lunch och middag så ersätter jag ris och pasta (vilket jag kokar till övriga familjen) med antingen

en sallad

smörstekta champinjoner

sqash eller zucchini stekt i olivolja, lite salt på

Om jag har ett behov av mellanmål äter jag ofta yoghurten, som ovan, eller kanske några skivor salami...

Frukt betraktas som godis... :shock:

Choklad är av den mörkare varianten, förutom till helgen, då jag kan unna mig lite av min favvochoklad (inte direkt 70% :roll: )

Steg ett:

Skippa bröd, pasta och ris. Lär dig ersätta dessa med annat.

Steg två:

skippa sockeryoghurten, om du äter sånt,ersätt med riktiga grejjer... 8)

Steg tre:

sluta använda maizena etc. mjölprodukter i matlagningen, du klarar dig bra utan... :idea:

Tips på mat:

grytor - jättegott till hösten! Vill familjen komplettera mid ris så varsågod, du tar mera av grytan... :wink:

moussaka! :D

köttfärssås med stekta champinjoner till =P~

omelett som luchmat - finns massvis med variationer

kyckling med lite olika stekta/vokkade grönsaker till

KÖTT med kryddsmör och sallad till... =P~

Välkommer till ett nytt (gott) liv! :)

P.S.

www.fattskramd.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bröd, pasta, ris och potatis skulle det stå. :idea:
Gäst

Inlägg av Gäst »

http://www.kolhydrater.ifokus.se/

Scrolla ner en bit till vänster så hittar du massor av recept! Om du, i likhet med många andra, tycker att brödet är den största utmaningen att skippa så kan jag rekommendera polarbröden, som det finns recept på där (innehåller ägg, keso och ost). Lika gott som vanligt bröd!

/Pea
blomman

Inlägg av blomman »

Jag äter istället för ris/pasta/potatis: kokt broccoli, blomkål, sockerärtor, haricort verts eller keso. Eller de förslag som Päivi hade. Övriga familjen äter ris/pasta/potatis, men har faktiskt dragit ner på det..

Barnen vill också ha ägg och bacon till frukost numera!

Mellanmål kör jag också med turkisk yoghurt och avocado emellanåt.

Min last är brödet, men det suget börjar försvinna mer och mer, speciellt när jag mår så bra som jag gör utan!

När jag kom på mig själv med att äta för lite fett för två-tre veckor sen och började ösa på rejält så tappade jag 2,5 kilo rätt av... och blev så lugn och go i kroppen! Så glöm inte fettet, det riktiga, naturliga fettet såklart!
Men man behöver inte äta såhär för att tappa vikt, min syster har börjat lite smått, hon är en sparris på 56-57 kilo och hon äter så för att hon mår såå bra!

Kram Blomman
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

TACK för alla tips, fler mottages gärna :wink:
Ska läsa på, samla recept så jag har flera frukostar, luncher och middagsalternativ att välja på innan jag kör igång.
Så man inte står där och "öööhh... vad ska vi äta till middag?" och så blir det spaghetti med köttfärssås eller nåt sånt :lol:

En annan sak jag skulle vilja ha tips om är enkla frukostar att ha med till jobbet.
Jag kommer ofta att börja 06 och går upp 04.30 hemma och då är inte jag i stånd att äta frukost... så jag brukar ha med en eller två mackor till jobbet att äta vid 9-tiden.
Men det går ju inte med LCHF.
Vad kan jag ta med? Ägg och bacon är uteslutet om det inte är gott att micra för vi har ingen spis...
Det jag har tillgång till är kylskåp och micro.

Är det turkisk yoghurt och avocado kanske eller något annat smaskigt?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, du kan ju ha turkisk yoghurt i kylskåpet på jobbet (om ni har det på jobbet), eller så kan du ha med dig några kokta ägg och exempelvis ost och salami. :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen :D hihi

Fundera på frukosten. Jag äter två kokta ägg mosade med smör och till det ost, köttbullar eller något annat som är gott. Jag tycker att bacon är för salt.
Men fundera sa jag ju. Vad äter du till frukost idag, hur mycket varierar du dig? Just frukost tenderar folk att äta samma år ut och år in varje dag utan att fundera på det. Men om man äter någon annorlunda frukost, mot alla andra, så verkar många fråga om det inte är jättetråkigt att äta samma varje dag - NÄ! :D
Enkel frukost att ha med till jobbet: Kokt ägg, majjo och tonfisk - blanda och ät!

Middag. Kött, fisk, kyckling, köttfärs. Koka, stek, grilla eller vad du vill. Använd smör som fett!
Jättegott med kryddsmör till. Man kan göra med vitlök, örter, salt, vad man gillar.
Sås gör man på steksky och grädde, kryddar vid behov och efter smak.

Köttfärssås går jättebra. I med mycket smör på slutet och spetsa gärna med grädde så blir det jättegott. Coleslaw är utmärkt att äta till. Eller så hackar man i lite grönsaker, river eller skär morot och lägger direkt i, så behöver man ingenting till.
Barn och maken kan ju koka spagetti till sig om de vill ha ;)

Tänk på att förvarna maken om att du kommer att öka fettet i maten. Fortsätter han att äta lika mycket kolisar som tidigare så lär han gå upp i vikt. Fettet är nyttigt och nödvändigt. Beroende på hur han ser ut så kanske han inte behöver slopa rubbet, men i alla fall minska.

Lycka till!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag är ju också lite inne på det här, och läser allt jag kommer över :) Hittade det här också: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9953

Verkar finnas mycket bra att läsa, och en hel del bra mattips där :)

/LO Jag ångrar nu att jag inte tog den privatlektion jag kunde fått i Gastsjön ;) Men ni som åt LCHF där inspirerade mig! Och nu har tanken grott en månad och börjar slå rot :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Till frukost brukar jag äta en burk makrill i tomatsås, ett ägg, en bit korv och en bit brieost. Polarbrödet funkar också om du vill fortsätta på mackspåret.

Jag äter ofta fetaost och avokado som tillbehör till grytor av olika slag. Köttfärssås med tärnad fetaos och avokado i är mumsfillibabba! Funkar fintfint i tomatbaserade köttgrytor också.

Fjällmor hade en tråd om squash här på Kackelforum för ett tag sedan. Där har jag skrivit två recept på sqaush som tillbehör (istället för ris, pasta, potatis). Ett annat tips är att steka aubergineskivor mjuka. Lägg sedan en stadig bit mozzarella mellan två skivor och strö lite ost över. Gratinera i ugnen. Funkar finfint som tillbehör.

Vill du går ner i vikt skall du nog vara lite försiktig med den turkiska youghurten. Innehåller mjölksocker, som alla andra mjölkprodukter.

/Pea
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

En liten undran.
Hur vet man att man får i sig allt fett man behöver?
Att utesluta de "synliga" kolhydraterna som pasta, ris, potatis är ju "plättlätt", men att sedan se till att få i sig fett tycker jag också borde vara lätt. Men det är inte det.
När är det för lite? När är det för mycket (kan det bli för mycket om man utesluter kolhydrater?)?

Jag har påbörjat nu att utesluta allt synligt i kolhydratväg och börjar morgonen med 2-3 ägg + majonnäs till exempel. Men det är nog egentligen för lite för jag är hungrig igen vid 12-tiden (äter frukosten vid 8-9 tiden) och fick stanna till vid affären på väg hem och köpa lite nötter att fylla på mig med.
Svärmor sa att när hon började dagen med ett paket bacon och ägg till vid 8 var hon mätt till 14 på eftermiddagen!
Så, min spontana tanke är att jag behöver mer fett då för det var inte nog helt enkelt?!

Hur vet man?

Ska åka och storhandla någon dag och påbörja projekt "byta-ut-matvaror-hemma" :wink:
blomman

Inlägg av blomman »

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Pea skrev:Om du, i likhet med många andra, tycker att brödet är den största utmaningen att skippa så kan jag rekommendera polarbröden, som det finns recept på där (innehåller ägg, keso och ost).
:D Hittade inte receptet - eller det ville inte visa sig för mig :oops: Kan du skvallra lite mer, tro :?: Hur man gör :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klistrar in från Kolhydrater i Fokus. Jag brukar strössla pumpa- och solrosfrön på mina bröd innan jag gräddar. Gör dubbel sats och smeta ut allt i en långpanna (på bakplåtspapper). Lättare att skära efteråt än att dutta med klickar.

/Pea

Polarbröd enl Optimal Ernæring
Receptet kommer från Lavkarboforumet och här är min översättning från norska.

OE "Polarbröd" / OE Pitabröd - 1 karb/styck

- 250 gr Keso (låt den rinna av)
- 1,5- 2,0 dl riven ost
- 3 stk ägg
- Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mv.

Hårdvispa äggvitorna - ha gärna i lite salt för att få det ordengligt styvt.

Mosa keson och äggulorna tillsammans med en stavmixer eller med en sked. Rör in den rivna osten med en slickepott. Krydda därefter med salt, vit pepper, pizzakrydder mv. etter smak. Vänd så forsiktigt in de vispade äggvitan. Du kan också ha i tex finskuren skinka eller finskuren, stekt bacon i röran om du vill.

Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Klicka ut röran med en sked. Jag brukar ha på lite mer pizzakrydda när jag lagt ut smeten på plåten - mest för utseendets skull. Det blir ca 8-10 stycken OE Polarbröd beroende på hur stora du vill ha dem. Kom ihåg att de flyter ut under gräddning. Grädda på ca 175°C i ca 20 minuter, eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

Smakar gott med korv, ost, skinka og majonäs mv.

Dessa OE Polarbröd passar också utmärkt att använda som minipizza. Ha då bara på lite pizzasås med lite kolhydrater i, kött, skinka, svamp etc toppat med ost och pizzakryddor. Mycket gott!!

Har du på ost og skinka eller har gjort minipizza smakar det extra bra om du värmer upp de i mikron. Och en sak till - dessa kan också användas som korvbröd. Det är bara att ha på det du önskar. Räksallad med majonäs innehåller inte många kolhydrater...

Jo - och de går att frysa....

OE står för "Optimal Ernæring" som är ett kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz anbefallningar. Boken "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz. (Finns tyvärr inte på svenska men är på rea på norska bokrean just nu..)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :lol: Tusen tack :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"