Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: håller med Mia, det viktiga är att DU är övertygad. Vi har ju haft problem med tidiga morgnar förut och en del gastande på morgonkvisten. Vega har sussat som en dröm trots detta. Vega hade en liten fnurra för några veckor sedan när hon vaknade för tidigt och låg och hojtade, Malte sov ändå. Just nu har Vega en riktigt besvärlig hosta men Malte verkar inte vara så störd av det. Han hade lite lära-sig-gå uppvak ungefär samtidigt som Vega hade sin fnurra. Det roliga var att ingen av dem vaknade av varandra...

Här sovs det fortfarande två lurar utan problem. Hade gärna ändrat till en lur till jul och hoppas han är redo då. Em-luren har alltid krånglat lite hos oss (lång insomningstid) så det tar jag inget extra för. Jag kommer nog flytta fram långluren när jag märker att han orkar vara vaken längre på fm och/eller han hoppar över att sova HELT på em under en vecka eller så. Som det är nu somnar han som en STEN vid 10.30 och jag får alltid väcka efter 90 min.

Är vi borta på em brukar jag alltid ta en promenad med vagnen på sista luren. Jag går till han har somnat in och klockar sedan. Då slipper man låta omgivningen lyssna på bök och stök mm. På promenad tar det mellan 5-10 minuter för honom att somna vilket känns helt ok. Omgivningen ifrågasätter ALDRIG en promenad med vagnen heller (så slipper man DEN diskussionen)

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Re: barn

Inlägg av miar70 »

Hej alla :heart:
Hoppas det är fint med alla! Här har vi en underbar dag, nollgradigt och strålande sol, så sparken går väldans fort :wink: Nu är vi inne, Frida sover middagsvilan och sen ska vi till och baka pepparkakor! Jag hittade så roliga pepparkaksfigurer på Indiska, det var en giraff, en elefant, en krokodil... så det blir lite annat än hjärtan och gummor i år!
Ska bli kul att se Frida med en pepparkaksdeg :lol: :shock:
fjällström skrev: Om vi ska vänta tills alla tänder kommit så dröjer det ju något år ännu.
:shock: :? :lol:
Nja, det är väl att ta i, fjällström :wink: jag tänkte mer på att det var en akut tandsprickning just nu, jag... Vänta tills hon är feberfri och har ätit oc sovit bra dagtid, så har du inga mat och febervargar runt benen i alla fall :!:
Det kommer att bli toppen med delat rum, så vänta inte för länge, tyker jag! inte flera år åtminstone :wink: :lol:

Nu ska jag lägga mig och läsa lite, får passa på den här lugna stunden på dagen!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Skall bara snabb-beklaga mig en kort sekund...

Andra dagen den här veckan som sonen sover kort - bara 50 minuter och så gnöl som inte slutar från sovrummet. Han var helt under isen av trötthet innan han skulle sova. Jag lekte med tanken på att tänja på förmiddagen och lägga en halvtimme senare, låta honom sova längre och sedan ge en 5:a på eftermiddagen. Men så kändes det som barnmisshandel, så ner i sängen med den lille. Så vaknar han efter femtio minuter. Suck.

Han har sovit lite oroligt inatt, men inte farligt. Ändå känns det som om det beror på trötthet, det här. Har varit tendenser till småstrul hela veckan - lite trist efter två underbara veckor!

Blä.

Ville bara gnälla lite. F-låt. :(
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Bajs. Så då får man vakna och ha problem att somna om. Särskilt om det är löst. Så det så. Mamma kan coola ner och sluta måla små djälvar på väggen (även om vi skall tapetsera om vardagsrummet!).

Kramar! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

"JA, må hon leeeeva..." :-({|=
Idag, eller ikväll klockan nio rättare sagt, fyller lilla goa :heart: Frida ett år!!! För ett år sen låg jag på operationsbordet den här tiden, redo att snittas, och få träffa lilla filuren som bott i min mage nio långa månader. Lilla filuren som jag säkert trodde var en liten Erik :wink: Skriket när hon kom ut avslöjade direkt att det var en tös :lol:

Ett år har hon funnits nu, från att ha varit en hjälplös lite skrutt till en vild tjej som klättrar, går, pratar... det är sannerligen ett under!!!
Hon har haft en toppendag, fått äta tårta och dricka festis, fått presenter, varit ute och åkt pulka, busat massor och verkligen varit huvudpersonen! Och DET trivs hon med :wink:
Vi hade köpt en zebra till henne, som hon kan sitta på och hoppa, gunga, snurra runt, och hon har suttit som värsta cowboyen mest hela eftermiddan på den! Hon var rätt slak när kvällen kom, inget uppe-länge-firande med henne inte...
Men jag måste erkänna att det känns vemodigt i bröstet på mig, min lilla bebis blir så STOR, och jag vill stoppa tiden ibland, det går så jädra FORT...

Carpe diem! Lättare sagt än gjort...

Gokväll, alla goa, jag ska slappa framför tv:n nu - födelsedagsfirande och som grädde på moset adventsstädning har gjort mig lite mör 8)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle

Inlägg av Elle »

*smyger in*

GRATTIS Frida :D Jag minns denna tidpunkt förra året när du hade åkt in till sjukhuset och lyckades leta upp en dator och kollade Forumet på BB :lol: Ge tösen en stor kram imorgon när hon vaknar!

Kram Elle

*smyger ut*
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack Elle, såklart ska jag ge Frida en kram från världens bästa Elle!
Elle skrev:*Jag minns denna tidpunkt förra året när du hade åkt in till sjukhuset och lyckades leta upp en dator och kollade Forumet på BB :lol:
:mrgreen: hehee, det kallas forumberoende, tror jag... :roll: :lol:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, grattis! Tänk, tiden går så fort!

Jag får själv panik. I januari är det ett år för oss och jag kan bara inte greppa att tiden rusar iväg. Killen som skrattar, kramas, busar på sängen... Nyss låg han i min mage och kickade mig i revbenen så att jag trodde att jag skulle bli galen!! I torsdags gick han tre steg! Min lille revbenskickare... :cry: (sentimentala tårar)

Jag vill ta nästa steg, tänka syskon till min älskling, men sitter fast eftersom jag är arbetslös och bor för trångt i en tvåa. Hur gör man? Klockan går, i vår blir jag 38! Kan lugnt säga att dagen varit lite dyster...

(Fast jag fick barnledigt och satt i verkstan i ett par timmar. Skönt!)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, Åsa, jag förstår hur du känner... Jag fyller ju också 38 i vår, och inser att tiden rullar på så himskans fort, men om jag vore du skulle jag inte låta världsliga ting stå i vägen för ett syskon!
Jag har fått barn vid de allra mest olämpliga tidpunkter, fast jobb kan jag inte stava till, men en sak vet jag med bestämdhet:
DET ORDNAR SIG ALLTID! :D Och det är inte bara som jag säger, utan jag menar verkligen det!
Det finns så mycket man kan göra sen, göra om, men åldrandet (HU, så hemskt det låter :shock: ) kan man inte stoppa! Nu har ni ju redan en Wallekille, ett litet barn till märks knappt :wink: :lol: - men kan göra all skillnad ändå...
Tycker jag :wink:
Kram :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Raraste raraste Mia! :heart:

Visst har du rätt! Skall bara få min lille snörvel-man (dunderförkyld) att förstå det också. Han är ju som de flesta andra män: Vill ha huset och den perfekta situationen. Istället bor vi två trappor upp i en tvåa på 54 kvadrat. Men vi pratade lite igårkväll och han förstår ju. Inte så pass så att han sade direkt att vi skulle slänga mina p-piller, men han vet ju hur landet ligger.
Nu tittade jag på jobb igår och såg två som passar, varav ett nog faktiskt skulle vara riktigt bra. Problemet är väl att det var rätt länge sedan jag jobbade (sade upp mig, höll på med keramik och har sedan pluggat), så även om jag sökt ALLT har ingen ens ringt. Men ett av jobben ute nu är RIKTIGT intressant och jag ringer imorgon. Så måste jag väl också våga TRO på mig själv också, inte bara söka och tänka: De ringer aldrig... (Attityden, ni vet! :wink: ).

Så kanske mår jag lite bättre. Jag väntar året ut, sedan får vi se. Som sagt, klockan är det enda vi inte kan kompromissa med!

Annars har vi väl lite småstök med dagsömnen igen. Jag tänjde faktiskt Walles läggning en halvtimme härom dagen (han var superhypad efter öppna förskolan), men det blev jättekonstigt. Så vi lägger efter fyra vakentimmar igen, men idag tog det tid och han var oerhört svårlugnad. Skrek, grät, stökade. Jag har en del att jobba med ett par dagar, tror jag. Och om det fortsätter att ta så lång tid, då får han väl läggas senare, men han känns för trött, tycker jag. Annars sover han rätt bra när han väl somnat, men insomningarna är INTE roliga nu. Och jag kan naturligtvis inte låta bli att tänka: Farmor får inte höra det här...

Tänkte annars ge honom en längre lur och sedan klocka fem minuter på eftermiddagen, för det funkar inte med 20 min där hur jag än försöker. Så egentligen drar vi redan nu mot en lur, även om 5:an kommer att vara standard ett tag. Får se om det funkar bättre. Det tar väl ett tag innan han kan sova längre än 90 minuter, men vi tar det lite i taget.

Tips på ensamlek, förresten! Walle ägnar EVIGHETER med mina små rottingburkar i badrummet, fyllda med... tamponger, bindor och trosskydd! Så nu vadar vi fram i hygienartiklar mest hela dagen! Hittar tamponger överallt! Men han är jättenöjd (mer än i spjälsängen, där han inte har något vidare tålamod just nu), så vi får helt enkelt stå ut. Han ser rätt rolig ut när han försöker bita igenom cellofanet på tampongerna... (Då vill man kanske inte få gäster! :D )

Kramar!
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Grattis i efterskott till Frida!

Ja, herregud vad tiden går fort. I jan är det Theos tur att fylla 1. Tänka sig. Stod och diskade igår och kom plötsligt ihåg allt kokande av flaskor, nappar och pumpdelar som jag sysslade med för inte så längesedan. Fast det känns som en annan värld. Visst kanske det kan kännas lite sorgligt att tiden går så snabbt men jag tycker helt klart att det är roligare med den lille kille som nu traskar runt hemma än med det lilla knytet som han var för mindre än ett år sedan. Den första spädbarnstiden tyckte jag personligen inte var någon större hit men nu är han helt enkelt underbar.

Vi har återgått till två lurar igen. När vi tog bort em-luren pga av att Theo visat tedndenser till att inte vilja sova på em så började nätterna strula så nu sover han 20 min igen på em. Bara som en upplysning till er som går i bytestankar.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Oj,Frida har redan hunnit bli ett år.
Grattis till henne i efterskott.En puss och kram från Liw. :heart:(och mej)

miar70 skrev:"Men jag måste erkänna att det känns vemodigt i bröstet på mig, min lilla bebis blir så STOR, och jag vill stoppa tiden ibland, det går så jädra FORT...

)
Håller med Mia.Det här året har gått så otroligt fort att man inte hinner med.Vemodigt är det. :( Samtidigt som det är så fantastiskt när man får vara med och se hur dom utvecklas hela tiden.Liw kan inte gå ännu,men hon står själv långa stunder nu.Hon tog ett steg frammåt i helgen men satte sig direkt på rumpan.Hon säger mamma,pappa,titta och äta.Äta var faktiskt det första ordet hon sa.Våran LIw är nämligen oerhört förtjust i mat. :lol:

kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Grattis Frida :-({|= :D :D :heart:

Ja herregud vad tiden går fort. Är inte heller en "bebismänniska" om man nu kan uttrycka sig så. Tycker det är fantastiskt roligt med varje framsteg, men visst är det lite sorgligt att våra små bebisar blir stora så FORT.

Malte knatar runt här hemma även om han fortfarande kryper när han har bråttom. Han säger mamma-pappa-titta-där ( och en hel hög med obegripligheter :wink: ) Han är också ett matvrak av stora mått, upphör inte att förvånas över hur mycket som faktiskt går ned i den lilla (hrmm) magen. Han är aktiv som få, lättsam och förnöjsam, otroligt lättskött. Visst ligger mycket av det i de fina rutiner vi har, men mina två barn kunde inte vara mer olika som personer, så en hel del finns också från början.

Kram till alla
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

KING MARY skrev: Vi har återgått till två lurar igen. När vi tog bort em-luren pga av att Theo visat tedndenser till att inte vilja sova på em så började nätterna strula så nu sover han 20 min igen på em. Bara som en upplysning till er som går i bytestankar.
Intressant! Hur menar du att nätterna strular? Walle vaknar lätt på nätterna nu, men brukar sköta sig rätt bra ändå. Jag ramsar en gång och sedan får han hållas och fem minuter senare (om det är ett långt uppvak :wink:) så sover han igen. Typ. Har ni stökigare än så?

Vi kör ju en långlur som vanligt, som jag har velat tänja på, så att den på sikt blir längre igen. Eftermiddagarna har inte funkar på evigheter, utan han brukar somna fem i fem, dvs fem minuter innan jag skall väcka för att inte orsaka för mycket kvällssvaj. Tog du helt bort eftermiddagsluren, även en femma? För den har jag försökt införa som standard just nu, men kan inte utvärdera ännu hur det funkar. Helgen har ju varit lite knasig, men idag somnade han till lången som en dröm. Njut...!!! Jag vill inte senarelägga tjugominuters-luren, för då blir allt superknasigt, tror jag.

// Åsa - som ÄLSKADE minsta babytiden också! Fast visst är det roligare nu, det håller jag med om.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej Åsa.

Vi tog bort em-luren helt. Inget fjantande med 5-min där inte :wink: . Theo fixade det jättebra om han fick sova en halvtimme längre mitt på dagen. Men, nätterna började strula. Många uppvak :( . De flesta fixade han själv men inte alla, så efter mindre än en vecka införde vi em-lur igen och Theo har sovit bra på nätterna sedan dess (undantaget natten till idag). Det intressanta är att när han inte fick någon em-lur så sov han lätt 2 timmar mitt på dagen. Nu när vi infört em-luren igen så vaknar han oftast prick efter 1,5 timmar (precis som han skall :o ) och att somna på em är inte lika svårt längre. Han han väl somnat så skulle han kunna sova hur länge som helst :? men 20-min gränsen är jag stenhård på. (förutom igår då han somnade i vagnen på juskyltningen vilket väl påverkade hojtandet i natt :oops: )

Vi avvaktar nu och ser när han åter börjar visa tendenser på att inte vilja sova på em så får vi väl göra ett nytt försök då.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"