Jag gjorde bort mig i min iver
-
Johanna w.
Egentligen vill jag bara ge dig regeln- EN gång-ingen gång, två gånger -en dålig vana. Ha det i bakhuvudet så kommer det att gå perrans, attityden har du ju redan
Min son har alltid haft lite ångest-varning varje gång vi har haft schemabyte, men det går över. Man får peka med hela handen bara
Min son har alltid haft lite ångest-varning varje gång vi har haft schemabyte, men det går över. Man får peka med hela handen bara
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Johanna w.
-
Johanna w.
Hej, på er!
Allt går väldigt bra här hemma, vi sover som aldrig förr. Tusen tack till Elle
och alla ni som peppat och hjälpt mig, jag är er evigt tacksam
Några frågor... som vanligt
Imorse vaknade hon kl.06,00 och 06,30 gjorde jag morgon. 30 min för tidigt, men jag gjorde det eftersom alla dagar den här veckan har hon bajsat när hon vaknat upp under natten
Jag har ju såklart inte märkt av det förutom att när jag gör morgon så finns det bajs i blöjan. Jag känner mig skit taskig som låter min prinsessa sova med bajs
- Det skulle jag inte villja göra
Men hur som helst så var det iaf därför jag tog upp henne imorse då jag hörde att hon var vaken. Tänker att det måste ju gå över snart, men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig? Jag kan ju knappast springa in i rummet under natten och kolla läget om man säger, så har någon några tips? Varit med om samma sak?
Sen undrar jag om 8- månaders ångesten kan börja redan nu?
Hon har blivit rädd för allt. Dammsugaren, diskmaskinen främmande och inte så främmande människor. Vill vara i famnen hela tiden. Hon ålar ju nu
så jag lägger mig på golvet en bit ifrån och då ålar hon till mig gnällandes och lägger huvudet mot mig ( jätte gulligt) men jag tar inte upp henne. Hon gråter huuur länge som helst om pappa gör morgon och inte jag och hon gråter ibland om jag lämnar rummet så hon inte ser mig.
Är det försmak, eller något annat? Blivit mer medveten kankske?
Hoppas ni mår bra och tackar för svar
Kramar Johanna
Allt går väldigt bra här hemma, vi sover som aldrig förr. Tusen tack till Elle
Några frågor... som vanligt
Imorse vaknade hon kl.06,00 och 06,30 gjorde jag morgon. 30 min för tidigt, men jag gjorde det eftersom alla dagar den här veckan har hon bajsat när hon vaknat upp under natten
- Det skulle jag inte villja göra
Men hur som helst så var det iaf därför jag tog upp henne imorse då jag hörde att hon var vaken. Tänker att det måste ju gå över snart, men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig? Jag kan ju knappast springa in i rummet under natten och kolla läget om man säger, så har någon några tips? Varit med om samma sak?
Sen undrar jag om 8- månaders ångesten kan börja redan nu?
Hon har blivit rädd för allt. Dammsugaren, diskmaskinen främmande och inte så främmande människor. Vill vara i famnen hela tiden. Hon ålar ju nu
Är det försmak, eller något annat? Blivit mer medveten kankske?
Hoppas ni mår bra och tackar för svar
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hej Johanna! Tänkte på det här med att bajsa i sängen, vi har precis samma problem för tillfället. Klockan 6 varje morgon blir Emil ledsen och har då bajsat. Jag har bytt på honom i sängen i mörkret (inte lätt vill jag lova) och sen bara vänt på honom och gått ut. Problemet är att han aldrig somnar om efter det utna han ligger och är arg och ledsen om varrannat. Har provat att inte göra något alls utan bara låta honom ligga, men det går inte heller. Vi har tagit upp honom 6.45 flera dagar nu och det var länge sen vi fick väcka. Känns inte kul och jag vet inte vad vi ska göra för att bryta detta mönster. Så jag håller span på vad du får för svar, kanske något jag också kan använda.
Kram Emma
Kram Emma
-
Johanna w.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jaha, ja då får ni (elaka mammans svar här...
)
Hos oss (hade MYCKET / har ibland fortfarande...) är regeln, bajsas det efter vargtimmens intågande (efter 04) bytes INGEN blöja före morgon då larmet ringer!
Oftast vaknar de lite tidigt (kanske 30 min eller så) och då tycker att man kan bajsa en stund. (till skillnad från kiss, att man kan vakna av att man kissat, så kan man inte vakna av att man bajsat för att kunna bajsa måste man nämnligen vara vaken
)
Så det vi gör och gjorde under denna tiden var att vi smorde med ett ordentligt lager Viledas Zinkpasta innan natten och sen fick han oftast sova vidare till morgon (med bajs i blöjan) Det går faktiskt.
Jag menar, ni kommer att ha MÅNGA gånger i vinter då ni inser att ni är ute med ert barn i kanske 1 timme och leker osv, inte märker att de har bajsat. Och först när ni kommer in så
ojdå, inte konstigt att .... Nu byter vi blöjan.
Så kan man ha bajs i sin blöja en liten stund på dagen så kan man på natten, OCH man kan faktiskt somna om om man behöver då också.
Men kommer ni in och "gör morgon" med all er aktivitet så vet man ju varken ut eller in
8)
Ursäkta ni inte får det svar ni vill ha, men alla blöjor INNAN vargtimmen bytes i mörkret i sängen efter byts INGA innan klockan ringt.
Så gör vi.
Hos oss (hade MYCKET / har ibland fortfarande...) är regeln, bajsas det efter vargtimmens intågande (efter 04) bytes INGEN blöja före morgon då larmet ringer!
Oftast vaknar de lite tidigt (kanske 30 min eller så) och då tycker att man kan bajsa en stund. (till skillnad från kiss, att man kan vakna av att man kissat, så kan man inte vakna av att man bajsat för att kunna bajsa måste man nämnligen vara vaken
Så det vi gör och gjorde under denna tiden var att vi smorde med ett ordentligt lager Viledas Zinkpasta innan natten och sen fick han oftast sova vidare till morgon (med bajs i blöjan) Det går faktiskt.
Jag menar, ni kommer att ha MÅNGA gånger i vinter då ni inser att ni är ute med ert barn i kanske 1 timme och leker osv, inte märker att de har bajsat. Och först när ni kommer in så
Så kan man ha bajs i sin blöja en liten stund på dagen så kan man på natten, OCH man kan faktiskt somna om om man behöver då också.
Men kommer ni in och "gör morgon" med all er aktivitet så vet man ju varken ut eller in
Ursäkta ni inte får det svar ni vill ha, men alla blöjor INNAN vargtimmen bytes i mörkret i sängen efter byts INGA innan klockan ringt.
Så gör vi.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Instämmer med Torsmamma, precis så handlar vi här hemma också!
Johanna, det kan visst vara 8-månadersångesten som är i antågande. Läs på i Barnaboken så ni vet hur ni ska förhålla er. Nu om något är rutinerna viktiga och extra mycket social delaktighet kan göra susen.
En helt annan sak, kolla in tråden Stockholmsföräldrar på Kackelforum. Ni kanske har lust att komma på vår nästa träff den 26:e? Det vore så roligt att träffa dig och din juvel
Kramar Elle
Johanna, det kan visst vara 8-månadersångesten som är i antågande. Läs på i Barnaboken så ni vet hur ni ska förhålla er. Nu om något är rutinerna viktiga och extra mycket social delaktighet kan göra susen.
En helt annan sak, kolla in tråden Stockholmsföräldrar på Kackelforum. Ni kanske har lust att komma på vår nästa träff den 26:e? Det vore så roligt att träffa dig och din juvel
-
Johanna w.
Hej. Jag frösökte ju med att ta bbort sista luren och flytta allt framåt. Det gick inte så bra för det blev 5 timmar vaken tid på em och hon orkade självklart inte det. Så jag har nu gjort ett nytt schema som jag har gått efter idag och det har gått bra, förutom att hon bara fick i sig 40ml välling till skillnad från att hon brukar dricka 275
Så här ser det ut. Vad tänker ni?
19-07: Sova natt
07-08: Frukost ( mål 1)
09,15-10,00: Sova ( pass 1)
10,30-11,30: Lunch ( mål 2)
13-14,30: Sova ( pass2)
14,30-15,30: Mellis ( mål3)
17-18: Middag (mål 4)
18,45: Nattslurk ( mål 5) Som brukar vara 275ml välling.
Tack för synpunkter
Kramar Johanna
19-07: Sova natt
07-08: Frukost ( mål 1)
09,15-10,00: Sova ( pass 1)
10,30-11,30: Lunch ( mål 2)
13-14,30: Sova ( pass2)
14,30-15,30: Mellis ( mål3)
17-18: Middag (mål 4)
18,45: Nattslurk ( mål 5) Som brukar vara 275ml välling.
Tack för synpunkter
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hejsan!
Jag skulle nog ha lite glesare melan målen, låt det gå 3-4 timmar mellan varje, så aptiten hinner byggas upp.
Förslagvis:
7.00 Frukost
11.00 lunch
14.30 mellis (om inte luren hade legat här hade jag föreslagit 14.00 och middag 17.00)
17.30 middag
18.45 kvällsslurk
Men det här är ju bara förslag!
//Malin
Jag skulle nog ha lite glesare melan målen, låt det gå 3-4 timmar mellan varje, så aptiten hinner byggas upp.
Förslagvis:
7.00 Frukost
11.00 lunch
14.30 mellis (om inte luren hade legat här hade jag föreslagit 14.00 och middag 17.00)
17.30 middag
18.45 kvällsslurk
Men det här är ju bara förslag!
//Malin
-
Johanna w.
Måste fråga en till sak
Karisma har börjat sturla med sömnen. Det som jag trodde var ett återfall har nu snarare blivit ett mönster och jag vet inte om jag hanterar det rätt? Behöver lite pepp och råd. Detta varierar dock från natt till natt men som nu ikväll har hon haft 5 uppvak på 1,5h
Hon vaknar och GALLSKRIKER jag avvaktar. Hon lugnar sig inte. Jag ramsar den tar inte ett dugg. Ramsar igen fetr en stund fortfarande ingen respons i form av lung. Går in lägger tillrätta. Hon blugnar sig för att skrika upp sig ytterliggare. Buffar hon blir lugn ramsar ut. Gör husljud. Hon somnar 10 min och vaknar sen igen... Har kanske med 8- mån ångesten att göra men hur mycket får jag använda mig av värktygen innan det blivit dålig vana? Hur ska jag göra och vad? Det käns som om vi är inne på natt 1 igen och igen och igen... Får hopp de dagar det är bra, men sen kommer det dagar som denna och känner mig hjälplös...
Hjälp!!!
Karisma har börjat sturla med sömnen. Det som jag trodde var ett återfall har nu snarare blivit ett mönster och jag vet inte om jag hanterar det rätt? Behöver lite pepp och råd. Detta varierar dock från natt till natt men som nu ikväll har hon haft 5 uppvak på 1,5h
Hon vaknar och GALLSKRIKER jag avvaktar. Hon lugnar sig inte. Jag ramsar den tar inte ett dugg. Ramsar igen fetr en stund fortfarande ingen respons i form av lung. Går in lägger tillrätta. Hon blugnar sig för att skrika upp sig ytterliggare. Buffar hon blir lugn ramsar ut. Gör husljud. Hon somnar 10 min och vaknar sen igen... Har kanske med 8- mån ångesten att göra men hur mycket får jag använda mig av värktygen innan det blivit dålig vana? Hur ska jag göra och vad? Det käns som om vi är inne på natt 1 igen och igen och igen... Får hopp de dagar det är bra, men sen kommer det dagar som denna och känner mig hjälplös...
Hjälp!!!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hejsan!
Med största sannolikhet är det 8-månaders ångesten som spökar. Det är svårt för mig att säga till dig vilka verktyg du ska använda eller inte. Men jag kan svara på hur jag gjorde, jag jobbade bara med ramsan och ibland tog det en längre stund men vi fortsatte tills jag fick sissta ordet. Nattliga problem kan minimeras med hjälp av extra mycket social delaktighet och massor av utevistelse. Stå bara stadigt nu när det stormar runt din lilla juvel, hon behöver ett lugn i stormen så att säga. Du får peka med HELA handen!
Lycka till!
//Malin
Med största sannolikhet är det 8-månaders ångesten som spökar. Det är svårt för mig att säga till dig vilka verktyg du ska använda eller inte. Men jag kan svara på hur jag gjorde, jag jobbade bara med ramsan och ibland tog det en längre stund men vi fortsatte tills jag fick sissta ordet. Nattliga problem kan minimeras med hjälp av extra mycket social delaktighet och massor av utevistelse. Stå bara stadigt nu när det stormar runt din lilla juvel, hon behöver ett lugn i stormen så att säga. Du får peka med HELA handen!
Lycka till!
//Malin
-
Johanna w.
Hej, Duggan. Tack för dina tips.
Det är lite struligt nu men som du säger så är det nog ångesten som spökar. Har läst på yterliggare i bb om hur den bäst hanteras och följer med bästa förmåga det som står. Jag vet ju hur jag ska göra numera och vid kris har jag verktygen. Dessutom har jag underbara dig och Elle! Och Anna W. såklart
Tack för att ni hjälpt mig
Vill inte ENS tänka på hur tufft hon hade haft det om inte jag haft denna kunskap
Nätterna hade varit ohanterliga och min rygg knäckt utav allt bärande om dagarna:roll:
Så tack igen
Det är lite struligt nu men som du säger så är det nog ångesten som spökar. Har läst på yterliggare i bb om hur den bäst hanteras och följer med bästa förmåga det som står. Jag vet ju hur jag ska göra numera och vid kris har jag verktygen. Dessutom har jag underbara dig och Elle! Och Anna W. såklart
Tack för att ni hjälpt mig
Vill inte ENS tänka på hur tufft hon hade haft det om inte jag haft denna kunskap
Så tack igen
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08