flaskfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan!
Jag har precis som du en liten matningsvägrare. Det har gått bättre nu de senaste 4 dagarna men jag funderade allvarligt att börja med lite gröt eller liknande, iaf ett mål. Leo är ju bara dryga 3 mån så jag var lite tveksam... Snackade med BVC för att fråga hur jag skulle gå till väga om jag ville börja. Min BVC-sköterska är faktiskt bra, lyhörd och bryr sig verkligen :D Hon sa iaf att gröt och potatispure som man rör ut med BM/ersättning nog var det bästa. Frukter skulle man vänta med dels för att de är för söta och kan ge en falaktig referensram men oxå oftare ger allergier. Banan sa hon att det är många barn som reagerar allergiskt emot :!:
Jag har aldrig hört detta om banan förr. Någon annan som har erfarenhet av detta :?:

Nu går det som sagt lite bättre här hemma så jag avvaktar lite till...

Lycka till med flytt å allt...
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
bellisen

Inlägg av bellisen »

Min fråga kvarstår obesvarad, den finns att läsa 2 inlägg upp. Finns det ngn som kan besvara den? Är väldigt intresserad om det är korkat av mig att som jag skriver "föredra" en riktig SHN-kur mot en minikur.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bellisen,

jag anser nog att du faktiskt FÅTT svar på dina frågor av både Sonica och Lua :heart:

Är det bara så att du INTE fått det svar DU VILL HA???
sonica skrev:Hej Bellisen: Jag tycker som du tycker. är inte du redo, så är det inte läge.
Men om jag vore du skulle jag avsätta några nätter, för att i alla fall ta bort ett nattmål. Och vagna över och förbi, varje uppvak.
Det är liksom det som ska till för att få dem att äta mer på dagarna.
Men det är viktigt att du känner dig redo. För utan ditt beslut kommer ni ingenstans.

Jag räknar 4 månader, som den dag de verkligen blir 4 månader. Alltså inte i veckor.

Och om du är lite djärv, som jag var :roll: så kan man inför smakisar lite tidigare än 4 månader.
Jag hade lite mosad banan redan vid tre månader, som jag gav innan natten, efter ersättningen :roll: för att få till längre sömn.
Lite smakisar, vid tre månader gör ingenting om man bara har lite sunt förnuft, och kör med säkra kort. Såsom banan, katrinplommonpure...
Lua skrev:Upplever du eran situation nu som jobbig? Om inte, kan du ju vänta. Jag har aldrig gjort någon kur på mina barn utan infört ramsan i samband med att jag vagnat bort sista nattmålet drygt 4 månader. Så för mig känns det enklare... :wink:

Hur funderar du vidare :?:

Kram Lua. :heart:
Jag känner till dem som väntat till 4 mån dagen innan de kurat för DE upplever detta som lättare. Jag vet andra som känt att situationen de har i dag är OHÅLLBAR!! Och därför kör mera med SM.

Jag vet också AW föräldrar som kört SM men inte spikat ett schema förrän vid 4 mån, men deras barn har likväl förlängt nätterna och varit uppfostrade enl. AW andan som här råder.

DU måste själv välja! SM eller SHN? Jag kan inte säga vad som är vad, det är som de ovan skriver, "attityden" som styr detta! Din inre övertygelse.

:arrow: En helt egen teori som jag har ang. SM och BB kontra SHN är att SM och BB barn VET liksom inget annat utan är upplärda och har konceptet VISA, LEDA, HJÄLPA, LÄRA inbyggt i sina små kroppar.

SHN är ju just den KUR - som penicillin ungefär. Kan man förebygga förkylningar och infektioner så gör man det i min värld med extra bra hygien osv. Andra är inte lika noga och tycker det är ok att inte tvätta händer när man varit ute, att vara sjuk ibland och ta en penicillinkur är ok.

:?: Så frågan är OM du hande chansen att förebygga, jobba "proaktivt" och inte vara brandman vid 4 mån ålder. Skulle du vara det då?

Tor är SM och BB barn samt en Anna-Bebis från början och med detta har jag en hel livsfilosofi som jag följer och det är BB (barnaboken) inte något fokus ligger på enbart sömn, mat eller aktivitet eller HUR man gör eller inte gör. Utan men lever MED barnet, barnet utgör INTE centrum utan deltar I centrum.
Jag kan bara själv känna att jag ville göra bättre än mina föräldrar gjorde och det från början och just därför har jag följt BB som en bibel. Ju mer jag GÖR EXAKT som BB säger desto mera EXAKT som BB blir Tor.

Detta däremot är ju också en smaksak, så med det dömmer jag inte dig eller någon annan, jag bara VET inte något bättre sätt. Har själv ingen erfarenhet av något bättre och detta är det bästa jag känner att jag har/kan ge mitt barn.

Därför är hela BB, AW och SHN filosofin just så flexibel och anpassningsbar att den oftast passar de flesta, frågan är bara...

VEM ÄR DU och VAD VILL DU GÖRA med ert liv?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pimm

Inlägg av Pimm »

Hej
JAg tycker du ska göra som det känns bäst för dig. Om du tycker att du kan vänta och om du känner dig tryggare då pch därmed kan ha en bättre attityd och då genomföra kuren lättare så ska du vänta.
Om du själv anser att du inte kan nu och själv inte tror det kommer fungera så vänta. Om du känner så så kommer det vara svårare att få till ngt bra.
Kramar Pimm
bellisen

Inlägg av bellisen »

Åh vad ni har kloka ord!
Det är så sant. Svaren ligger framför näsan men ibland är man så stressad och uppe i allting att man inte ser det.
Ja Torsmamma, jag håller med om att allt jag gjort ordentligt efter BB verkligen funkar bra. Jag håller med om att det är viktigt att försöka göra ett bättre jobb än förra generationen, och det är läskigt fascinerande skrämmande hur MYCKET vi styr våra barns uppfattning av världen.
Mitt problem är att jag är en högprestationsmänniska ( nervös plugghäst i skolan etc) och upplever en (jag vet-absurt) nästan stress att ha upptäckt BB. Jag vet att det finns så mycket konstruktivt att göra med barnen och vår vardag att jag blir missnöjd med hur lite jag gör och blir istället stressad och läser inte på mer... Snurrigt va? Jag tycker det är en så grym helhetsbild i BB, men blir så stressad av allt "pedagogiskt" jag borde göra (bl.a social delaktighet med en 2åring med eeeegen vilja, saker tar superlång tid o mitt huvud dunkar av huvudvärk o trötthet) att jag inte ens läser BB ordentligt! Jag är knäpp, jag vet!
Jag tänker att snart, snart ska jag försöka stressa ner och bara se fördelarna med allt detta o inte stressas. Det är ju tvärtom mer stressigt att inte följa BB...suck, varför kan man inte vara lite enklare...
Har du något handfast råd i att återupptäcka charmen i en vardag fylld av BB? Det är väl aldrig för sent att komma n i en vardag fylld av bl.a social delaktighet? :oops: :cry:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej bellisen,

AW sa till mig en gång att de 2 största bovarna inom BB och SHN är:

ORO och STRÄVAN EFTER PERFEKTION! Det finns inga perfekta familjer, barn och mammor. Och OROAR man sig för detta så har man helt plötsligt en hel skock VARGAR runt benen!

Det bästa som jag kan komma på som fungerat bäst för mig och andra stressade mammor är att ha riktigt ordentligt PLANERADE scheman. Vårt har även haft i perioder socialdelaktighet inplanderad.

2x20 min borde du kunna få in/dag utan stress. Vår son är inte alltid den bästa på detta med att hjälpa till, men han är en GRYM matavsmakare i 2x20 min :wink:

Försök hitta saker som du VET att hon kan göra och nöj dig inte med mindre än att hon hjälper till. I början kan det ta sin lilla tid men får oftast bättre och bättre med tiden.

EN tanke som jag bär med mig HELA TIDEN! (är en EXTREMT högpresterande ångest drabbad person som är skyldig till de 2 dödssynderna MÅNGA GÅNGER :oops: :x ) ÄR, antingen kan jag ta "time out" i 5 min med sonen bara sätta mig plaff ner på golvet, andas se honom i ögonen, busa en sväng och få ett gott skratt. Sen gå vidare och då hinner jag NÄSTAN ikapp med enbart 5 min sen.
ELLER, så kan jag traggla, slita mitt hår, brottas, diskutera, ha en KAMP om allt i långt över 20,30, 40 min osv... Och med detta är jag såååå mycket senare än jag skulle varit om jag INTE stannat upp några få min.
Några gånger har jag faktiskt också tänkt (och gått) MÅSTE jag verkligen HA detta, GÖRA detta. ÄR svaret (hatar dessutom ordet MÅSTE :twisted: ) NEJ! Då tar jag sonen och gör något annat, går ut ur butiken, åker hem, stannar upp, går hem eller vad det nu är.

MITT HETASTE TIPS för din 2 åring!!! Läs under barnafostran, de "klistrade" trådarna. DE är super!

Här är några!!

Gå i pakt med barnet!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743

Förtrots
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797

En 3-mån är det "magläget" som gäller för!!! Läs gärna magtipstråden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

Sen kan du ju också göra en sökning på just "socialdelaktighet tips" :wink:

Jag tog helt enkelt bort de flesta MÅSTEN i min vardag och började försöka införa "time out" (FÖR MIG!!) och skratt (troll spricker i solsken) för Tor.

NÅja, låter prefekt, visst??? Inte alltid men oftare och oftare. :wink:

BB handlar till syvene och sist om: (denna är lösningen!!!!) "små barn skall njutas av och njuta själva"!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tack för underbara värmande inspirerande ord!!! :D
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Skriv svar