...När man träffar andra vuxna som inte tänker som AW!

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Vargmor :wink: :lol: :heart: Vilken värme :oops: Vilket beröm :oops: :oops: Rara människa :lol: :heart: :lol:

Och vilken tänkvärd berättelse. Mamman hade glömt "källan" men inte visdomen :lol: Jag hade stämt träff med Father of Sons en gång (när de bodde i innerstan) för att låna ut en gammal hederlig barnvagn till nyfödde Skräpet. Storebror var inte så där väldigt stor, om man säger. Han studerade sopbilen på gatan. Och andra fordon. Och själva trottaren, som ledde ner till gathörnet, och så tillbaks igen, till nya fordon som skulle beglos. Och ner till gathörnet igen, där en ännu större värld öppnade sig. Osv, osv. Father of Sons förklarade att denna "sysselsättning" ägnde de sig åt dagligen, i minst en timme :roll: :lol: Och lille pojken var komplett lycklig. Världen måste vara liten innan den kan bli stor, och den är till för att utforskas i barnets egen lilla sävliga takt :!: :lol: Jag skriver det i Barnaboken - man får välja, tänka efter före: är det man själv som ska gå ut med barnet, eller är det barnet som ska gå ut med en själv :?: I det senare fallet behövs ingen vagn, om man säger :idea: och ingen planerad verksamhet heller. Det som behövs är barnets frihet :heart: :!:

Tack för ditt goda DN debatt-förslag! Men det är längesedan nu som jag bestämde mig för att bara skriva i tidningarna på beställning, när jag alltså blir ombedd att skriva. Det jag gör eller gjorde "frivillligt" tas nämligen inte in. Jag är och förblir politiskt inkorrekt [-X

Så så var det med den saken :roll:

:D Tack, CAROLA ROSENFELD"] :wink: :D :heart: "... min dotter säger så otroligt bestämt att hon INTE vill gå på öppna förskolan när jag föreslår det. 'Nej, jag vill vara ute hela dagen istället!'

:D Det är väl underbart, höll jag på att säga (och sa jag) :lol: HON behöver inte andra barn, som inte hör till "flocken". Men DU tror det alltjämt :?: Och det får man ju höra överallt ifrån. Utom från barnen :shock: :!: Förrän man faktiskt får höra det från barnen. DÅ kan det vara dags att arrangera saker - ge förutsättningarna :!:

Se ovan - även storstaden har sitt "ute", och "kompisar" springer verkligen inte bort. Som jag försökte påtala i mitt långa inlägg. För henne är UTE den bästa och viktigaste och nödvändigaste "kompisen" att ha omkring sig och lära känna, utanför "flocken" (boet).

Ta till dig hennes ögon och låt henne gå ut med dig :wink: :lol:

:heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillsprudlis

Härlig läsning!

Inlägg av Lillsprudlis »

Här är en till som varit borta från forumet en tid. Är dock inne och läser från och till.....

Den här tråden får en att tänka till. Vill bara dela med mig lite, om det är ok.

Min lilla Victor, nu 16 månader :shock: har så mycket nyfikenhet i sig att han inte kan låta tiden förspillas genom att sitta i en ring med andra barn och sjunga (går på sångstund en gång i veckan),nej , nej, man måste ju prova på att spela piano och vad finns det för intressant på bordet, aha, bananer som jag älskar och kakor med choklad....och mamma springer efter och tar mig tillbaka till ringen för att sjunga. Ok då en liten stund då......men det där bordet med smörgåsar....måste gå och titta igen..... Ja, så här håller det på i 30 minuter. Så nu ställar jag mig frågan om man verkligen ska fortsätta att gå på dessa sångstunder :?: han dansar gärna hemma och gillar musik men det är ju när han själv vill :D

Han går sin egen väg, följer sällan andra, eller gör som andra. Andra barn sitter i sandlådan, men inte Victor. Varför sitta där när man kan springa på gräset och plocka fina höstlöv och plocka små bär från buskarna som man sen kan ha som små maskotar, när det kommer en traktor och stannar precis intill. Det är ju det som intresserar mig, tycker min lille man.Samlar på kastanjer och vill helst somna med dem i handen, inte en utan helst tre :D

Så har vi det, när man bara följer med på en liten tur.

Stor kram till dig Anna, och alla ni andra,utan er hade jag aldrig klarat mig igenom första året med min son :heart: .
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Vill bara delge er andra en lite rolig sak. Min kompis fick två tvillingtjejer för 8 veckor sedan. Hon har ammat dem delvis och nu gått över helt på tillägg. Tjejerna har hela tiden sovit som små princessor och de är nöjda och glada mellan varven. Redan tidigt (vid 3-4veckors ålder) åt de stora mängder tillägg och bröst. Minns inte hur många ml det rörde sig om, men alla runt om inklusive BVC reagerade på deras enorma matlust. Som sagt sen har de också alltid sovit som små princessor.

Nu pratade jag med henne häromdagen och hon berättade att nätterna är gudomliga. De äter runt 22 och sen igen vid 4 och sover sen till 7.30. Jag är inde den som kör predikan om AW men jag frågade lite "fint" och försiktigt om hon läst på något om någon "metod". Nej det hade hon inte (och det trodde jag nog inte heller i ärlighetens namn om jag känner henne rätt).

Men det roliga i kråksången är att hon är skrämmande nära AW i sitt "tänk" kring hennes små tjejer. Deras mat, sovningar och vakentid. Det är bara det att hon inte fattar det själv! :D :D :D
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

.... och alla runt om säger att hon fått så "snälla" flickor! :lol: :wink: :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, vilken "tur" hon har haft :lol: \:D/ =D>
Krisse

leksaker leksaker leksaker

Inlägg av Krisse »

Väldigt intressant läsning tycker jag. Vi väntar ju vårt första barn nu i februari och efter att ha läst denna tråd och november krönikan så inser vi ju att barn inte behöver många leksaker för att bli lyckliga.

Men som första person i släkten att få barn så vet jag att vi kommer att översvämmas av leksaker från släktningar som bara vill oss väl.
Vad kan man säga till dem? Man vill ju inte vara otacksam när dem kommer med presenter till barnet men det känns ju totalt onödigt att fylla ett rum med saker.

Idéer från er som redan har barn och som vet vad man egentligen behöver så kanske vi kan önska oss sådant istället???? eller vad tycker ni??
Emmy 080212
Rasmus 091223
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Krisse
Man kan ju önska sig kläder istället. :) Bebisar växer fort och ofta kräks dom och bajsar så kläder går det åt. Finns ju massa annat också, saker till bebisskötsel. Kan gärna skriva om vad jag upplever som onödigt och inte men det är nog en annan tråd.
Om era släktingar köper leksaker ändå fast ni önskat er annat så kanske det inte gör så mycket. Skaffa förvaring. :) Så stör det inte. Ibland kan en leksak att bita i vara helt ok. Saker i sig är inte skadlig enligt mig. Kan vara det om sakerna får ersätta social delaktighet. Eller om de ligger överallt och stökar till, röra är otrivsamt.
annawahlgren

Re: Underbar läsning AW!

Inlägg av annawahlgren »

Vargmor skrev: - - -du borde verkligen skicka in såna här typer av texter till DN debatt! Det skulle vara väldigt intressant och välbehövligt!
:D Nu blev den texten i alla fall underlag för månadens krönika :!: (Och den läses av mååånga 8) :lol: )

Tack, Vargmor :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Krisse :wink: :lol: Grattis till den stora glädjen i vardande :lol: :heart: :lol:

Min son fick sitt första barn för inte så länge sedan. Där stod jag och skulle bli farmor för första gången, och där stod själva mammans mamma, som skulle bli mormor för första gången. Båda ville vi förstås vräka över det lilla barnet allt som tänkas kunde. Då lät oss de nyblivna föräldrarna helt enkelt dela på dyra - nödvändiga - poster som barnvagnstillbehör, spjälsäng och annat. Det tyckte jag var en väldigt bra idé. Leksaker har en tendens att smyga sig in ändå :!:

Och så ska du veta att ett litet barn har en sagolik förmåga att glömma, hela första året. Presenterar ni ett urval intressanta leksaker ena veckan och tar bort dem andra, för att då kasta in en ny liten uppsättning, blir den "gamla" uppsättningen som ny en vecka senare :wink: :lol:

Förvaring utom synhåll är A och O.

:heart:
Åse

Inlägg av Åse »

Grattis Krisse! Jag tycker böcker är en fin present också. Min son är inte så intresserad av sina leksaker men ÄLSKAR böcker. Både att läsa saga ihop och att sitta och bläddra själv. Han har fått många, såväl presenter som arvegods. Både vuxna och äldre barn verkar gilla att välja ut favoriter och ge vidare. Man kan såklart ge för framtiden - det behöver ju inte vara pekböcker.

:D Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Yosa

Inlägg av Yosa »

Vill bara "rapportera" att min kompis med sina tvillingtöser (nu 2 månader)häromnatten sov 22.30-7.30 utan ett enda uppvak. Klart att både hon, hennes sambo och alla runt om tycker att de är himla "lätta" och "duktiga" små tjejer. Och att de haft en himla tur. Ingen av dem fattar hur, det är det som är problemet!

:lol: :lol: :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :wink: :lol: Att de sover så fint, alltså. Resten är som det är :roll: evinerligen #-o

:sleep: :heart: :heart: :sleep:
Krisse

Tack

Inlägg av Krisse »

Hej och tack för alla svar. Vilket fantastiskt forum :D
Det finns ju hur mycket som helst att läsa och lära. Vilken spännande tid man går tillmötes och vad skönt det känns att det finns så mycket vänliga själar att få hjälp från. :heart:
Hoppas jag kan i framtiden vara till hjälp för andra!
Emmy 080212
Rasmus 091223
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Vargmor

Novemberkrönikan!

Inlägg av Vargmor »

Har precis läst Novemberkrönikan! Som vanligt mitt i prick!

Man märker att det här med prylar och barn är ett ämne som uppenbarligen engagerar många. Det känns bra! Annars tycker jag att många av dem man träffar i sin närhet bara köper och köper till ögonen blöder. Många har ju som helgnöje att åka och handla: till exempel att åka till IKEA eller "gå på stan". Det är väl okej nån gång per termin, men verkligen inte varje helg. Barnen måste få se äkta saker, träd, snö, natur. Inte bara det som är konstruerat att underhålla. Precis som med AW fina badstrand kontra badbassängen. : :D

KRAM!! :) :) :)
AW-dyrkare och megastolt mamma till en vargunge född december 2005.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"