Tack, Vargmor

Vilken värme

Vilket beröm

Rara människa
Och vilken tänkvärd berättelse. Mamman hade glömt "källan" men inte visdomen

Jag hade stämt träff med Father of Sons en gång (när de bodde i innerstan) för att låna ut en gammal hederlig barnvagn till nyfödde Skräpet. Storebror var inte så där väldigt stor, om man säger. Han studerade sopbilen på gatan. Och andra fordon. Och själva trottaren, som ledde ner till gathörnet, och så tillbaks igen, till nya fordon som skulle beglos. Och ner till gathörnet igen, där en ännu större värld öppnade sig. Osv, osv. Father of Sons förklarade att denna "sysselsättning" ägnde de sig åt dagligen, i minst en timme

Och lille pojken var komplett lycklig. Världen måste vara liten innan den kan bli stor, och den är till för att utforskas i barnets egen lilla sävliga takt

Jag skriver det i Barnaboken - man får välja, tänka efter före: är det man själv som ska gå ut med barnet, eller är det barnet som ska gå ut med en själv

I det senare fallet behövs ingen vagn, om man säger

och ingen planerad verksamhet heller. Det som behövs är barnets frihet
Tack för ditt goda DN debatt-förslag! Men det är längesedan nu som jag bestämde mig för att bara skriva i tidningarna på beställning, när jag alltså blir ombedd att skriva. Det jag gör eller gjorde "frivillligt" tas nämligen inte in. Jag är och förblir politiskt inkorrekt [-X
Så så var det med den saken

Tack, CAROLA ROSENFELD"]

"... min dotter säger så otroligt bestämt att hon INTE vill gå på öppna förskolan när jag föreslår det. 'Nej, jag vill vara ute hela dagen istället!'

Det är väl underbart, höll jag på att säga (och sa jag)

HON behöver inte andra barn, som inte hör till "flocken". Men DU tror det alltjämt

Och det får man ju höra överallt ifrån. Utom från barnen

Förrän man faktiskt får höra det från barnen. DÅ kan det vara dags att arrangera saker - ge förutsättningarna
Se ovan - även storstaden har sitt "ute", och "kompisar" springer verkligen inte bort. Som jag försökte påtala i mitt långa inlägg. För henne är UTE den bästa och viktigaste och nödvändigaste "kompisen" att ha omkring sig och lära känna, utanför "flocken" (boet).
Ta till dig hennes ögon och låt henne gå ut med dig