Vår tur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för ditt svar!

Hur gör du när du lägger på dagen - har du liv och rörelse utanför? Dammsug, spela musik. slamra, gör husljud, prata i telefon osv... men vad du gör STÅ INTE och lyssna!
Jag har samma ljud som när han är vaken och går och gör annat.

Sen måste du tänka på att ramsan ska förmedla det du känner - känner du att det är nog så är det det du ska säga med ramsan! Ge dig inte med mer än att du når fram med den, om du så får dra den gånger 18!
Ju mer jag ramsar desto argare blir han.

Det hela slutar med att hela luren går bort och han blir ännu tröttare. Jag har tidigare konstaterat att det går saktare framåt för oss än för många andra. Men som sagt, hittills har själva nätterna funkat bra, men läggningen är skit.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Snovind skrev:!
Ju mer jag ramsar desto argare blir han.
Ge honom tid att reagera, du tar väl i med magen när du ramsar, så att han hör? Och slarva inte med bekräftelseramsan, det är det sista som ska följa honom in i sömnen!

nu har jag inte läst hela din tråd, och kanske har du fått samma råd tidigare :oops: i så fall ber jag om ursäkt! Har du läst den här klistrade tråden:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Och du vännen, tänk på att barnets skrik är frågor, så när du ramsar ger du honom ett svar, då stället han nya frågor, och det du behöver göra är att övertyga honom om att ditt svar är det rätta. Det ÄR tryggt att sova, mamma har koll på vargen!

Tänk så här, du sitter på en häst mitt på bilvägen och den stannar för en kohage, fryser fast i backen och vill inte gå. Du kanske börjar smacka på honom och han ger sig inte trotts dina ihärdiga försök, men så kommer en buss efter bilvägen och du VET för hästens egen skull att han måste flytta på sig, och du gör samma sak och vips går också hästen. Där kommer attityden fram, förstår du känslan jag är ute efter?

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Snovind

Fråga!

Inlägg av Snovind »

Tack duggan!!

Fråga: om man ger sig in idet här med en trött bebis och nu, 1a dagen på uppföljningsveckan har en ännu tröttare, för att inte säga nu övertrött, bebis, hur ska jag göra för att komma ur det?

Han kroknar långt innan lurarna eftersom han inte sover någon av dem hela tiden, och vaknar för tidigt på morgonen. Det gör ju också att han är jättesvår att få i ro. De svarta påsarna under ögonen blir bara värre. Inatt har han sovit 9-02, 0230-07, 8-830, men med uppvak emellan som jag kunna "lägga" med en ramsa*4+bekräftelse. I något fall 8*ramsa. Mellan 5 och 640 var han vaken 4 ggr och jag vet ju att det är en svår tid.

Men vi kommer ju aldrig ikapp med sömnen på det här viset?? Tips och råd?
Lua

Inlägg av Lua »

Usch då :!: :( Vi måste starta operation felsökning.

Hur äter han :?: Kanske du har nyckel här? Tänk över:

:idea: Skrattet-till-godnattet

:idea: Mörkläggningen i rummet

:idea: Maten

:idea: Attityden av självklarhet och säkerhet. Har du vargar svansande runt benen när du ramsar? Ta i så fall fram storbössan :wink:

Vi börjar så :!:

Kram Lua. :heart:
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack.
Jag funderar faktiskt på att ge upp för jag får inte ordning på det. Jag kanske är för vek.

Skrattettillgonatten: Han är oerhört svårflörtad och nu vet han dessutom vad som ska komma. Jag busar med honom med en handduk och tycker det går rätt bra.

Maten: Försöker proppa i honom men måste justera i matschemat efter uppföljningsveckan.

Mörkt: ja det är det.

Självklarhet: Den sjunker ju i samma takt som självkänslan gör. Och som jag skrivit tidigare så når inte ramsan när han blir för övertrött och han får inte ro. Når oftast fram med ramsan när han väl somnat en gång, men han är ju konstant övertrött och då når jag inte. Ju mer jag ramsar desto argare blir han. Och till slut ledsen och hyperventilerar (se tidigare i tråden)
duggan

Inlägg av duggan »

Kom ihåg att du kan lägga in en 5 minutare mellan lurerna, då kanske du kan hålla undan den värsta övertröttheten.

Hur mycket mat gissar du att han får i sig i dagsläget?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Snovind

Inlägg av Snovind »

Till frukost ammar han + ca 40 ml välling/ersättning
Lunch: en liten burk+½katrinplomon+50 ersättning+vatten
Em: Liite. Amning+ max 50 ersättning
Kväll:1,5 portion gröt+½burk katrinplommon
Slurk: Ca 30 ersättning

Han äter alltså bra till lunch och gröt. Em-maten måste jag senare lägga efter den här veckan för han är inte hungrig när han ska ha den men nära sammanbrott innan gröten.

ammar inte så mycket, så där får han nog inte i sig mycket direkt. Truuugar alltid med flaskan så mycket jag kan, men han är ju så stor nu att han slår den ifrån sig, och får man in den i munnen så suger han helt enkelt inte om han inte vill ha. :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag hoppas du hämtat energi och ork till att fortsätta, och att du har siktet inställt FRAMÅT, inte bakåt, inte fastna i det som varit och inte ha negativa förväntingar!

SHN är ett jobb, ett sätt att leva, något som inte gör sig själv och som kräver att man verkligen djupt inne TROR på det man gör, annars kan inga ramsor eller solfjädrar i världen berätta det för barnet!

Dina tvivel är förmodligen det som gör att ni inte kommer vidare, du måste verkligen ta till dig shn och besluta dig för att det ska funka!

Det har inget att göra med att man är vek eller stark som männsika (jo, lite kanske :wink: ) utan mer att göra med att man vet vad man gör, och varför! När du är där, då kan du också nå fram med ramsan!

Jag hoppas jag inte får dig att tappa sugen nu, jag vill bara ge dig en liten kärleksfull puff i rumpan, lite jävlaranamma, lite - eller rätt mycket! - attityd att ta med dig till nattningen!

Och se till att han fått
:arrow: MAT i kopiösa mängder
:arrow: UTEvistelse minst två timmar per dag
:arrow: SOCIAL delaktighet, minst två gånger per dag
:arrow: SKRATT och bus och kärlek
:arrow: LÄGG honom innan han blir övertrött

Tänk på att alltid jobba förebyggande, inte vänta på hans signaler, ta ledningen!

Det här kommer att gå finemang, och här på forumet finns vi alla som vill hjälpa och stötta på ert shn-äventyr!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"