Vår tur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Snovind

Vår tur!

Inlägg av Snovind »

Nu är det snart dax för oss att dra igång kuren. Sonen ifråga är drygt 5,5 månad och har som max sovit 6 h på en natt. För tillfället sover han max 2h i stöten (men oftast 1h) och jag behöver ju inte säga att vi alla 3 är trötta. Värst är det att se hur sliten han blir och det ska nu få ett slut!

Men ju mer man läser desto mer haglar frågorna. Har redan fått mycket hjälp av en av dipl. kurarna men tar lite fler här:

1) Vi kan antingen kura nästa helg, men då är jag själv under större delen av uppföljningsveckan. Fixar man det? Alternativet är att vänta ytterligare en helg.

2) Hur har ni orkat vara upp under 2 nätter? Jag är jättetrött nu, inte direkt laddad för vaknätter.

3) Vi brukar alltid gå ut efter lunch, där lur 2 ligger. Ska man somna i vagnen inne först? Hur gör man om man redan är ute när sovstunden börjar infalla?

4) Jag är mest rädd för att jag ska falera med attityden, samtidigt som jag verkligen vill detta (det är jag som peppar maken men är ofta lite blödig när det kommer till skrik). Tips??

Tack på förhand!

Det kommer komma många frågor så jag hoppas ni orkar! Ju mer man läser desto mer frågor har man. :?
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Jag är ingen diplomerad SHN-kurare. Men kanske kan bidra med något :wink:

Angående fråga 1.
Min erfarenhet är att det är dom 3-4 första nätterna som är oroliga. Barnet undrar vad som händer eftersom ni bryter ett mönster. Under vår uppföljningsvecka kunde långpasset på dagen vara lite knepigt.

Jag är glad att min sambo och jag hjälptes åt i början av kuren men under uppföljningsveckan var jag själv och det gick kanon.
Om det är möjligt se till att du vilar på dagarna när han sover. Vår son kurades när han var 5 månader och 2 veckor, han sov alltid morgonpasset stabilt och jag visste därför att om jag bara orkar dit så får jag 45 min vila :wink:
Försök att tänka positivt :lol: Om du känner dig trött nu så är ju kuren rena dundermedlet. Det är en resa dit men du klarar det :lol: Det är klart att du kan vänta men din son kommer antagligen inte att sova bättre för det. Om det är möjligt så kanske någon kan hjälpa dig på dagen nu så att du får sova några timmar innan ni sätter igång.

När jag och min sambo började med kuren var jag helt slutkörd, vår son sov 1-2h sen vaknade han och ville använda tutten som napp :cry: Min sambo fick ta ledigt en dag från jobbet för jag satt bara hemma och grina och kunde bara säga att jag var så trött. Så jag vet hur det känns. Jag läste om "livet efter kuren" och blev peppad.
Som sagt det är en process och du/ni grejar det om ni beslutar er för att genomföra det. :lol:
Du skriver att du är lite blödig när det gäller skrik. Tänk att skriken är frågor som du kan besvara. Du är ju smart, du vill lära din son att sova gott.

Kram
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Snovind

Vår tur!

Inlägg av Snovind »

Tack för ditt svar!
VAr du ensam även under nätterna på uppföljningsveckan?

Det är just det jag känner. Till nästa helg kommer vi hinna vara pålästa (har pluggat ganska mycket redan) och kunna köra igång och en veckas förskjutning till blir bara en trött vecka till.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Bra beslut ni har tagit, och du ska se att det kommer gå bra oxå!
Om det är du som ska ta dom två vaknätterna så kanske din make kan ta dygnet innan ni sätter igång, så du får vila ut innan.
4) Jag är mest rädd för att jag ska falera med attityden, samtidigt som jag verkligen vill detta (det är jag som peppar maken men är ofta lite blödig när det kommer till skrik). Tips??
Alla föräldrar är ju blödiga inför sitt barn som skriker. Jag brukar tänka på att det är en instinkt att reagera så, men eftersom du vet att barnet inte håller på att bli uppätet av ett lejon så behöver du inte störta in och rädda det. Man följer ju inte alltid sina instinkter i andra jobbiga sammanhang heller.
Attityden av Självklarhet = Saklighet skrev Anna någonstans. Tyckte jag var bra. Mitt mantra när jag tycker det är jobbigt är Saklighet. Agerar du sakligt så kommer inte attityden fallera. Och kom ihåg varför barnet skriker.

har du läst den här tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Snovind

Vår tur!

Inlägg av Snovind »

Tack för ditt svar Cissi. Den tråden har jag faktiskt missat, tycker jag har plöjt det mesta annars :oops:

En fråga till: han har ett mål kl 18. En dag i veckan har vi sim kl 1745-1815. Kan man den dagen låta honom äta ca 1735 och ev även direkt efter? Man kan ju ta flaska med till badet och äta direkt innan och efter. Naturligtvis inte under uppföljningsveckan, men därefter. Eller sabbar man allt då?
Det är enda tiden som finns som inte ligger under en sovstund för honom och det är ju värre. Dessutom är det anmält och betalt :oops:
duggan

Inlägg av duggan »

Du har ju marginalkvartarna att använda (inte under kur och uppföljningsvecka) men sen så kan du ju ge flaskan 18.15, med marginalkvarten så är det ingen större skillnad.

Lycka till med kuren, och kom gärna med fler frågor om du har några..tjejjerna hade redan besvrarat dina tidigare frågor så bra! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Snovind

Planerar och tänker!

Inlägg av Snovind »

Vi håller på och preppar och pluggar för fullt för vår kurstart som antingen blir nästa helg eller den därefter.

Jag ser att många rekommenderas att ta långa luren (i vårt fall på 1,5h) inne, men jag vill verkligen inte det. Efter lunch är bästa tiden att komma ut, jag hinner aldrig ut på förmiddagen och senare på dagen så blir det snart mörkt. Jag ska alltså ut efter lunchen.

Så hur gör man bäst för att komma ut med vagnen då? Jag har fortfarande liggdelen i vagnen men kommer snart byta till sittdelen som går att fälla till nästan-liggläge men inte helt och hållet. Hur bäddar jag? Till vintern har jag tänkt fårskinn och åkpåse, funkar detta (jag vill att det ska funka). Kan sonen ligga på rygg i vagnen? Har förstått att han ska somna inne, innan vagnen rullar, och det löser sig väl, men det är just det här med magläget i vagnen som jag funderar på. Man ligger kanske inte så bra på mage på fårskinn, samtidigt som det är så bra för värmen och blir mjukt.

Tipsa mig! :!:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Javisst kan du ha sonen även långluren i vagnen så länge han verkar sova skönt, min son sov alla lurar ute i stillastående vagn tills han var 9 månader, men sen vart det för trångt enligt hans tycke, men jag vet många som har dom längre än så i vagn.

Om det är möjligt att ligga på mage i vagnen, trots sitt-del så är det toppen, men givetvis går det att han sover på rygg, men då måste man täcka sufletten med mörkläggningstyg.

Han måste inte somna inne i vagn, däremot underlättar det att han somnar i stillastående vagn men den kan gärna stå ute då, så han inte blir för varm med alla utekläder.

Jag hade bara åkpåse till min son, och det räckte gott, så ang fårskinn så har jag inga åsikter, så någon som provat får gärna lämna en komentar.

Hojta till om det är något mer du undrar över!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Planerar och tänker!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Snovind skrev:Jag ser att många rekommenderas att ta långa luren (i vårt fall på 1,5h) inne, men jag vill verkligen inte det.

Har förstått att han ska somna inne, innan vagnen rullar - -
Hm, till båda dessa "rekommendationer" är i varje fall jag oskyldig :roll: :!:

:arrow: Klart lilla barnet ska sova ute, så mycket som går. Det är det skönaste.

:arrow: För sömn i vagnen går man inte efter plats utan efter tid. Finns ingen anledning alls att låta barnet somna i vagnen inne först.

Låt honom sitta upp vaken, stöttad, medan ni går. När klockan slår Lur, lägg honom ner och gör mörkt med ett luftgenomsläppligt skynke, så att han skonas från synintryck.

När han väl fått korn på magläget kan han ha lite problem med att sova på rygg, men det brukar gå bra i både 45 min och 1,5 tim. Dock sällan längre.

Vill du då lägga över honom på mage så gör vagnen platt och täck över fårskinnet med ett lent lakan. Åkpåse är då inte att rekommendera.

Så vill jag slutligen säga - att bara läsa forumfrågor och forumsvar gör lätt att man förlorar sig i detaljer, individuella sådana dessutom, och blir förvirrad. Det ligger i sakens natur. Om jag försöker lära mig laga mat och läser en massa frågor och svar om hur folk bränt fast steken i grytan eller exploderat ägg i micron, är det lätt hänt att jag får för mig att matlagning är något kolossalt besvärligt :shock:

Sova hela natten-kuren är inte särskilt besvärlig :wink:

Börja med de låsta introduktionerna till kuren här på föräldraforumsidan, tycker jag, och håll dig till dem :wink: :lol:

Nä du väl sätter igång, ska du känna att du vet exakt vad du gör och varför. Då kommer det att gå alldeles utmärkt.

LYCKA TILL :heart:
Senast redigerad av annawahlgren den ons 10 okt 2007, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för ditt snabba svar!!
Det går alltså att ha på mage även om det inte är helt plant? Vagnar man till sömns eller buffar man?
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för svaret Anna!!
Jepp, känner också att jag fastnar i detaljer, ska sluta med det. Blir lätt övertryck i hjärnan då. :oops: Men ditt svar så underlättade ju vardagslivet oerhört.

Vi har ju som sagt inte börjat ännu, utan preppar för fullt. Ska bli spännande tycker jag, och välbehövligt för sonen. :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Man kan "möblera" så att det blir plant. Med en hoprullad filt eller handduk eller vad du får ihop, under madrassen. Finns ingen madrass kan fårskinnet tjäna som sådan, med lite vik-arrangemang.

Det bästa är förstås en gammal hederlig vagn från anno dazumal som har en rymlig och garanterat plan botten O:) Många köper en billig begagnad extravagn på Blocket för just bekväm sömn på mage.

Man vagnar inte till sömns. Läs på :wink: :lol:
Snovind

Inlägg av Snovind »

Pinsamt! Det vet jag ju,.... :oops: :oops:
Men som sagt - vi läser och pluggar!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Snovind

Mer funderingar

Inlägg av Snovind »

Fick svar av Sköldig ang min fundering, men undrar om fler har erfarenheter.

Vi kommer dela på kurnätterna (2 var) men under uppföljningsveckan är jag själv 3 nätter. Har det fungerat bra för er som gjort så? Funkar det bra när "andra parten" sen kommer hem och ska natta eller ska man vänta med att han gör det tills uppföljningsveckan är klar? :?:

Nu har maken svårt att natta vilket är en av de många saker som vi vill jobba bort med kuren. Vet att det står att så småningom ska vem som helst kunna natta, men detta är ju tidigt i processen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"