Jag gjorde bort mig i min iver

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Måste tillägga att jag hoppas du förstår vad det är som jag reagerar på. Jag är ganska trött så jag kanske uttrycker mig dåligt. Sov endast två timmar då jag är ensam med henne och fick inte sova inatt fall att hon vaknade=) Det jag menar är att Hon gråter på riktigt så att hon "kippar" efter luft när hon lugnar sig och det hörs genom dörren. Hon får reagera och SKA men inte så väl??
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Snovind

Inlägg av Snovind »

Hej, jag har inga råd att ge dig men vill bara skicka en styrkekram då jag känner igen mig mycket i det du skriver!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

ÅÅÅÅ, jag måste bara få säga att nu sover hon!!!! 2 min efter 19 :!:
Jag måste även tillägga UTAN NAPP! Jag vet inte vad tidigare utbrott från hennes sida var??? Men jag känner mig såååå stolt över både henne och mig. Hon har fattat och jag har lyckats förmedla.
Vi får se hur kommande läggningar går, men det käns att vi är på bättringsvägen och det är det viktigaste :!:

Vill tacka emma80 för din peppning och ditt stöd. Det var nog det som behövdes :wink:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Johanna!

Du jobbade på JÄTTEBRA natten som gick :thumbsup: En liten reflektion om eran dag: Hon har lärt sig i ett antal månader hur saker och ting ska vara. Nu ändrar sig förutsättninagrna och hon ställer STORA frågor. Har mamma verkligen koll?? Ska det verkligen vara så här nu?? Så därför ger man jätte tydliga svar även första dagen genom att man buffar vid lurarna så länge det behövs för att hon ska bli sömntung, därefter solfjäder och ut med ramsa. Upprepa så många gånger det behövs. Om du känner dig fundersam över dagslurarna imorgon så gör som jag skriver ovan, dvs se morgondagen som er första dag.

Om hon vaknar inatt så: avvakta och se hur hon låter, behöver hon hjälp= ramsa eller tom tillrättaläggande, kort buff(tills hon blir lugn), solfjäder och ut med ramsan? Kom ihåg bekräftelseramsan när hon börjar lugna sig, den ska ha sista ordet ikväll så säg den så många gånger det behövs. Dvs "går hon igång" igen efter bekräftelsen, låt henne fråga klart och bekräfta henne sedan mjukt när hon lugnar sig.

Släng ALLA nappar, hon behöver dom inte. DU ger henne de betryggande svar hon behöver för att kunna somna och sova såååå gott!

Du fixar det här :D

:heart: /Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Tack så jätte mycket :!:
Men jag är lite "mot" att buffa henne, då jag är en f.d buffmissbrukare. Innan jag startade kuren så kunde hon gråta och gråta och så fort jag gick in så la hon sig ner med ändan i vädret och bad om buff (skatt) och jag tar verkligen i! Det är inget gull,gull jag gör. Men hon verker iaf gilla det så jag ger det helst inte om inte det är kris! Kan jag göra så?
När hon skulle sova nu så buffade jag som markering och tryckte som ett avslut. Sedan ramsade jag. Hon frågade arg!!! När hon tystnat bekräftade jag och sen var det slut disskuterat :shock:
Ang. dagslurarna har jag en fundering:
Det står att dom helst ska ges ute. Men hennes vagn är lite trång och lång så jag har svårt att lägga tillrätta ordentligt och undrar om jag endast kan ge långluren utomhus och i värsta fall använda mig av marglinalkvarten om det skulle behövas?
Sen läste jag att hon kan sova på rygg i vagn om man är ute och går, men att jag inte behöver ramsa då, utan promenera som vanligt med ett tyg över. Men en vän till mig rådde mig att stanna vagnen i 10min så att hon inte somnar promenerandes. ( vagnen i rörelse)
Hur SKA/bör man göra tycker du?
Tack igen för ditt svar blir tårögd av lycka känner glädjerus i hela mig :!:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

Gör så Johanna ang buffningen, bara DU känner dig säker och att du kan besvara hennes frågor. Bra jobbat vid läggningen idag :thumbsup:

När de fått korn på att sova på mage, brukar de flesta små liven vilja göra det även i vagnen. Är den så smal så hon inte får rum? Att det är lite trångt och "ombonat" brukar fungera när de är mindre. Vilka lurar skulle du vilja att hon tar i vagnen resp inne? Jag har alltid sövt stillastående (genom tillrättaläggande, kort vagning ock skak i handtaget) och börjat promenera när han sovit 10 min, allt för att han inte skulle vänja sig vid att vagnen måste vara i rörelse för att han skulle kunna sova.

Din vän emma80 är expert på vagning, avvakta och allt vad som berör dagslurar i vagn :wink:

/Elle
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ja, hon är ett stort stöd för mig :D
Jag skulle vilja att hon sov långluren i vagnen på balkongen och de andra inne. Jag har inte vagnat henne när hon sovit i vagnen utan bara lagt tillrätta. Men jag kan alltså vagna henne imorgon underlångpasset?
Vagna som besked och sedan ramsa?
Och om hon jobbar upp sig ordentligt påminna? El vagna?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

Då tycker jag att du kör på det. Jag har inte använt ramsan när Olle sovit ute i vagnen, mer för jag tycker det känns konstigt att ramsa ute bland folk. Men det är jag det :wink: Jag skulle göra så här: skratta och busa, lägg tillrätta, tryck till med solfjädern, täck för sufletten, vid behov kort vagning annars bara ngr rejäla skak i sidled på handtaget. Gå sedan bort från vagnen (med ramsan om du känenr dig bekväm med detta) och låt henne reagera färdigt. Blir hon sur, förbannad eller ligger och gruffar, ja det är fullt tillåtet och det får hon ta hand om själv. Blir hon däremot ledsen så ger du besked igen genom att vagna tills hon lugnar sig, ngr skak på handtaget och BORT från vagnen. Tänk på att avvakta mer och mer för var gång så hon hinner reagera färdigt.

Lycka till inatt!
/Elle
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Tack så jätte mkt för dina svar :heart:
ja, hon sover som en stock... Hade ett litet uppvak kl22,00 ramsade-tyst bekräftade-somna om :D
Så hon verkar sova gott och imorgon är det min tur...längtar....
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ Härligt!

Jag ser fram emot rapport imorgon :D

/Elle
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Elle :!:
Inatt gick strålande, över all förväntan. Trodde inte det skulle gå såhär fort :shock:
19,00: Besked-ramsaut- bekräftelse Somna på 2 min :D
22,00: (uppvak) ramsa-tyst-bekräftelse-sov
01,48:ramsa-avvakta-påminnelse-tyst-bekräftelse-sov
04,25 samma som ovan :!:
Emma har varit här och visat tekniken för vagning som ska ske kl.12,00 spännande :wink:
Kram/ Johanna och Karisma :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
duggan

Inlägg av duggan »

Strålande jobbat inatt, pris och beröm!!! =D>
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Somna på 11min :D
Och inget lesset gråt alls. En del frågor. Fick påminna 2ggr- bekr. Sov..
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

TACK :heart: Det känns strålade :!:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
duggan

Inlägg av duggan »

Gud vad kul att det går så bra! Strålande! :lol: