hjälp med sömn efter virus

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Om jag visste att hon inte tog till tummen skulle jag kasta nappen direkt... :oops: :oops:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
duggan

Inlägg av duggan »

Tummen är så mycket bättre än nappen!

Hon kan styra över den själv, när hon behöver den tar hon den, det är ingen annan som stoppar in ljud-dämparen för att DOM tycker det.
På dagarna så är hon så upptagen med att upptäcka världen och till det behöver man två händer...men suger du på napp så kommer den att vara ipluggad ändå mest hela tiden. Jag har en underbart söt tumsugande son, som suger på tummen när han behöver...i dagsläget är det bara om han blir pömsig och vill sitta i famnen en stund som han snuttar två tre tag på tummen. Dom använder bara tummen så länge dom behöver, och den går inte att ha i munnen hela tiden på samma sätt som en napp. Så tummen upp för tummen!! :thumbsup:

Det är absolut inget som heller säger att tummen kommer att bli ett alternativ för nappen när den plockas bort vid 4 mån...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Jag misslyckades kapitalt i natt, (natt nr 6). Vagnade var 10onde minut mellan 00.30 och 01.30 sedan sov hon en timma, men mellan 02.30 vaknade hon igen och jag vagnade med jämna mellanrum innan hon somnade vid 4.00. Sov sedan till sen morgon 07.25. Så nu imorse kastade jag nappen!! Gick ut och gick på morgonen luren, hon sov en timma i vagnen utomhus. Fick henne inte att lugna sig och somna om innan det var dags att amma igen. Nu behöver jag lite stöd för att hålla nappen stången. Det verkar ju här på forumet som att folk inledningsvis har fått bättre sömn och färre uppvak? Men läggningar som kinkar. En natt till här hemma, sedan åker vi till Mormor i Luleå. Duggan, har du jour :wink: :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Nappen är en sömnförstörare, men hon är van den och givetvis kommer det att ta en stund innan hon kommer på hur hon ska komma till ro utan den. Men det klarar ni, snart har ni vänt på steken och lillgumman somnar lätt! Snart trillar poletten ner!

Om du verkligen känner att du behöver min handgripliga hjälp så bor jag ju här! Du får PM:a isåfall :wink:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Idag har det gått 3 dygn sedan vi slutade med napp i tisdagsmorse. Det var protester så klart. Sedan märkte vi en förbättring, men nu känns det som att det går bakåt. Hon suger inte så mycket på fingrarna, och har svårt att komma till ro om man inte vagnar. Det har blivit mycket vagnande. 2 kvällar har vi nu blandat i välling 50/50 i ersättningen på kvällen. Hon slukar 260ml. Först5a natten med väling och andra natten utan napp sov hon sedan till kl5 med endast ett litet pip kl2. Vagnade henne utan framgång och fick plocka upp henne före morgon då hon bara skrek och vagneingen inte tog. I natt har hon återigen varit vaken i omgångar, men efter 1 timmas vagnande av och till sov hon till halv sju. Vad gör vi för fel? Hon somnar inte riktigt på luren klockan 18, verkar hungrig. Känns som om jag inte har så mycket kvar i brösten numera, så idag ska vi ge en liten flaska som stöd. Hjälp :?: :?:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Sen var det det här med ramsan. Hon har ju fyllt 4 månader nu. Ska vi införa bekräftelseramsa och ramsa? Finns det möjligen ngn filmsnutt här på sidan på ramsning, så att jag kan fräscha upp mitt minne, DVDn är ju slut.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, är du kvar i Luleå än? För "tryckpressen" är ett "nytt" verktyg som funkar suväränt när dom små fastnat i gråt trots vagning. Tänkte att jag skulle droppat förbi och visat tekniken isåfall.

Ramsan:den smyger du bara in bakvägen nu genom att du ramsar vid läggning, eller så kan du ta en natt och sätta den, det gör du genom att du använder ramsan där du brukar vagna...

//malin
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Jag ha PM-at dig för att träffas. Lilla Hilda har fått 180 ml ersättning efter amningen kl 16. Sedan 3 dl välling/ersättning kl 19.30 och sedan lite nattslurk från brösten. Efter hennes sjukdom har hon nu ökat på aptiten i rekordfart och jag som själv varit sjuk och precis avslutat penicilinkur efter öroninflamationen som följde producerar inte tillräckligt med mjölk. Så ikväll nu sov hon hela sin kvällslur som hon ska. Och efter ett par drag med vagnen lugnade hon sig snabbt och somnade sedan själv i vagnen nu för natten..
duggan

Inlägg av duggan »

Super skönt! Det här kommer att gå som på räls! :lol:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Nu är vi tillbaka hemma. Duggan, jag vill tacka så mycket för att du tog dig tid och kom och träffade oss. Vi bunkrade lite sömn hon hos mormor men det försvann snabbt på ett par nätter här hemma med 2 oroliga tjejer. Vi har ju kommit en bit på vägen. På två veckor har vi blivit av med nattamning och nappen. Inte så illa. Men vi har fastnat i vagnandet. Och nu, Duggan, har jag fått nog. Så nu är det dags för ramsan att göra sitt intåg. Började på fm-luren idag. Det blev en pärs. (Lika envisa bägge två) Somnade hyfsat bra, vaknade efter 25 minuter redan, protesterade i en timma. Jag ramsade mig hes. Sedan somnade hon och då fick jag in en bekräftelse ramsa tror jag. Hon vaknade igen efter 15 minuter, ramsade några vändor men somnade och jag fick inte med bekräftelsen, även om ramsan punktsättande. Hur ska jag göra med bekräftelsen? Kan jag dra ihop den, och bekräfta när hon tystnar, eller ska den bara vara punktsättande och bekräftelsen komma senare? Hur sent? Är det okej att ramsa mycket första dagen? :roll: :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Anna!

Du får nog ha separata ramsor ett par dagar så att hon verkligen får med sig bekräftelse ramsan in i sömnen så att säga! På tredje dagen brukar man kunna dra ihop ramsan utan problem, men känn dig för här. När du drar ihop ramsorna gör du det när hon tystnar under ramsan så då kan du avsluta sista versen mjuk och försiktigt, men punktsättande. Lämna inte kvar några frågetecken bara :D

Bekräftelseramsan ger du när du ser hon har lugnat sig och håller på att somna, ramsan kan "väcka liv" i henne igen, men den är ack så viktig så jobba på med den. Men som sagt den dras ihop i ett litet senare skede.

Och första dagen kan du nog räkna med att du får jobba en hel del med ramsan, men du har ju det goda målet framför dig, den goda sömnen -som inte är bunden till någon annan eller något annat än henne själv.

Som jag sa man får tänka långsiktigt, hon kommer antagligen av sova mindre nu ett par dagar medans ni reder upp hur det ska vara här i världen, men det har du igen BIG TIME! Så tänk på det när det känns jobbigt! :wink:

Och ju mindre hjälp hon har in i sömnen dessto mindre hjälp kommer hon att behöva genom skarvarna!

Hälsningar från Norr! //Malin
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Tack du!
Nu har jag det lilla dilemmat att jag hämtar på dagis under lur nummer två, som strax börjar. Kan jag ramsa hemma här i vagnen och sedan gå ut med henne till dagsi och till lekplatsen? :idea: :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jo jag skulle ramsa och låta henne somna i stillastående vagn, och sedan när hon sover skulle jag rulla iväg och hämta syrran. Finns det tid för det?

//Malin
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Jag bad att få hämta en halv timma senare, så att det ska funka. Ramsade bara 3 ggr! Hon somnade oväntat fort. Vaknade till på bekräftelsen, tystnade sedan och fick bekräftas en gång till. Nu sover hon. Några små frågor för att hålla vargen stången.
1, Bekgräftelse ramsan är väl samma ord, men annat tonfall?
2, Sägs den med samtalsläge på rösten?
3, Man säger den 4 gånger?
4, Idag är jag inne i rummet och ramsar, när ska jag börja "backa"?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!
1, Bekgräftelse ramsan är väl samma ord, men annat tonfall?
2, Sägs den med samtalsläge på rösten?
3, Man säger den 4 gånger?
4, Idag är jag inne i rummet och ramsar, när ska jag börja "backa"?
1- Stämmer bra, dagsramsan får inte innehålla ordet natt bara, och hellst inte barnets namn heller.
2- Lite högre samtalston, ja.
3- Japp ramsa x4
4- Börja backa nu, ut ur rummet och överkoncentrera inte! :lol:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"