hjälp med sömn efter virus

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnaPanna

hjälp med sömn efter virus

Inlägg av AnnaPanna »

Nu verkar dunderförkylningen ge med sig och det är dags att återgå till att sova om nätterna. Lillasyster på 3,5 månader har visserligen sovit bra vissa nätter trots snoret, men sista nätterna har det varit mycket uppvak. I natt la jag henne i vagnen och var upp och drog några drag emellanåt. Efter klockan 3 var det var 40ionde minut. Nu behöver jag lite råd och pep för hur vi ska agera i natt!?! Lägga i vagn igen och upp och dra? Köra en mnikur på 3 nätter eller? :?: :?:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Skönt att ni är på bättringsvägen :!: Hur ser hennes schema ut? Hon äter nattmål än, eller?

Har hon fått i sig ordentligt med mat under sjukdomsperioden? I så fall skulle jag så fort som möjligt återvända till normala rutiner, även om det innebar en massa vagning. Det betalar sig ju i det långa loppet. Annars är ju ett alternativ att invänta 4-månadersdagen och då införa 12-timmarsnatten och ramsan. :-k

Vad tror du :?:

Kram Lua.
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Ja, innan hon blev sjuk åt hon ett nattmåll vid halv fem på morgonen. Men nu har det ibland blivit kl2 då hon varit så täppt att vi tagit upp henne ammat och rensat näsan. Hon är fortsatt snorig och sov dåligt nu på eftermiddagen igen. Men aptiten börjar komma tillbaka...

Sova 21
Nattmål 4.30
Morgon 7
Sova 9-11.15
Sova 13-17
Sova 19-19.40
Lua

Inlägg av Lua »

Bra att aptiten också är på bättringsvägen :!:

Det är jättesvårt att råda dig tycker jag. Du måste nog känna själv om hon är redo att vara utan mat. Någon som har liknande erfarenheter med så liten knodd?

Kram Lua. :heart:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Den här natten var det inte ett knyst förrän klockan 2, ammade då och hon somnade om i vagnen. Sedan vaknade hon 04.45 då jag drog några bestämda drag med vagnen. Vaknade en gång till innan morgon 06.45. Nu är hon mycket bättre i näsan, och jag tror vi ska skjuta fram nattmålet mot klockan 4. Ska fundera tills ikväll. Vi gjorde aldrig någon riktig kur på storasyster utan körde SM och vagnade till hon sov hel natt (10h) vid 4 månader. Men man minns ju inte riktigt hur....Lillasyster blir 4 månader nästa vecka.
duggan

Inlägg av duggan »

Du gör precis som du beskriver, vagna vid uppvaken och ta upp och mata när det är matdags. Det brukar sätta sig ganska snabbt på några nätter. Visst är även denna tös sm:ad, om jag förstod det rätt?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Jo, det är klart att hon är. Men trots att mjölktillgången denna gång är mycket bättre, så sover hon inte lika lång natt som syrran gjorde vid denna ålder. Men, men.. Man ska ju mata på ordentligt den dagen nattmålet ska bort. Så jag funderar på att avakta till välling eller grötintroduktionen..? :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Om du trattar i mat enligt sm så är klarar hon sig galant även nattetid, 10 timmar är hon redo för sedan 2 veckor tillbaka, så ha is i magen och målet framför ögonen, -den väldigt goda nattsömnen. Som du kanske minns kan det bli ett par nätter med en del frågeomgångar, men det kommer att sätta sig på ett par nätter. Utvärdera efter en vecka. Lycka till! :thumbsup:
duggan

Inlägg av duggan »

Och om du vill vara riktigt säker på att hon är propp mätt så kanske du skulle prova TorsMammas berömda nattmacka. Man blandar ersättningspulver i utpumpan BM, då får du dubbla kalorierna på halva mängden. Det finns risk för att aptiten är dålig även på morgonen för så mätta håller dom sig på den. Andelen pulver är samma som att du skulle ha blandat med vatten så att säga. :lol:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Du den berömdheten har jag missat helt! Fantastiskt smart. Vi ger NAN2 på kvällen + vällslurk bröstmjölk, men det brukar hon knappt få i sig efter flaskan. Det där med 10 timmar, för två veckor sedan var väl det jag kände på mig. När jag inledde denna tråd så var jag så osäker på om det är genom "vagnande vid minsta pip" som man kommer dit. Men så är det då? Har ju glömt... :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Ja kanske inte vid minsta pip, dom klara mer än man tror faktiskt! :wink:

Men du vagnar vid behov, och kom ihåg vagna bara lugn, inte in i sömnen, så slipper du hamna i vagningsträsket och stå och dra vagnen natten igenom. Det är fler än en som hamnat där om man så säger! :wink:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Ska jag natta henne direkt i vagnen nu på kvällen?
duggan

Inlägg av duggan »

Ja det tycker jag absolut du ska göra! :lol:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Nu har det gått ytterligare 2 nätter av vagnande. Igår nattade vi henne i sängen och lyfte över henne till vagnen när första frågan kom kl1. En hel del frågor fram till 3 och sedan allt mer sällan. Förskjöt nattmålet till halv sex. Så i natt kör vi till morgon klockan 7. Nu är jag lite fundersam över 2 saker. När ska man byta till sängen? Hon blir 4 månader i veckan, hur ska vi hantera nappen? :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker ni kastar nappen, och sängen kan ni byta till då 12 timmars nätterna sitter. Det är enklare att vagna än buffa tycker jag. :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"