Vår tur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lua

Inlägg av Lua »

MÅNGA barn som kuras har ätit MÅNGA gånger per natt och de klarar sig utmärkt. Det är vanan som ska brytas. Se till att maten formligen står ut ur öronen på honom under dagen :wink: , ge mer mat än du någonsin trodde var möjligt.

Strykekramar från Lua. :heart:
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för era svar. Kvällsmackan var ju smart!

Jag har för dåligt själv för att pumpa nulängre (pumpade massor innan), det kommer knappt något, men däremot har jag i frysen. Inte till en hel portion kvällsmacka :wink: Men en del iallafall. Men jag är nog mest inne på att det är en vana och inte maten som är det viktiga. Ska försöka proppa i honom idag. Ammade för en timme sen och sen fick han 50 ml efter med.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror att du kan vara helt lugn för att han inte kommer att vara hungrig på natten! För då sover ju folk som grisar! :sleep:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Snovind

Japp, nu åker vi

Inlägg av Snovind »

Maken håller på och buffar en GALLSKRIKANDE son sen ca 10 minuter. Jag sitter framför TVn och datorn med öronproppar.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Nu kommer jag skriva mycket här för jag behöver avreagera mig känner jag. Kommer han verkligen lugna sig?? Ok, det har bara gått 20 minuter men han gallskriker fortfarande. Jättemycket och med gråtinslag, på ett sätt som han annars gör när han är riktigt riktigt ledsen (ex efter vaccination) och då kan det ta jättelång tid innan han lugnar sig.

Om ni undrar varför jag är hemma så är det för att min man önskade det och då är jag det. Och han kommer behöva en kram efter det här, det vill jag lova! :(
Snovind

Inlägg av Snovind »

2103, första gången han slutat skrika överhuvudtaget. Få se vad som sker nu.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Hm, rond 1 gick sådär. Efter 35 minuter kallade maken på mig och jag gick in och tog över buffningen. Exakt 10 minuter senare lugnade han sig och somnade (dvs exakt 45 minuter) men det känns som om det snarare var utmattning? Eller? Jag ramsade på vägen ut men är rädd att han redan sov (gick väldigt fort där, från lugnt till sov). När han hulkade till en gång gav jag bekräftelseramsa genom dörrspringan och hoppas han fick med den lite.

Nu har maken tagit över igen, få se hur de fortsätter. ska försöka låta bli att skriva hela tiden, men man behöver avreagera sig känner jag!
Snovind

Inlägg av Snovind »

Sovit i snart 2h, troligen helt slut efter vansinnesskrikigt i 45min. Han var helt genomsvettig efteråt och totalkollapsade. Nu ska jag försöka sova lite då maken har natten.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tänkte bara säga att jag tycker det gått bra inatt även om det varit betydligt mer skrik än vad jag förväntat mig (även sen på natten).

Skriver mer detaljerat senare idag. Nu har han 50 minuter kvar (vi har ju börjat leva i vintertid) och ligger och "ropar" på mig, få se vad det utvecklas till.
Snovind

Första natten

Inlägg av Snovind »

Så här såg första natten ut. Eftersom maken hade vaken så är jag inte detaljerat insatt.

2030 lade glad i sängen, buffade, började skrika nästan direkt
2105 lugnade, ramsade ut, skrek vilt direkt
2106 buffade
2112 bytte buffperson, mamma tog över
2115 lugnade sig, ramsade*4
2120 gav bekräftelseramsa då han snyftade till, sover? Finns risk att han somnade redan under buffningen, det gick väldigt fort från skrik-avslappning-sov
0005 vaknar, gnyr, buffar ca 3 inuter, somnar vid ramsan
0050 vaknar gnyende, buffar*6, ramsa*4
0150 gnyr, ramsar*4, buffar*6, ramsar*8
0215 vaknar otröstlig, buffar. Här brukar han få mat, kan vara förklaring till utbrottet.
0255 lugnar sig efter mycket buffning, ramsar*4, hör att han är vaken men lugn, bekräftar
0530 börjar småsny, somnade om själv
0625 vaknar ugnt, somnar om själv
0650 vaknar lugnt, somnar om själv
0715 vaknar gnäller
730 blir ledsen, låter honom vara
755 jobbar upp och blir riktigt ledsen. Buffar och ramsar *4
815 (marginalkvart) stormar in i en lucka där han är tyst, han blir glad av att se oss, vi tar upp honom och han är glad.

Problem vi stötte på:
1) Risk att vi buffade honom till sömns vid första läggningen, det gick fort helt plötsligt. Dock låg han och snyftade länge sen så jag hoppas han fick med ramsan.
2) Jätteledsen vid 2, kanske för att han brukar äta då. Svårt att buffa honom när han drar upp benen hela tiden.
3) Han har inte tagit ramsan, ska den sitta redan? Fick vid 2i natt till liiite kommunikation men bara "ramsa från mig, han svarade, jag ramsade" och sen arbetade han upp sig.
4) Svårt på morgonen. Fick buffa honom för att få honom lugn så vi kunde ta upp honom 10 minuter senare.
5) Åt väldigt lite nu till frukost fast jag försökte truga med olika saker. Är det vanligt? Han är ju väldigt trött nu.

När jag läser i körschemat för natten tycker jag det gått bra, bakslaget var skrikperioden vid 2 som jag känner det. Positivt där att då vet jag att han somnade själv för vi hörde honom ett bra tag efter att vi slutat buffa. Han har också somnat om flera gånger när vi inte alls gjort något. Negativ är att vi bytte buffare, "huvudbuffaren" tyckte inte att han fick till det (trots träning). Som sagt svårt när barnet står på knä! Fick hela tiden hålla ner huvudet .

Funderingar?
cissii

Inlägg av cissii »

Jättebra jobbat! :D

Det tar ju lång tid första gången man buffar, och kanske med skrik man inte hört förrut typ. Ny situation - nya skrik.

1) Risk att vi buffade honom till sömns vid första läggningen, det gick fort helt plötsligt. Dock låg han och snyftade länge sen så jag hoppas han fick med ramsan.
Om det nu hände, så gör det inget, eftersom ni inte buffade honom till sömns resten av natten.
3) Han har inte tagit ramsan, ska den sitta redan? Fick vid 2i natt till liiite kommunikation men bara "ramsa från mig, han svarade, jag ramsade" och sen arbetade han upp sig
Nej, plantera den under natt 1. Och börja jobba med solfjäder och ramsan under natt 2. Sen är det viktiga att ni får till en dialog med ramsan under natt 2.

Lycka till! :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för ditt uppmuntrande svar!!

Har precis lagt honom till sängs för lur. Lägger sig snällt tillrätta och lugnar sig, men så fort jag går därifrån så lyfter han sig. Känns som det blir svårt att få honom att sova :?
cissii

Inlägg av cissii »

Bra att han lägger sig snällt tillrätta. Ja, han måste ju kolla upp så allt är i sin ordning många gånger till innan han är nöjd med svaret.
Kom ihåg varför ni gör detta nu, och varför lille skriker. Det är bara dag 1 ännu, så släng in några mått tålamod. :D
Sova kommer men först ska han ju vara lugn, först då vågar han.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack igen!! Skriver mycket här nu, behöver ventilera känner jag.

Det tog 3 ggr med några buffningar per gång, solfjädern och ramsa *4 så somnade han. Fick "hålla kvar honom " med fjädern så slappnade han av. Somnade själv *duktig*.

Jag tvekar inte alls på varför vi gör det, utan snarare orolig för att man ska ställa till det om du förstår vad jag menar. Fast egentligen inte orolig heller (åh vad svårt att uttrycka sig) Han har varit på ett strålande humör här på morgonen, om än trött och det tog en stund att vakna till liv i morse, men det känns oerhört bra! Och nu somnade han på 8 minuter, själv! :P
Lua

Inlägg av Lua »

Pris och beröm :thumbsup: :!:

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"