Vår tur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag och min partner delade på kuren två nätter var och efter det körde vi varannan kväll, men med rätt attityd spelar det ingen roll att han kommer mitt under uppföljningsveckan, det är bara för han att köra på. Bara han är ordentligt påläst och vet vad, när och varför han ska göra, så kommer det att gå som en dans!

Lycka till! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Snovind

Vintertid

Inlägg av Snovind »

Vi har fått schema-problem. Vi ska köra igång SHN natten till lördag. Jag har gjort schema efter hur hans vanor ser ut idag och tycker jag har ett bra schema som jag tror passar oss.

MEN, mitt i uppföljningsveckan ska ju klockan ställas om till vintertid! Hur gör man denna ändring? Ändrar hans läggtider redan nu innan kurstarten? En timme direkt eller en halvtimme nu i veckan och sen en halvtimme i samband med kurstarten? Eller ändrar man det i samband med kurstarten? Ändrar man en h då så blir det ju ännu mera ändringar än annars. För oss kommer det innebära att han ska läggas 2030 istället för 1930, och då kommer han vara jättetrött :(

Hur gör man den här omställningen? Enligt schemat ska han sova 1930-0730.
:?: :?: :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker att du lägger hans nya tider efter vintertiden, då kanske det känns konstigt första dagarna att allt är en timme fel, men det går ju då till sig av sig själv där mitt i veckan, och då behöver du dessutom inte ändra nånting under kur eller uppföljningsveckan.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för ditt svar. :D

Jag kanske är lite trög här (skyller på amningshormoner) men om jag vill att han i vinter ska sova 1930-0730, då lägger jag honom 2030 nu - innan vi ställer om klockan. Då blir det ju 1930 sen när klockan ställs om.

Eller missförstod jag dig? :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Det var precis så jag hade tänkt!

(ammningshormoner får man skylla på länge tycker jag, så passa på :wink: )
Snovind

Inlägg av Snovind »

:lol: :lol: :lol:
Snovind

Snart dax!!

Inlägg av Snovind »

Fredagkväll drar vi igång kuren på vår 6 månaders son. Maken tar två första nätterna, sen jag två och de 3 första i uppföljningsveckan och sen byter vi av.

Spännande och på lördag har jag säkerligen tonvis med frågor! :D

Wich us luck!
duggan

Inlägg av duggan »

Det låter toppen bra, men passa på att räta ut alla frågetecken nu innan kur start, då blir vägen mindre krokig så att säga!
Snovind

Inlägg av Snovind »

Fast i dagsläget har jag just inga frågor, mer än hur man får i barnet tillräckligt med mat under dagen.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, då ska vi räta ut det frågetecknet med! :wink:

Hur mycket går ner av vad under en dag ungefär i dagsläget, och hur ofta ger du mat?
Snovind

Inlägg av Snovind »

* Han ammar på morgonen och idag gav jag ersättning med för att "fylla på"
* äter en liten burk vid lunch+katrinplommon+ersättning om han vill (just idag drack han mindre ersättning då jag måste ge honom mer vatten pga hård mage)
*ammar vid 15-16tiden och idag gav jag ersättning för att fylla på
*en portion gröt vid 18 och nu även katrinplommon (½burk)
*strax innan läggning så mycket ersättning han vill ha

Han borde ju inte vara hungrig, men han är ibland väldigt svår att få att amma/ta flaskan.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Glömde ju, nu äter han även en gång på natten, ca 01-02, och sen igen vid halv sju på morgonen. Så under de 12h han ska sova äter han 2 ggr och det är det som känns klurigt :?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker att matschemat ser bra ut, glest mellan måltiderna, så när ni kommer att plocka bort dom 2 nattmålen ni har så kommer det att göra hela skillnaden. Det kommer att märkas ganska omgående att aptiten ökar avseevärt under dagarna.

Sen måste jag bara få tipsa om Hipps Barnmat från 6 mån, min son var svår trugad när det kom till att lära sig äta vanlig burkmat, men köpte då Hipps burkmat som är av den stora modellen, och på andra dagen så åt han 200g utan att blinka och fyllde på med minsta 100 g fruktpure´. Värt att prova om du inte har gjort det!

Till kvällen kanske det är dags att börja byta ut mot välling, och på morgonen likaså, kan du fylla på med vällingen efter ammningen.
Snovind

Inlägg av Snovind »

Tack för tipset och inputen. Det som jag nog mest funderar på är huruvida han eg. är hungrig på natten, dvs kommer vara jätteledsen nu inatt och svårsomnad av den anledningen.

Han ska snart få välling, vi ligger någon vecka efter "månadsrekommendationerna" och han är 6 månader på söndag, så han ska börja få nästa vecka. Tänkte börja på morgonen ifall han får ont i magen i början.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Man kan ge välling redan från 4 månader, men varför det står 6 mån på förpackningen är för att WHO rekomenderar hel amning i 6 månader, och då törs nog inte vällingtillverkana stå där med långnäsa. Det var inte alls många år sedan det stod 4 mån på exakt samma vällingar.

Så eftersom du ger ersättning i dagsläggen så kan du ju börja byta ut nån skopa ersättning och ta lite välling, så blir tillvänjningen succesiv.

Men om du vill vara riktig säker på att han kommer att vara mätt inför natten, så kan du ge Torsmammas "Nattmacka" Som är utpumpan BM och så blandar du i Nan2 pulver, Dubbla kalorierna på halva mängden såattsäga.

Du blandar som vanlig ersättning men istället för vatten tar du BM.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"