Min dotter kurades vid 8 månaders ålder och är nu 2,5 år. Hon har nyligen kommit in i trotsåldern och nu har det börjat visa sig på nätterna. Vid läggningen insisterar hon på att slippa täcke och docka "inte täcke, inte täcke". Dockan slänger hon ut eller ger till mig. Sedan kan hon tänka sig att ligga ner och somnar fint. Jag smyger in och lägger på henne täcke när hon sover.
Hon sover ofta många timmar men vaknar ungefär när vi går och lägger oss och det blir tyst i huset. Då vill hon ha uppmärksamhet. Mamma kan du hjälpa mig ligger hon och gråter och ropar. Dum som jag är har jag gått in då och varit henne till lags (jag vet att det är urkorkat). Hennes frågor har varit mer och mer trotsiga. Först kanske hon ville ha lite papper "jag är lite snorig" men nu vill hon bli upplyft, ha en kram eller bara slippa täcket igen. Mitt agerande gör henne bara nervös och osäker och jag tänker sluta gå in helt och hållet nu (borde aldrig ha börjat jag vet det). Min fråga är: exakt hur ska jag bete mig när hon sätter igång? Ska jag ramsa en gång och göra ljud i huset varje gång? Behöver hon kuras om i mild variant?
Hon sover 18.45-06.45. På sistonet har hon börjat vakna kanske 3 gånger per natt: 23, 01, 95 och strax innan morgonen börjar. Imorse stod hon upp i sängen och skrek "mamma kan du ta min blöja". Hon var förtvivlad. Hon har med framgång slutat med blöja på dagen men har nattblöja kvar eftersom hon kissar i den.
Hjälp snälla. Jag vill gärna ha lite tips så att jag kan visa henne en säker attityd inatt.
Hennes lillasyster sover dock i samma rum och vaknar inte ens
Tack!