trotsig 2,5åring - hur göra inatt?

Skriv svar
annifrid

trotsig 2,5åring - hur göra inatt?

Inlägg av annifrid »

Hej!

Min dotter kurades vid 8 månaders ålder och är nu 2,5 år. Hon har nyligen kommit in i trotsåldern och nu har det börjat visa sig på nätterna. Vid läggningen insisterar hon på att slippa täcke och docka "inte täcke, inte täcke". Dockan slänger hon ut eller ger till mig. Sedan kan hon tänka sig att ligga ner och somnar fint. Jag smyger in och lägger på henne täcke när hon sover.

Hon sover ofta många timmar men vaknar ungefär när vi går och lägger oss och det blir tyst i huset. Då vill hon ha uppmärksamhet. Mamma kan du hjälpa mig ligger hon och gråter och ropar. Dum som jag är har jag gått in då och varit henne till lags (jag vet att det är urkorkat). Hennes frågor har varit mer och mer trotsiga. Först kanske hon ville ha lite papper "jag är lite snorig" men nu vill hon bli upplyft, ha en kram eller bara slippa täcket igen. Mitt agerande gör henne bara nervös och osäker och jag tänker sluta gå in helt och hållet nu (borde aldrig ha börjat jag vet det). Min fråga är: exakt hur ska jag bete mig när hon sätter igång? Ska jag ramsa en gång och göra ljud i huset varje gång? Behöver hon kuras om i mild variant?

Hon sover 18.45-06.45. På sistonet har hon börjat vakna kanske 3 gånger per natt: 23, 01, 95 och strax innan morgonen börjar. Imorse stod hon upp i sängen och skrek "mamma kan du ta min blöja". Hon var förtvivlad. Hon har med framgång slutat med blöja på dagen men har nattblöja kvar eftersom hon kissar i den.

Hjälp snälla. Jag vill gärna ha lite tips så att jag kan visa henne en säker attityd inatt.

Hennes lillasyster sover dock i samma rum och vaknar inte ens :D
Tack!
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Någon omkurning lär inte behövas, du behöver bara strama upp rutinerna igen vilket du själv insett :wink: Jag rekommenderar varmt att du läser trotskapitlet i BB, och speciellt sidan 518-520 där det står om lille tricksaren. Där hittar du svaren på det du undrar över. Ramsan gäller vid alla slags tricks :wink:

Återkom gärna om du ännu undrar över något!

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
annifrid

Inlägg av annifrid »

Tack för snabbt svar! Men hur ska jag göra rent konkret alltså? Ska jag ramsa en enda gång och sedan göra ljud i huset, oavsett vilken tid på dygnet det handlar om? Det är effektivt att sätta på radio, diskmaskin och tvättmaskin har jag märkt, och att slamra i köket.

Den lilla tricksaren känner jag väl :D

tycker du att jag gör rätt i att låta henne slippa täcke/docka när hon lägger sig för att sedan smyga in och lägga på det när hon sover? Lägger jag inte på det så ligger hon och ylar efter täcke och säger att hon fryser någon timme senare och det känns inte så bra för mig eller henne. Samtidigt är risken att hon blir vansinnig på täcket när hon vaknar till någon gång på natten och absolut itne vill se det eller ta i det. Det är inga problem att få henne att somna, men hon förbehåller sig rätten att förpassa favoritdockan (för att sedan sakna den) ur sängen och slänga bort täcket. Jag vill ju inte springa in i hennes rum och lägga på täcke flera gånger per natt, även om det sker när hon somnat. *Trafik är ju aldrig av godo.

Borde hon bara slippa blöjan? Men det är oftast kiss i den på morgonen, vilket säkert är anledningen till att hon vill bli av med den....
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Oj det börjar bli lite överkurs för mig nu :lol: Vi har inte riktigt kommit till den äkta trotsen ännu...

Har du förbjudit det barnet vägrar? "Nehej då får du inte ha dockan. Då tar jag dockan." Samma med täcket. Om Saga fick för sig att inte ha något täcke skulle jag hänga det på gaveln och säga att "nej du får inte ha täcket, vi hänger det här istället. Börjar du frysa kan du ta det själv." Men om hon nu inte ens vill SE täcket funkar det kanske inte. Jag skulle dock, som du, gå in efter en stund och lägga på täcket igen. Och blir hon rabiat ifall hon vaknar upp kan hon väl kasta bort det själv? Du ska inte behöva ingripa då.

Saga brukar sporta med att kasta bort täcket ur vagnen under dagsluren. Jag går ut en gång då hon börjar gasta efter täcket, lägger på det och deklarerar MYCKET bestämt att jag INTE kommer fler gånger och om hon kastar bort det får hon ligga där och frysa. För jag kommer nästa gång när sovtiden är slut. Det funkar bra. Och det är ju inte alls alla dagar hon kastar täcket heller.

Angående blöjan. Kan hon ta av den själv? Tänk om du skulle visa hur man kan ta av sig blöjan? Saga kan ta av sin blöja själv, och gör det alltid på morgonen då vi ska klä på oss. Ett tag gjorde hon det under dagsluren, men efter att hon kissat i sängen och fick vara i det våta en stund har hon inte gjort om det :wink: Om din dotter VET hur blöjan tas bort blir det ju inget gissel för henne, och jag ser två alternativ:
1. Hon låter den vara på och bryr sig inte
2. Hon tar av den och kissar inte i sängen, kan dock föregås av ett par misstag som hon lär sig av.

Rent konkret tycker jag inte du ska behöva hålla på med ljud i huset mitt i natten. Du FÅR givetvis, men tösen ska också kunna sova i tysthet. Hon är stor nu. Du ramsar bara och stryper underhållningen efter det.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Med täcket: Hon är rätt stor. Hon behöver faktiskt inte hjälp med att ta på och av täcket. Förklara att hon kan sparka ner det i fotändan på sängen om hon är varm och ta upp det om hon fryser. Och så är det inte mer med det.
annifrid

Inlägg av annifrid »

Tack igen för svaren. Problemet är att hon inte vill att täcket hänger på gaveln. Jag har försökt med det. Jag har även testat att förbjuda det barnet inte vill ha och det funkar inte heller. Hon blir glad om jag säger att hon itne får dockan och att jag gärna vill ha dockan. Det stör henne inte. Jag tror att dockan är en förevändning för att få in mig i rummet helt enkelt, liksom täcket. Jag gör så att jag smyger in och lägger på täcket en gång. Om hon sedan kastar ut täcket så får hon lära sig att det är dumt eftersom man fryser då. Tror ni på den modellen? Jag kan ju ge henne en extra tjock pyjamas.

Då blir det en ramsa inatt och sedan inget mer. Risken är att hon skriker sig helt hysterisk. Bör jag ändå inte göra något mer? När används ljud i huset som hjälp om inte i sådana här situationer? är det om de verkar rädda och inte trotsiga?

tack igen!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Kära du, hysterisk får ingen bli :shock: :!: :!: Det är din uppgift att lyssna av gråten och bedöma vad som måste göras. Är hon uppriktigt ledsen och förtvivlad måste du ramsa, oberoende av om du ramsade för 30 eller 5 minuter sedan. Är hon arg kan du inget göra, att ramsa då är som att kasta bensin på elden. Och hör du att hon faktiskt behöver hjälp (typ om hon har fastnat i spjälorna, vilket hände min dotter igår kväll) då går du snabbt och sakligt in och lägger tillrätta och ramsar ut igen.

Annars tycker jag det låter jättebra det där med extra tjock pyjamas. Jag har alltid haft det åt min äldre, så jag slipper "tänk om hon fryser-vargarna". Och din plan med att lägga tillbaka täcket sedan hon somnat och sedan låta henne sköta resten är också bra. Jag tycker att du kan förklara vad som gäller innan du ramsar ut vid läggningen: Om du kastar ut täcket kommer du att frysa inatt, och jag kommer inte och tar upp det. Vill du inte ha täcket på dig så lägg det i fotändan.

Och visst får du använda dig av ljud! Annars stämmer det nog som du säger, att ljud ofta rekommenderas för att mota vargen på flykten. Har inte tänkt på det förut faktiskt :wink: Men i ert fall är det bra för att hon ska höra att du är upptagem med annat än att höra på hennes tjafs. Jag funderade bara att det kanske blir lite jobbigt att slamra i köket klockan 3 på natten, men det är fritt fram! :lol: Jag har nog också bakat den tiden på natten någon gång :lol:

Lycka till!
annifrid

Inlägg av annifrid »

Okej! Vad bra. Nu ska jag lägga henne om en kvart och vi ska busa nu. Förutsättningarna är optimala och jag är taggad. Hon har fått strumpor och en tjock pyjamas, är gladoch har inte trotsat alls idag. Lillasyster är borta och jag har ägnat mig åt att ta henne i bruk så mycket som möjligt hela eftermiddagen.

En sak undrar jag. Har jag förstått det rätt att pangramsan används när de vaknar och frågar om det är morgon medan vanliga ramsor används om de är ledsna? Ljud i huset är riktigt effektivt här. SJälv minns jag hur mysigt det var att ligga och sova och lyssna på när mamma pysslade i lägenehten, tryggt.

Tack för allt stöd. Detta forum är helt fantastiskt. Jag förstår inte alla människor jag träffar dagligen när de klagar på att de inte får sova, eller skryter om att deras barn minsann får sova hur lite eller mycket de vill. Och sen blir de förvånade när barnen plötsligt vill ha morgon kl 5....
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag är så glad att du känner dig nöjd med hjälpen :P Ja se den som förstod sig på de föräldrar som inte följer BB... :? :lol:

Japp, pangramsor används vid tidiga uppvak mot morgonen till. Vissa använder dem redan vid vargtimmens intåg, det där är lite olika. Det finns ju de som har en benägenhet att tro att dagen börjar typ 4.38 och då är det pangramsa som gäller. Annars ramsar man bara vid ledsamhet, precis som du skrev :wink:
annifrid

Inlägg av annifrid »

ja, det är ett mysterium att föräldrar som verkar vettiga i övrigt låter barnen härja runt på nätterna. Jag känner mig laddad inför natten, tack vare hjälpen här. Nu har jag stöd för att jag gör rätt.

Våra tjejer är för övrigt nästan exakt lika gamla, min stora fyller år dagen efter din tjej :lol:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Då har jag och din stora födelsedag samtidigt! :D
annifrid

Inlägg av annifrid »

En liten avrapportering:

Liten vaknade kl 00.15 och då började gastandet "mamma kan du ta det här täcket" "mamma jag vill inte ha det här täcket" "mamma kan du hjälpa mig". Hon blev helt hysterisk när jag levereade en bestämd ramsa. jag gick upp, startade diskmaskinen och radion, slamrade på. Hon höll låda i 30 min (lillasyster sov fint i samma rum :D ) och till slut somnade hon. Jag satt och läste om trots i barnaboken under tiden. :lol: Jag tittade in för att se att hon hade det okej och såg att hon själv till slut kastat täcket på golvet och sov nöjd i sin varma pyjamas. Jag lät henne vara och lämnade täcket på golvet.

Några timmar senare vaknade jag av ett gnyende i sömnen och passade på att lägga täcket tillbaka i sängen. jag vet inte om det var dumt men det är så synd om hon börjar skrika att hon vill ha täcket när hon blir kall i vargtimmen. Värre att lyssna på ett barn som gråtande säger att hon fryser en en larvpotta som inte vill ha sitt täcke (när hon likaväl kan sparka av sig det). När min klocka ringt (tror inte hon hörde den för somvrummet är rätt långt ifrån) så började hon igen "ta täcket" osv. jag gjorde välling i köket och när hon hörde mig tystnade hon. När jag gick in möttes jag av glada miner.

jag är nöjd med natten och förväntansfull inför nästa. hoppas den går ännu bättre.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

ÅÅÅ vilken härlig rapport! Jag är så glad och tror bestämt att det bara blir bättre nu :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"