Nu skall det firas! Bebbarna fyller år! Tips?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
mrs tall

Nu skall det firas! Bebbarna fyller år! Tips?

Inlägg av mrs tall »

Nu skall det firas! :D :D \:D/ =D> Ungarna fyller ju snart år (1 och 2 år), och eftersom jag var smällgravid förra året så fick ju storebrodern inget egentligt kalas.... Nu skall vi i alla fall fixa dubbelt upp och även om ungarna knappast kommer ihåg så mycket så vill vi ju gärna att de och de övriga barnen i grannskapet skall ha det trevligt i några timmar. :wink:

Så tips önskas! Ungarna kommer att vara mellan riktigt små skräp tom. 8 år, största delen runt 5 år. Allt som allt runt 10 kids. Så hur ordnar man ett lyckat barnkalas?? :shock:

Vi vuxna kommer att ha mat och någon öl. Ungarna får väl tårta, glass och annat onyttigt så maten är under kontroll.

Men sedan?????? Lekar? Pyssel? Hur länge skall man "hålla på"? Tema? 8-[ :oops: :lol:

Annat nyttigt att tänka på? Vad tycker barn att är kul? Mina är ju så små att jag inte har en aaaaaning om vad några år äldre ungar sysslar med egentligen!!! :lol: :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag är ingen "kalasmamma", det ska jag villigt erkänna! Men några kalas har vi haft genom åren. Visserligen utan några vuxna, men i alla fall ;)

Jag har tidsbegränsat kalaset till 2 timmar. Det brukar räcka, barnen är rätt trötta efter det (och jag också).

Grunda gärna med nåt matigt, innan sockerbomben kommer! Brukar kunna bli lite lugnare så ;)

Fiskdamm, någon lek och kanske en film i reserv om det blir allt för livat :)

Någon annan har säkert bättre tips. Tiden brukar gå väldigt fort, allt tar tid, fika,öppna paket osv. så det är ingen idé att organisera för mycket. Ofta vill de "bara" leka :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Eftersom sonen har lite, ibland, buffliga dagiskompisar, lade vi in lite moment för att samlas kring i kalaset sist. Istället för bara fritt spring. Så förutom fiskdamm, som vi brukar ha innan man ska hem, hade vi också sångstund (a la dagis/ÖF) med liten väska med olika djur eller annat. Och så får de plocka upp och så ser man om man kommer på någon sång som handlar om det barnet plockade upp. Och kryptunnel med små mutor i tunneln (russin) att krypa och hitta. Och så gubben tipp, där man ska hålla för ögonen och peka tills man säger tipp - måste rusa, men vill du ha mer tips får du gärna. Håller med om att 2 tim är absolut lagom! Sen vill alla hem - lovar :lol:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
br

Inlägg av br »

Mrs Tall, om jag inte har helt fel bor du i USA. Det gär vi också och iallafall här brukar fiskdamm vara jättespännande och exotiskt( eftersom de inte brukar ha det).
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Fiskdam tänkte vi på..... (Eller "träsk" i vårt fall! :lol: )

Jag tänkte om vi skulle ha "Shrek" som tema (jag har fått för mej att barn gillar att klä sig i princess kläder o.dyl. Det finns ju alla möjliga "personligheter" i Shrek, så även de som inte gillar princessor/prinsar hittar säkert något de kan försöka likna....)

Maten kan vara inspirerad (eller åtminstone ha läskiga namn..) av filmen, drickan likaså. Tänkte försöka hitta någon som kan "facepainting", som kan måla ungarnas ansikten.

Fler tips önskas?

Ååååh, vad jag är dåååålig på sådanhänt! Gillade aldrig som barn att stå i fokus så jag tvingade morsan till att ha små kalas... Nu får jag äta upp det eftersom jag inte har en aning om hur man "gör" på kalas! :lol: :lol: :lol:

Ni kan dessutom gissa att ribban sätts högt här runt "oss"... :? :roll: Förra kalaset vi var på hade ponnyridning och droska, ett tiotal olika djurungar i häck (som på zoo ungefär) , och icecream-bar.... Allt hade släpats hem till dem på deras bakgård... (Ungen fyllde 1 år...) (Icecream-baren var en hit enligt höggravida mej! Jisses vad god glass dom blandade ihop! :lol: )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tänkte på det sen, efter jag skrivit mitt inlägg, att du bodde i USA. Och att kalasen där är väldigt mycket kalas om man säger så ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Just det :oops:. Kom på det jag också. Inte mycket idé då att komma med snälle-tips från Svedala, antar jag, när det ska vara livs levande trollkarlar och annat som underhåller. Eller så gör du helt tvärtom - och blir hur exotisk som helst. Nåja, grattis till båda de små liven i alla fall :D :heart:!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"