Hej HannaMaria,
ja, jag skrev på mammapappa för några veckor sedan och försökte då halvhjärtat "kura" W, men det gick inte så bra med napp och ryggläge... Nu har vi då fått bort nappen vilket jag är jättelycklig över, och W sover självmant på mage nuförtiden

. Tack för alla dina råd och hjälp då! Nu tog jag mig då ordentligt i kragen och registrerade mig här

.
Nu undrar jag ännu vad som skulle vara ett passligt dagsschema för en 7 månaders baby. I ett tidigare inlägg skrev jag hur vår dag ungefär ser ut, men det beror ju långt på när W vaknar på morgonen hur den sist och slutligen blir. Jag har ju inte velat väcka honom om han sover. Men nu har dagsschemat blivit lite rubbat de senaste dagarna, och han sover hemskt korta dagslurar (20-45 min i regel). Jag skulle önska att han sov från kl 20-7.30 på natten med en mjölkslurk ca kl 6 då han somar om, och på dagarna har jag hållit mattiderna (ungefär) kl 8 frukost, kl 11.30 lunch, kl 15 mellanmål, kl 18 middag och kl 19.30 välling. Då han är 7,5 månad skulle han väl behöva 14,5 h sömn alltsomallt, men nu de senaste dagarna har det blivit ca en timme för lite

. Och som så många andra önskar jag att han skulle sova åtminstone en längre sömn (1,5 h) så jag skulle hinna göra något själv.
Problemet är det att vi har en mamma-baby-aerobic som vi går på en gång i veckan kl 13-14. Hur jag än vänder på det så skulle någon av hans tre sömner infalla då (eller halvtimmen före eller efter då vi är på väg dit och hem), förutom om han sover sin längsta sömn på förmiddagen. Hittills har det nog gått bra även om han brukar bli ganska trött mot slutet av timmen, och om han sovit dåligt på förmiddagen så är det alldeles fördömt och då brukar vi inte gå alls

.
Kan vi redan nu börja försöka klara oss med två sömner eller är det för tidigt

I min drömvärld skulle han sova t.ex. från kl 10-11.30 och 15-16.30 varje dag, men kanske det är för tidigt för honom att vara uppe så långa pass

Då skulle han sova 11,5 h på natten och 3 h på dagen vilket skulle vara optimalt. Hittills har jag lagt honom då han börjar bli gnällig, men jag vet att barnen skulle må bäst av att ha fasta rutiner.
Hoppas någon skulle kunna hjälpa oss med dethär.
Mamma till ljuvlig pojke född februari 2007.