Napp- och sömnproblem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Honey

Inlägg av Honey »

Nu har det gått flera dagar utan att jag skrivit, vi har varit till landet på veckoslutet. På fredag började jag nästan misströsta då W var så gnällig efter tutten hela dagen, och till sist gav jag den då vi var ute bland folk och han lugnade sig genast. På fredag gav jag faktiskt den några gånger då han var så gnällig, vilket kändes som ett bakslag då han redan varit över två dygn helt utan. Normalt är W en så glad och nöjd bebis som inte gnäller annars än då han är hungrig eller trött, men det var inte det på fredag utan han hade klart "abstinensbesvär" efter tutten. Sedan var förstås fredag-lördag natt ganska jobbig, inte ville han ju vara utan tutt då heller så han vaknade flera gånger och grät efter den. Men han lugnade sig nog till sist med vagningen och buffning. Buffningen + solfjädern hade jag inte testat på tidigare då vi alltid placerat honom i vagnen om han gnällt, men han lugnade sig faktiskt genast :shock: . Dom är verkligen bra verktyg, tack Anna!!

Sen på lördag morgon bestämde jag och min man att nu får han inte tutten alls på en och en halv vecka, oberoende hur gnällig han är och var vi än är. Annars får han ju olika signaler och vet inte riktigt vad som gäller, dessutom så belönar vi ju skriket om vi ger honom tutten. Lördag natt sov vi på landet och jag vet inte om det var den friska havsluften eller vad, men han sov faktiskt sin första hela natt utan att vakna en enda gång, från kl 20 till 07!! Kl 7 fick han mjölk och så somnade vi ännu alla om och steg upp först kl 8.30. Nu senast natt vaknade han en gång kl 3, men då räckte det med buffning och ramsa och så sov han till 7.30 utan mat :D . Så jag hoppas nu att det här ska hålla i sig. Det verkar ju nog som om nappen faktiskt bara stör barnens sömn, vilket jag inte skulle ha trott för en månad sedan.

Det jag nu fasar för är tandsprickningen då W har ännu inte fått några tänder :? . Han är ju nu 7,5 månad gammal så det kommer ju nog att bli aktuellt inom kort. Har någon några bra råd för hur man ska göra för att tandsprickningen inte ska störa nattsömnen? Kommer han att vilja ha tutten då igen att bita i?
Mamma till ljuvlig pojke född februari 2007.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Honey skrev:Sen på lördag morgon bestämde jag och min man att nu får han inte tutten alls på en och en halv vecka, oberoende hur gnällig han är och var vi än är.i

En undran bara... :? Tänkte ni ge honom tutten igen då sen efter en och en halv vecka om ni tycker att den behövs eller :?: Det är ju inte att rekommendera, speciellt inte ur barnets synpunkt :idea: .
Honey skrev:Det jag nu fasar för är tandsprickningen då W har ännu inte fått några tänder :? . Han är ju nu 7,5 månad gammal så det kommer ju nog att bli aktuellt inom kort. Har någon några bra råd för hur man ska göra för att tandsprickningen inte ska störa nattsömnen? Kommer han att vilja ha tutten då igen att bita i?
Tutten har ingenting att göra med tandpsrickningen. Ett barn som kurats regelrätt enligt SHN störs sällan av tandsprickning om nätterna. Nu kan man ju inte direkt säga att ni SHN-kurat, så hur det kommer att påverka era nätter vet man ju inte. Tandsprickningen är dock inte nåot att "fasa för" och om han behöver något att bita i så funkar ju kramdjuret lika bra till det också :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Honey

Inlägg av Honey »

Tack Antonias mamma för ditt inlägg. Jag märkte att jag uttryckte mig lite oförklarande efter att jag skickat iväg meddelandet - vi tänkte alltså prova 1,5 vecka totalt utan nappen, och om han då ännu gråter efter den på natten och fortfarande vaknar lika mycket som han gjorde med den (eller är extra jobbig på dagen) så får han fortsätta använda den ännu en tid. Men nu har vi varit totalt utan i fyra dygn och vi kommer nog inte att ta den tillbaka, varken han eller vi föräldrar har saknat den nämnvärt.

Nätterna har varit mycket bra, jämfört då han med nappen kunde vakna ofta sju gånger per natt så har han nu vaknat max en gång mitt i natten (2-3-tiden). Eftersom gnället då varit lite sådär "uppmärksamhetsgnällande" dvs sagt t.ex. jaijaijai eller mamamama ( :wink: ) istället för gråtit fullt ut, så har jag bara ramsat och buffat ett par gånger bredvid hans säng och sen gått och lagt mig igen, och efter några minuter har han då tystnat och somnat om av sig själv :) . Ca kl 6.30 har han vaknat med tydlig hunger och då fått välling+mjölk och sen sover vi till ca 7.30 :D . Han lägger sig runt kl 20.

Idag har han dock sover mycket sämre på dagen än han brukar, bara 30+30+40 min, och sen vaknat gråtande :shock: . Oftast då han vaknar är han på gott humör och oftast följer han sömnerna 20m/45m/1,5h, så det är nu kanske tänderna som börjar komma :? . Han vill hemskt gärna tugga på någonting, men som Antonias mamma skrev så går det bra med en leksak eller mammas finger. Han somnade nu ändå ganska snällt till natten, även om han tuggade mycket på mitt finger medan jag la honom.

Jag vet att vi inte regelrätt har kurat W och jag hoppas att ni SHN-kurare inte tar illa upp av att man "våldtar" verktygen och använder dem som man anser sig ha nytta av (hos oss t.ex. vagningen, buffningen, solfjädern), men sen inte kurar fullt ut; jag är ännu t.ex. lat med att ramsa och sjunger ofta istället, eftersom det lugnar W så bra. Och så har vi inte så fasta sovtider på dagen utan mera lite ditåt. Men det är skönt att veta att om det behövs i framtiden så kan man göra allting regelrätt och kura fullt ut.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :wink: :D Strålande jobbat :heart: :heart: :heart: :heart:

:D Välkommen är du, Honey, om jag inte sagt det förut :wink: :lol:
Honey skrev: dessutom så belönar vi ju skriket om vi ger honom tutten. - - - Kommer han att vilja ha tutten då igen att bita i?
Grattis till god nattsömn :lol: Prs och beröm :-({|=

Men var god tillskriv inte lilla barnet sådana konstigheter som att han skriker efter nappen och inte får "belönas"...

Faktum är att små barn glömmer nappen på en natt - i alla åldrar. MEN BARA OM FÖRÄLDRARNA GÖR DET :!:

Och du använder fortfarande napp, vad jag förstår :?: I full beredskap inför tandsprickningen?

Ett litet barn som får sina goda sömn enligt SHN påverkas inte det minsta av att tänderna kommer.

Man dreglar för det kliar och kan behöva sockerfria fullkornsskorpor att gnugga mot gommen :wink: :lol: Men inget gör ont och det är inte synd om en.

Bara för övertrötta små barn :cry: som sover dåligt och för lite blir tandsprickningen en jobbig påfrestning, men det blir ju allting annat också.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Honey

Inlägg av Honey »

Tack Anna för ditt inlägg, känner mig så hedrad av att få råd från dig, du har ju hängt med ända sedan jag blev gravid, och Barnaboken ligger fortfarande på mitt nattduksbord så jag kan bläddra då jag undrar över nåt. Du känns lite som en bekant redan, trots att vi aldrig träffats :D .

Vi använder inte nappen mera, och jag måste faktiskt sälla mig till dom som säger att nappen bara stör nattsömnen! Och han glömde den faktiskt på en natt! Nu har W varit utan nappen i fem hela dygn, och nu igen förra natten sov han faktiskt hela natten, från kl 20.30 till 6.30 :shock: !!! Kl 6.30 fick han en flaska bröstmjölk och sen sov han till 9.00 :shock: . Hans korta dagssömner igår inverkade nog på att han sov så länge, normalt stiger vi upp ca kl 7.30. Men nu är han sitt glada nöjda själv igen :D , så tänderna kanske inte är så "big deal" iallafall! Att han var så gnällig igår kväll var nog bara trötthet då, precis som Anna skrev :) . Han biter på det mesta han kommer åt, men det att han sov så gott inatt betyder ju att han faktiskt inte blir så irriterad av tandsprickningen (om dom nu faktiskt är på kommande, känner inga taggar ännu).

Nu säger jag som så många andra - varför lämnade vi inte nappen mycket tidigare, vi har sovit dåligt på nätterna allihopa helt i onödan i flera månader :evil: :roll: :wink: .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :thumbsup: :lol:

Och tack för dina varma ord :heart:

:sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hej honey!
ja undrar om de va du som va pa mammapappa och undrade over shn? isafall va d jag som svarade dig. jag ar heltidsmamma dar...
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Honey

Inlägg av Honey »

Hej HannaMaria,
ja, jag skrev på mammapappa för några veckor sedan och försökte då halvhjärtat "kura" W, men det gick inte så bra med napp och ryggläge... Nu har vi då fått bort nappen vilket jag är jättelycklig över, och W sover självmant på mage nuförtiden :D . Tack för alla dina råd och hjälp då! Nu tog jag mig då ordentligt i kragen och registrerade mig här :) .

Nu undrar jag ännu vad som skulle vara ett passligt dagsschema för en 7 månaders baby. I ett tidigare inlägg skrev jag hur vår dag ungefär ser ut, men det beror ju långt på när W vaknar på morgonen hur den sist och slutligen blir. Jag har ju inte velat väcka honom om han sover. Men nu har dagsschemat blivit lite rubbat de senaste dagarna, och han sover hemskt korta dagslurar (20-45 min i regel). Jag skulle önska att han sov från kl 20-7.30 på natten med en mjölkslurk ca kl 6 då han somar om, och på dagarna har jag hållit mattiderna (ungefär) kl 8 frukost, kl 11.30 lunch, kl 15 mellanmål, kl 18 middag och kl 19.30 välling. Då han är 7,5 månad skulle han väl behöva 14,5 h sömn alltsomallt, men nu de senaste dagarna har det blivit ca en timme för lite :cry: . Och som så många andra önskar jag att han skulle sova åtminstone en längre sömn (1,5 h) så jag skulle hinna göra något själv.

Problemet är det att vi har en mamma-baby-aerobic som vi går på en gång i veckan kl 13-14. Hur jag än vänder på det så skulle någon av hans tre sömner infalla då (eller halvtimmen före eller efter då vi är på väg dit och hem), förutom om han sover sin längsta sömn på förmiddagen. Hittills har det nog gått bra även om han brukar bli ganska trött mot slutet av timmen, och om han sovit dåligt på förmiddagen så är det alldeles fördömt och då brukar vi inte gå alls :? .

Kan vi redan nu börja försöka klara oss med två sömner eller är det för tidigt :?: I min drömvärld skulle han sova t.ex. från kl 10-11.30 och 15-16.30 varje dag, men kanske det är för tidigt för honom att vara uppe så långa pass :?: Då skulle han sova 11,5 h på natten och 3 h på dagen vilket skulle vara optimalt. Hittills har jag lagt honom då han börjar bli gnällig, men jag vet att barnen skulle må bäst av att ha fasta rutiner.

Hoppas någon skulle kunna hjälpa oss med dethär.
Honey

Inlägg av Honey »

Nu har vi bestämt oss för ett sådanthär schema, och vi börjar idag idag:

(ca kl 6 mjölk om han vaknar, somna om)
7.30 Väckning (11,5 h nattsömn)
8.30 Frukost
10.00-11.30 Sova 1,5 h ute i vagnen
11.30 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00-16.30 Sova 1,5 h ute i vagnen
18.00 Middag
19.30 Välling
20.00 Sova natt

Det blir 14,5 h sömn och fem måltider + mjölk på morgonnatten om det behövs.

Nu har vi ju fått ordning på nätterna äntligen, men dagssömnerna skulle jag alltså vilja få längre (sovit nu 3 x 30 min per dag med följden att han är jättetrött och gnällig på kvällen). Igår kväll orkade han inte ens dricka sin välling ordentligt, utan vaknade redan kl 01 och grät :shock: , vilket han inte gjort på länge. Han somnade själv om men vaknade, grät och somnade om så många gånger att jag kl 1.45 (efter fyra omgångar) steg upp och gav honom resten av vällingen som han inte orkade med igår kväll. Så sov han fint till kl 7.30 :) . Hoppas dethär nu inte körde ihop hans kommande nätter :? . Nåja, jag har ju verktygen att svara honom då.

Idag har vi nu följt schemat till punkt och pricka, men jag anar att han vaknar snabbt efter sin första sömn som han brukar. Men jag har bestämt att han inte kommer upp ur vagnen förrän kl 11.30, och därför har jag satt fram skor och jacka så att vi kan gå ut o gå om han vaknar förrän han ska. Kanske han somnar om då.
Antonias mamma

Hej igen Honey och grattis till nappbefrielsen :D :wink: :!:

Jag känner precis igen mig i den situation du beskriver :!: Att inte ha ett fast schema utan variera tiderna utifrån när barnet vaknar på morgonen. Men faktum är att livet blir mycket enklare att planera med fastslagna tider :idea:

Schemat ser bra ut. Under tiden med två lurar hade vi också 2 x 1½ h och det funkade jättebra.
Mjölkslurken på morgonen tror jag dock inte att han behöver. När du själv är redo för det så kan du lära honom somna om mha ramsan istället då.

Beträffande dagslurarna så kommer det säkert att ta flera dagar innan han lär sig sova över sömnskarven. Du förebygger ett uppvaknande enklast genom att stå beredd vid vagnen FÖRE skarvet infaller, beredd att vagna, eller genom att gå en kort promenad just under skarvet. Att införa ramsa dagtid är också bra.
Vi hade också själva enorma problem med detta men det löste sig när vi ställde bort vagnen och lät henne sova i sängen också på dagarna.

Lycka till!

www.sandsdrommar.com
Honey

Inlägg av Honey »

Tack Antonias mamma för råden :heart: .

Förmiddagssömnen gick bättre än vanlig, han sov över både 20-min och 45-min skarvarna men vaknade ändå 20 min för tidigt kl 11.10. Så jag tog vagnen och vi gick ut o gå, jag lät honom "gurgla" och slå på skynket och tog ingen notis förrän klockan var 11.30 då han egentligen borde ha vaknat, och låtasades då som om jag inte märkt att han vaknat redan tidigare. Men 1 h 10 min sov han alltså på förmiddagen.

Sen åt han både lunch och mellanmål med god aptit, men redan kl 13.30 blev han trött, förstås, eftersom han normalt brukar sova tre sömner och den andra brukar börja ca 2,5 h efter den första. Men vi spexade och lekte i en och en halv timme, förutom mellanmålet då, och så somnade han kl 15 som han skulle, en minut efter att jag placerat honom i vagnen. Lite måste jag dock vagna och ramsa som vanligt. Hohhoh, det var ingen glad bebis jag höll tvångsvaken i 1,5 h, men jag vet att det är för hans bästa och kanske han sover lite längre nu än han brukar (20-45 min :roll: ). Men jag ska stå färdig bredvid för att vagna om han vaknar.
Honey

Inlägg av Honey »

Eftermiddagssömnen igår gick bra - han sov 1,5 h och sen måste jag väcka honom :shock: . Sen var han nog ganska trött på kvällen och lite knarrig, men somnade sen snällt kl 19.45 (en kvart för tidigt). Kl 03 vaknade han och grät, men jag gick in, buffade, ramsade och gick ut, och han fortsatte gråta men somnade om efter ett par minuter. Efter en kvart repeterades samma historia men kortare, och han somnade om och sov sedan till kl 7.15 utan mat :D . Mjölk och gröt fick han först kl 8.30 då jag märkte att han var hungrig :D .

Sen var han nog tydligt trött nu på morgon också, skulle säkert gärna ha gått och sova redan kl 9, men jag höll honom vaken och sen somnade han 9.45 helt jättetrött, stackarn. Men jag intalar mig att det här är för allas bästa.

Nu är vårt schema rubbat med en marginalkvart, då han hela tiden somnar och vaknar en kvart före han borde. På eftermiddagen använder jag mig säkert av en fem-minuterslur om han är jättetrött före kl 15.00.
Lua

Inlägg av Lua »

Toppenbra jobb, Honey :thumbsup: En kvart kan det bli och så tar man nya tag i morgon!

Stor kram från Lua. :heart:
Honey

Inlägg av Honey »

Nu har vi justerat W:s dags-schema en del; två lurar är lite för lite för honom ännu. Såhär ser det ut nu:

7-7.30 God morgon (vaknar själv)
8.30 Frukost
9.45-11.15 (11.45) Sömn 1,5-2 timmar
11.30 Lunch
14.15-15 Sömn 45 min
15 Mellanmål
17.30-17.50 Sömn 20 min
19.30 Välling, skoj, tvättning o pyjamas
20.00 God natt

Dethär passar både honom och mig allra bäst, har märkt att han inte kan vara vaken mer än 2,5-3 timmar i sträck förrän han blir trött och gnällig. Såhär sover han också en längre sömn per dag även om den nu är på förmiddagen vilket kaske inte är så vanligt (tidigare sov han bara ca 30 min åt gången vilket var så frustrerande). Trots att den sista sömnen är så sent så behöver han den då, annars är han så trött och gnällig redan kl 19 och läggandet blir en pärs.

Med dethär schemat sover han nu oavbrutna nätter (han har själv nu slutat med morgonslurken vid vargtimmen :D ), och somnar oftast utan gnäll, och är på gott humör under vakentiden :D . Helt perfekt alltså, tusen tack Anna och ni SHN-kurare som givit oss hjälp och stöd :heart: .
Antonias mamma

:D :thumbsup:

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"