Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Pimm

Inlägg av Pimm »

Halloj
Skönt att det går så bra för er!
Här blandar vi bra dagar med mindre bra. Det är lite svårt att hinna med allt bara. Känns som om dagarna bara består av massor med tider att passa. Det som är bra är att Elsa nu sover till 7 på morgonen så vi får väcka henne.
Det som är mindre bra är att hon anser sig vara mer utsövd på dagen och därför tar längre tid att få att sova (det tar längre tid FÖR HENNE att somna :wink: )
19.000-19.20 är i princip omöjlig och har blivit en riktig fajt (tyvärr) de senaste dagarna. Dessutom är det svårt att få henne att sova den första luren 8.30 eftersom hon sovit så gott ända fram till 7.
Är det fel att senarelägga den tidiga luren till 9.00 (dvs ta en halvtimme här) samt ta bort 1900-19.20 (20 min) och istället lägga henne 20.00? (11- timmarsnatt
Några fler frågor:
Kan hon klara sig på fem mål där det sista målet även inehåller nattslurken eller behöver hon fem mål + nattslurk.
Eller är det dumt att ändra schemat överhuvudtaget?
När märker man att schemat inte är hållbart? Hur mycket fajt behöver det vara innan man faktiskt "ger upp" och anpassar schemat till vad som verkar vara mer passande för barnet eller kommer hon såsmåningom anpassa sig om jag bara är riktigt enveten och övertygande?
Saknar er alla från Gastsjön.
Kramar Pimm
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Pimm!

Kan du klistra in ert nuvarande schema här så ska jag svara dig snarast möjligt!

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Pimm

Inlägg av Pimm »

Hej
Här kommer schema och schemaförslag. Vi har dagistider 8.00-14.00 . Måste ta bilen dit så hon kan inte sova då. Det tar ca 15 min att lasta och komma dit och lite mer hem (speciellt vintertid med två trotstjejer :wink: )
Schema:
7.00 vakna. mat
8.30 sova till 10.00
10.30 mat
11.45-13.45 sova
14.30 mat
16.00 - 17.30 sova
17.30 mat
19.00-19.20 sova
19.20 mat
20.00 bad, pyjamas osv
20.30 nattslurk
21.00 sova
Då sover hon 5 timmar och 20 min på dagen och 10 timmar natt

Förslag:
7.00 vakna mat
9.00 - 10.00 sova
10.30 mat
11.45-13.45 sova
14.30 mat
16.00-17.30 sova
17.30 mat
19.00 bad, pyjamas osv
19.30 nattslurk
20.00 sova
Då sover hon 4,5 timmar på dagen och 11 på natten.
Anledningen är att hon har svårt att somna redan 8.30 och vill Som sagt INTE sova 19.00. Öppna förskolan öppnar 9.00 och jag slipper stå utanför med ett eller två barn och vänta i en halvtimme. Det går an nu men inte kul vid regn. (måste ta bilen dit) Sedan passar detta schema även med tandborstning osv på kvällen eftersom AoF sover 19.00-07.00.
Kramar Pimm
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Ännu - exakt hur gammal är hon nu? Det borde väl vara kring 3½ mån. men jag frågar för säkerhets skull. Sätt gärna in barnens födelsedatum i din signatur (profil) så har man alltid koll på det när man ska svara.

Jag återkommer ikväll när jag vet detta!

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor tipsar om sitt 4-mån schema han hade när han spikade 12 timars natt 3 dagar innan.

Detta kanske passar?

Naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45min, 1,5tim, 2tim, 3tim, 4,5 osv... så 60 oc 30 avråder jag dig starkt ifrån. Vid 3+4 mån är det 15,5 timmar sömn/dygn som gäller. :wink:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 10.30)
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat,
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Några dagar innan kan man ju introducera smakisar och gröt så vet man att de är mätta. Kanske "nattmackan" eller hipps gröt gjord på pumpad BM i pipmugg skulle smaka? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Kikar in en snabbis för att se hur det går med er! Och det ser ju riktigt bra ut. I synnerhet Walle och Felix är ju riktiga primusar! :lol: :lol:

Hur gär det Emma för er nu? Jag är tillbaka i USA nu, men du kan pm:a om det känns. Hur gjorde du med schemat?

Pimm: Kommer ihåg att det var lite tungt med en massa tider att passa när Lill-Skruttan var bebbe (hon är ju stooooora tjejen redan), men det blir bättre, jag lovar! Det är ju grunden du lägger nu och då får man verkligen ha klockan i högsta hugg dagarna i ända. Men snart är hon stora damen och sover mindre och är vaken längre tider i sträck, och DÅ är allt slit värt besväret.

Kanon föresten att ni får väcka henne. Det är inte illa för en sådan liten tös!! :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Roligt att höra ifrån dig, mrs Tall! :D

Här är det ömsom vin, ömsom vatten. Walles mamma har tappat lite attityd, men det är på ingång igen. Skäll har jag fått... Helt befogat, så jag ler bara och är glad att det finns kloka människor där ute som bryr sig. Då tar man sig i kragen och landar med fötterna på jorden igen.

Walle sover i huvudsak sina långlurar nu. Igår bidde ett undantag när han vaknade 40 min för tidigt. Två ramsor och så hög musik (vi kör Bruce fortfarande), men icke sa nicke. Tyvärr tär det på relationen mamma-pappa. Pappa VET att det MAMMA gör i huvudsak är bra, men har svårt för det faktum att det inte tas upp. Samma sak under tidiga uppvak (i morse hade vi morgon nummer tre med uppvak en timme före klockan). Varför tar vi inte bara upp honom? Mina svar spelar inte så stor roll, jag är lite för manisk/fanatisk och i min mans ögon ensam i världen om att vara fixerad vid mitt barns sömn. Tyvärr. Då svajar Attityden! När han är hemma... Men jag jobbar på det! :?

En annan sak - hur kan man vara så jä-la dum att man tar ALLA läggningar??? Henrik har inte lagt honom sedan semestern och ikväll skall jag börja jobba som keramikfröken igen. Jag har inte släppt en läggning! Det är faktiskt inte klokt! Stackars pappa kan få en skitjobbig kväll, men då får han väl ha det då. Han kan ju ligga på lite också... :wink: Nätterna som följer på inatt kommer han att få lägga hur som helst. Annars målar jag ju in mig i ett riktigt hopplöst hörn!

Nej men, nu vaknade han! En halvtimme för tidigt! Här skall anläggas moteld! ATTITYD!!!

KRAMAR// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag tror däremot inte alls att det kommer att vara några problem med läggningen! :D Mina ungar läggs lite varstans och lite av vem som helst, och det har alltid funkat bra. :wink: :lol: Bara tiden är rätt så säger nog lilla kroppen till att det är dags att sova!

Ramsa mitt i natten kan också vem som helst göra, men ve och fasa om man går in! :shock: DÅ brakar det loss, och barnvakten (vem det nu är) får springa in hela natten lång, eftersom ungarna är helt frågande inför det faktum att någon KAN komma in på natten. :shock: :roll: Så se till att Henrik håller sig utanför dörren och ramsar, då kommer allt att gå kanon! :wink: :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Nu har Henrik äntligen lagt. Han sade att det gick bra och jag får ju lita på det (varför blir jag sån???). Henrik kom hem tidigt, lagom till sista kortluren. Himlen utanför var helt öppen, regnet hinkade ner och jag tänkte: Kanon, nu får Henrik lägga Walle inne! Lite övning blir ju bra!
Det ville sig inte. Inte en sekunds sömn blev det. :? Ens när jag gick in och ramsade. Då var jag iofs stressad (måste ta mig ur stress-träsket!), men tyckte ändå att jag ramsade bra. Nu brukar Walle sova i vagnen då, så han blev ju jätteförvirrad. Varför skall jag sova i sängen IGEN? (Har ju redan gjort det idag!) och Varför lägger PAPPA???

Enligt fadern blev det inte ens fem minuter i vagnen heller, trots försök. Men att han då somnade utan problem, bara en liten ramsa, är inte konstigt. Fast ändå lite så. Han brukar kärva mer när han är övertrött, men om pappa säger att det gick bra, då gjorde det väl det! :)

Nu har vi sagt att pappa lägger tre kvällar i veckan (JAG MÅSTE SLÄPPA TAGET!), en långlur och en kortlur per helg - minst. Blir det nattstrul får den som lagt fixa det! Vilket innebär att vi båda får ta nattstrul till en början, för Henrik kan inte. Men det ordnar sig. Då kanske vi kan börja prata samma språk.

Sedan får jag BACKA när det gäller min lille gubbe. Han får be mig om hjälp, annars får han lägga Walle hur han vill. Typ. Blir Walle svår att lägga, då får han antingen lösa det själv eller be mig om hjälp. Så det så. :D

Men det var KUL KUL KUL att vara i keramiklokalen igen! Mina kursdeltagare formligen sprang in i famnen på mig! Mycket trams blev det! Och en drejad mugg! Sköööööön vila för Walles mamma! :heart:

Nu skall vi förbereda kortlur i vagn och solsken! (Förresten sov Walle UNDERBART både i natt och imorse!!! Två pytteuppvak, som reglerades med riktigt lyckade pangramsor! Sov till lite över åtta - han hade ju lyckats ställa om klockan själv igår och det hade jag inte sett :wink: !)

KRAMAR!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Är det MIN säng- (nåja, sov-)kamrat Waldemar vi talar om :?:

Tänk att jag minns inte alls att det sprang någon där. I mitt - VÅRT - rum. Jag vill minnas att vi sov som ömma grisar, bägge två. Och snarkade lite skönt, bägge två. Och vaknade så glatt, bägge två. Och hade varandra, liksom. Lugnt och fint. Jag minns inte att det fanns en enda vargunge så långt ögat eller örat eller snarkningarna nådde :wink: :lol:

Så vad är detta :?: :!: :shock:

Jaja, jag vet att nätterna var hyfsade innan (också), men denna överkoncentration och - hm :oops: - denna pappamisstro :?: :!: :roll:

Och vadå "gick in och ramsade" :?:

Gå och dreja, kvinna :!: Gå och dreja :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

:shock: Ja nu tänker jag också ge dej lite bannor! :evil: (Och nu är jag inte alls lika trevlig i tonen som AW!) Fy på dej att själpa pappa vargar på ungen mitt i alltihopa! :evil:

Det är ju SJÄLVKLART att pappa kan precis lika bra som du. :D Han har ju kollat på dej hur du gör och då fixar han det alldeles fenomenalt! :wink: Och det är verkligen ingenting du behöver oroa dej för det minsta. :D Han kanske gör det på ett lite annat sätt än du, men du kommer att se att det funkar precis lika bra! :wink: Bara pappan har råg i ryggen och vet vad han gör och varför. (Där ditt jobb är att uppmuntra honom och hjälpa honom bygga upp självförtroendet i samspelet med barnet genom att lita på att han KAN. Och här måste du verkligen backa och låta dem fixa detta!)

Ibland lönar det sig att tänka sig in i den andras situation (inte minst det lilla barnets...)! Gör bara som du skulle vilja att Henrik (eller andra i omgivningen) gjorde om det strulade med läggningen. Inte skulle du vilja ha honom kollandes över axeln med olika synpunkter när ungen gastar frågor i högan sky? Nä, då vill du att han är saklig och att han visar att han har full tillit till att du fixar det galant, eller hur? För DÅ känner du dej stark i det du gör, och då köper ungen det också.

Så ut och dreja tjejen och låt "karlarna" fixa det här! :lol: :D :D :D :wink:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ojojoj, vad med skäll man får... :oops: Men så länge det är befogat, så är det helt ok.

Anna - inte sjutton har jag gått IN och ramsat. Fingrarna letade sig fram över tangenterna lite för fort. Jag gick DIT och ramsade! Skulle aldrig gå in, om inte krisen är TOTAL! Och även om han sovstrejkade så var det ingen totalkris. Så det så! :wink:

Och visst kunde pappa lägga. När jag kom hem sade han att det hade gått kanon. Överkoncentrerad och revirgalen (USCH!!!) som jag var misstrodde jag honom naturligtvis. Men tji hade jag för det! Igår lade han igen och jag sade (försökte verka cool 8) ): Jag lägger mig inte i alls. Vill du något kan du fråga.

Snacka om att min gubbe hade Attityd! Tror inte att det handlade särskilt mycket om att lägga Walle egentligen, det handlade om att knäppa mig på näsan! Och jag förtjänade det till fullo! :D Walle somnade lugnt och stilla, en lite påminnelseramsa från pappa (som ramsar FEM versar! Jag biter ihop och säger inte något. Fem verkar ju funka för dem!) och så var det tyst. På mindre än tio minuter.

Så där fick jag! Henrik mådde nog väldigt bra och jag landade med ett brak. Men jösses, så bra jag började må! Och vad stolt jag blev över min man!

Nu backar jag på sömn och rapporter och funderingar. Jag tror i och för sig att vi ligger i startgroparna för schemaändring eftersom daglurarna kan vara lite ojämna. Men jag gör inte något förrän han blir nio månader. Så här lär ni inte få mer rapporter - om det inte blir totalkatastrof, men varför skulle det bli det?

Nattsover gör han som en liten gris. Något litet uppvak ibland och för det mesta fixar han det själv. Två tidiga morgnar har vi haft nu som vi parerat med pangramsor av ypperlig karaktär. Sedan blir både mor och son förvånade när klockan ringer och funderar på om vi inte egentligen kunde få sova en stund till...

Lite labil är han, grisen. Oerhört kramig. Man får distrahera och parera om man inte skall ha honom hängande som en liten apa i famnen mest hela dagen. Fast jag kunde vara borta hela måndagkvällen utan problem, även om han vaknade i exakt samma ögonblick som jag SMÖG tyst in genom ytterdörren. Någon minut senare sov han, så inga katastrofer där, inte.

Men det var ROLIGT att dreja! Och att träffa eleverna, som flög in i famnen på mig. Min vikarie hade visst inte humor - en oerhört viktig egenskap i min galna keramikgrupp. De är f-n inte kloka, mina elever!

Så nu kan jag spä ut min överkoncentration med keramikplaner! Kanske skall jag till verkstan och göra något vackert redan till helgen? Henrik skall ju ändå ta hand om åtminstone en långlur!

Kramar! // Knas-Åsa, som har tagit sig i kragen. Kanske kan jag föreläsa nästa år om HUR MAN INTE SKALL GÖRA!????? :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Smyger in här...

Angående äkta män som tycker "kan vi inte bara ta upp honom"...

Har han läst SHN-boken eller Barnaboken?

om INTE så föreslår jag följande standardsvar:

Älskling, jag tycker att det skall bli jättespännande att ta den här diskussionen med dig :D men först vill jag att du läser på, så att du vet vad jag gör, och varför. Vill du inte läsa boken/böckerna så vill jag att du låter mig sköta mitt jobb utan knorr. :!:

Och NATURLIGTVIS skall han kunna lägga, oavsett om han har läst eller inte. :wink: "Learning by watching and doing." :wink:

Har funkat bra här... :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Där skrev vi samtidigt! :D

Kanonrapport, tycker jag! :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande, ÅsaB :wink: Pris och beröm :-({|=

That's my girl :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022