och glöm inte... ifrågasätter inte ni hans goda sömn gör inte han det heller!
SHN, för äldre barn - fråga
-
TorpSara
Han kanske är mogen att bara sova middag en gång per dygn nu? De flesta barn har svårt att sova middag två gånger efter 14 månader. Ofta strular de så att de sover korta lurar och morgontrasslar... Nu har ni kört på så bra att ni kan byta schema om ni vill.
-
Trollet1969
Hej TorpSara och tack för ditt svar!!
Det kanske är så vi ska göra, att helt enkelt byta till en dagslur mitt på dagen istället. Du tror inte att det ställer till det med nattsömnen om vi byter tvärt av, eller ska man fasa ut det gamla schemat och fasa in det nya med nya sovtider? Även lunchtiden måste vi ju rucka på då.
Du skrev i ditt svar:
Jag tolkar det som att även om han vaknar mitt i dagsluren så är det fortfarande tid att sova och vi går med vagnen och har gjort upp till en
timme för att få honom att somna om, men han gör det inte. Vi ifrågasätter ju inte hans sömn men ändå blir det inte riktigt bra!
Fattar jag dig fel?
Tack för att du tog dig tid att svara!
Ha en bra dag!
Kram Lena
Det kanske är så vi ska göra, att helt enkelt byta till en dagslur mitt på dagen istället. Du tror inte att det ställer till det med nattsömnen om vi byter tvärt av, eller ska man fasa ut det gamla schemat och fasa in det nya med nya sovtider? Även lunchtiden måste vi ju rucka på då.
Du skrev i ditt svar:
Jag tolkar det som att även om han vaknar mitt i dagsluren så är det fortfarande tid att sova och vi går med vagnen och har gjort upp till en
timme för att få honom att somna om, men han gör det inte. Vi ifrågasätter ju inte hans sömn men ändå blir det inte riktigt bra!
Fattar jag dig fel?
Tack för att du tog dig tid att svara!
Ha en bra dag!
Kram Lena
Mamma till
Anton född maj 06 och
Simon född juli 08 
-
TorpSara
-
Trollet1969
-
Trollet1969
-
TorpSara
-
Trollet1969
Hej TorpSara!
Vad tror du om detta schema kontra det gamla nedan, tror du att det blir för stora förändringar för honom?
Vi vill ändra till detta schema:
Morgonen börjar 07.30
Frukost 08.00
Lunch 11.00
Sova fm-lur i vagnen 11.30-13.30
Mellanmål 14.00
Middag 17.30
Välling 19.30
Sova natt 20.00-07.30
Dagens schema ser ut så här:
Väckning 07.30
Frukost 08.00
Mellanmål 10.15
Sova fm-lur i vagnen 10.30-12.00
Lunch 12.30
Mellanmål 15.00
Sova em-lur i vagnen 15.30-16.00
Middag 17.30
Välling 19.30
Sova natt 20.00-07.30
Vi har tagit bort ett mellanmål som du ser.
Vad tror du?
Vad tror du om detta schema kontra det gamla nedan, tror du att det blir för stora förändringar för honom?
Vi vill ändra till detta schema:
Morgonen börjar 07.30
Frukost 08.00
Lunch 11.00
Sova fm-lur i vagnen 11.30-13.30
Mellanmål 14.00
Middag 17.30
Välling 19.30
Sova natt 20.00-07.30
Dagens schema ser ut så här:
Väckning 07.30
Frukost 08.00
Mellanmål 10.15
Sova fm-lur i vagnen 10.30-12.00
Lunch 12.30
Mellanmål 15.00
Sova em-lur i vagnen 15.30-16.00
Middag 17.30
Välling 19.30
Sova natt 20.00-07.30
Vi har tagit bort ett mellanmål som du ser.
Vad tror du?
Mamma till
Anton född maj 06 och
Simon född juli 08 
-
TorpSara
Mattiderna i nya schemat är toppen, det är samma som vi har... 8) Vad gäller sömnen borde det fungera bra, men jag är ingen expert på en-lursscheman. Ett alternativ är att han får sova mellan 12 och 14, men det känner du bäst själv.
Förändringen klarar han utan problem, bara ni genomför den med attityden av självklarhet!
Förändringen klarar han utan problem, bara ni genomför den med attityden av självklarhet!
-
Trollet1969
-
Trollet1969
Hejsan!
Nu har det gått 5 veckor och 2 dagar sedan vi startade kuren och livet och energin börjar så sakta att ta plats i vår familj igen
.
Kan inte nog säga hur tacksam jag är för denna kur och för alla som peppade under tiden - ni är fantastiska!!
Men nu har jag en liten undran igen
Vi har tänkt åka bort en helg i oktober och undrar hur Anton fixar en sådan sak nu, är det för tidigt efter kuren tror ni? Vad har ni för erfarenheter? Vi startade kuren 17/8 och vi planerar att åka iväg 20 oktober. Sen så kommer vi alla att behöva sova i samma rum, har ni någon erfarenhet av hur sådant funkar efter att man kurat?
Vi är ju så rädda om resultatet och vill bara kolla innan. Schemat håller vi ju fortfarande militantiskt och kommer att fortsätta med.
Vad tro ni om det?
Ha det så bra!
Kram Lena

Nu har det gått 5 veckor och 2 dagar sedan vi startade kuren och livet och energin börjar så sakta att ta plats i vår familj igen
Kan inte nog säga hur tacksam jag är för denna kur och för alla som peppade under tiden - ni är fantastiska!!
Men nu har jag en liten undran igen
Vi har tänkt åka bort en helg i oktober och undrar hur Anton fixar en sådan sak nu, är det för tidigt efter kuren tror ni? Vad har ni för erfarenheter? Vi startade kuren 17/8 och vi planerar att åka iväg 20 oktober. Sen så kommer vi alla att behöva sova i samma rum, har ni någon erfarenhet av hur sådant funkar efter att man kurat?
Vi är ju så rädda om resultatet och vill bara kolla innan. Schemat håller vi ju fortfarande militantiskt och kommer att fortsätta med.
Vad tro ni om det?
Ha det så bra!
Kram Lena
Mamma till
Anton född maj 06 och
Simon född juli 08 
-
Trollet1969
Hej igen
Glömde fråga en sak, hur gör vi nu med schemat när vintertiden kommer och klockan ska ställas om? Läste i verktygslådan ang. tidsskillnader när man ska ut och resa och så, men blev inte riktigt klar över vad som gäller.
Jag hade tänkt att börja en vecka innan klockan ska ställas om, och skjuta på det 10 minuter om dagen. Tex så börjar ju morgonen kl 07.30 hos oss och då hade jag tänkte väcka honom 07.40 första dagen, 07.50 andra dagen osv. tills vi har förskjutit det en timma och då är det dags att ställa tillbaka klockan en timma och vi är åter i fas med schemat och tiderna.
Tänker jag rätt eller har någon en annan ide?
Tack!
Kram Lena

Glömde fråga en sak, hur gör vi nu med schemat när vintertiden kommer och klockan ska ställas om? Läste i verktygslådan ang. tidsskillnader när man ska ut och resa och så, men blev inte riktigt klar över vad som gäller.
Jag hade tänkt att börja en vecka innan klockan ska ställas om, och skjuta på det 10 minuter om dagen. Tex så börjar ju morgonen kl 07.30 hos oss och då hade jag tänkte väcka honom 07.40 första dagen, 07.50 andra dagen osv. tills vi har förskjutit det en timma och då är det dags att ställa tillbaka klockan en timma och vi är åter i fas med schemat och tiderna.
Tänker jag rätt eller har någon en annan ide?
Tack!
Kram Lena
Mamma till
Anton född maj 06 och
Simon född juli 08 
-
TorpSara
Att resa kommer att gå toppen för honom! Oftast (alltid?) är det snarare så att det är vi föräldrar som stökar till det hela med bristande attityd. Visst kan det bli lite tidigare mornar eller nått annat, men det behöver ju inte ställa till det i stort. Är attityden den självklara så kommer han att köpa läget, var ni än är. 8)
Om vintertidsomställning gör man lite som det passar. Vissa kör hardcore rakt av, men de flesta flyttar en bit i taget. Vi har rätt stabila mornar, så här blir det nog en halvtimme i taget.
Om vintertidsomställning gör man lite som det passar. Vissa kör hardcore rakt av, men de flesta flyttar en bit i taget. Vi har rätt stabila mornar, så här blir det nog en halvtimme i taget.
-
Trollet1969
Hej!
Vad har ni för erfarenheter när barnen är kurade och efter ett tag blir sjuka? Anton har haft feber några dagar, vi ska till läkaren i morgon, inatt sov han nästan ingenting och idag har han varit si och så med maten.
Tänkte främst på nätterna, för inatt var det ju omöjligt att bara ramsa utanför dörren när han låg därinnen med 39 graders feber? Vi var ju tvungna att gå in och kolla till honom.
Hur har ni gjort vid liknande situationer?
Kram Lena
Vad har ni för erfarenheter när barnen är kurade och efter ett tag blir sjuka? Anton har haft feber några dagar, vi ska till läkaren i morgon, inatt sov han nästan ingenting och idag har han varit si och så med maten.
Tänkte främst på nätterna, för inatt var det ju omöjligt att bara ramsa utanför dörren när han låg därinnen med 39 graders feber? Vi var ju tvungna att gå in och kolla till honom.
Hur har ni gjort vid liknande situationer?
Kram Lena
Mamma till
Anton född maj 06 och
Simon född juli 08 
Hej
Äsch då, så trist att Anton blivit sjuk
När mina barn varit väldigt sjuka, med hög feber som inte vill gå ner trots alvedon, så har jag lagt en madrass bredvid spjälisen. Där har jag legat, redo med vatten, vick, alvedon. Hellre än att springa ut och in, eller att behöva plocka upp - jag har sett till att sköta det som måste skötas i sängen med belysning utifrån dörren!
Och sen har madrassen åkt in i garderoben igen, när lill* blivit frisk!
Krya på sig nu!
Kram!!!
Äsch då, så trist att Anton blivit sjuk
När mina barn varit väldigt sjuka, med hög feber som inte vill gå ner trots alvedon, så har jag lagt en madrass bredvid spjälisen. Där har jag legat, redo med vatten, vick, alvedon. Hellre än att springa ut och in, eller att behöva plocka upp - jag har sett till att sköta det som måste skötas i sängen med belysning utifrån dörren!
Och sen har madrassen åkt in i garderoben igen, när lill* blivit frisk!
Krya på sig nu!
Kram!!!