Tack Anna

och Nancy

för svar
Jag tycker att du väntat länge nog. Likväl som det finns tröttisar som även långt efter tvåårsdagen gärna sover 12 + 1,5 (eller mer) så måste det ju finnas de som är en lite piggare sort Vi snackar ju inte om skillnader på otaliga timmar utan bara smärre variationer i sömnbehov utifrån rekommendationerna.
Måste erkänna att mina tankebanor lutat åt det här hållet senaste veckan.
Anna:
Kolsvart är namnet. Det lärde jag mig för sisådär nåt år sedan när de tidiga morgnarna började göra sig gällande. Dem är vi tack och lov av med sedan lääääänge. När vi tröttnat på sopsäckar, svarta lakan i tredubbla lager, mörkläggningsgardiner som aldrig blev riktigt täta osv, byggde vi helt enkelt en "insats" att ställa i fönstret och som inte släpper igenom en endaste liten strimma ljus. Mycket enklare att bara ta ner på morgonen än att avlägsna alla dessa tyger, tejpar, kardborreband m.m som de förra lösningarna krävde. Dessutom tog de en evighet att montera på kvällen igen. Minns hur jag sprang upp och ner på en pall, släckte lampan och stängde dörren för att kolla så att anordningen dög. Självklart fick den justeras både en och två gånger innan det blev tillräckligt mörkt.
Jaa, det var en lite avstickare det.
Angående middagsluren har vi de sista tre veckorna inte låtit henne sova en minut över den tid hon ska. Och jag håller med dig om att inte ändra tolvtimmarsnatten. Skulle hellre i sådana fall korta dagluren.
Och i sängen huserar Ella, en nalle, en kudde och ett täcke. Så mycket tråkigare än så blir det ju inte.
Näe, jag blir inte riktigt klok på detta.

Kanske behöver jag inte bli det heller.

Jag ger henne förrutsättningarna, mer kan jag inte göra. Hon kanske behöver snacka sig igenom dagen innan hon somnar. Med tanke på hur hon redan pratar sönder öronen på oss om dagarna.
Idag kom 4-ordsmeningen: "Enna hoppa i dää" när vi stod och fyllde badkaret med vatten.
Tack för tipsen om musik tillägnad Ella och att utnyttja marginalkvart på luren. På så sätt ändrar man ju egentligen ingenting, som "räknas"

i alla fall. Definitivt värt att prova....hrmm....genomföra innan jag börjar korta ner på sömntimmar i nån ände.
Drar bort en kvart från middagsluren imorgon och ser efter nån vecka om det gör skillnad.
Kram
/Åsa