lång insomningstid

Kantarella

lång insomningstid

Inlägg av Kantarella »

Hej alla hjälpsamma :heart:

Ella har börjat få riktigt långa insomningstider kvällstid. Sedan mer än två veckor tillbaka tar det henne över en timme att somna på kvällen. Fullkomligt nöjd i och för sig. Jag har inte ingripit på något sätt, inte ens med påminnelseramsa.

Hon är 20 månader gammal lite drygt och har redan genomlidit sin förtrots. Dagtid somnar hon som vanligt på 10-15 minuter men vill gärna sova lite längre sedan insomningsproblemen uppstod på kvällarna. Jag har sista veckan väckt henne på utsatt tid för att inte kompensera bristen på kvällen, just för att försöka undvika trasslet. Dock utan framgång.
Hennes sömnbehov har ju inte minskat eftersom hon gärna tar igen förlorad sömn på dagen.

Schemat ser ut som följer:
natt 19-07
daglur 11.45-13.15

Behöver lite input här. Hur göra/inte göra?

Tack på förhand :!:
/Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tycker inte du behöva göra mer än vad du gör i nuläget. Avvakta på kvällen och styra sömnen på dagen

Har upplevt perioder med liknande sovtrassel med Vega ( snart 2.5 år), ett tag kortade vi natten till 11.5 h, men nu sover hon 12 h natt + 1.5 h dag och hon somnar på en gång.

Låt det vara ett tag och se vad som händer är mitt tips. Är hon nöjd och glad innan hon somnar är det ju inget problem heller. Om det börjar hojtas efter ett tag kan du kanske ge en påminnelseramsa om att hon faktiskt ska sova nu...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Linda

Detta säger mig min magkänsla också.

Kommer ihåg att jag läst i nån tråd där du svarat att du kortat natten till 11,5 timmar och så har mina funderingar gått också. Men sökfunktionen har ju ballat ur så jag hittar det inte igen. Lät du Vega sova längre på dagen då?

Så skulle jag i alla fall kunna tänka mig att göra om nu hennes behov förändrats åt DET hållet för tillfället, dvs med längre paus dagtid och något kortare natt. Dagarna så här på sommaren är ju något intensivare med värme och utevistelse från morgon till kväll, skogspromenader, cykelturer, bad och picknickar. Så länge hon får den sömn hon behöver och är lika pigg och glad som vanligt på dagarna, så känns det helt ok för mig.

Stort tack :!:

/Åsa
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kantarella skrev:Så länge hon får den sömn hon behöver och är lika pigg och glad som vanligt på dagarna, så känns det helt ok för mig.
Instämmer med föregående talare (du och Linda) och tycker att du skall vara lite extra sträng med tiderna men kanske avvakta med att ändra någonstans.

Min stora lillebusa gjorde precis som din runt 20 månader. Hon har alltid gladeligen kompenserat långdragen insomning nattetid med att helst sova halva dagen så vi får alltid vara noga med att väcka i tid.

Nu är hon 25 månader och har natt 11,5 tim och daglur 1,5 tim. Gällande dagluren tänker vi "tid i sängen" istället för sovtid, marginalkvartar o dyl.

Inget nytt i mitt inlägg utan bara lite förstärkningsrespons :wink:

Kram från nancy
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Den långa insomningstiden består - sedan början på juli. Det tar aldrig kortare än 40 minuter att somna. Oftast upp till en hel timme. Nu tenderar hon inte ens att vilja ta igen den tiden på dagluren. Men är det inte lite tidigt att korta ner sömntimmarna redan? De flesta gör det ju inte förräns till tvåårsåldern ungefär.

Min erfarnehet säger mig att man gärna ska vänta lite FÖR länge när trassel uppstår innan man gör någon ändring, eftersom det oftast rättar till sig efter ett tag med lite tålamod och attityd. Känner dock att 1,5 månad är tillräckligt länge :?: :D Nu har det snarare blivit ett mönster än en fnurra.

Hur tänker ni?

/Åsa
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Åsa :D

Jag tycker att du väntat länge nog. Likväl som det finns tröttisar som även långt efter tvåårsdagen gärna sover 12 + 1,5 (eller mer) så måste det ju finnas de som är en lite piggare sort :?: Vi snackar ju inte om skillnader på otaliga timmar utan bara smärre variationer i sömnbehov utifrån rekommendationerna.

Vi kortade natten till 11,5 strax innan Leia fyllde 2 år (framgick inte riktigt av mitt inlägg ovan ser jag utan där verkar det som om vi kortade först efter). Om man räknar in att hon är född två månader tidigt så kan man ju tänka att hon var ca 21 månader... Ungefär lika gammal som din Ella :?:

Mitt råd: Testa och se. Skillnad på att planlöst flytta tider och målmedvetet genomföra. Går ju alltid att ändra tillbaks om det behövs :thumbsup:

Kram från Nancy
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du mörkt och tråkigt :?: Ingenting att se alls :?: Inte en massa prylar i sängen att "se" med händerna, ingenting alls att roa sig med :?:

Kanske ett banalt sagoband med musik att lyssna på i mörkret skulle göra susen. Tjatigt, likadant varje kväll, insomningsbetingande.

Tycker absolut hon ska behålla tolvtimmarsnatten men inte sova en mnut mer än 1,5 tim på dagen - och här kan man tillämpa marginalkvart och smygvis väcka henne redan efter en timme och en kvart, tills de långa insomningsturerna på kvällen blivit lämplligt korta.

Missa förstås inte skrattet-till-go'nattet som också bör flöjta vid varje väckning :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack Anna :heart: och Nancy :heart: för svar :!:
Jag tycker att du väntat länge nog. Likväl som det finns tröttisar som även långt efter tvåårsdagen gärna sover 12 + 1,5 (eller mer) så måste det ju finnas de som är en lite piggare sort Vi snackar ju inte om skillnader på otaliga timmar utan bara smärre variationer i sömnbehov utifrån rekommendationerna.
Måste erkänna att mina tankebanor lutat åt det här hållet senaste veckan.

Anna:
Kolsvart är namnet. Det lärde jag mig för sisådär nåt år sedan när de tidiga morgnarna började göra sig gällande. Dem är vi tack och lov av med sedan lääääänge. När vi tröttnat på sopsäckar, svarta lakan i tredubbla lager, mörkläggningsgardiner som aldrig blev riktigt täta osv, byggde vi helt enkelt en "insats" att ställa i fönstret och som inte släpper igenom en endaste liten strimma ljus. Mycket enklare att bara ta ner på morgonen än att avlägsna alla dessa tyger, tejpar, kardborreband m.m som de förra lösningarna krävde. Dessutom tog de en evighet att montera på kvällen igen. Minns hur jag sprang upp och ner på en pall, släckte lampan och stängde dörren för att kolla så att anordningen dög. Självklart fick den justeras både en och två gånger innan det blev tillräckligt mörkt. :wink:
Jaa, det var en lite avstickare det.

Angående middagsluren har vi de sista tre veckorna inte låtit henne sova en minut över den tid hon ska. Och jag håller med dig om att inte ändra tolvtimmarsnatten. Skulle hellre i sådana fall korta dagluren.

Och i sängen huserar Ella, en nalle, en kudde och ett täcke. Så mycket tråkigare än så blir det ju inte.

Näe, jag blir inte riktigt klok på detta. :D Kanske behöver jag inte bli det heller. :idea: Jag ger henne förrutsättningarna, mer kan jag inte göra. Hon kanske behöver snacka sig igenom dagen innan hon somnar. Med tanke på hur hon redan pratar sönder öronen på oss om dagarna. :D
Idag kom 4-ordsmeningen: "Enna hoppa i dää" när vi stod och fyllde badkaret med vatten.

Tack för tipsen om musik tillägnad Ella och att utnyttja marginalkvart på luren. På så sätt ändrar man ju egentligen ingenting, som "räknas" :wink: i alla fall. Definitivt värt att prova....hrmm....genomföra innan jag börjar korta ner på sömntimmar i nån ände.
Drar bort en kvart från middagsluren imorgon och ser efter nån vecka om det gör skillnad.

Kram
/Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tror på det :wink:

Smart mörkläggningslösning :idea:

Det är säkerligen mycket genomgång av dagen där. Just när man börjar babbla som värst - får språket som uttrycksredskap :D - måste det naturligtvis användas varje vaken stund :shock: Kvällsbabblet kan vara ett sätt att drömma vaken, om du förstår vad jag menar. Man bearbetar vaken.

När jag hade lilla Sally här, 2 år och 4 mån, vaknade jag en natt - klockan fyra, i vargtimmen :!: - av att hon låg på andra sidan väggen och gapskrattade. Hon skrattade som om hon såg en rolig film. Det slutade "aldrig". Hon höll på i trekvart :!: Det var naturligtvis den ljuvaste musik för mina öron, och inte vet jag om hon var ordentligt vaken alls. Men skrattade gjorde hon. Åt vad :?:

Jag gjorde förstås ingenting till en början, mer än njöt. Men till slut - efter just 45 min - ramsade jag henne lite skojsigt och bekräftande utanför dörren. Bara för att tala om att det fortfarande var natt. Ifall att. Dags att gå hem från bion :wink: :lol:

Förstår du :?: Hon hade ju lika gärna kunnat skrika eller gråta i drömmen. Det är fortfarande natt och en säker, trygg natt - men natt :wink: och det kan man tala om, upplysningsvis, en gång för alla. :heart:

En av lilla Sallys första fyraordsmeningar var för övrigt: "Sally KAN ju de'!" Med stor, självberömmande förtjusning.

:heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Näe, jag ger upp. Kantarellen vägrar somna. Entimmesgränsen är sprängd och vi är uppe i nästan 1,5 timmars insomningstid. Tidiga morgonuppvak har också börjat göra sig gällande, härom morgonen 1 timme och 20 minuter för tidigt :shock: å så somnat kvällen innan en hel timme för sent. Som det ser ut nu ligger hon timmar under sitt "sömnbehov" men tycks inte klappa ihop för det.

Nu kortar jag dagluren, för trots att hon är så nöjd och babblar på oavsett om jag slänger till henne en påminnelse när JAG fått nog, så har jag just fått nog.

/Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra :wink:

Och vad händer :?:

Ger du henne en "vila" på dagen nu bara när hon inte FÅR sova :shock: :lol: :?:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

en snabb tanke bara. Vi flyttade fram Agnes lunchlur till 1230-1400 när 12-1330 började krångla likt er lur (vid ca 1,5 års ålder och natt 19-07). Värt att testa? Nu funkar det klockrent, hon sover 1,5 timme varenda dag (dock med 11,5 timmars natt).

/Piggelin
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej alla.

Ännu så länge har vi inte hunnit göra någon schemaändring. Ella har varit sjuk och sovit mer än normalt. Igårkväll satt vi på barnakuten till 22.30 pga andningssvårigheter. Det var en pärs men vi slapp läggas in och idag mår Ella mycket bättre. Infektionsastma tror de att det kan vara. Men det är en annan historia.

/Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:cry: :heart: :cry:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åsa. Du har pm :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"