Jobbiga nätter efter semesterresan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Sagalinda skrev: Om du vill ha två lurar ännu en tid och tycker att den långa på alla sätt och vis passar bättre på fm tycker jag du kan ändra. :D
Hej Conny :D
Jag tycker som Sagalinda. Men det är ju naturligtvis du som avgör :wink: Om du vill ändra tycker jag att du skall göra det bara rakt av och låtsas som om det alltid varit så. Berätta vad du kommer fram till, vi finns med dig och stöttar :thumbsup:

Kram från Nancy
conny

Inlägg av conny »

Hej igen :D
De senaste dagarna har varit lite si och så. :? Han vaknade fortfarande för tidigt och skrek, trots förkortat fm-lur. Så vi har bestämt att nu kör vi bara en lur, punkt slut. :D (äntligen ska ni tänka :D ). Så jag har lagt upp ett nytt schema med bara en lur (från 12.30 tills 13.00, tack för input!). Läggningen gick bra som vanligt och redan första dagen sov han hela sitt lur :!: Men idag var det andra dagen - och det vanliga mönstret kom tillbaka: han vaknade för tidigt (konstigt nog efter en timme och inte efter 45 min) och skrek genast högt. :? Men då ville jag äntligen ha slut med skrik (jag står verkligen inte längre ut med en timme av gallskrik nästan varje dag :!: ) så jag gick in och solfjädrade tills han somnade. Jag vet att det inte är enligt reglarna, men jag kände att det helt enkelt var nödvändigt för att bryta detta onda mönster. Han har fått för sig nu att han måste skrika, för han skriker nu vid andra tillfällen också (t.ex. om han är klar med ensamlek), vilket han inte gjorde förut. Dessutom är han på dåligt humör när han vaknar efter em luren. Detta känns inte bra. Jag betraktar det hela som en liten dagslur-kur och jag ska gå till väga på samma sätt som man gör under natten. Så idag var det dag ett och redan imorgon ska jag backa mer och mer.
Detta ska fungera för det måste helt enkelt fungera - så här kan det inte bli längre :!: I alla fall har vi nu en lur bara och den behöver han ju också.
Tack för all stöd och hjälp, ni alla :heart:
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
conny

Inlägg av conny »

Jag blir verkligen tokig på det här :evil: :!: :!:
Nu sover han ju bara en lur på dagen och INGENTING har förändrats, ingenting. Han skriker fortfarande varannan dag en timme minst. Igår gick det bra, men idag är allt som vanligt. Jag ville ju backar mer och mer igen, alltså gick jag bara in när han började skrika och läggde tillrätta honom, gjorde om läggningen och gick sedan ut med ramsan. Sedan dess skriker han igen. Jag har ramsat en gång men vill inte göra något mer. Det hjälper ju ändå inte.
Kan det ha någonting att göra med att han håller på att lära sig gå? Sådant har jag verkligen aldrig upplevt förut. Jag vet inte vad jag än kunde göra. Just nu känns det inte så bra att gå tillbaka till 1,5 timmar sömn på förmiddagen för det har jag lyckats vänja av honom. (Han tar sig en 5-minuters bara om han känner sig jättetrött och idag vaknade han även själv.) Förutom måste jag då kanske kämpa två gånger om dagen, vilket jag inte skulle orka med just nu.
Tror ni det ska gå över? Vad kan det beror på? Som sagt, jag känner verkligen inte igen honom.
Conny
conny

Inlägg av conny »

Nancy, jag glömde fråga någonting: Du skrev när din dotter hade skarvproblem då inväntade du omsomningen oavsett tidsåtgång. Hur lång tid har du väntat då? För Victor skulle kunna skrika hela sin lur igenom, det har jag upplevt några gånger. Om jag då väntade ännu längre då skulle ju hela schemat rasa samman. Därför tog jag hittils alltid upp honom när tiden var över. Var det kanske ett fel?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lugn och fin! Du MÅSTE ge det minst tre dygn innan du ser resultat och sen kan du ränka med en vecka innan allt sitter.

Jag skulle köra en dos med hög lugn klassisk musik. Så hög att han hör att du inte hör hans protester, och tillräckligt lugn för att han ska vilja lyssna och komma ner i puls och till ro. Jag lovar att det kommer att fungera.

Behöver du kan du göra en skarvkur. Placera dig nära hans dörr och ge en ramsa precis innan han vaknar till ordentligt. Han kommer snart att lära sig att sova vidare!

Sen kan du ha lite mörkt i sovrummet, tillsammans med massa frisk luft. Då sover han gott!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett tillägg: Du måste hitta Attityden igen! Nu har det varit snurrigt en längre tid, och lite olika scheman. Han undrar såklart om du vet vad du gör, så nu är det bara att borsta upp dig och vara lugn, saklig och trygg.

En ramsa, och sen musik. Han vet hur man gör när man sover, men han undrar om du har koll på vad du gör! Så, upp till bevis och ge honom saklig och lugn vägledning! Ni reder ut detta så bra så! :D
conny

Inlägg av conny »

Han undrar såklart om du vet vad du gör, så nu är det bara att borsta upp dig och vara lugn, saklig och trygg.
Det har du absolut rätt i och jag tackar dig för svaret TorpSara :D :!:
Jag kände själv att det hade varit ganska kaotiskt de senaste veckorna - och det stämmer ju också att vi inte riktigt visste vad vi gjorde (angående fm-luren först och främst) :? :)
Så nu kör vi en lur och så ska det vara :!: :D
De senaste tre veckorna har jag märkt hur skönt och bekvämt det är när rutinerna bara fungera (detta vill jag säga till alla som kanske tvekar om rutiner verkligen ger frihet eller är mer begränsande - så här har jag nämligen tänkt ibland själv, men så är det inte :!: ).
Och Attityden har verkligen smugit sig borta, så småningom - det stämmer nog också :roll:
Ibland behöver man några klara ord för att komma tillbaka på banan. (Som utmaning har han nu vaknat igen och skriker, men jag ska inte vackla den här gången).
Jag längtar verkligen efter en riktig middagsvila själv och jag ser fram emot den dag när det funkar igen :!: :D
Conny
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så ska det låta! :D :thumbsup:
conny skrev:Jag längtar verkligen efter en riktig middagsvila själv och jag ser fram emot den dag när det funkar igen :!: :D
Conny
Vilken dag som helst! :wink: :D
conny

Inlägg av conny »

Hej igen!
Jag är så otroligt ledsen :cry: Allt blir bara värre så känns det. Nu har även läggningarna och nätterna börjat krångla. Han skriker när jag lägger honom och vaknar även under natten vilket han inte gjort sedan länge.
Jag känner mig verkligen som en dålig mamma som inte kan få ordning på sin lille son.
Orosvargar har blivit många här i huset, jag vet att det är först och främst jag som kan förändra situationen, men nu har det gått så långt, jag vet inte hur jag kan bryta detta onda mönstret. Jag har ju gjort mitt bästa, men känner mig som mislyckat. Jag känner mig svag och oduglig och barnet skriker ännu mera. :cry:
Conny
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har du läst den här klistrade tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Kära conny,

detta ska vi få ordning på. Så här ska ni inte ha det. Kan du inte skriva ner schemat så som det ser ut nu? Så ska vi titta tillsammans och fundera var felet ligger. Nu är det nog attityden som är största boven, men bara vi kan gå igenom de yttre förutsättningarna så de överensstämmer med din sons behov, kanske attityden hittar tillbaka igen aningen lättare...

Vad tror du själv problemen beror på? Vad säger din magkänsla?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
conny

Inlägg av conny »

Hej igen och stort tack för att ni vill hjälpa mig! :heart: :heart:
Det som jag ser som största problemet just nu är nog Attityden. Den länk som miar70 skickade till mig hjälpte mig mycket (ett stort tack för det miar70)! Jag känner mig vanmäktig när barnet bara skriker och jag vill så gärna göra något åt och vet inte vad. Därutöver känner jag mig svag därför att dagarna är bara jobbigt nu och jag inte har någon tid längre att hämta andan så känns det. Protesterna och frågorna blir bara flera och större. Barnet skriker och jag sitter här och gråter själv. Och befarar att barnet förlorar sitt förtroende till mig. Ramsan fungerar inte och han skriker sig faktiskt till sömns. Så här kan det inte vara. Idag har han inte somnat än utan skriker nu i nästan en timme. ALDRIG har det varit så här. Han har egentligen inte skrikit alls. :?: :?: :?:
Min magkänsla säger att vi kanske har provat för mycket med lite olika scheman, var för osäkra på vad som är rätta vägen och anledlingen till all krångel var kanske hans egen oro därför att han precis håller på att lära sig gå och vill bara göra det hela dagen igenom.
När han skriker så är han mycket arg och förbannad och om jag ramsa eller solfjädra så blir det bara värre. Men det kan väl inte vara rätt att han inte sover alls under dagen, eller hur.
Schemat ser ut så här just nu:
7.00 vaknar, dricker en flaska mjölk
7.30 blir klädd
8.00 frukost
8.45 lite ensamlek (som inte heller fungera längre)
9.30 utetid (på lekplats, så att han kan röra på sig i alla fall, hans tid, han får bestämma vart vi gå)
10.30 lagar mat tillsammans med mamma
11.30 äter lunch
12.00 städar köket tillsammans med mamma och diskar
12.30 sover sin eftermiddagslur
15.00 vaknar
15.30 lite frukt och gröt
16.15 ute igen (handlar, hälsar på vänner, sitter på gräsmattan el.dyl.)
18.30 kvällsmat
19.30 dricker en flaska mjölk och skrkattet till go'nattet
20.00 sover natt

Oftast tar han sig en 5-minuters på förmiddagen för han orkar helt enkelt inte utan en kortlur. En gång, när han inte sov alls på förmiddagen då somnade han på skötbordet kl. 12.00.
Idag har den där luren kanske blivit lite för långt, han somnade i barnvagnen kl 10.30 och jag lyckade inte väcka honom förrän klockan hade blivit 10.50. Så jag har lagt honom kl 13.00 idag som kanske var ett fel. Men det gick verkligen inte att väcka honom tidigare vi har försökt allt. Och nu skriker han sedan kl 13.00 då jag lagt honom, det har gått i över en timme nu :cry: :!: Det känns som helvete här hemma när det gäller att sova.
Annars är Victor mycket aktiv, om än mycket, mycket trött just nu och allt oftare på dåligt humör och inte längre den där solsken-bebis som jag känner.
Jag står verkligen inte längre ut, jag blir tokig på det här.
Egentligen kände jag mig bättre efter att ha läst den klistrade tråden som miar70 skickade för jag kände igen mig och det hjälpte mycket att få veta att det är bäst att låta barnet vara istället för att ramsa osv. Men ändå lyckade jag inte smitta barnet med den nya attityden. Det är även värre idag. De senaste dagarna har han ju sovit i en timme eller 45 minuter åtminstone, men idag sovs det inte alls. Nu är tiden snart över och det var bara gnäll och skrik.
Det skulle hjälpa mig att få veta om det finns andra som var i liknande situationer ... :?:
Jag ber om ursäkt för alla fel som finns i texten, jag har skrivit det här utan mycket koncentration, med ett skrikande barn brevid. :(
Tack för all stöd och hjälp !!
P.S. Det som gör saken bara svårare är det faktum att mina bekanta och vänner hantera sina barn på olika sätt (de har inte läst barnaboken) - de säger till mig: Tar då upp barnet om det inte vill sova, men det tänker jag egentligen inte är rätta vägen, eller hur :?: :?:
conny

Inlägg av conny »

Nu har han skrikit i två timmar!! När jag gick in kl 15.00 därför att tiden var över då lugnade han sig så snart jag la honom på mage (ville ju inte ta upp honom skrikande) och somnade genast. Det var ju inte meningen egentligen, men nu låter jag honom sova i 20 minuter, det är ju marginalkvart.
Tror ni att schemat är så dåligt att det inte passar hans behov? I början har han ju sovit varannan dag åtminstone, men nu är det skrik varje dag - och idag var det värsta dagen, då skrek han ju hela sin lur igenom. Har inte upplevt sådant före.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

conny skrev:När jag gick in kl 15.00 därför att tiden var över då lugnade han sig så snart jag la honom på mage (ville ju inte ta upp honom skrikande) och somnade genast.
:D Kära rara, vilken förtvivlan (och förvirring) - så ska det ju verkligen inte vara :!: Men vad menas med citatet :?: Låg han inte på mage, var det något du tog till för att han skulle sluta skrika :?: Jag förstår inte riktigt :oops:

Somnar han "genast" på mage ska han ju ligga på mage, tycker kusinen från landet.

Detta skrikande tyder på ett missnöje som vi måste få bort. Jag tror inte det är schemat i sig. Det är säkerligen lite bristande Attityd, som du ju bara inte riktigt orkar med just nu, men vi har ju faktiskt en del verktyg att använda oss av för att göra små barn glada och nöjda. Magläget (med larm) är ett av dem och inte att förakta. Många behöver inte kura alls när de väl fått korn på magläget, som visade sig vara vad barnet trivdes med lätt som en plätt och behövde (se månadens krönika).

Andra får bättre kläm på ramsan och / eller vagningen / buffningen utan att fastna oroligt och utan att ha överkoncentrationen krypande upp över öronen, som i sin tur raskt kryper vidare till barnet i form av hela flockar med vargar. De lär sig backa, dvs göra det de gör kortare och effektivare och, ofta nog, snabbare - för att sedan GÅ precis när de tycker att det de gör börjar ta skruv.

Precis innan.

Precis när det känns lite för tidigt går de. (Och måste kanske gå tillbaka efter en stunds avlyssnande, men då ännu kortare och effektivare och snabbare än förra gången. Osv.)

Finns något i detta som kan inspirera dig :?:

Om inte, får jag tillkalla de andra sjutton bebisarna, som VERKLIGEN skriker som galningar i rummet intill, och då menar jag inte "skriker" så där som du beskriver om din något tjatige herr son utan VRÅLAR HYSTERISKT, i sjönöd, dvs de håller på att svälta ihjäl, NU. Vad tänker du göra åt dem? Hur ska du HINNA rädda livet på dem alla? Eller ska du nöja dig med att rädda livet på en eller två, "bara" :?: Skynda, skynda :!:

De barnen är det verkligen synd om. De har ingenting. De har inte ens livhanken.

Din lille pojke har allt.

Rädda de svältande barnen :!: När var och en av dem fått vad hon eller han behöver, kan du också låta vederbörande vara i fred och raskt gå till nästa.

Jag ska inte lägga sten på börda genom att vända dina öron mot de arton korna som råmar med sprängande juver och måste mjölkas NU :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!

Nej, jag tror inte att det är det nya schemat som är dåligt, jag tror att det är fem-minutersluren som stökar. Ett exempel: Edvard KAN inte somna tre gånger per dag längre. Två tuppisar OCH natten, men även om en av tupplurarna bara blir fem minuter så är det kört att somna för en tredje lur.

Han frågar, och ni ska svara! Klart han är arg, han märker ju att ni vacklar och släpper in oro. Ni är hans överlevnadsgaranter, ni ska sörja för att bevaka hans intressen.

Så åtgärdsplan:
:arrow: Ingen minilur, bort med den, vad benhård! Hitta på vad som helst för att han inte ska somna, ny leksak eller ett bad t ex.

:arrow: Attitydsuppryckning! Han är en vanlig liten kille som är sur för att ni velar. Sluta med det så slutar han sura! Ta tillbaka ledningen, han vill det, högst desperat och högljutt! Torka tårarna och upp med hakan! :heart:

:arrow: Krut på skrattet till godnattet, även dagtid. Busa, lägg för lur i svalt rum som är lite mörkt och ut med ramsan. Sätt på musik så att ni inte hör varandra och hämta honom sedan när luren är över, den tid du bestämmer. Tjohej och glädje, storstilat återseende!

Gör detta till en tredagarskur, och vik inte en tum! Gör något annat själv när han sover så att du släpper din oro. Ta en dusch, sätt igång att putsa fönster eller laga massa mat, vad som helst som får dig att låta bli att oroa dig för hans sömn!

Då kommer ni på banan.

Att han inte somnade nu var för att han var för pigg efter sin längre morgonlur, inget konstigt alltså! Imorgon är en ny dag!

Kramar!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"