Några frågor inför kur-start!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Hej hopp jag är ingen expert som Elle eller ngn av de andra kurarna, men jag kan dela med mig av min pojkes matintag under dagen. Filip är 5,5 mån så han är lite äldre men det kan vara ett riktmärke kanske.

Alla tips jag fått är att få i så mkt mat det bara går under dagen. Så här följer vårt matschema:

Frukost: ammning plus 150 ml ersättning
Lunch: amning, hel portion gröt med katrinplpuré och super mosad halv banan
Middag: amning, grönsaks pch efterrätts puré så mkt som det går.
Kvällsmat: amning, helportion gröt med katrinplpuré och super mosad banan
Nattslurk 150 ml ersättning.

Ett tips är också att det går mellan 3 och 3,5 tim mellan målen så att han hinner bli hungrig.

Kan detta vara till hjälp?

Kram, Malin
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Malin!

Anna, BORT med matvargarna :evil: :!: Det kommer ta ett par dagar in på kuren innan aptiten kommer så ha TÅLAMOD, snart trillar poletten ner hos sonen att äter, det gör man på dagarna. Truga i så mycket det bara går vid varje måltid och inget snuttande emellan. När blir kurstarten? Hur ser det spikade schemat ut?

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej igen.

Vill rapportera från natten som var den första. Skulle gärna vilja ha reaktioner och tips inför natt 2 från er snälla proffs.

19.00-19.37 Buffning och ramsning 9 ggr in och ut
20-25-20.36 4 ggr in och ut. buff+ramsa
20.57 Buff + 1 ramsa
22.30-22.37 4 x buffa + ramsa
00.20-00.36 7x ramsa, lite mindre buff
01.50-02.14 8 x buff och ramsa
02.25 8 x ramsa. ingen buff.
03.26 -03.35 ramsa 3x, lite buff
04.18-04.25 3 x ramsa, lite buff
04.45-05.10 6 x ramsa + buff
05.12-05.20 4 x ramsa + buff
05.31-05.43 buff + ramsa
06.15-06.23 2 x ramsa + buff
06.34-06.55 3x ramsa + buff

Buffningen hjälper väldigt fort men så fort man lägger händerna på ryggen för avslut så börjar han fråga högljutt. Han somnar inte igen efter 06.34. Väldigt mycket uppvak på morgonen tycker jag.

Verkar det här normalt? Tack för svar!

Kram Anna
Anna, mamma till Tim, född 2007-04-26.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!
tribel skrev:Buffningen hjälper väldigt fort men så fort man lägger händerna på ryggen för avslut så börjar han fråga högljutt. Han somnar inte igen efter 06.34. Väldigt mycket uppvak på morgonen tycker jag.

Verkar det här normalt?
Bra jobbat inatt :thumbsup: Allas första nätter är olika och det är vanligt med många uppvak framför allt i vargtimmen, så er natt var "normal" :wink: Som du redan märkt så har sonen upptäckt hur sköööönt det är att buffas. Under dagen idag gör du likadant som inatt, besked direkt=tillrättaläggande, buff(till han blir sömntung), solfjäder och ut med ramsan. Upprepa vid behov. Håll vaken till varje pris, en muta är aldrig fel. Håll schemat och tänk inte på om sonen får exakt de minuter sömn han ska ha utan nu handlar det om att lära honom när han ska sova och hur länge.

Inför natt 2 så gäller detta: Proppa i så mycket mat det går, busa och skoja på väg till sängen. Säg godnatt som ni brukar och sedan kort och saklig läggning= lägg tillrätta ordentligt, buffa till han blir avslappnad i kroppen(behöver inte vara tyst), avsluta med solfjäder och sedan UT med ramsan. Ramsa dig BORT från rummet och sysselsätt dig med annat. Nu är det ramsan som ska etableras men också låta sonen reagera ordetligt på de svar han får. Det är fullt tillåtet att vara arg, sur, gnöla etc men en ledsen kille vill vi inte ha, DÅ ska han få en betryggande ramsa som besked. Jobba vidare så här under hela natten. Kom ihåg den viktiga bekräftelsen, den är det sista sonen ska ha med sig in i sömnen och ska inte följas av protester. Jobba för ett omsomnade på morognkvisten, det är MAGISKT och verkligen en signal till sonen att mamma o pappa har koll och han kan lugnt sova vidare :sleep:

Skriv ut denna och ha bredvid dig, den är kanon:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Ha målet för ögonen hela tiden=här ska det sovas gott och läänge! Lycka till!

/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Tack för svaret Elle! Jag har dagspasset så det är lite tid att sitta framför datorn men nu sover han. :wink:
Dagslurarna har sovits bra men insomnandet har inte funkat så bra. Den första gången tog det 25 minuter och jag vet inte om han somnade av utmattning eller vagning. Andra gången tog det också ganska länge. Här vagnade jag, skakade och gick iväg med ramsa. Men han vrålade så högt så fort vagnen skakade så det finns inte en chans att han hörde mig. Nu vid fyra använde jag en annan taktik. Jag vagnade tills han blev tyst (kanske 4-5 gånger fram och tillbaka) väntade lite, började han fråga vagnade jag ett par gånger till och så höll jag på i kanske 3-4 minuter. När det var tyst ramsade jag. Jag tror inte han sov, jag vagnade så himla kort. Det funkade mycket bättre än när jag gick iväg och han fick skrika upp sig, vilket han gjorde med en gång. Tror du att det är OK?

En fråga till ikväll (om det går att få svar så här sent!):
Solfjädern verkar ha motsatt effekt - den lugnar inte alls. Han verkar få panik. Ska man bara fortsätta?

Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Ang vagningen: var noga med bara att du inte blir "hängande kvar" vid vagnen och väntar på "svar" från sonen. Vagningen ska vara med ATTITYD och lugna men inte söva. När han lugnar sig(behöver inte vara tyst) skakar du på handtaget och BORT med ramsan. Om han sedan blir arg, sur etc låt honom reagera. Ingrip först om han blir ledsen. Kom ihåg bekräftelsen!

Angående solfjädern så ska den vid läggning vara ett kort tryck över ryggen som ett avslut på beskedet om att det är dags att sova. Samma sak gäller här, häng inte kvar vid sängen utan ut med ramsan. Vid KRIS kan man använda solfjädern på ett annat sätt, genom att hålla den statiskt(som ett skruvstäd) så länge det krävs för att lugna sonen. Men detta är ju som sagt var vid KRIS. Vid frågor svarar du med ramsan i rätt tonläge, bekräftar när han lugnar sig. Kom ihåg att BACKA!

Lycka till!
/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Här kommer en liten rapport från natt 2

19.00-19.20 Buff + ramsa 8x
23.24-23.40 buff + ramsa 5x bara ramsa går inte
01.29 gnöl, somnar om själv
02.24-02.29 buff + ramsa 1x
03.23-03.55 buff + ramsa 5x. bara ramsa går inte. protesterar men blir tyst och somnar själv.
06.09-06.24 buff + ramsa 2x. protesterar men blir tyst och somnar själv.

Buffningen har varit väldigt lätt, mer en solfjäder fast utan att pressa ner mycket. Dagen har gått bra, läggningar nästan utan skrik. Det var mycket skrik tidigare, så det är otroligt bra!

Nu ska jag ta över natt 3. Några tips? Kommer han reagera på att det är jag nu, tro?

Hej från Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Han kommer inte reagera och undra över dig om inte du gör det. Sköt läggningen med en stor skopa ATTITYD! Inatt är det SLUTBUFFAT, nu ska ramsan vara svar på sonens frågor. Träna på att backa och lyssna av sonen, ge plats för reaktioner. Om han tystnar under påminnelsen kan du baka ihop den med bekräftelsen genom att dra ner på tempot de två sista verserna ex. Gonatti med sig soooov sååå gott.

Läs Lathunden, den är kanon att ha bredvid sig, där står precis hur du ska göra.

Lycka till!
/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Oj, nattningen tog 30 minuter för mig. Fick gå in och buffa 8 gånger, han skrek upp sig rejält varje gång. Till sist tog han ramsa pluss bekräftelse med tystnad. Trodde nog att det skulle gå lite fortare ... Nu får man vänta och se.

Hej från Anna
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej hej,
Här kommer en liten rapport och några frågor om vår kurning. Det går jättebra tycker jag även om vi inte alltid kan få attityden på plats, men det kommer att bli bättre.

Tredje natten, som jag hade hand om, var nattningen inte så lysande. Han vaknade fyra gånger mellan 19 och 21.30 där jag buffade och ramsade trots buffningsförbud . :oops: Sen vaknade han upp 23.28, 23.37, 23.39, 00.02 och gnölade lite men tystnade själv. 00.15 - 00.21 ramsade jag och likadant 01.48 - 01.55 och 04.15 - 04.22 och 06.14 - 06.22. Morgon klockan 7.00. Jag kan ju själv konstatera att jag släppte in vargar där ...

I natt (fjärde natten) så var det läggning vid 19 som direkt fick ganska mycket protester. Nu hade jag bestämt mig för att det var slutbuffat men trots det gick jag in efter en kvart och buffade kort (20 sek) och gick ut med ramsa. Då tog det 10 minter till av protester och sedan somnade han. Och sen hörde vi inte ett knyst förrän 05.20!!! :lol: Mellan halv sex och sju ramsade jag vid 4 tillfällen då han tystnade. Inte under ramsningen men strax efter.

Nu känns det verkligen som att vi har kunnat förmedla lite trygghet till sonen, fastän att han inte riktigt litar på oss ännu. Men nu är jag övertygad om att det kommer.

Läggningen på dagslurarna tar fortfarande ganska lång tid, 10-15 minuter. Jag undrar om man måste ramsa på dagen? Det står ju i boken att man inte ramsar utomhus utan vagnar kort och skakar vagnen. Som det är nu skulle det räcka med att lägga ner honom, vagna 5-6 drag, skaka och gå. Då somnar han. När jag ramsar börjar han dock protestera. Är det viktigt att dag och natt sker på samma sätt? Vi har tänkt att alla dagslurar sker i vagnen just nu.

Nästa fråga gäller platsen där han sover. Vi bor i en tvåa och nu under kurningen ligger Tim själv i vårt sovrum. Vi letar större lägenhet men funderar tills dess på om vi borde sova i vardagsrummet och låta honom sova själv? Det känns som han har någon slags radar som registrerar oss bara vi sticker in näsan i rummet (vilket vi förståss inte gör men ibland måste man ju hämta grejer!)

Tack snälla för svar!! Hej från Anna
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Jag plockar upp min tråd igen i hopp om att få svar på frågorna i förra inlägget.

Inatt har det sovits mellan 19.15-06.20 utan ett knyst. Och sen omsomning till 7. :lol: :lol: Fantastiskt!
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej - Är nu inne på 6:e dagen i uppföljningsveckan och vi sover fantastiskt bra på nätterna :D Så skönt!!

Kvällsläggningarna är fortfarande ganska högljudda och jag skulle gärna vilja höra om det finns något annat att göra än hur vi gör idag. Nu så har vi tjo och tjim och skratt ända ner i sängen. Den som inte lägger säger gonatt, släcker ljuset och går ut. Lägger tillrätta och går ut med en riktigt glad ramsa x4. Sen är han tyst 3-4 minuter och efter det skriker han upp sig. Jag tycker det är svårt att avgöra om det är ledset eller argt. När det låter som om han "hulkar" brukar jag ramsa igen (har ramsat 4 gånger per kväll). Då lugnar han ibland ner sig en aning för att ta upp det strax igen eller så blir han ännu högljudare. Det har tagit mellan 15-20 minuter att somna varje gång under veckan och han får alltid en bekräftelse med sig som han hör.

Jag tror att det här kommer att ge med sig men om det finns några bättre sätt att göra läggningen på vore jag jättetacksam för såna tips. Kramar Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Ursäkta att du inte fått svar :oops: Hur går det för er?

/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej Elle

Tack för omtanken!! Det går BRA! De senaste tre nätterna har vi inte ramsat alls utan han har skött det själv. Vi har hört att han har mumlat lite nu och då men sedan somnat. Innan dessa tre nätter hade vi tre nätter då han hade lite återfall och vaknade upp 3-4 gånger per natt. Då ramsade vi bort det.

Läggningarna på kvällen går fortfarande inte så bra. Igår tog det bara 10 minuter faktiskt och det var verkligen rekord men fortfarande mycket högljutt. Skillnaden var att jag inte lekte med honom ändå ner i sängen utan bara utanför sovrummet. Vet inte om det kan ha haft nån effekt. Får göra så ikväll igen. Ramsan tar bra mitt i natten men inte vid läggningen. Jag har kanske inte tillräckligt magstöd!?

Han var dessutom väldigt ledsen igår för pappa åkte iväg på en vecka och han måste ha känt det i luften. Nästan otröstlig trots en så rolig mamma. :wink:

Undrar igen det här med rummet. Är det bäst om de får sova för sig själva?

Såg nu att det är precis två veckor sedan vi började kura. Hoppas att tiden ska lösa skrikläggningarna. Det vore skönt.

Kram från Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Att det tar tio minuter för sonen att somna är ingen fara. Skratta o busa på vägen till sängen, sedan kort saklig läggning med tillrättaläggande, kort solfjäder och ut med ramsan. Låt honom sedan vara, nu har han förutsättningarna! Blir han arg, sur, förbannad, ligger o bökar o gnölar, ja det är fullt tillåtet. Det är först om han blir ledsen han behöver en betryggande påminnelseramsa. Bekräfta honom när han lugnar sig.

Angående sovplats så är det många här på Forumet som är trångbodda. Ingen fara att ni sover i samma rum bara han är avskärmad (ex draperi från golv till tak) från er så han inte ser er vid ev uppvak plus att det ska vara beckmörkt i rummet. Så gör som det passar er, bara ni får sova så gott :sleep:

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"