Några frågor inför kur-start!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tribel
Kontakt:

Några frågor inför kur-start!

Inlägg av tribel »

Hej!
Nu har vi läst och läst i Sova hela natten boken och känner oss nästan helt klara att kura sonen. Det är andra gången gillt, förra gången var jag för ivrig och var inte pålästjavascript:emoticon('') . Det resulterade ialla fall i att Tim sover i stort sett hela natten förutom två matpauser. Fick många bra tips från TorsMamma då. Tack snälla!

Det vi undrar mest är hur man ska göra första dagen och andra dagen. Har ramsan tagit tillräckligt under första natten så att man kan köra enbart ramsa första dagen? Eller ska man göra likadant som första natten? Och vad gäller andra dagen?

Vi har följande schema nu:
7 Vakna och mat
8.45-9.45 Sova
10 Mat + Amma
11.30-13.30 Sova
13.30 Amma
15.30-16.30 Sova
16.30 Mat + Amma
18.30 Amma nattslurk
19 Sova
00 Mat
04 Mat

Vi har börjat ge smakisar och gröt den här veckan. Ger smakis (potatis, morot etc) vid 10 målet och sedan gröt (havregryn) vid 16.30-17. Ger detta tillräckligt med mat för att sova hela natten? När jag väcker honom på natten så äter han mycket.

Hoppas på svar! Hej från Anna
Anna, mamma till Tim, född 2007-04-26.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Vilket bra beslut ni kommit fram till :D
Schemat med mattiderna ser bra ut.
:arrow: Om du tycker han äter mkt på natten får ni försöka få i honom lite mer på dagen. Truga truga.

:arrow: När han sedan sover hela nätterns så kommer han automatiskt att äta mer på dagen än nu. Man kan oroa sig de första dagarna och tycka att det kommer ner för lite mat. GÖR INTE DET, du ska se att efter några dagar äter han mer. Poletten ska bara trilla ner att nattamatstiden är förbi. :wink:

Du undrar hur ni ska göra första och andra dagen.
Det beror på lite om han är en bra dagsovare nu eller inte. Många barn strular oftare mer med dagsömnen(har jag fått för mig) så den kan man få kämpa lite mer med.

:arrow: Jag tycker ni ska köra samma verktyg hela första dygnet.
Om han sover inne på dagen så gör lite mörkt för honom så är det enklare att komma till ro.
:arrow: Mkt enklare att få till daglurarna om man använder vagn och kan vagna vid behov.
:arrow: Dont forgett THE ATTITUDE
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

:arrow: Lite tankar angående schemat: 4-månaders behöver ca 15,5 h sömn/dygn och på ert schema är det inlagt 16 h. Jag föreslår att du ändrar fm- och em-luren till 45-minutare då detta är ett naturligt sömnrytmpass (5, 20 45 min, 1,5, 2, 3 h) då de kommer upp i ytligare sömn och det är lättare att väcka.

:arrow: Läs alla låsta trådar på Föräldraforum så ni är stensäkra på vad ni gör så ni inte börjar ställa frågor till sonen. Här kan du läsa om hur du gör även dagtid: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

:arrow: Öva verktygen på varandra: tillrättaläggandet, buffning, vagning, solfjäder och ramsa (i olika tonlägen och takt).

:arrow: Bestäm dag- och nattramsa. Ska vara lätt att säga i ett svep om fyra och helst inte innehålla sonens namn.

:arrow: Bestäm var han ska ha sina dagslurar och var konsekvent med detta till lurarna sitter som berget, då kan ni vara flexibla vid behov.

:arrow: Ställ alla frågor du känner att du behöver här på Forumet.

:arrow: Kolla igenom schemat flera gånger så det känns glasklart, ska inte tveka på detta eller ifrågasätta det när det väl är spikat.

:arrow: När ni känner er redo så spika en kväll när kuren börjar, se sedan till att ha det lugnt i två veckor framöver så allt hinner sätta sig och ni kan fokusera på sonen.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Tack för svar och uppmuntran!

Jag vet att schemat har 16 timmars sömn men tyvärr så sover han aldrig så mycket. På natten går en timma åt till mat och det är sällan han sover hela tiden på dagen. Jag gissar att han sover runt 14 timmar per dygn, vilket ju är för lite. Men förutsättningarna dom finns alla fall!

Det är fortfarande första dagen som jag inte har riktigt kläm på. Det står att man ska hålla schemat och det kan jag förstå men HUR ska man få honom att somna. Får man buffa/vagna? Eller ska ramsan fungera redan nu? Jag vill ju inte sabba vad pappa har gjort under natten.

/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

I och med att du börjar kuren så tar ni ju bort nattmålen och inför 12 h natt. Då fördelar du de resterande 3,5 h på tre dagslurar under dagen, ex 45-1,5 h-45. Var ska han sova sina dagslurar? Alla i vagn kanske? Läs på i Lathunden, där står precis hur man gör även dagtid: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Aptiten kommer öka ju mer sonen sover och snart trillar poletten ner att äter, det gör man på dagarna! Se till att proppa i så mycket det bara går vid varje måltid (inom en timme) och avsluta med katrinplommonpuré för att hjälpa lilla magen. Bra om ni får i honom en burk per dag under kuren.

/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Elle, jag har läst länken du hänvisar till två gånger och samma text finns även i boken, MEN jag må vara blind, jag kan inte se att det står hur man ska söva på dagarna. Ska man bara ramsa dag 1 eller också buffa/vagna. Det är frågan. Förlåt min envishet men jag vill inte börja innan allt känns glasklart!
Elle

Inlägg av Elle »

Okej, hur du gör beror på var lurarna ska vara? Om jag vore du så skulle jag ha alla lurarna i vagnen (på mage, med larm så klart!), i den kan han ju sova både inne och ute. Häng för en filt(som släpper in luft) som gör det lite dunkelt i vagnen o stänger ute synintryck.

Första dagen lägger du tillrätta och buffar(säng)/vagnar(vagn) du tills han blir sömntung i kroppen och avslutar med solfjäder/skak i handtaget och går ut/bort med ramsan. Upprepas vid behov. Kom ihåg bekräftelseramsan när sonen håller på att somna, ska vara det sista han har med sig in i sömnen! Håll koll på när han somnar och väck efter det sömnrytmpass(5, 20, 45 min, 1,5, 2, 3 h) som får rum inom den tänkta luren enl schemat. Det tar ett tag innan alla lurar sitter som berget så det gör inget om sonen inte sover exakt de minuter han ska utan har förutsättningarna. Kuren och uppföljningsveckan är till för att lära sonen när han ska sova och hur länge, att mamma o pappa har koll på klockan och han kan sova sååå gott. Var noga med skrattet även innan läggning dagtid och det glada :D återseendet när ni väcker.

Bra att du står på dig så alla :?: rätas ut innan kuren!

/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Tack Elle - nu har jag klart för mig hur dagslurarna ska gå till. Dom ska tillbringas i vagnen, kanske någon av dem i sängen men det kan jag ju vänta med att införa några veckor.

En annan sak som bekymrar och jag undrar över. Han sover sista gången 15.30-16.30. Det är den svåraste luren och mycket sällan har han sovit längre än 30-35 minuter. Så ungefär från 16 till 19 är han uppe. När klockan börjar närma sig kvart sju så blir han jättetrött och snabbt övertrött. Vi vill ju lägga honom klockan 19 men kan man starta kuren med en övertrött kille? Att få honom att skratta när han är övertrött är svårt för att inte säga omöjligt. Tror du vi måste lägga in en extra lur eller kan det gå med de tre som vi har idag?

/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Bra!

Om jag vore du så skulle jag lägga luren 16-16.45, då blir det 2h 15 min vakentid innan natten, kanske är mer lagom. När han sedan blir äldre kommer det vara em-luren du drar ner först till en 20-minutare och då kanske han blivit så stor så han fixar 3 h vakentid på kvällen.

En sak till: måla inte fan på väggen! Med det menar jag, att när ni börjar kuren så vänder ni till ett nytt blad och lägger det som varit bakom er och ser framåt. Inget "brukar" eller "gjorde förut", utan se framåt, här ska det läras att sova, gott och länge!

/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Mycket bra idé! Det ska vi prova imorgon. Och även sluta måla väggar. Lovar! :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Anna, ett tips till: inte prova utan BESTÄM och GENOMFÖR :wink:

/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Ja, just det!! :)
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej hej - ikväll har vi tränat buffning på varann. Min man somnade nästan. :lol:

Jo, jag undrar om det här med draglakan. Är det bara ett sätt att vika lakanet vid huvudändan eller kan man köpa draglakan? Ska man kunna vika det tresubbelt måste det väl vara ganska mycket längre än madrassen?

/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt :lol: :lol: , då förstår du hur viktigt det är att bara buffa i början för det är ju såååå skööönt och det upptäcker barnet FORT :wink:

Tag ett vanligt underlakan och vik det på tre och sedan lägg det i huvudänden och vik runt madrassen. Förstår du? Då kan du bara vika fram en ren sida och det kommer lite kräks.

En helt annan sak, imorgon em åker jag till mor och far som är datorlösa och jag kommer bara att ha sporadisk tillgång till dator fram till torsdag. Bara så du inte undrar varför jag inte svarar. Men det finns många kunniga föräldrar och diplomerade kurare som gärna guidar dig vidare mot kuren.

Lycka till!
/Elle
tribel
Kontakt:

Inlägg av tribel »

Hej igen. Vi har inte börjat ännu, har tänkt att göra det på torsdag men nu blev min man sjuk så kanske får vi skjuta upp det några dagar.

Hur som helst, tyvärr så har det smugit sig in några matvargar till mig. Jag har tidigare matat 00 och 04 och för fem nätter sen tog jag bort 00-målet. Jag hade även börjat ge mat innan dess så att han ska vara mätt. Första natten vaknade han vid halv ett och det tog en halvtimme att få honom att somna om. Andra natten vaknade han vid samma tid men då låg han och pratade lite och somnade om (!) själv. Hurra tänkte jag, Men de senaste tre nätterna är han vaken i 5-10 omgångar mellan halv ett och fyra. Jag undrar ju förståss om det kan bero på att han är hungrig. Nu får han smakis (potatis, morot etc.) vid halv elva. Ungefär en halv burk. Vid två får han lite frukt. Vid fem får han havregröt, kanske en dl. Det sista får jag verkligen truga i. Och vid varje av dessa mål ammas han. Kan jag lita på att det här räcker? När vi kurar försvinner ju 04 målet också och sova hungrig går ju inte.

Hoppas på att någon annan än Elle har något råd kring detta! TACK!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"