Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag njuter av läsningen i denna härliga tråd! :) Alla goa små barn som sover gott med underbara föräldrar som ger dem förutsättningarna för god sömn. :heart:

Ni jobbar på bra allihopa, fortsätt med det så ska ni se att de små snart följer schemat på minuten liksom Skalman som lever efter sin mat-och sovklocka. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

BAKSLAGSDAG!!!

Började bra. Sonen vaknade tio i sju, glad som en lärka. När klockan ringde och mamma rusade fram var det en GLAD kille som skrattade och sträckte upp armarna. Dagens höjdpunkt. Sedan har det bara gått utför...

Långluren - han var trött, trött och åter trött. Blev rädd för matberedaren. Diskbänken var inte lika rolig som vanligt. Gned sig i ögonen. Här skulle sovas!

En kvarts läggning, helt ok. Somnar och mamma griper sig an dammsugaren. MISSTAG! Walle vaknar direkt!

Ny insomning på en kvart. Mamma lämnar över massor och passar på att duscha. När duschen är klar sover han fortarande inte, men snart efter.

Lugnet lägger sig. En kvart. Sedan vaknas det igen.

Och där sket det sig helt. Efter fyrtio minuter sov han fortfarande inte. Jag solfjädrade - utan effekt. Ringde Ewa, min uppföljningsängel, som rådde mig att fortsätta solfjädra, men också att spela musik högt.

Han somnade inte. Fem över halv (dvs fem minuter "över tiden") lugnade han sig så pass att jag kunde släppa, låta honom lägga sig och mysa, börja gosa med nallen och sedan bli glad igen. En stund senare satt han och pratade och var nöjd som bara den.

USCH!!! Det var bara att ta upp, men liiiite vann jag ändå. Tack och lov har vi haft gäster, så han har haft fullt upp, annars skulle han varit ett litet monster. Och angående monster så har vi nu hållit på med kvällsläggning i en dryg halvtimme. Precis just nu är han faktiskt tyst, men jag vågar inte andas ut ännu. Vill INTE börja solfjädra igen, om jag inte måste. Nu gnölar han igen.

Blä. Men det hör ju till. Sånt händer, men USCH så jobbigt! Och han är ju så vansinnigt trött, så snälla, ta och somna (jag säger INTE snälla i mina ramsor, jag är mer irriterad nu).

//Trött Åsa har inte gett upp hoppet, men är ganska matt.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Min son har en läggning åt det kyrkliga... :shock: Under dopet var han överlycklig när det var barnkör (det var familjegudstjänst) och bara hoppade, tjoade och studsade i mammas knä (3 månader gammal) - visade ingen som helst hänsyn till dopklänningen, som hans morfar också är döpt i.

Ikväll, efter 45 minuters insomningsprocedur, slockande han på stört när jag körde på Palestrina, sakral uråldrig körmusik. Pang bom och sonen sov. :sleep:

Nu har vi kört den skivan en del, för mamma blir lugn av den. Den stänger ute smågnöl, men släpper igenom det man som mamma måste höra. Så han är van vid den.
Frågan nu är ju bara om han skulle somnat under långluren om jag hoppat över Puccini (hur kan man INTE gilla Puccini??? :? ) och gått direkt på det tunga sakrala artielleriet? Fast det kan ju vara så att Puccini är FÖR vackert? Inte kan man sova till dessa vackra arior? Fast Palestrina är också vackert...

Nu håller den trötta modern sina tummar (så de blir blå) om en lugn natt - och lugnare morgondag! Pust...

Kramar och godnatt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tänk på att de här bakslagen gör nytta också, även fast det kan kännas väl jobbigt... jag är nästan 100% säker på att du klargjort massor för unge herr W nu, och i morgon kommer ni att få en toppendag, såklart!!!
KRAM :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Mia! Får jag skylla på dig, annars?? :wink:

Vi har ju gått igenom det där med bakslag tidigare, så jag vet ju så väl. Men fy, så jobbigt det var! Men även om han inte somnade om, så lugnade han sig. Plötsligt slutade han att kämpa och skrika och jag kände att han, när han rörde sig, ville lägga sig bekvämt (dvs med rumpan rätt upp i vädret). Jag chansade och lät honom göra det. Lade nallen till honom och han började mysa. Då visste jag att vi var så mycket i hamn vi skulle kunna bli. När jag sedan lämnade honom och han började prata, då kunde jag ändå göra någonslags segergest i köket. Jag kan inte sova åt honom, men någonstans vann jag något där ändå och förhoppningsvis har vi kommit en bit på väg. Men hu, så tröttsamt!!

Du är världens raraste, vet du det? (Antagligen :D)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :heart: :D
Och Walle ha väl en enastående tur somhar just DIG och ingen annan till mamma :wink:
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pimm

Inlägg av Pimm »

Hepp...
Elsa sov hela natten. Vaknade vid 6 glad som en lärka, ville inte somna om men var som sagt inte missnöjd utan pratade lite och gnodde runt. Sedan kom hon på att hon kunde kasa nedåt i vagnen och titta ut... :wink:
Fortfarande glad men ville inte sova.
Ha en trevlig dag.
Kramar pimm
Lua

Inlägg av Lua »

Jag är så glad att jag får följa med på er resa! Lilla Miss E - vilken goding :heart:

Kram Lua.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis Pimm! Vad roligt! Minsta lilla framgång är härlig och får inte glömmas bort! :D

Waldemar sov hela natten som en dröm (hurra!) och vaknade glad fyra minuter i åtta. Skrattade högt när morsan närmade sig spjälsängen! Det är så himla roligt att plocka upp, även om han lurar mig på väckningen!

Korlur i vagn gick kanon, men sedan var kriget igång igen till långluren. Efter 30 minuter gick jag in och körde den förbenade solfjädern. Tusen decibels protest - i ca 10 sekunder, sedan tyst. Två minuter senare sov han och jag släppte långsamt. Jag vet att jag skall släppa innan han somnar, men just nu har han haft det rent omöjligt att ta sig över tröskeln in i sömnen, så den här gången fick det bli som det blev. Nu har han snart sovit en halvtimme i allafall och jag känner mig bra mycket nöjdare! :D Han välkomnade faktiskt solfjädern, även om han protesterade lite först.

Kom på att vi måste frångå schemat lite imorgon. Han har babysim mellan halv fem och fem, så han kan omöjligt sova klockan fem. Vi får helt enkelt skjuta lite på det lite och överleva ändå. Och hålla tummarna att han sovit som en prins läääänge några timmar tidigare! :wink: Har vi tur somnar han i bilen ganska omgående och får sova hela vägen hem. Fast jag är lite skeptiskt...

Förresten sade min lille gubbe förut att jag sett mycket piggare ut den här veckan, sedan jag kom från Gastsjön! Jag har varit rätt under isen, trött, klen i självförtroendet mm, sedan semestern, men nu är det bättre. Och det trots vajsing med lången! Det tycker jag var jättemysigt att höra! Han blir ju så trött på hela sömngrejen (tyckte exempelvis att jag skulle plockat upp igår!! :shock:), men han är inte blind, utan kan se olika sorters resultat och det är sånt som gör att jag ÄLSKAR honom! :heart:

I eftermiddag kommer mormor och morfar med härliga hunden Disa. Walle kommer att bli överlycklig! Jag måste ladda videokameran! Det är så kul att se honom krypa i raketfart för att komma till hunden, som inte alls är fullt så intresserad!

Kramar// Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Bara kort (har gäster) - Killen sov en och en halv timme och fick väckas. Skönt efter så trög start!

Nu skall jag fika!

// Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du ser! Strålande, Åsa. Puss på lilla Waldemar nu, innan gonattet!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hyfsat lång insomning ikväll för Waldemar, men den var lugn och sansad. En liten extra påminnelseramsa och så en bekräftelse som grädde på moset. 20 minuter, lite länge, men åh, så lugnt och skönt! Det behövdes!

Imorgon, när vi babysimmar, skall vi kolla hur det blir med eftermiddagsluren. Hörde via Ewa att den kan strula rejält även om man bara gör undantag en gång i veckan. Har vi tur somnar han i bilen och får en 5-minuters och då nöjer vi oss med det! Vi får se hur det blir! I värsta fall får vi skissa om schemat eller ringa och kolla om vi kan byta grupp. Tveksamt om det går bara.

Snart skall jag se Shreck två!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! En liten rapport från bröllopet vi var på igår - både mitt och Emils första :D . Vi kom dit strax före 16 igår och det passade så bra för så skulle han sova under ceremonin. Han sov bara 45 minuter av sin 1,5 h lur som vanligt och det fick bli som det blev, vi tog upp honom efter 1 h. Resten av kvällen var underbar, han var så tålmodig och glad och charmade alla! Låg på mattan och sa inte ett ljud, åt så fint och somnade sedan in för natten med ett liveband i örat. De andra som hade en 3-månadersbebis bara tittade storögt, de ägnade halva kvällen åt att stå och vagna lite halvfjuttigt :wink:

Sedan skulle vi lasta in honom i bilen vid 2.30, då satt han bara lite vaken i bilen innan han somnade om, blev inte ledsen. Lite kinkig hemma men somnade själv inom några minuter. Det blev så bra och det var så roligt att ha med honom, vi är så stolta och glada över honom!

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Pimm

Inlägg av Pimm »

Vad roligt Emma, kul att det fungerade på bröllopet ( vilket vi visste redan från början :wink: )
Elsa sov hela natten men vaknade 5.30. Ville inte somna om. Var glad till 6.00 Sur en halvtimme då jag fick vagna med jämna mellanrum. Somnade om 6.50 så jag kunde väcka 7.00.
Sover nu gott i vagnen.
Kramar Pimm
Sussi

Inlägg av Sussi »

Vad roligt det är att läsa den här tråden! Kram till alla bebisarna och deras mammor! :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"