Halta Lisen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa,

har läst hela tråden och vill säga att jag tänker på er och håller alla tummar och tår för er!
J och Å skrev: :arrow: Lisen har inte fullgott skydd, har bara fått 2 sprutor av tre och de var båda försenade!
Sprutorna man får är väl mot TBE?! :? Det skyddar väl över huvud taget inte mot borelia?

/Pea
J och Å

Inlägg av J och Å »

Nej alltså, trippelsprutorna man får under första året som ingår i vaccinationsprogrammet, kikhosta, polio, stelkramp och difteri.

Hon fick första sprutan och sedan väntade de med andra tills hon va ca 7-8 mån.

Och tredje ska hon få i september, alltså då är hon 15½ mån.

Och läser man om polio så är det så likt. men vi har inga rapporterade fall sedan 1977. Dock finns det i andra delar av världen, tyvärr.

Men det är ju bara sååååå långsökt, men vi har iallefall påtalat det för läkarna.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

JAG TROR JAG BLIR TOKIG OCH EXPLODERAR. Varför ska det vara så här:

Var över till jourläkaren på grannorten nu, kl 14.00 var den bokade tiden. Ingen läkare där och de ville ha förutom den ordinationen vi hade med oss ytterligare ordination. Vi gick ut och väntade, efter 40 min och inget hört gick Johan in. Då var läkaren där, men ville ha mer ordination :?: varför undrar man. Vet egentligen inte vad som blev sagt, men Johan kom tillbaka ut 15 min senare med grejerna och satte Lisen i bilen och drog till västerås, 8 mil. Jag ringde min mamma och blev hämtad.

Pratade med Johan nu, allt var klart när han kom till barnavdelningen så de bara sprutade henne och Johan bytte blöja och så drog de. Prick på sovtiden :thumbsup: men hon skrek, jag kom på SNUTTE!! Oj då, så Johan la på stannade och tog av sin t-shirt. Vad gör man inte.

På barnavdelningen fick han veta vad läkaren i fagersta menat, jo han ifrågasatte ordinationen och ville läsa hela journalen :twisted: va f-n, det har han inte med att göra. Han ifrågasatte att hon skulle ha Rochalin, helt otroligt, han ska ju bara göra som ordinationen är. Blir så trött. Där gick vår eftermiddag av mys, som vi hade planerat. Min mamma skulle bjuda på mat så vi bara kunde ha det lugnt och skönt.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

\:D/ Idag på sena eftermiddagen började Lisen ta riktiga krypsteg med högerbenet \:D/

Så vi hoppas och hoppas.

Förresten, har fixat till mig hennes journal. De har ju hela tiden bara svarat väldigt svävande. Men detta är vad de letat efter....
spinal tumör, intrakraniellt tumör, ADEM(nån som vet vad det är), diskit, spondylit, abscess, psoasabsess. Och vidare står att de ska under sövningen göra LP för att utesluta borrelia.

Javisst är det såååå mkt troligare att hon har en tumör i lillhjärnan eller ont i ryggen. Än att hon fått en fästing, som det verkligen kryllar av. Och vi bor i skogen, med hund och katt och hon är ute hela dagarna......
kokos

Inlägg av kokos »

Heja Lisen - hoppas krypandet fortsätter och att allt går åt rätt håll. Det värsta är ju att man bara vill att allt ska bli rätt när man är på sjukhus med ett litet barn. Man vill ju inte att energin ska gå åt till att bråka och behöva vara doktor själv. Ni är superstarka - kämpa på!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go Lisen! \:D/

och Go mamma och pappa! :heart:

/Fjällmor
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Åh, vad skönt att hon blir bättre. :D

Försökte söka på ADEM, svårt att få fram något, men :
Akut disseminerad encefalomyelit är en autoimmun sjukdom orsakad av virus, bakterier, vaccination, läkemedel och transplantation.

Men ska jag gissa utifrån ordet så kanske det betyder inflammation i nervernas myelinskidor? I hjärnan? Hoppas jag inte är ute och cyklar nu.
Ovanligt iallafall är det.

Kram från oss.
Åse

Inlägg av Åse »

Så skönt att höra att antibiotikan verkar ta! Jag håller alla tummar för fortsatt bättring. Fasen vad bra ni agerat :!:
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
J och Å

Inlägg av J och Å »

Nja, sådär går det här. har varit på sjukhuset precis hela dagen. Och nu är de totalt övertygade om att det är GBS(guillien-barres syndrom).

Har gjort en nervundersökning igen, där de mäter nervernas bana och hur fort det går, och detta var försämrat sedan i torsdags.

Läser om GBS och blir jätte orolig. Det kan ju gå riktigt illa verkar det, och många kan få kvarstående problem.

Snälla, är det någon som kan stilla vår oro lite. Ringde upp avdelningen nu, och de förklarade att det inte gått så långt ännu, och att det inte är någon fara i så tidigt stadie.

Har inte sett mammamy här på länge, så henne kan vi ju inte fråga.

Vet ju iallefall att det kan vara väldigt farligt att drabbas som gravid.

kramar.
idag kröp Lisen lika dåligt igen på sjukhuset. Så det är golvets fel. Hemma går det fint!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, har följt den här tråden med en stor klump i magen. Uuuhhh vad jobbigt för hela familjen. Ni är starka!
Googlade lite snabbt på GBS och hittade bla detta "Det typiska är att symtomen är symmetriska, båda benen och armarna drabbas likartat." på http://www.gbssverige.com/

Är det inte så att Lisen bara har problem med det ena benet? (Inte för att det är så bara men...)

Vet inte om detta lugnar direkt men alltid ett litet halvstrå att ta tag i.

Varma kramar till hela familjen
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack Liw. Har också lusläst den sidan.

Ja precis så sa vi till läkaren. För hon tog upp just detta. Att det allra vanligaste är att det är symmetriska symptom. Hon förklarade att om infektionen sitter längre ner så kan det göra att det bara blir i ena benet. Alltså infektionen i ryggraden.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa!

Jag tror (hoppas och är ganska säker på att) Mammamy föder barn nångång nu. Typ i juli eller augusti... :roll: . Du kan ju prova att pm:a henne, men svaret kanske dröjer.

Massa pussar till Lisen, vad det än är för fel på henne.

KRam Jenny
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hmm... ibland verkar det finnas svar på allt utom det man vill ha svar på :? Jag förstår att de inte törs säga ngt definitivt men de tär så jobbigt att inte veta.

Jag hoppas verkligen att det här inte är vad de tror och om det är det i alla fall så håller jag alla tummar jag har för att det ska gå bra och att tillfriskningen går fort.

Kram // Linda :heart:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
blomman

Inlägg av blomman »

Nu har jag läst ikapp mig. Herregud, vad ni har fått kämpa och bråka! och dessutom mitt i denna sorg och rädsla! Det är ju då man ska slippa hålla på och tjafsa. Är både såå arg och ledsen för er skull!
Jag håller alla tummar för att allting ska ordna sig!
Mira börjar skolan på torsdag annars hade jag börjat fundera på att åka upp till er, åtminstone avlasta er något praktiskt!
Alla mina tankar och en stor kram till er! :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Kan inte bidraga med mycket men vill bara skicka mina hälsningar och varma kramar. Tänker på er och hoppas att det vänder :D :heart: Så mycket oro och rädsla.

Mammamy skulle snittas nu i mitten av augusti och det var ju lite turbulent kring det. Skulle jag hör av henne så ska jag berätta.

Kram till er alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"