Här är en som kan det mesta om borrelia. Jag har gått med det i flera år nu. För tillfället är det lugnt men det kan komma tillbaks elände i evigheten, har jag fått lära mig.
I duschen hos Bibban för fem år sedan plockade jag bort en fästing från knävecket. Det fanns verkligen ingen ring runt där den suttit, och inte kom det någon heller. Jag tänkte inte mer på saken.
Sedan jag satt i Indien i någon månad och jobbade och en dag började benet bära sig konstigt åt. Det var inte ens samma ben som jag tagit bort fästingen på. Jag tänkte inte ett ögonblick på något samband. Trodde bara att jag suttit still för mycket och att benet domnat i värmen. Men så började knät (fel knä alltså) svullna upp och bli riktigt ömt. Jag började träna så gott jag kunde vilket inte gjorde saken bättre. Efter någon vecka fick jag klara problem med att stödja på benet och böja knät. När jag kom hem åkte jag direkt till Bibban i (fästingtäta) Karlskrona och hon tog mig direkt till akuten. Där fanns en läkare som var van vid borrelia och tog prover direkt. Men hon sa också att det där provet, som jag glömt vad det hette, inte alls är tillförlitligt. Det visar bara borreliaresultat i 50% av fallen.
Jag fick en dunderkur penicillin, men det var "för sent" - den knäckte inte borrelian. Jag fick fortsätta och fortsätta och fortsätta, tror det blev tolv penicillinkurer inalles, varav en intravenöst. Gick till borreliaexpert som kunde visa mig angripna blodkroppar: en liten, liten vit prick gick att se på dataskärmen i blodkroppsbubblet. Som alltså visade att eländet tagit sig in i precis hela kroppen. Därför kunde jag räkna med att ledbesvären och värken kunde dyka upp på något annat ställe nästa gång... Vilket också hände. Andra benet.
Jag hade inga synliga symptom annars. Ingen feber, inte ont mer än svullnad och ledont, men inte värre än att jag trots allt kunde gå, om än långsamt. Det värsta var deppen, för borrelia sätter sig i själen också

Och så kraschade magen av allt det kraftiga penicillinet förstås. Inte kul det heller.
Vad jag lärde mig var att med eller utan visshet (eftersom det där provet är otillförlitligt) är det en väldigt bra idé att köra en penicillinkur direkt. Hade jag gjort det, genast, hade jag sluppit fyra år, som det faktiskt tog, av riktigt jobbigt, deprimerat och svullet elände. Jag skulle hellre gett barnet en antibiotikakur för mycket än en för lite, så fort det ö h t luktade fästing