Gravid och nytt jobb!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
kattklo

Gravid och nytt jobb!

Inlägg av kattklo »

Nu behöver jag er hjälp att jaga bort lite orosmoln och spräcka några troll.
Det är 2007 och jag är orolig för vad dom ska säga på jobbet när jag berättar att jag är gravid.
Jag är också osäker NÄR det är bäst att säga det.
Det här snurrar runt så mycket i mitt huvud att jag tror att det hindrar mig att vara glad över kotten. :cry:
Helknäppt.
Så här ligger det till:

Jag har fått ett jobb som är kort med naggande gott. Det börjar 1a oktober och slutar den sista februari. När jag sökte jobbet var jag inte gravid men när jag fick det visste jag att jag var det.
Om jag får vara frisk har jag tänkt mig en två veckors semester/komptid i slutet av februari, så det är ju inte så mkt att orda om för dom kan man tycka.
Däremot ingår det att flyga i det här jobbet och det kommer jag ju inte att kunna göra hela tiden ut. Därav min känsla att jag borde förbreda dom.
Dessutom kommer jag kanske synas i bild och då måste dom kanske göra om inspelningsschemat eftersom vi nu måste ta det i turordning med tanke på magen.

Två anledningar att ringa före jag går dit den 1a oktober alltså. Ska jag ringa? När? Vad ska jag säga?

Okej, det här är trollen som kanske spricker nu då, om jag drar fram dom.
Jag är rädd för att dom kommer tänka:
"Å, nu kan hon inte jobba lika hårt"
"Å, nu kommer hon inte se lika käck ut i bild."
"Vad jävla jobbigt det här kommer bli, vad hon ställer till det för oss."
"Hon lurade oss" :roll:
"Hon är dum i huvudet!"

ÅÅÅÅÅÅ varför är det så viktigt att bli omtyckt? Varför ska en kvinna skämmas om hon blir gravid? Varför skäms JAG?

Det handlar ändå om ett FEMmånaders kontrakt, det är inte som att dom har gett mig ett fast jobb med tjänstebil och fria resor.
:twisted:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tunga bananer, men lite förenklat tycker jag så här:

Så klart att det kommer att innebära något för planeringen.

Så klart att de kommer att fälla en suck.

Men så klart ska du berätta hyfsat snart.

Och GIVETVIS tackade du ja till jobbet, trots att du uptäckt att du var gravid. Det förstår dom. Jag menar, vad skulle du göra? Abort för 5 månaders jobb?? :roll: Tacka nej för att man nyss fått ett plus på stickan? :lol: :lol:

Jag hade en likande situation när jag väntade Hugo. Tackade ja och började ett jobb på Nystartade Tidningen trots plus på stickan. Men så mycket kan ju hinna hända. Det kan ju visa sig vara en vän som kommer och vänder åter. Eller så visar det sig efter en månad att jobbet inte alls passar något vidare.

Jag hade många snack med mig själv och jag hade många långa sjalar runt halsen, ned över magen som hann passera v 20 innan jag fick det ut mellan hörntänderna: "Jo, det är inte julmat, det är ett barn i magen..."

Och det var ingen större dramatik än "GRATULERAR!"

"Det är ju en del av livet", sa mina politiskt korrekta chefer i munnen på varandra när jag påpekade att det kanske var lite dålig tajming.

Det var dom, det, men jag kan inte tänka mig annat än att dina är gjorda av ungefär samma deg. Du komer ju att kunna utföra jobbet. Det ställer bara lite större krav på planeringen. Så ge dem en chans. Inte minst för din egen skull.

Du fixar det!

Kram!
Gäst

Re: Gravid och nytt jobb!

Inlägg av Gäst »

Hej där,

först och främst, grattis till jobbet!
kattklo skrev:Okej, det här är trollen som kanske spricker nu då, om jag drar fram dom.
Jag är rädd för att dom kommer tänka:
"Å, nu kan hon inte jobba lika hårt"
"Å, nu kommer hon inte se lika käck ut i bild."
"Vad jävla jobbigt det här kommer bli, vad hon ställer till det för oss."
"Hon lurade oss" :roll:
"Hon är dum i huvudet!"
Förstår mycket väl alla din oro här. Och ja, de kan mycket väl tänkas tänka så här, men det kommer de väl att tänka alldeles oavsett NÄR du berättar det i så fall?! Knappast kommer det att bli mindre av de här tankarna om du väntar? Snarare tvärtom...

När jag precis fått reda på att jag var gravid med första barnet blev jag erbjuden jobb. Eftersom jag redan haft två missfall var jag mycket tveksam till att berätta något. Risken var ju liksom överhängande att det skulle bli missfall igen, och då hade jag ju avslöjat mina bebisplaner "helt i onödan"... Men jag berättade faktiskt på sista intervjun (när de erbjudit mig jobbet). För mig kändes det fel att inte vara ärlig från början.
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Jag förstår också din oro! Fast jag tror precis som Pea att det är bätre att vara så ärlig som möjligt. Det blir ialla fall inte värre av att berätta det tidigt!

Jag har två "historier" som liknar din som jag skulle kunna berätta - en negativ och en positiv.

Den icke-roliga var när en vän till mig sökte en projektanställning på ett labb och fick den. Hon hade inte berättat att hon var gravid under intervjuerna, men hon berättade det första dagen på jobbet. Hon fick världens utskällning av sin chef, hon blev i det närmaste idiotförklarad eftersom hon borde ha förstått att hon inte skulle kunna labba med de sakerna när hon var gravid!! Sen att de inte heller upplyste henne under intervjuerna om att det skulle vara olämplig att bli gravid kanske de inte hade funderat över...de borde antagligen ha sökt en kvinna som gått genom klimakteriet eller anställt en karl...

Det andra fallet är min svägerska som just anställt en höggravid kvinna till en doktorandtjänst! Detta trots att det skulle vara smidigast att sätta igång med projektet på en gång, men kvinnan var helt enkelt den bästa så då löser man resten!

Och så tror jag faktiskt att de flesta moderna människor idag resonerar. Jag menar, samhället behöver ju faktiskt att kvinnor föder barn så då måste man ju fixa resten.

Och du kattklo: eftesom det var du som fick jobbet så måste ju du ha varit den bästa för det. Därför så kommer det inte bli nåt problem! :wink:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nu är bollen i rullning...
Projektledaren vet att jag söker henne och kommer väl att ringa upp.
Jag är ett nervvrak.
Sidor av mig som jag inte är stolt över kommer upp till ytan.
Jag vill trasa sönder min mobil, rycka ur telefonjacket och flytta ut i skogen.

- Kanske vill jag inte börja på det här jobbet, när jag är Rädd för dom? Försökte jag med mannen.
- Det är ju inte dom, det är Du!
Sa han klokt.

Det är helt sjuuukt vad jag kan stressa upp mig. Och inte har jag blivit mer stresstålig av att leva i K-s tempo i ett år.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åhhh så väl jag vet hur du känner dig....

har själv sökt och fått nytt jobb i början av graviditeten. Hann bara jobba 1 månad innan jag gick hem på fl denna gång. Jag ville gärna ha jobbet, visste inte om när jag sökte att jag var gravid, men när de erbjöd mig tjänsten hade jag precis testat positiv...

Jag sade inget direkt, men det gnagde så inom mig att jag fick ringa igen några dagar efter och berätta. Kan säga att ångest var bara förnamnet...

Nu var ju detta en tillsvidaretjänst, och lite mer långsiktigt, men det kändes ändå knepigt...

Om min nya ag blev irriterad döljde han det väl ( även om han måste tyckt att det var konstigt att jag inte kunde säga det när jag väl tackat ja)

Berätta hur det går.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annikaM

Inlägg av annikaM »

kattklo,

vill de inte ha dig fast du är gravid, så vill du säkert inte ha dem som arbetsgivare heller. Det är ju inte bara de som ska jobba med dig och gilla dig - lika mycket är det du som ska jobba med dem och gilla dem! Och då är det ju bra om man har samma syn och värderingar i frågan. Så jag tror att oavsett hur det löser sig, så löser det sig på ett sätt som är "rätt" för dig.

Skickar massor av PEPP till dig.
kram, från en som sökte nytt jobb i 5e månaden o började där i 7e månaden...du ser, såna ag finns!!
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
Åse

Inlägg av Åse »

GRATTIS Kattklo till jobbet! Vilken härlig bekräftelse på yrkesfronten! Jag instämmer i alla kloka ord ovan och tror du gör helt rätt i att berätta NU - för deras och allra mest din egen skull. I min värld låter det oundvikligt att vara nervös inför ett nytt, attraktivt uppdrag. Nu ska du dessutom prestera när du är gravid och småbarnsförälder. Jag tror på att se det som ett test, tar dom inte det här beskedet bra nu kommer miljön/uppdraget vara för tufft under gravida omständigheter. Det "enda" du kan göra är att hålla i huvudet vilken cool, kompetent blivande tvåbarnsmamma och journalist du är! Jag håller så klart tummarna stenhårt för att de består testet :!:
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å tack för allas pepp!
Ni säger så kloka saker.
Min hjärna säger ju också en massa kloka saker (emellanåt) men min kropp löper gatlopp.
Känns skönt att jag skriver av mig här. Om dom tar det på ett trist sätt har jag ju iaf en god historia att berätta (journalisten talar).

Jag har ju redan skrivit på kontraktet så dom har mig ju på halsen s.a.s. Hur otrevliga dom än är (om dom nu skulle vara det) måste jag nog bita ihop och gå dit eftersom jag är The Familjeförsörjare i höst.

Fortättning följer...

kram kattklo
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nu har hon ringt!
Och jag minns inte riktigt vad vi sa för jag skakade så mycket i benen.
Men hon sa att det var deras grej, med gravida kvinnor, 2 st blev det tydligen under förra säsongen.
(Kanske för att ni söker tjejer i en viss ålder?!)
Vi pratade lite om flygningar och extra försäkringar.

Och hon sa grattis 2 gånger.

Nu är det gjort, nu håller vi tummarna att jag kan jobba som en glad gris ända till förlossningen! :lol: :lol: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D
Jag håller tummarna! Skönt att det gick bra!

Vad är det för jobb?? Jag är så nyfiken av mig... :oops: 8)
/Jenny

PS: Grattis om jag inte sagt det förut!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vad skönt att det gick bra! Grattis.

/Pea
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det är ett reporter/research jobb på ett ungdomsprogram (14-15) (TV) som ska "av en slump" spelas in till mångt å mkt i Tyskland.
Där kommer min tyska till användning och därför alla flygningar.

Måste kolla upp specialförsäkringar för flyg eftersom man annars blir betalningsskyldig efter v 28 om förlossningen startar och planet måste nödlanda.

Nu ska jag börja glädja mig över min nya graviditet. Det känns faktiskt så!
Köpa ett par fina manchesterbyxor för magen till hösten.

KRAM!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men den här dramatiken har jag helt missat. :shock:

GRATTIS till både jobb, trevligt bemötande och glädjen över nyaste bebin på tillväxt! :heart:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, det låter som ett roligt jobb! Och ja, njut nu!! :D
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"