Vilket engagemang, vilken entusiasm!! BRAVO till er alla och AW.
De senaste ca 3 månaderna har jag läst och läst och imponerats!!
Min Lill Babis är nu 14 månader och har inte sovit bra på många månader. Jag/vi har gjort alla möjliga fel, som nog har svårgjort det för honom att känna sig till freds med sin säng och sömnen.
Nu är måttet rågat! Lillen och jag har fått nog av för sen nattning, för tidigt uppvak och grin och diverse uppvak mitt i natten och vagning i för liten och, till synes, obekväm vagn.
Hur vi har hamnat där vi är är nog i detta läget ointressant så jag ska inte trötta ut er med det.
Jag bor på en liten ö i Grekland, men har nu fått tillfälle att åka 2 veckor till Sverige med mina 2 barn. Pga mycket arbete (min man och jag jobbar stenhårt på sommaren, som är mkt vanligt på semesteröarna) och mkt oregelbundna tider för alla familjemedlemmar (har också min svärmor boende hos oss hela sommaren, annars kunde jag inte jobba), har jag bestämt mig att jag ska lägga in SHN på "programmet" när vi är i Sverige, hemma hos mina föräldrar i lugn miljö.
Har tänkt mig att göra följande, och skulle uppskatta ENORMT lite feedback på mina funderingar:
Schema:
7,30 Vakna/välling
10,00 Mellis
13,30 Middag
14,00-16,00 Sova middag
17,00 Kvällsmat
19,30 Välling (nattslurk)
20,00 Sova natt
Iom att Sverige ligger 1 timma efter i tiden och att jag skulle undvika justering i programmet just nu, tänkte jag lägga alla tider 1 timma tidigare för kurandet, så att jag bara kan köra på samma program när jag kommer tillbaka till Grekland. (Ovanstående tider är alltså enl grekisk tid.)
Babis ska få eget rum, mörklagt. Jag tänkte att det är lika bra att köra direkt första natten när vi kommer dit. (Allt nytt på en gång.)
Var rekomenderar ni att jag ger nattslurken. (Läste ngnstans att det kan vara bra att undvika så att vällingen kopplas ihop med sova?) Ska skrattet till gonattet ligga före eller efter nattslurken?
Är i valet och kvalet med hur jag ska göra med nappen. Är införstådd med fördelarna med att skippa den, men skulle gärna vilja ha ngns åsikt vad det gäller just under kurandet, är det stor risk att nappen stör processen?
Känner att denna fråga möjligtvis kan verka lite fånig...
I övrigt har han också ett snuttelakan, som också lugnar ner honom ngt när han är ledsen...
Efter kurens 4 nätter, stannar jag ytterligare 9 nätter innan vi reser tillbaka hem till Grekland. Kommer naturligtvis göra allt vad jag kan för att hålla på programmet efter de 4 nätterna/dagarna, men jag hade ju tänkt att vi skulle i väg på ett par utflykter ett par, tre ggr under de följande dagarna. Detta innebär både ca 1 timmas bilfärd och dagslur i vagn utomhus. Jag undrar nu, är det bäst att försöka undvika att han somnar i bilen (om det inte är sovdax). Borde inte det öka chanserna för att han sover den tid han ska sova middag/natt
Tror ni att dagslur i vagn, vid ett par tillfällen, kommer att störa "inpräntningen" av kuren? Jag är mkt mån om att han ska sova bra i sin säng natt som dag, eftersom vi just nu sitter djupt i ner i vagnträsket
Om någon har tips som kan hjälpa tar jag gladeligen emot dessa!!
Mvh,
"Grekmamma"