Ska kura i Sverige - några frågor

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
grekmamma

Ska kura i Sverige - några frågor

Inlägg av grekmamma »

Hej på er alla fantastiska mammor (och pappor :) )!

Vilket engagemang, vilken entusiasm!! BRAVO till er alla och AW.
De senaste ca 3 månaderna har jag läst och läst och imponerats!!

Min Lill Babis är nu 14 månader och har inte sovit bra på många månader. Jag/vi har gjort alla möjliga fel, som nog har svårgjort det för honom att känna sig till freds med sin säng och sömnen.

Nu är måttet rågat! Lillen och jag har fått nog av för sen nattning, för tidigt uppvak och grin och diverse uppvak mitt i natten och vagning i för liten och, till synes, obekväm vagn.

Hur vi har hamnat där vi är är nog i detta läget ointressant så jag ska inte trötta ut er med det.

Jag bor på en liten ö i Grekland, men har nu fått tillfälle att åka 2 veckor till Sverige med mina 2 barn. Pga mycket arbete (min man och jag jobbar stenhårt på sommaren, som är mkt vanligt på semesteröarna) och mkt oregelbundna tider för alla familjemedlemmar (har också min svärmor boende hos oss hela sommaren, annars kunde jag inte jobba), har jag bestämt mig att jag ska lägga in SHN på "programmet" när vi är i Sverige, hemma hos mina föräldrar i lugn miljö.

Har tänkt mig att göra följande, och skulle uppskatta ENORMT lite feedback på mina funderingar:

Schema:
7,30 Vakna/välling
10,00 Mellis
13,30 Middag
14,00-16,00 Sova middag
17,00 Kvällsmat
19,30 Välling (nattslurk)
20,00 Sova natt

Iom att Sverige ligger 1 timma efter i tiden och att jag skulle undvika justering i programmet just nu, tänkte jag lägga alla tider 1 timma tidigare för kurandet, så att jag bara kan köra på samma program när jag kommer tillbaka till Grekland. (Ovanstående tider är alltså enl grekisk tid.)

Babis ska få eget rum, mörklagt. Jag tänkte att det är lika bra att köra direkt första natten när vi kommer dit. (Allt nytt på en gång.)
Var rekomenderar ni att jag ger nattslurken. (Läste ngnstans att det kan vara bra att undvika så att vällingen kopplas ihop med sova?) Ska skrattet till gonattet ligga före eller efter nattslurken?

Är i valet och kvalet med hur jag ska göra med nappen. Är införstådd med fördelarna med att skippa den, men skulle gärna vilja ha ngns åsikt vad det gäller just under kurandet, är det stor risk att nappen stör processen?
Känner att denna fråga möjligtvis kan verka lite fånig... :oops: men denna lilla "ljuddämpare" :roll: är så bra ibland att få använda...
I övrigt har han också ett snuttelakan, som också lugnar ner honom ngt när han är ledsen...

Efter kurens 4 nätter, stannar jag ytterligare 9 nätter innan vi reser tillbaka hem till Grekland. Kommer naturligtvis göra allt vad jag kan för att hålla på programmet efter de 4 nätterna/dagarna, men jag hade ju tänkt att vi skulle i väg på ett par utflykter ett par, tre ggr under de följande dagarna. Detta innebär både ca 1 timmas bilfärd och dagslur i vagn utomhus. Jag undrar nu, är det bäst att försöka undvika att han somnar i bilen (om det inte är sovdax). Borde inte det öka chanserna för att han sover den tid han ska sova middag/natt :?:
Tror ni att dagslur i vagn, vid ett par tillfällen, kommer att störa "inpräntningen" av kuren? Jag är mkt mån om att han ska sova bra i sin säng natt som dag, eftersom vi just nu sitter djupt i ner i vagnträsket :cry:

Om någon har tips som kan hjälpa tar jag gladeligen emot dessa!! :D

Mvh,
"Grekmamma"
Mamma till
:heart: Danai (juli 2001) och
:heart: Lill Babis (Charalambos, juni 2006)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Grekmamma och välkommen hit.

Grattis till beslutet. Visst känns det skönt.

Ska försöka svara på dina frågor och ge dig mina synpunkter.

Schemat:
Ser bra ut. Min enda synpunkt är den långa vakenheten på fm och den ganska korta på em. Men din kille kanske är pigg på just förmidagarna och lite tröttare på em. Dessutom ska ju schemat passa in i det liv ni lever, så där har ju du själv bäst känsla för vad som skulle funka bäst.

Vår tjejs schema som är 20 månader ser ut så här:
07 vakna och välling
08 lite frukost med oss
11 lunch
11.45-13.15 lunch lur
14.30 Mellanmål
17 middag
18 bad
18.30 nattslurk
19 sova natt

Att köra en timme tidigare här i Sverige för att få "rätt" tider hemma i grekland låter som en bra idé.

Nattslurken brukar vi ge framför Bolibompa eller läsandes en bok. Ge den helst inte inne i sovrummet utan kanske i soffan med lite mys. Sedan skrattar ni och busar så att han är glad vid läggdags. Skratta gärna ända in i sovrummet. Väl inne i sovrummet gör ni proceduren kort - max två minuter - kanske genom att säga godnatt till lampan och nallen eller liknande. Lägger sen tillrätta under tystnad och fortstätter med kurprogrammet därifrån.
Skrattet till godnatt alltså efter nattslurk.

Bort med nappen :!: Du kommer inte att ångra dig. Och gossen glömmer den på en natt. När han sedan får sova den tid han behöver kommer den mesta gnällighet vara över på dagtid att du inte behöver någon "ljuddämpare".
Nappen stör definitivt kuren. Och gör den inte det så kommer problemet senare. Den är en utmärkt sak att tjafsa om i trotstider t.ex. Snuttelakandet kan han behålla men ha den i sängen och håll den där när han inte sover.

Kuren kräver lugn och ro och ha helst inte för mycket på programmet under den fyra nätterna och uppföljningsveckan. Undvik alltså helst men om det inte går så se till att ni kan hålla tiderna stenhårt. Sova daglur i vagn funkar utmärkt, men kör då konsekvent så under kuren. När allt sitter så småningom kan luren pendla mellan vagn och säng.
Låt honom inte somna i bilen om det inte är sovdags. Att hålla tiderna är superviktigt för att de ska sätta sig. Man kan ge femminuters-lurar utöver schemat - men då exakt fem minuter - för att det inte ska störa och inverka på övriga programpunkter.
Med tanke på vagnträsk skulle kanske sängen vara att föredra under kuren för att undvika att falla tillbaka i det mönstret. Men om du lär dig att backa precis som du gör på nätterna så borde det inte bli några problem. Men kör helst alla daglurar i vagnen i så fall.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.

/Åsa
grekmamma

Inlägg av grekmamma »

Hej Kantarella och tack för snabbt och detaljerat svar! :D

Ja det känns befriande att ha tagit beslutet och dessutom får göra det i en miljö där det inte kommer att bli ifrågasatt vad jag håller på med utan tvärtom!!

Du har alldeles rätt angående schemat. Ska se över det! Babis kommer att behöva sova middag tidigare än vad jag hade tänkt. Jag kan nog få det till att passa ihop med övriga familjen :wink:
Får jag fråga, är både lunch och middag på ert schema lagad mat? Verkar smart med fler mål på eftermiddagen, än vad jag hade räknat med, så att barnet verkligen är proppmätt vid läggdags.

Du har rätt, förstås :wink: angående nappen! Ok, bort med den :!:

Under de 4 kurdagarna kommer vi att ta det väldigt lugnt. Absolut inga stora grejer på programmet. Ska tänka över hur jag kan göra de dagarna som jag vill att vi ska åka iväg...vill ju helst undvika vagnsovandet, åtminstone tills kuren sitter ordentligt. (Ca 1-1,5 mån?)
Jag ska nog planera dagarna lite annorlunda.
Tack för att du verkligen klargjorde för mig det här med dagslur i vagn eller inte! Är i nuläget lite "rädd" :? för vagnen...

Jag har lusläst hur man genomför kuren, använder verktygen och en massa inlägg med frågor och svar, så jag känner mig laddad, men ändå kan jag inte låta bli att fundera på hur 17 jag ska få Babis att ligga kvar i sängen efter tillrättaläggandet. Jag ska använda solfjäder och (lite)buffning, men han kommer att streta emot och resa sig på alla fyra och trycka uppåt, för att resa sig upp. Ska jag då trycka tillbaka/lägga tillrätta igen? om du förstår vad jag menar, eller ska jag släppa taget och gå ut med ramsan? Meningen är väl att jag ska stanna och solfjädra tills han blir sömntung? Han kommer att bli förbannad om jag håller emot och kommer inte att bli sömntung (har inte försökt mig på detta någon längre stund, så jag vet inte hur han kommer att reagera om jag fortsätter att "envisas" i mer än 10 min), och om jag släpper och går ut kommer han att bli ledsen.
Hur skulle du göra här?

Funderar också på vargtimman mycket, för där har vi jätteproblem nu, men jag har läst så många bra inlägg gällande detta, så jag vill mena att jag vet hur jag ska hantera den. Bort med vargarna :twisted:

Tack igen och kram!

:D
Mamma till
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Bra beslut att ta bort nappen. Jag tänkte bara berätta att vi tog bort nappen till vår (då 6-månaders) Rufus för ett tag sen. Jag var väldigt tveksam och sambon likaså, men då han började vakna varannan timme på nätterna så kändes det ohållbart att ha kvar den. Den var ju onekligen praktisk i många lägen då han var gnällig, men ärligt talat är han mindre gnällig nu när den inte "finns"! :shock: Tydligen gnällde han en del just för att få nappen och nu är ju den anledningen försvunnen. Jag vet inte hur det fungerar med äldre barn förstås, men jag misstänker att sambandet finns även där. Kanske mer?

När det gäller kuren så kan jag bara säga att det är omöjligt att använda ramsan fullt ut, iaf på en halvårsbäbis, om man använder napp. Tycker jag, ska jag väl tillägga. När man ramsar utanför dörren så undrar man i sitt stilla sinne: Har han tappat nappen? Jag borde kanske gå in? Och vips hör han tveksamheten och blir inte det minsta lugnad. Nappvargar, helt enkelt. :lol: Nu VET jag att han har allt han behöver. Han är mätt, trött och torr, och nu kan jag ramsa betryggande.

Han sover nu bra på natten, är gladare på dagen och jag kan ramsa från min egen säng i rummet bredvid om han skulle vakna.

Det kommer att gå jättebra för er, särskilt med alla fina tips och råd du kan få här av de som VERKLIGEN vet vad de snackar om (och där räknar jag alltså inte med mig själv)!

Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Skickar med en tråd där det finns många bra schemaförslag.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Vi har lagad mat både lunch och middag. Hon får välling på morgonen men den ska vi börja trappa ut och påbärja vanlig frukost istället. Mellanmålet består av typ, yuoghyrt, kräm, ägg, nyponsoppa osv. Gröten ratade ELla för länge sedan men annars är ju det ett bra mellanmål.
Vi gör så att vi lagar mat till middagen och så äter vi detsamma till lunchen dagen efter.

De dagar du vill åka iväg kan du ju alltid sticka EFTER dagluren. Lägger du den tidigare än i ditt förslag ovan så har du ju halva dagen kvar när sömnen är färdig. Så gör alltid vi - fixar och donar hemma på fm, städar, tvättar, klipper gräs osv. Och så ett rejält pass med utevistelse - helst en och en halv timme, i ur och skur. Å så in och äta lunch och sen isäng. På em gör vi oftast nån utflykt till farmor, mormor, någon kompis till oss eller liknande. Ibland kommer folk hit.

Jag rekommenderar inte att du smyger med verktygen redan nu, testar lite hit och provar lite dit. Öva på dem på dig själv eller sambo/farmor/ knäna och ta dem sen i bruk när de sitter i ryggmärgen så att du inte ställer några frågor till barnet när du börjar med dem. "blir det här bra?", "blir du lugn av det här" osv.
Du behöver inte buffa ditt stora barn utan endast använda solfjäder. Och ju äldre de blir desto starkare blir de. Så av den anledningen gäller det att ha tränat ordentligt innan (dock ej på barnet) och det kan behövas ganska mycket kraft för att få en lyckad solfjäder till stånd. Man ska inte använda våld men man kan få vara bestämd. Räkna med att det KAN ta ca 20 eller 40 minuter första kvällen. Men det tar aldrig så lång tid igen!
Håll honom alltså på plats tills han blir sömntung. Vrider och ålar han sig mycket kan du behöva lägga tillrätta mellan varven, men det bästa är nog om du kan få honom att ligga ner ganska omgående så att det inte blir hattigt med tillrättaläggande hela tiden. Han ska ju ha en chans att bli lugn och sömntung också.
När han väl blir det - ligger tyst, stilla och sömning trycker du till lite extra en snabbis, vänder på klacken och går ut med ramsan.
Han kan mycket väl ställa frågor efter första "rundan" - han undrar ju förstås vad fasen som händer och om det ska vara så här nu - vilket du förstås ska ge honom nöjaktiga svar på. Men låt honom få reagera, lyssna av och tolka. Är han riktigt ledsen får du gå in och lägga tillrätta och göra om proceduren. Ut med ramsa när han är sömntung. Fall inte för frestelsen att solfjädra honom till sömn - det kan kännas som att bara jag står här liiiiiiite till så somnar han. Men ramsan måste betingas och det gör den inte om han inte hör den.

Under kurnätterna kör du på enligt konstens alla regler i vargtimmen. Första natten går du in direkt. Andra natten ramsar du vid uppvak. Fastnar han däremot, i nån sorts evig klagan i vargtimmen kan man sätta på musik eller göra andra ljud i huset. Men nu ska vi inte måla faan på väggen och förrutsätta att detta kommer att bli ett problem. Det tar vi då i sådana fall...... om det uppstår.

Exakt!
Bort med vargarna. På med ett jävlar-anamma, här ska sovas och en attityd av TOTAL självklarhet kring sakernas ordning.

Det här kommer du'/ni att fixa galant. :thumbsup:

/Åsa
grekmamma

Inlägg av grekmamma »

Hej igen!

Tack Nemita för ditt inlägg om nappen! Jag försår precis vad du menar, absolut bättre utan!

Kantarella, tack för bra tips om schema/maten. Och du tog orden ur munnen på mig vad det gäller eventuella utflykter! Eftersom jag ser att jag måste lägga in dagsluren tidigare, löser sig detta av sig självt. Låter ju dessutom mycket mer logiskt att han är vaken lite längre på em än på fm. Mkt bra :D

Vad det gäller solfjädrandet, så "provade" jag ett par ggr, långt innan jag hade bestämt mig för att genomföra kuren.(ville se hans reaktion...hmmm) Jag har som sagt läst massor här på sajten och började långsamt att bygga upp min attityd, för jag kände att jag måste börja med den...sedan växte beslutet fram. Jag märkte att Lill Babis höll sig lugn/slappnade av när jag solfjädrade vid litet uppvak mitt i natten, men inte vid läggning alltså...därav mina frågor kring detta.
Men nu det senaste, efter det jag tagit beslutet att genomföra SHN har jag inte "experimenterat" med ngt!
Tack för peppning och info ang tillrättaläggandet, vargtimmen osv :D

Kör igång nästa lördag!
Hör säkert av mig igen!
Tusen tack så länge!!
Sofia
Mamma till
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Sofia

Du är så välkommen med ytterligare frågor.

Nästa lördag befinner jag mig på SHN-kurs hos Anna W. MEn det finns alltid hjälpsamma själar vakna här på forumet.

Stort Lycka till :!: :!: :!:
/Åsa
grekmamma

Inlägg av grekmamma »

Hej igen!

Nu behöver jag verkligen hjälp!!!
Har kört 3 nätter på kuren och har tyvärr inte haft möjlighet att "komma åt" internet tidigare, därav dröjsmålet med mina frågor...

Ledsen att behöva säga det, men just nu känner jag mig uppgiven :cry:
Ska börja från början:
Schemat:
6,30 vakna, välling
7 lite frukost
10,30 stadig lunch
11-13 sova
13,30 middag
17,00 kvällsmat
18,30 välling
19,00 sova

Första natten: somnade lättare än förväntat. Var inne bara 3 ggr för att solfjädra och ramsade ut. Ramsade några ggr till och kände att jag fick respons på ramsan. Kändes smått fantastiskt faktiskt :wink:
Han grejade tom vargtimmen ok. Vaknade 6,40 o allt var jättebra.

Dagsluren vill jag att han ska sova i sin säng, pga vårt vagnproblem, som jag nämnt tidigare. Somnade igen ganska lätt, men vakande efter 1 timma. Buffade kort, solfjädrade, ramsade ut...men icke :!: Förtvivlad gråt stående i sängen/tillrättaläggande/solfjäder/ramsa i en timma, men utan resultat.

Natt/dag 2 (värre) och natt/dag 3 (värst): Lill Babis MYCKET trött och grinig under de 2 senaste dagarna :cry: :cry:
Jag menar totalt jätteledsen nästan hela tiden!! Han är EXTREMT mammig, accepterar mormor o morfar bara kortare stunder.
Blir jätteldesen så fort han märker att jag är på g att lägga honom i sängen, kväll som dag. Idag försökte jag få honom att somna om underdagsluren i över en timma, men han reste sig ögonblickligen upp och storgrät, så fort jag vände och gick ut med ramsan. Jag var noga med att inte gå in då han grät argt, utan jag väntade tills han lät uppgivet ledsen. Han lugnade sig så fort jag lade honom till rätta/buffa kort/solfjädra, men i samma ögonblick jag släppte solfjädern så var det alltså kört.
På natten vaknade han till oftare under 2:a än första natten och ännu fler under 3:e. Somnade om några ggr med endast ramsa utanför dörren, men bara för en kort stund, för att sedan gny/gråta igen.

Är mycket svårt att få till skrattet till gonattet, vi ska alla göra vårt absoluta ikväll, men han är SÅÅÅÅ trött så det är jättesvårt!! Han blundar så fort jag lägger ner honom, men somnar alltså inte lätt!! Och vaknar superlätt.

Kan detta bero på att han har blivit, enligt vad jag tror, överaktiverad hemma, så fort han var lite ledsen, så var ngn där för att trösta, underhålla, lyfta upp ur vagnen osv? (Har haft mkt rush med folk hemma under sommaren. Jag själv, som inte är speciellt blödig, har jobbat mkt och har inte haft "kontroll"över hus o hem mer än några få timmar under dagen.) Kan det vara så att nu hemma hos mina föräldrar, där det är lugnt o tyst, ny omgivning, riktigt schema och han dessutom inte blir "daltad" i samma utsträckning, kan ha fått ngn slags, jag vet inte, plötslig överlevnadsångest? Han är ju inte van vid att få gråta lite i sängen, eller överhuvudtaget egentligen...Kan det påverka hela situationen?

Kära ni, jag hopps innerligt att ni förstår vad det är jag skriver, hinner inte mer detaljerat nu. Måste hem och natta! Hoppas jag kan få ngn slags feedback - vad som helst :( så att jag får styrka att fortsätta lite till!! Jag lider med min son just nu, han måste få kunna koppla av och sova. Jag gör mitt yttersta för att hålla vargarna borta.
SKAM DEN SOM GER SIG!!
:evil:

Kramar,
Sofia
Mamma till
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Du skriver mycket om hur HAN gör men lite om vad DU gör :wink: Hur har du bemött hans gnällighet? Vad har du använt för verktyg på nätterna? Har ni fått till kommunikationen med ramsan? Har du fått till bekräftelseramsan? Har du backat så som kuren säger?

Många barn som kuras är vana att tas upp vid minsta pip så jag tror inte att det handlar om det. Se framåt, INTE bakåt. Vad han gjorde tidigare är överhuvudtaget inte intressant utan det är MÅLET - den goda sömnen - som du ska koncentrera dig på :) :!:

:idea: Är rummet helt mörkt?

:idea: Äter han tillräckligt?

:idea: Jobba verkligen med skrattet till godnattet!

Vad tror du?

Kram Lua. :heart:
grekmamma

Inlägg av grekmamma »

Hej Lua!

JA, du har rätt. Jag var inte så saklig igår när jag skrev...
Ja, rummet är mörkt. Dricker nattslurk på sängen eller soffan med sin storasyster. Försöker med skrattet till gonattet, kommer dock svårt. Han är jättetrött. (Och ändå sover han minst 2 timmar mer varje natt nu, än vad han har gjort tidigare...)
Ok, ska absolut jobba mer på skrattet!
Sen säger vi gonatt till lampan och några mysdjur som han har i rummet. Sakligt och säkert lägger jag honom tilllrätta, buffar kort, solfjädrar högst 5 sek, för han har redan blundat och är sömntung. Trycker till och går ut med ramsa. Tycker han hör och förstår denna, dvs känns som om kommunikationen funkar här. Han börjar ev att smågny/gråta, jag påminner sen blir det oftast tyst.

Har vaknat upp under natten 3-4 ggr, varje natt. Har i alla fall, förutom under vargtimman, somnat om med endast ramsa utanför dörren. (Nån gång behövdes bara en bekräftelseramsa, andra ggr fick jag ramsa 3-4 ggr.) Under vargtimmen har jag gått in, tillrättalagt och solfjädrat och gått ut med ramsan. Bekräftelseramsa 1-2 ggr har behövts.

Gjort glad morgon, drar upp gardiner och säger gomorgon. Han får sin välling, i soffan. Sedan går vi till köket för frukost. Vid denna tiden börjar oftast gnället. Jag försöker att vara så glad som möjligt, sätter honom i högstolen, ger honom diverse att äta, greja med. Om jag försvinner ett ögonblick ur hans synfält, börjar han gnälla och gråta! Vi försöker alla att vara glada och trevliga (alltså inte låtsas om att han grinar). Då och då lyfter jag förstås upp honom och då är han ganska lugn, där i min famn. Men jag försöker vatt vara lite snål med bärandet som inte är helt "nödvändigt" om du förstår vad jag menar.

Sedan går vi ut, ca en timma. Hade gärna varit ute mycket längre, men han börjar grina tom i vagnen efter en liten stund. (Detta har aldrig hänt förut). Han är trött och vill sova, men jag låter honom inte. Lyfter upp honom och låter honom gå till fots, vilket han tröttnar på fort. Försöker att hitta på allt möjligt spännande ute på promenaden :)
Men efter en stund är han både trött och grinig. Går hemåt, matar honom och lägger honom för att sova middag. Då är han så trött och att det igen är mycket svårt att få till ngt skratt. Tack o lov äter han ganska bra. Lite sämre än före resan till Sverige+kuren, men ändå uppskattar jag att han äter tillräckligt. (Ska dock försöka truga lite mer, det skadar nog inte).

När jag lägger honom på dagen, är rummet inte helt mörkt, utan svagt upplyst av dagsljuset som kommer in genom gardinerna. Somnar efter att ha gråtit/grinat lite(Efter tillrättaläggning, kort buffning+solfjäder). Sover en timma (jag vill att han ska sova 2 timmar). Har bara somnat om en ggn under dessa dagar. Går tillväga som på natten, men annan ramsa.

När han vaknar går jag in lägger tillrätta,buffar, solfjädrar, går ut med ramsa, men han reser sig direkt och storgråter, mest ledset. Vissa ggr "lyssnar" han på ramsan, och jag är noga med att inte skynda in, utan avvakta. Generellt tycker jag att jag backar som man ska. Möjligtvis dröjer jag mig kvar lite för länge med buffning o solfjäder vid uppvaket under dagsluren.

Har inte varit helt nöjd när jag lyft upp honom efter dagslur och absolut inte utsövd. Han är grinig från första stund, tills det han lägger sig på kvällen, förutom kortare stunder, dvs mycket korta stunder.

Han håller på att få 3 tuggtänder samtidigt och munnen rinner som Niagarafallet. Jag har eg aldrig trott att tänderna kunde inverka så väldigt på humör, men Babis är så olik sig själv just nu att jag funderar på ALLA möjliga orsaker. Han kanske är sjuk (fast han eg inte verkar sjuk, ingen feber, snuva eller ngt annat ovanligt), eller alltså har jätteont av tänderna?
Hittar ingen förklaring till detta gråt och grin! Och denna "mammighet"!! Förstår inte vad han möjligtvis kan ha emot mina föräldrar, han är annars mycket social, nyfiken och glad :!:

Verkar mitt program ok? Sovtimmarna? Han sover ju som sagt mer på natten nu än han gjort på länge, även om det inte "sitter" ännu. Tycker att 1 dagslur borde räcka, eller hur? Men han verkar så himla trött jämt. Jag vill verkligen tro att jag kan börja se en skillnad snart.
I nuläget oroar jag mig mer för den ständiga gråten och mammigheten än för själva kuren...Har du några idéer?? :?:

Många kramar från en trött Babis, och en trött och dessutom dunderförkyld mamma... :?
Miljoner tack för stöd och engagemang :!:

,
Mamma till
Lua

Inlägg av Lua »

Tack för ditt svar!

Efter natt 2 är buffning och solfjäder endast för kristilldelning och då menar vi KRIS :wink: :!: Så nu ska du låta ramsan jobba och inte heller den ska du gödsla med. Gå in i rummet är [-X om det inte är KRIS :!:

Gnälligheten kan kanske bero på att han hamnat i "zombiestadiet" - alltså när man äntligen får sitt sömnbehov tillfredsställt kan man känna sig tröttare än nånsin. Det kan också vara att han håller på att bli sjuk, att någon ny färdighet ska läras, att han har ont i munnen.... Det kommer perioder i de smås liv när inte allt är till belåtenhet. Ibland kan man förstå varför men lika ofta fattar man faktiskt ingenting :? Men precis som ni verkar göra gäller det att förhålla sig 8) och hålla fast vid rutinerna. Ta med honom i det dagliga arbetet och sätt dig ibland på golvet och låt honom klättra på dig tills han själv söker sig bort från dig.

Är han van att sova på fm? I så fall kan det spöka ett tag.

Vad tror du :?:

Kram Lua. :heart:
grekmamma

Inlägg av grekmamma »

Hej Lua!

Ledsen att jag dröjt med svar, men jag har som sagt just nu inte tillgång till internet, dock fick jag svaret meddelat till mig, och jag tackar hjärtligast för detta! Mycket kloka ord och det låter mycket logiskt allt i hop. :D
Jag känner mig riktigt upplys :idea: och mycket lugnare till mods.

Vad det gäller sömnighet, så kan det nog stämma med "zombiestadiet" som du sa. Nu har ytterligare 2 dagar gått och han blir lite piggare för varje dag. Han sover bra på nätterna och vaknar till mycket sällan. Nu kör jag endast med ramsan :!: och det går mycket bra. Jag blir nästan förvånad varje ggn han somnar om med den :D Det känns fantastiskt.
Ja, han är van att sova tidigt på fm, så det kan ju mycket väl vara så att det spökar som dun säger, fastän 11 fortfarande är ganska tidigt. Men det går alltså lite bättre nu.

Dagsluren strular dock, men jag jobbar på den! Jag kan ju inte ge mig nu! (Jag menar att jag absolut inte kommer att lyfta upp honom om det inte är dags och inte heller vagna honom till sömns, om det inte råkar vara så att vi är ute på promenad den tiden.)

Har satt mig på golvet en stund och det verkar vara ett bra/logiskt "knep". Det går faktiskt lite bättre med detta "mammiga" problem också. Inte helt bra, men som sagt, lite bättre :)

Tack så mycket för all bra hjälp!!
Vi hörs!
Stor kram!
Sofia
Mamma till
Lua

Inlägg av Lua »

Tack för härlig rapport :D :!:

Stor kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "