Vadslagning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja du LO :heart: , Carl-Sixten kan man också heta. :lol:

En väninnas man heter Klas-Magnus som jag envist kallar för Klasse-Mange bara för att det är så roligt.

Svärfar heter Mats-Rickard. En av fasters kompisar när hon var liten blandade ihop det lite och kallade honom Kurt-Lennart, så det heter han mest för jämnan fortfarande i sin familj. :lol:

Det är lite komiskt med dubbelnamn tycker ju vi i min generation men det kommer, det kommer... Alldeles snart kommer var och varannan unge heta dubbelnamn tror jag.

Vi har en liten Åke på ett par år i bekantskapskretsen. Passar honom väldigt bra även om jag var en aning tveksam innan. Men det är ett namn som växer med tiden. Det enda som talar emot är att det är lite svårt att säga tillsammans med Karla tycker jag, eller? Men det behöver man ju inte bry sig om...

Vad sägs om Knut?

Och om det blir en flicka, vad har ni på lager?

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Andra delen av inlägget var till kattklo :heart: , men det förstod du nog ändå... Missade att skriva ditt namn. :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj vad härligt genomtänkt och påläst du är med namn. Det kan man känna sig stolt över i er familj. Ha välgenomtänka namn som verkligen passar. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Torsmamma! :heart:

Ja, eller lite lätt fixerad kanske? :lol: Jag vet inte när/var/hur det blev så här, haha! Jag gillar iofs etymologi och sen har det snurrat på. När jag jobbade på kollo/fritidsgård/som ridinstruktör/lärar- och dagisvikarie var det en bra isbrytare och en utmärkt hängare för minnet. När jag var som bäst kunde jag lära mig en hel busslast med barns namn, 60-70 st på en-två timmar. Tyvärr trillade de snabbt ur minnet när de åkte hem igen.

Kram Jannika
Elle

Inlägg av Elle »

Vilka vackra namn lilltösen :heart: har berikats med! Vi håller som bäst på att fundera på namn till bebisen, men oj vad det är svårt.. Har inga känningar alls vad det är för kön..

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kattklo

Inlägg av kattklo »

Sonja :heart:
vinner än så länge
och Iris gillar vi och Eli...

Men flicknamnen kommer till oss enklare. Så är det bara.

Pöss
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Elle! :heart: Jag har inte heller nån känsla för feelingen vad din lilla snurrbulle kan vara för liten person. Men jag gissar helt okvalificerat på en jänta. :heart:

Jag gillar alla era flicknamn, kattklo. :heart: Speciellt Sonja (Sonia) som min rara lilla lillasyster heter. Och alla passar med Karla dessutom, om man nu ska bry sig om sånt. :wink: Maybe it's a sign? Nästa familjemedlem kanske blir en lillasyster?

Kram Jannika
Gablex

Inlägg av Gablex »

Hej Jannika!

NU har jag äntligen hittat dina kompisar, paret Swahn, som jag letade efter på Youtube. Och du kan nog aldrig gissa var - i Svensk Damtidning! Snacka om att du rör dig i posha kretsar :wink: :lol: :!:

På tal om namn vill jag slå ett mycket starkt slag för Åke som var på tal här ovanför! Det hette min underbare morfar som levde ett liv på 91 år utan att vara sur och otrevlig en enda dag (tror jag i alla fall!)!

Hur mår lilla Nella och resten av familjen? Har ni hämtat er efter 4-barnschocken? :lol: :lol: :lol:

Kram!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Äntligen har jag läst den här fantastiska tråden och njutit av en förlossningsberättelse som var rena fröjden i sin poetiska saklighet =D> :heart: =D>

Tack, Jannika och än en gång G :heart: R :heart: A :heart: T :heart: T :heart: I :heart: S till hela lilla stooora, ljuvliga familjen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Namndiskussionen fortsätter - härligt!!! Det är så roligt med namn och deras betydelser.
Jannika skrev:Vi har en liten Åke på ett par år i bekantskapskretsen
Tänk, det har vi också! Ett solklart namn på den grabben, dessutom insåg man ju snabbt att namnet är stencoolt också 8) .

När det gäller dubbelnamn är dom definitiv på ingång igen, och där är jag mer kluven.
En del namn kan vara alldeles ljuvliga, smaka bara på Selma-Louise, som en tidigare kollega döpte sitt barn till. Sen finns det mindre lyckade som Bert-Roger som jag träffade en gång....(alltså det var namnet som var mindre lyckat, Bert-Roger själv var som folk var mest).

Jannika: jag såg hela fina familjen i tidningen i söndags! Verkligen nåt du kan känna dig stolt över! :heart:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Jannika

Inlägg av Jannika »

:heart: Tack Anna! :heart: Det är verkligen som Gablex skrev tidigare i tråden häftigt att föda många barn så man kan förvalta sina erfarenheter och göra nästa förlossning ännu bättre. Men det där behöver jag ju inte upplysa dig om förstås! :D

För mig är förlossningar så fysiskt påtagliga - det är värkarna och jag, blod, svett, fostervatten, kladd, kiss, bajs, ljudet av andningen, starka dofter, massage, saft med isbitar, kalla fötter (bokstavligt, inte bildligt...) och värmepåsar. Så mina berättelser blir nog mer åt det sakliga än romantiska hållet, ja. :lol:

:heart: Men första gången jag får ögonkontakt med min nya lilla unge och sedan tittar upp för att möta darlingens stolta blick - det är sann poesi! Och alldeles magiskt varje gång. :heart:

Gablex, :heart: Nella är trind som en julgris och går upp ca 300 gram i veckan. Det känns i mina ovana muskler. Hon är en mycket älskad lillasyster så hennes korta vakentider är ockuperade av pratsamma och klappivriga storasyskon. Som jag skrev till Anna häromdagen, mamma och pappa hinner knappt komma till. :lol:

Fyrbarnschocken uteblev. 8) Nella gled in och efter två dagar kändes det som om hon alltid tillhört familjen. Väldigt odramatiskt hittills. Men vi har bäddat mjukt för hela familjen den här gången också. Mycket ledigt och ligga lågt med besök och inbokningar. Det är sommar och vi bor ju bra, de stora barnen kan springa ut och in som de vill och de har massor av roligt att göra i trädgården. Och släkten har varit fantastisk. De första dagarna lagade de middag som de lämnade varm i köket innan de smög iväg. Vi behövde bara duka. De har handlat och fixat åt oss, framförallt farmor och mormor. Evigt tack.

Förlossningen gick också bra, inget sytt eller bedövat, vilket gör återhämtningen snabb. Jag kände mig fantastiskt pigg direkt efter. Eftersom jag ändå var hög på endorfin och adrenalin sov jag med Nella nere de första nätterna så darlingen hann sova ikapp, han hade ju mest alla de stora barnen hela dagarna och behövde vara pigg. Killarna har ju inte hormonerna att luta sig mot och kan ju bli en aning slitna, haha! Så han var i fin form när min svacka kom tredje dagen.

Och Annas upplägg när man kommer hem med bebin gör all skillnad för syskonen tycker jag. Det fick vi ett levande exempel på när vi kom hem med Nella. Milo ville känna, lukta och pilla. Jag och darlingen avvaktade. Farmor som passat de stora var inte lika lugn och försökte tillrättalägga en del. Det kände Milo direkt och blev på en gång mer forcerad. Vi fick lite diskret avleda farmor. :lol:

Svensk Damtidning? Det var värst. Läser du den? Var det om deras musikprojekt i Stjärnsund? De har halvt slitit ihjäl sig med det men det har blivit otroligt lyckat. Värt all publicitet det kan få.

Lisa :heart: är så långt från posh :wink: man kan komma, en otroligt jordnära och omtänksam människa som vill alla väl. Ibland så till den milda grad att hon glömmer bort sig själv. Vi gick i skolan tillsammans, gjorde musikal ihop och jag var med när det begav sig med Fredrik första gången på gymnasiet. De är så fina ihop och jag är verkligen glad över att de fann varandra igen. Och suuupermusikaliska är de båda två. Ja, hela familjen faktiskt. Vi tappade helt kontakten när hon flyttade till Gbg men sprang på varandra när hon hälsade på sin mamma som bodde i samma hus som darlingen, när vi precis börjat träffas. Och hon hittat Fredrik igen! Vi förenades igen av kärleken kan man säga. :lol: Och hon hjälpte mig med min krångliga amning när jag fått Jander (redan då var hon fyrbarnsmamma). Det är jag också evigt tacksam för.

Och nu blir hon Nellas gudmor! Vi knyter ihop påsen kan man säga. :lol:

Ebbab, :heart: visst är de gulliga? (helt opartiskt :wink: )

Och om det verkade som om jag fortfarande var tveksam till namnet Åke vill jag bara säga att jag gillar det massor nu! Heja Åke!

Kram alla! Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika skrev:Och visst är det lite roligt med kopplingen mellan Nellas Juni och Lucine? Du var en underhållande och viktig livlina i min väntan på Nella så för min del känns det helt logiskt att våra barn har ett, i alla fall andligt, band. :heart:

Och du gissade ju på en flicka hela vägen...
Hej i Jannikas tråd :heart: :D

Tack rara du för orden ovan. Detsamma i min väntan på Lucine. Och jo, jag gissade envist på en flicka för dig så nog blev jag mallig över att ha rätt alltid :wink: 8) :lol:

Härligt att läsa om hur fint Nella införlivats i familjen. Har ett svagt minne av att du i en tråd innan Nellas tillblivelse skrev nåt i stil med att ni kände att någon "fattades" :?: Var det du som uttryckte det så :?: Nella har ju verkligen tagit sin självklara plats i er familj så det stämde ju sannerligen :thumbsup:

:heart: Kram från Nancy
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jannika skrev:Svensk Damtidning? Det var värst. Läser du den?
Ehhh :oops: Jag ärver den av min mamma, som ärver den av sin granne, som ärver den av sin gamla faster :lol: :lol: :lol: Men mest är det Iggy (maken) som läser den på toa, där han sitter och förfasar sig över Noppe, Frippe, Pigge & Roffe (kanske inte?!) och deras röda byxor! :lol: :lol: :lol:

Så, jag bara kände att jag var tvungen att förklara mitt Svensk Damtidnings-innehav!

Vilken härlig beskrivning av hur ni har det, Jannika! Det låter som en familj som man gärna hade velat växa upp i :heart: ! Stor kram!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej mina rara följeslagare här i tråden Nancy :heart: och Gablex :heart: !

Jo Nancy, det var nog jag som skrev att det fattades en själ i familjen. Och min intuition/förkänning var ju inte HELT bortblåst, bara lite vinddriven under graviditeten.

Förra gången jag gick med flicka i magen fick jag god hjälp av en turkisk kollega på jobbet med diagnostiseringen. "Jag vet att det är en flicka den här gången för i Turkiet brukar vi säga att flickorna stjäl mammans skönhet". Jag kan säga att jag inte pratade med henne mer under den graviditeten. Snyggt sätt att påtala att man är ful! :lol: Apropå avdelningen Handbok i hur man bemöter gravida, livets gudinnor.

Och Gablex, SJÄLVKLART får du mer än gärna läsa Svensk Damtidning! Det var inte SÅ jag menade. :( Det kändes bara inte helt du, själva tidningsvalet. Var artikeln det om allsången och deras arbete med att sparka igång musiklivet i Dalarna?
Ehhh Jag ärver den av min mamma, som ärver den av sin granne, som ärver den av sin gamla faster Men mest är det Iggy (maken) som läser den på toa, där han sitter och förfasar sig över Noppe, Frippe, Pigge & Roffe (kanske inte?!) och deras röda byxor!
Haha! :lol: :lol: :lol: Jag tycker det är jättekul att läsa de däringa tidningarna ibland, speciellt nuförtiden när jag inte hinner uppdatera mig via RL och skvaller. Det är jag och Iggy. På toa... :lol:

Kram Jannika

ps Det är sannerligen inte lätt att få till ett familjefoto där alla ser normala ut när man är sex personer! Hur Anna lyckades med alla sina är en gåta. Och Sussi. ds
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Då jag väntade Leia (och visste att det var en flicka men inte berättat det officiellt) kom en pappa till en elev fram till mig och sa: "min mamma säger att man kan se på en kvinna om hon väntar en pojke för då får hon tjockare läppar och bredare näsa under graviditeten. Du har en pojke i magen" :roll: :shock:

Kram till f.d. fula Jannika från f.d. brednosade Nancy :P
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"