The friday mys

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
MiaP

Mysmys

Inlägg av MiaP »

Ja, fredagsmys är en ny företeelse för mig. Hade vi aldrig när jag var liten. Nu har min sambo introducerat det och det har vi haft sedan barnen föddes.

Middag tillsammans då barnen får bestämma vad det blir. Fiskpinnar nästan varje fredag #-o, haha. Jättegott! Sedan får de se en film och äta popcorn eller något annat snacks.

När barnen lagt sig brukar vi ta en öl eller lite vin och sitta och umgås :heart: . Gärna i badet, hur mysigt som helst. Tv för vår del blir det aldrig på helgerna. Varit tillsamman i tretton år och vi har lovat varandra att aldrig hamna i "tv-fällan" om mn nu kan uttrycka sig så.

Ha det gott alla med mån, tis, ons, tors, fre, lör och sön myset!
:heart: vovve -01 :heart: pojke -02 :heart: flicka -04 :heart:

motto:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Vi har haft fredagsmys sen mitten av 80-talet, när de stora var små :) Förr var det alltid chips och läsk, men nu försöker vi variera oss lite. Vi brukar oftast äta nåt gott t.ex. tacos. Ibland bakar vi chokladbollar eller paj, eller gör fruktsallad och äter med glass. Ibland popcorn, chips eller andra snacks. Någon gång emellanåt hyr vi en film.

Att gå till badhuset lät ju jättemysigt! Det kanske vi skulle göra någon fredag!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Vi har haft fredagsmys istället för lördagsgodis sen storbarna var små...
Vi städar alla tillsammans efter skolan. Sen lagar vi en riktigt god middag, gärna tre rätters.. Dukar fint och njuuuter varandras sällskap!

:heart: En underbar avslutning på veckan :heart:

/Fjällmor
Gablex

Inlägg av Gablex »

Fjällfolket skrev:
Vi har haft fredagsmys istället för lördagsgodis sen storbarna var små...
Precis så har vi också! Vi brukar äta tacos på fredagkvällar, och maken och jag brukar få lite gott rödtjut :wink: . Sedan brukar barnen få popcorn och så myser vi framför Bolibompa.

Lördagsgodiset tog vi bort när vi i ett ögonblick av plötslig klarsyn förstod att det var godiset som orsakade det kaos som alltid rådde hemma hos oss på lördagseftermiddagar... Nu får Mellansessan och Lillpirayan godis vid enstaka tillfällen, typ i samband med kalas. Storprinsen får aldrig godis eftersom han mår extra dåligt av sockret. Han älskar nötter av alla de slag så det är inget problem!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Men Fjällmor och Gablex, vad gör ni på lördagarna då :?: :?:
Är det vardag, då? Eller lördagsmyser ni också? Fast utan lördagsgodis?
Jag måste verkligen hitta lite rutiner för det här med mys, märker jag!
blomman

Inlägg av blomman »

Imorgon är det fredag! Ligger ni i startgroparna för fredagsmyset? Har ni handlat än?
Här blir det nog en skogspromenad istället för badet, och sen vår klassiker grönsaker med dip!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag är så sugen!!! Det lutar åt:

:arrow: Promenad för att möta upp H efetr jobbet med liten picnic (om det är ok väder).

:arrow: Hem och snabbstäda och sen skrubba hela familjen ren. Dessutom fotbad för mig, som har trista fötter efter sommaren, medan H gör natt för Hugo.

:arrow: Bergman, kanske Viskningar och rop, och varma crustader med smältost (en gammal barndomslyx som visst har blivit min craving nu och som alltså passar bra för fredagsmys!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

JAg har aldrig upplevt fredags- eller lördagsmys när jag var liten. Någon video ägde vi inte heller då mina föräldrar stod för "Här hemma kommer ingen video in, barnen ska vara UTE och leka". Skittrist. Däremot åt vi alltid en god middag på söndagen och då fick vi alltid efterrätt.
Min absoluta favorit var chokladpudding och vaniljssås.

Såg att ni pratade om citronfromage och jag har ett så starkt minne till det.
När jag var fem år opererade jag bort min brustna blindtarm i Linköping. Fick ligga på sjukhus i 10 dagar och på den tiden fick inte föräldrarna sova över minsann. Låg ensam i ett rum, en spjälsäng stod bredvid men var tom. Jag fick inte äta och dricka på en vecka och hade därför dropp. Kanylen satt i höger armveck och jag som var tumsugare kunde inte böja armen och suga på tummen. Det var hårt. Bredvid mig på nattygsbordet hade mamma lämnat en STOR påse med mynt så att jag kunde ringa hem när de inte var där.

Lämna sängen fick jag inte heller på en vecka. TIderna var lite annorlunda och då trodde man på snabbare läkning med sängläge. Idag vet man ju bätttre. Efter en vecka fick jag komma upp på toaletten. Den dagen fick jag också prova att äta. Och gissa vad den måltiden bestod av? Köttbullar, potats och sås och sedan citronfromage till efterrätt. Det har ALDRIG smakat så bra med mat. Sedan kom mamma med en present. En Cindy- docka med rockiga kläder, en synth och en elgitarr.
VILKEN LYCKA!

Ja, när man var fem hade man inte så höga pretantioner.

I vilket fall tycker jag att fredagsmys låter som en alldeles utmärkt idé. Att äta något gott, baka en efterrätt och spela spel (när barnet/barnen blir större) skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Badhuset låter också kul.

/Åsa
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men hallå! Det är lördag som är lögardagen. Alltså dagen man tvättar sig och skrubbar rent. Noll koll... :roll: :D

Vilken sorglig sjukhushistoria, Kantarella! Lilla du alldeles själv. Och kunde inte ens suga på tummen. :( Vad mycket konstigt de gjorde med barn förr. Och inget mys! Det får du ta igen nu i vuxenålder. Med besked! Varför inte fredagsmys varje dag under ett år för att kompensera? :wink:

Vi brukade äta fläskkotletter med ris, champinjonsås och majskolvar på fredagarna när jag var liten. DET tyckte jag var kalas! Annars har min mamma en svår snasktarm så smågodis minns jag att vi rätt ofta åt i olika sammanhang, definitivt inte bara på lördagarna.

Mina kompisar åt chips, hamburgare, pizza och drack läsk på helgerna. Det gjorde aldrig vi...

Vi åt massa "konstigt" hemma hos mig när jag var liten som inga av mina kompisar åt; kikärter med afrikanska kryddor (beriberi?) från Etiopien, kokta rödbetor med smör, kokt vitkål, smörstekta kantareller på rostbröd, kronärtskocka (det var roligt att plocka av alla bladet, och skägget!), brylépudding (apropå citronfromage), omelett med stiltonost, vegetariska rätter (mamma var före sin tid).

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Vi åt massa "konstigt" hemma hos mig när jag var liten som inga av mina kompisar åt; kikärter med afrikanska kryddor (beriberi?) från Etiopien, kokta rödbetor med smör, kokt vitkål, smörstekta kantareller på rostbröd, kronärtskocka (det var roligt att plocka av alla bladet, och skägget!), brylépudding (apropå citronfromage), omelett med stiltonost, vegetariska rätter (mamma var före sin tid).
Ja det må jag säga!!! :shock: Jag såg mitt livs första vitlök i 16 års åldern tror jag och kikärter... :roll: det är snudd på exotiskt för mig fortfarande! :lol: Men, nu när vi gräver i minnenas skafferi så måste jag bara berätta att jag åt hämtmat från McDonalds i Stockholm typ 1975. Det var MEGASTORT! Jag kunde leva på den erfarenheten i nästan 10 år tills jag kom upp i McD-åldern själv och kunde åka till storstan Örebro. :D OCh pizza då? Det dömde jag och min mammas faster ut som totalt oätligt på vårt första pizzeriabesök någonsin. Vi, faster Elsa och jag, delade på en pizza på stadens första pizzeria. Jag som var i 8-årsåldern nobbade den redan där på tallriken. Faster Elsa som var i 70-års åldern bad om en kartong för att ta med resterna hem och sen travade vi gemensamt till soprummet och sa adjö till den! I ungefär samma veva som jag fattade att hamburgare på McD var en del av livets goda provade jag pizza igen. Ja jösses! Det låter säkert som rena stenåldern! :shock:

Mat var lika med husmanskost i evigheter. Minns att mamma började göra köttfärssås och spagetti efter massor med tjat från mig. Och då bestod den mest av ketchup. :lol: Och när så småningom lasange infördes på menyn, utan vitlök nota bene! så serverades den med potatis också - för säkerhets skull. :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och när så småningom lasange infördes på menyn, utan vitlök nota bene! så serverades den med potatis också - för säkerhets skull.
Haha! :lol: Underbart! Och potatis är aldrig fel! (om man inte är LCHQR?-are förstås... :wink: )

Kram Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Åh, Kantarella, vilken sorlig historia. Tänka att mammor och pappor inte fick vara med, att man som femåring fick ligga alldeles ensam på ett otäckt sjukhus... man blir ju både arg och ledsen! :twisted: :cry:

Jannika, du kanske ska baka nåt bröd till fredagen... eller hur går det med bageriandet :?:
Jag provade att hälla 120 g fruktmüsli i ett vanligt vitdegsrecept, gott faktiskt!
Sen fick jag kantarell-paj av mina älsklingar till lunch... fast jag fick ta ut den ur ugnen själv förstås!

K-ina, vi bjöd min farfar på pizza en gång i tiden när han var sådär 88-89 år, han tyckte INTE det var gott!
Vissa smaker får man vänja sig vid...
Vi åt diverse annorlunda grejer under min uppväxt också, mamma hade varit kompis med en kines när hon var yngre så vi fick hemmalagad kinesmat. Och hemmalagad pizza. Hemmalagat det mesta vad jag minns!
:lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Scheisse, ska man skura sig på lördagar :?: :?: :shock:
Där ser man, jag har absolut ingen koll alls. Trodde att det var fredagar (fräschdagar)...

Men det får mig ju faktiskt att minnas att vi HADE mys när jag var liten, men på lördagar. Då badade vi ju bastu hela lilla familjen, ibland var en bunt kusiner med. Sen poppade vi popcorn. Ibland festade vi till det med hämtpizza från byns enda pizzeria. Men då fick man bara äta halva, resten skulle sparas till lunch på söndagen... :lol: :lol:

Annars var det nog rostbiff och potatissallad eller varma mackor som var festmaten hemma. Ibland en fruktsallad till efterrätt.

Godis, bakverk, läsk fick man ALDRIG hemma hos oss. Fikon på sin höjd. Det har jag tagit igen, tro mig!!

MEN vi köpte video, ett stort gammalt tröskverk. Man fick hyra film på ICA, de hade inte många, men de hade Hajen, Tracys hämnd och Utan trosor i Tyrolen.
:shock: :shock: :shock: :roll:
Så dem har jag sett ett ANTAL gånger...
:lol:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Nya mamman skrev:Men Fjällmor och Gablex, vad gör ni på lördagarna då :?: :?:
Är det vardag, då? Eller lördagsmyser ni också? Fast utan lördagsgodis?
Nej, såklart är det inte vardag, det är ju lördag! Hela familjen är hemma och samlad (för det mesta!) och det är helt enkelt ingen som längre frågar efter sockerbomber för att tycka att det är mysigt. Men barnen får gärna en skål med nötter efter lunchen!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Går man ännu längre tillbaka i tiden fick man minsann bara bada en gång per år. Det var till jul.
Man fyllde ett stort träkar fullt med vatten. Karlarna fick bada först förstås - en och en. Sen kvinnorna och till sist barnen, i samma vatten allihop. När alla var rena (?) och fina gav man vattnet till djuren att dricka. Det ansågs vara förenat med tur.

Det ni! :wink:

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"