Vadslagning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jamen just Ebbab, vi har ju samma hemort! Jag glömmer bort det här på nätet. Ja, vi tyckte också att annonsen blev bra, alla barnen omnämnda och så...

Ja, vi ordnar nog hit nån fotograf endera dagen och förevigar "nya" familjen. Promise. Vi orkar inte åbäka oss iväg allihopa för att bli fotade.

Kram tillbaka, Nancy! :heart: Nu är det inte långt kvar....

Apropå Harry Potter, jag var i tidningen idag. :lol: Jag står längst bak i kön (väldigt suddigt) för att shoppa nya boken. Och familjen Swahn var på stora uppslaget! Lisa har precis tackat ja till att vara gudmor åt Nella. :heart: En fyrbarnsmamma åt fjärde barnet passar väl bra?

Kram alla rara! Jannika
Sussi

Inlägg av Sussi »

Grattis! Vilket fint namn ni valt!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack! Vi är glada att det ramlade på oss i sista minuten. :heart:

Kram Jannika
kokos

Inlägg av kokos »

Grattis Jannika! Har helt missat att den lilla har tittat ut. Vilket härligt namn. :heart:

Det här med söta bebisar... Min förstfödde tyckte jag såg ut som en skrynklig och skev farbror när han kom. Alla som sa att han var söt måste ha blåljugit. Men lillkillen såg ut som en ängel. Huvudet runt och fint, inte en blemma, bara så söööt. I och för sig så tyckte jag att han var ett mirakel som smög sig ut ur min kropp utan att jag knappt märkte det så han kanske fick några pluspoäng där. :lol:

Nu är dom lika söta båda två. :heart:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Ja, olika faller ödets lotter, haha! Tur att det jämnar ut sig för det mesta. :wink:

Och tack! Det är härligt att få vara med på den här resan en gång till. :heart:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej vänner! :heart:

Vi har nu bestämt samtliga namn till lillan:

:heart: NELLA JUNI SAGA SOPHIA :heart:

Hon blev förärad ett namn extra (syskonen har tre namn var)eftersom vi inte ville ta bort något av de vi tänkt från början. Men bara ett namnsdagsnamn som de andra.

Nella, grek urspr, med bet strålande, fackla, flamma

Juni, efter den romerska gudinnan Juno som var hemmets, familjens och barnens beskyddarinna (se Nancys tråd om Lucine!).

Innan jag blev gravid, i juni månad 2006, fick jag ingivelsen att det var en flicka som ville komma till vår familj och det var på något sätt kopplat till namnet Juni. Länge trodde jag att hon faktiskt skulle födas i juni (eller huuuuur?) eller åtminstone heta Juni. Men när vår lilla fröken kom ut så visade hon sig inte vara någon Juni-tjej till förnamnet. Det känns ändå som ett bra namn att bära med sig när man är trippel-kräfta (Sol, Måne och Merkurius) som vår Nella är. Kräftans intresseområden är desamma som gudinnan Junos.

Saga, bet hon som ser. Jag tycker det är ett oerhört vackert namn och kan vara bra till en så pellevind fröken som Nella. :lol:

Sophia, med bet vis kvinna alt visdom. Ännu ett namn som jag tycker är mycket vackert och särskilt tillsammans med Saga.

Så nu har hon fått sina dopnamn och en underbar blivande gudmor. Nu väntar vi på svar från eventuell gudfar så kan vi börja planera för välkomstfest och dop för vår minsta och troligen vårt sista barn. Det ser jag fram emot!

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Apropå namnet Sophia och dess betydelse citerar jag vad jag själv skrev här i tråden efter förlossningen...
Inte förrän nu börjar hennes bebisansikte träda fram och hon ser ut som alla sina syskon har gjort i början, som en liten sameunge med stjärnögon. Hon har världens klokaste blick så liten hon är. Det är som om hon tittar rakt igenom hjärtat och ser andra saker än vi gör.
Kram igen! Jannika
kokos

Inlägg av kokos »

Oj vad många fina namn! Sophia är ett av mina favoritnamn - det klingar så fint.

Mina pojkar har bara ett namn var. Kort och gott. Konstigt nog eftersom jag älskar namn av alla slag.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej kokos! :heart:

Men så har dina pojkar ovanligt fina namn också! Din yngte sons namn är min mammas favorit som hon har "smygföreslagit" inför varje nytt barnbarn, haha! Men det aristokratiska namnet har aldrig riktigt passat våra knubbiga pojkar. :lol:

När jag presenterade Nellas namn här ovan kunde man ju tro att jag visste innan vad det skulle bli för sort, vilket jag INTE gjorde när jag väl blev gravid. Det var innan hon tillverkades :lol: som jag hade föraningar. Under graviditeten tappade jag bort intuitionen, vilket alla som följt tråden känner till.

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej igen kokos!

Det var äldste sonen jag menade - Adrian - som är mammas favvis....
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Åh vilka vackra namn ni valt till lilla Nella :thumbsup:

(blir också glad åt våra tösers band gällande kopplingen till gudinnan Juno :wink: känns fint med tanke på att de är födda så nära i tiden)

Grattis Nella till dina föräldrars goda namnsmak :D :lol:

:heart: Kram från Nancy
kokos

Inlägg av kokos »

Vi har inga roliga släktnamn - jo jag gillar min brors namn. Men eftersom det VAR en Adrian som kom så gick det liksom inte att få ihop med min brors namn. Adrian Petter. Nej det går inte. Andra namn som finns i släkten är Bertil, Sören, Roland... Okej Roland tycker jag är roligt men min man gillar det inte så mycket. Carl som är släktnamn på makens sida fick vi inte ta för det är "paxat" av makens storebror (ja man kan tydligen paxa namn). Annars hade ju Carl Adrian varit tjusigt.

Vore ju komiskt om vi får fler barn och de helt plötsligt får en sisådär 3 namn var. Då är det lika bra att slå till på stort! :lol: Då blir det en "Roland Carl-Petter" om vi får en pojke till.
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Haha, kokos! Vilken helt fantastisk kombination. Roland Carl-Petter, jotack. :lol: Vi kanske får hoppas på en flicka i familjen nästa gång, eller? :wink: Adrian, Edvin och Sofia kanske? Passar fint ihop tycker i alla fall jag.

Vi valde helt bort släktnamn till vårt första barn så sen kunde vi inte införa det hur som helst tyckte vi och nu har ingen det. Men jag tycker vi har en hel del fina - Ivar, Eira, Mikaela, Desideria, Carl, Alexander, Harald, Eva, Rickard, Arvida, Elsa, Athena, Sonia (så Nella har nästan fått ett släktnamn efter sin yngsta moster, Sonia och Sophia har samma betydelse).

Tack Nancy! :heart: Vi tycker också att det blev bra till slut efter en massa klur. Vi har ju redan konstaterat, du och jag, att det är viktigt det där med namn. Inget man bara kan hafsa över hur som helst. 8)

Och visst är det lite roligt med kopplingen mellan Nellas Juni och Lucine? Du var en underhållande och viktig livlina i min väntan på Nella så för min del känns det helt logiskt att våra barn har ett, i alla fall andligt, band. :heart:

Och du gissade ju på en flicka hela vägen...

Kram Jannika
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ok, i ämnet namn...
Min bror hade en tränare en gång som hette Carl-Sixten... :lol: Kunde ju inte han hjälpa.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja!
En liten namn-svans på den här tråden...
så jag undrar helt egoistiskt vad passar med Karla Irene om det blir en pöjk?
Vi har stiltje i den del av hjärnan som ska komma på pojknamn.

Det enda vi har är Åke, helt klart underskattat. Kort, låter som en äng eller en åker och känns skönt i munnen.

Era namn till Nella är fantastiska, hon måste känna sig mycket välkommen.

Kram kattklo
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"